Johannes Postad 30 Januari , 2015 Rapport Share Postad 30 Januari , 2015 Har funderat på en grej som som säkert experterna på forumet kan svara på... Ofta när man ser en tgb (eller annan diffad axel) gasa lite på löst underlag, tex i snö med snökedjor ser man att hjulet roterar lite ryckigt, beror det på spelet som finns naturligt i axel, portal eller är det något som orsakas av diffen? Eller har det helt enkelt med friktionen mot underlaget att hjulet vrider sig löst för att sedan stanna tillfälligt innan glappet/spelet i axeln kommer ikapp och börjar rotera hjulet igen så att det åter roterar stötvis. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dexxas Postad 30 Januari , 2015 Rapport Share Postad 30 Januari , 2015 Även en drivaxel tjänstgör delvis som en torsionsfjäder,ytterändan kan stanna upp kortvarigt och sedan vrida lös hjulet när belastningen på axeln är tillräckligt stor.En vanlig anledning till drivaxelbrott på ex.vis gammvalpens korta drivaxel fram...... Börjar axlarna hoppa,kliv av gasen.. Stötvis belastning klarar dom dåligt.Mvh/Dexx 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBA111 Postad 1 Februari , 2015 Rapport Share Postad 1 Februari , 2015 Det finns ett likartat fenomen med lastbil i uppförsbacke (även asfalt) där bakvagnen börjar studsa från sida tlill sida så att det slirar omväxlande på vänster och höger. Även här gäller Dexxas förträffliga råd. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.