Gå till innehåll

Diffspärrar, teknikfundering.


Johannes

Rekommendera Poster

Har funderat på en grej som som säkert experterna på forumet kan svara på...

 

Ofta när man ser en tgb (eller annan diffad axel) gasa lite på löst underlag, tex i snö med snökedjor ser man att hjulet roterar lite ryckigt, beror det på spelet som finns naturligt i axel, portal eller är det något som orsakas av diffen?

 

Eller har det helt enkelt med friktionen mot underlaget att hjulet vrider sig löst för att sedan stanna tillfälligt innan glappet/spelet i axeln kommer ikapp och börjar rotera hjulet igen så att det åter roterar stötvis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även en drivaxel tjänstgör delvis som en torsionsfjäder,ytterändan kan stanna upp kortvarigt och sedan vrida lös hjulet när belastningen på axeln är tillräckligt stor.
En vanlig anledning till drivaxelbrott på ex.vis gammvalpens korta drivaxel fram...... :blink: 
Börjar axlarna hoppa,kliv av gasen.. :wacko: 
Stötvis belastning klarar dom dåligt.

Mvh/Dexx

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...