Gå till innehåll

Pvpjbv 2062 - helt enkelt en bv 206 cab


Rekommendera Poster

Efter diverse utbildningar under FAKs flagga med Bv 206, så kom äntligen dagen då man skaffat egen vagn. Blocket har under några års tid scannats av efter en vagn med så lite modifieringar som möjligt till ett vettigt pris. Förra veckan dök rätt vagn upp och Myrsloken och lite andra "bra att ha"-fordon fick respass för att finansiera bandvagnen.

Så i söndags kväll var det med spänning som växlarflaket ställdes ned och jag fick se min vagn i verkligheten.

 

Denna vagnen har en främre hytt med kapell och en bakvagn som är en stor ammunitionslåda. Fördelen med detta utförande är att man har en extra tiltkolv i midjan som saknas på övriga vagnar. Den gör att man kan "spänna upp" framvagnen så att högre hinder kan passeras. Detta är inte orsaken till att den finns, utan det har med det ursprungligt monterade vapnet att göra.

 

Det allmänna skicket verkar vara gott, bortsett från de mjuka rutorna i kapellet som var i princip obefintliga.

 

Tyvärr så är det för mörkt när jag kommer hem från jobbet för att fota, men till helgen lovar jag lite bilder!

Idag har det köpts nya rutor på metervara som skall skäras till och skruvas dit. Ja, ni läste rätt. De mjuka rutorna sitter skruvade fast i kapellet. :-)

 

Nu har vagnen en egen tråd där diverse förändringar på vagnen kommer läggas upp :-)

  • Like 9
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Igår fick jag skruvat loss den ruta som var minst trasig. Efter en omgång i duschen med riktigt varmt vatten lyckades jag veckla ut den betydligt bättre än på bilden. Givetvis är alla 4 rutor likadana. Valde den tjockaste kvaliteten som grossisten hade. 0,75mm tjock är den och det borde hålla bra. Får väl skära till några extrarutor när kniven ändå är framme.

IMG_20150127_204909.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha tillverkat den första rutan igår med vissa problem, så tänkte jag köpa riktiga grejer att markera hålen med idag.

Problemet var att de pennor jag provade med inte fäste på underlaget. In på Klas i sjön och köpa "permanent marker" och hem, glad över att kunna starta upp fabriken för rut-tillverkning på kvällen. Suck, lika dåligt resultat som innan. Efter en stunds telefonkonsulterande med min bror, så blir morgondagens mål att köpa en OH-penna ( ni vet det där gammaldags sättet att visa en presentation på väggen som man använde innan modeflugan Internet och datorer kommit in i bilden).

Det positiva var att nu fanns tiden till att montera den rutan som kom till världen under gårdagen.

Vilken skillnad det blev med en ruta som är transparent :-)

Det enda ljuset som fanns att tillgå, var det från flitens lykta. Tyvärr räckte inte det för en bild, så det får bli till helgen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var inne på Coop nu på morgonen för att köpa en penna. Tydligen har trycket på overhead-produkter släppt för några pennor hade de inte. Det fick bli som tipset ovan. Jag slog till på en penna för skrift på cd-skivor, men nu kommer en arbetsdag mellan mig och rut-produktionen.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grattis Johan!

Har en likadan vagn. Men min är en robotvagn (55TOW). Köpte denna för att ha som testrigg för dieselalternativ.

Skillnaden på pv/rb vagnen är lavetten med styrboxar samt att bakvagnens am- stativ skiljer. Sist men inte minst att hålet för eldröret är pluggat.

Vill se bilder på din vagn :)

//Clas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skall göras en hel del med den på sikt, men först skall allt kollas. Såg idag att minst 2 drivhjul är kass. Vad jag sett så verkar det finnas 3 olika alternativ att byta till. Något som benäms som original, en Kinavariant och en polyuretan. Någon som har erfarenhet och kan tipsa om vad man bör satsa på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett steg fram, två steg tillbaka. Har märkt att det känns annorlunda att gå i/ur genom framdörrarna jämfört med en "vanlig" vagn. Trodde att det berodde på ovanan med nya grepp eftersom hytten ser annorlunda ut. Nu vet jag bättre.

Hade tänkt att montera framdörrar från en "vanlig" framhytt för att inte riskera att få en arm på utsidan vid en eventuell vältning av vagnen. Det visade sig inte vara så enkelt då mina dörrar är 2 decimeter (!) kortare. Inte undra på att det kändes annorlunda att stiga i/ur. Att Hägglunds orkade med att ändra på så mycket trodde jag inte.

Jaja, jag får väl amputera 2 decimeter på varje ben och se glad ut... :-)

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyter även denna vagn eller "saknas" amfibiefunktionen på cabriolet-bv?

 

Om den flyter kan det förklara att karossen är annorlunda för att få en annan tyngdpunkt eller hantera vatten på annat sätt?

 

Kan det tänkas att den behöver annorlunda dörrar tex för att funka i vatten?

 

 

Vi bor ju nära varann så säg till om du behöver lite extra barlast vid någon provkörning.... jag tror min son (3 år) och hans pappa gärna ställer upp....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...