Gå till innehåll

Pvpjbv 2062 - helt enkelt en bv 206 cab


Rekommendera Poster

Kan bekräfta att dörrarna är kortare på BV2062 pga annars skulle dom inte gå att öppna med nedfälld störtbåge, samt att kunna nå pvpjladdarens "brygga" från framdörren. En effekt av frånvaron av bakdörrar är att torsio testis drabbade många av dom värnpliktiga skyttarna/laddarna på denna vagn. Inte skönt... detta pga upprepat antal ur/istigningar där man gränslar vagnssidan med benen lastad med delvis tung utrustning. Tur jag klarade mig iaf.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag kommer ihåg från simning med 2062 är att pumpen i bakvagnen konstant sprutade vatten. Dåliga tätningslister till facken är väl den mest troliga förklaringen till det. Sjönk gjorde dom inte iaf. Men så simmade vi inte så långt heller  ^_^  

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Nu händer det grejer igen. Tyvärr så förstör jobbet all fritid ibland, men utan jobb blir det ingen rolig fritid.

Började operation "byta ut trasiga stänkskydd som tidigare ägare glömt fälla ned vid förvaring och därmed spruckit" idag.

Satsade på universal stänkskydd från Swedol 600x400 med tillhörande fäste i plast. Stod vid hyllan en stund och klämde på dels plastlisten och dels den i aluminium. Den i aluminium känns ju helt klart mer gedigen, men...

OM man mot förmodan skulle RÅKA glömma att hänga upp stänkskydden när man lämnar vägen och kör ut i terrängen, vad händer garanterat då?

Jo, man behöver backa lite och klämmer stänkskyddet mellan objektet bakom och bandet. Resultatet av detta blir ett avslitet stänkskydd. De flesta stänkskydd av originaltyp har blivit avslitna vilket kan ses på att hålen för fastsättning inte längre är runda hål, utan numera bara är som jack i stänkskyddet.

Tanken med att välja fästlisten i plast är att den flexar så pass att stänkskyddet lossar utan att skadas, till skillnad mot om man väljer fästlisten i aluminium som känns mer seriös.

 

Detta är helt teoretiskt och kommer så förbli, för inte glömmer väl jag att hänga upp stänkskydden? Hmm...

 

Lite tid i helgen kommer även att läggas på att fundera ut ett lämpligt fäste/placering för vinschen fram. Har en 3-tons elektrisk Sepson som skall monteras ifall att...

Ett stort problem med placeringen av vinschen fram är att det fäste som finns är konstruerat för bärgning, inte för körning med vinschen permanent monterad. Många är väl de bv-förare som svurit över att vinschen är ivägen vid lite mer kuperat terräng.

Jag har en tanke som skall testas i helgen, inte alltid teori och praktik stämmer överrens...

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Vaknade upp idag med en olustig känsla, ungefär som om man åkt hemifrån med spisen på. Efter ett tag kom jag på vad det var. Jag hade begått en dödssynd i terrängbilskretsar. Ett inlägg på forumet utan att bifoga bild på det man gjort. Här kommer bilden och jag hoppas innerligt att mitt samvete känns bättre...

IMG_20150403_113646.jpg

Redigerad av Johan Josefsson
  • Like 10
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Någon som har erfarenhet av denna typen av vinsch? Finns ett hydrauliskt syskon som verkar vara likadan bortsett från drivningen.

Frågan är, kan man belasta den lika mycket baklänges utan att den skadas? Jag vill spola på vajern på trumman i den andra rotationsrikningen för att vajern skall komma ut åt rätt håll för min installation. Någon här som plockat isär en likadan och som vet?

IMG_20150411_145806.jpg

Redigerad av Johan Josefsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är förvirrelsen total. Kopplade in vinschen i Nato-uttaget och provkörde den för första gången sedan inköpet. Den visar sig ha 2 olika hastigheter beroende på om man spelar ut eller in vajern. Det konstiga är att den går fortare in än ut. Det borde rimligen vara tvärtom. Alternativet är de små dekalerna på vinschen visar fel och att vajertrumman snurrar som jag vill. Någon som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har varit ute och testkört tiltmidjan idag. Helt fatastiskt att kunna låsa midjan när man går över en bäck. Då kan man hålla upp nosen på framvagnen så man inte kör rakt in i kanten på bäcken. Samma sak om man går ner i bäcken och inte får upp nosen på motsatta kanten. Bara att tilta upp vagnen och köra. Undra om Hägglunds BV206 kan flyga också? Helt klart den perfekta vagnen för allt! :-)

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är förvirrelsen total. Kopplade in vinschen i Nato-uttaget och provkörde den för första gången sedan inköpet. Den visar sig ha 2 olika hastigheter beroende på om man spelar ut eller in vajern. Det konstiga är att den går fortare in än ut. Det borde rimligen vara tvärtom. Alternativet är de små dekalerna på vinschen visar fel och att vajertrumman snurrar som jag vill. Någon som vet?

 

Det är inte så enkelt att wire'n är snurrad åt fel håll?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan, liten varning för användingen av tiltcylindern i midjan....  Den är främst tänkt till att ställa framvagnen i våg i eldställning. Därför är den inte dimensionerad för annat än vagnens egentyngd, även om det är frestande att bättra på framkomligheten vid branta kanter etc. Det är nog ok så länge man bara har egenvikten som motstånd. Under min tjänst i gröna kläder körde vi ned framvagnen på en BV2062:a lite snett, längs med ett igenväxt dike i sumpmark. Så djupt at det börja rinna in vatten och gegga över kanten vid förarens dörr. Då kom vi på den "lysande" iden att använda tiltcylindern för att tippa upp framvagnen. Då blåste vi hydraultätningarna nånstans i midjan, kommer inte ihåg vart tyvärr. Detta gjorde att vi fick köra vagnen utan servoverkan, och i terräng kan jag lova att det går tungt. Bv-föraren var helt slut i armarna efter ca 200 meters bärgning/nödkörning. Osäker på om det sitter några chockventiler på tiltcylinderkretsen, därav risken att överlasta tätningarna med yttre last. Kolla hydraulschemat kanske?

 

// Klas

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...