Gå till innehåll

Tgb11 i Västerås!


Jens S

Rekommendera Poster

Jag snålade och köpte till 164. Fick ta bort det påpressade navet och flytta över navet från den gamla vattenpumpen, så att TGB-remskivan fortfarande passade. Ett litet glapp på är normalt (typ 0.3-0.5 mm) utan vetenskaplig forskning. Glappar det 1 mm eller mer så märker du det eftersom det kommer ut vatten när maskin står stilla. Lagret kan vara ganska glappt men ändå täta. Jag har bytt mina vattenpumpar först när det börjat läcka vatten...

 

Om det för oväsen i närheten av vattenpumpen så är fläktaxeln huvudmisstänkt. Om gummina i "kardanknutarna" på fläktaxeln är dåliga så går det stål-mot-stål innuti knuten, och det kan låta ganska illa. Klingande/knackande ljud... Så börja med att ta loss fläktaxeln och kolla läget på den, innan du river vattenpumpen...

 

// Klas

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett oljud i min generator nu..och det låter som det kommer från vattenpumpen men det är generatorn som håller på att dö iaf på min bil.

  Testa ta loss remmarna.. och med en elastisk rem, i mitt fall en gigantisk gummisnodd.. kan man köra en sak i taget ihop med vevaxeln..och höra när ljudet uppstår eller försvinner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

En vecka med influensa skapar många ideer och funderingar men inga direkta aktiviteter med 11 bilen.

Det finns många olika plasttankar för fast montage i båtar att köpa finns det några hinder att sätta en sådan i en bil?

http://www.hjertmans.se/produkter/motor-tillbehor/tankar/bransletankar/bransletank-65liter

Finns även rfhttp://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=2686. Finns den någon som testat och ev hittat passande tank?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett tipps för en temporär reparation av flexkopplingarna till propelleraxeln;  Köp en tub enkomponentlim, typ sikaflex, vindrutelim eller liknande.. jag brukar handla det Mekonomen har.. en liten svart tub med röd/vit/svart rand... "kraftlim".. när det torkat får det samma konsistens som gummi.. sitter utav h-e..

 

Gör ren kopplingen så mycket det går.. tandborste och bromstvätt.. ta tuben och kläm in i kopplingen så mycket det går.. mellan axel och plattan.. typ.. stryk jämt.. låt härda över natten.. klart!  Kopplingen blir knäpp tyst och du behöver inte fundera över den på nått år eller två.. B)  limmet blir ju lixom gummi.. så det flexar som det skall, och det är inte särskillt mycket ändå..

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/11134-plastbensintank-har-någon-testat-det-på-en-tgb/?hl=plasttank

 

Jag hade samma idé men det går inte att få en vanlig plast-tank godkänd på besiktningen. Det krävs att du hittar en plasttank från en typgodkänd bil som passar. Det verkar vara svårt eftersom alla skrotfirmor anger bilmodell och årsmodell men inte mått på tanken så det är hopplöst att hitta på nätet.

 

Kanske om du kan spendera en dag på nån skrot och mäta upp olika tankar att du hittar något lämpligt?

 

Själv har jag just köpt en rostfri tank från en båt som har nästa identiska mått med originaltanken men anslutningar på fel ställe. Det blir till att lämna in den hos nån svetsare och få dit ny anslutning för påfyllningsrör, avluftning, nivågivare och slangar. Vi får se hur det går.... :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Tja då var det ännu mera att analysera och förstå..... Startade upp bilen med nya batterier vilket gick bra. Gnällande ljudet från september var borta tills jag gasade upp den då återkom det med förnyad kraft och spädde på med lite oljestänk. Det jag sett är oljestänk från något som roterar dvs vattenpumpen eller vevaxeln. Jag ser att ventilkåpspackningen läcker så jag vet inte om oljan kommit härifrån och samlats på remskivorna som stänkt omkring det. Nåja jag måste inte köra den mer idag utan den är nu flyttad för vintern, att hålla på och meka utomhus på vintern är inget jag gör frivilligt....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...
  • 1 month later...

Då var analysen avseende missljudet klart. Lossade fläkt axeln för att kolla om ljudet då försvann. Det jag kunde konstatera är att det läcker vatten från pumpen. Så det är väl lika bra att beställa nytt från Vårgårda... Tips på rätta sättet att montera vattenpump? Bra beskrivet hur man fixade att lossa fläktaxeln genom att lossa klämmorna på vakuum tanken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...