Gå till innehåll

Instruktionsbok Tgb30/40


Rekommendera Poster

Hej,

 

jag har sökt utan framgång efter instruktionsboken (försvarsmaktens på svenska) för Tgb30/40. Det här forumet har ett omfattande dokumentarkiv men jag har bara hittat "operators manual SBAT111S" som tyvärr ligger för långt ifrån vad jag söker. Det finns en del gamla trådar i det här forumet men alla länkar i dem är dessvärre döda. Är det någon som skulle vilja förbarma sig över en nybörjare och ge mig en länk?

 

Tack på fh!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vore mycket uppskattat. Jag har ingen jättebrådska, syftet är att jag ska försöka återuppliva mitt förarbevis för sagda kärra inom en snar framtid och tänkte att det vore nice att läsa på lite innan det, så att minnena fräschas upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, och den ligger där fortfarande. Men den som eftersökes nu är den svenska, motsv vad som ligger i ett FM fordon. Den engelska är för exportversionen.

Om det är dessa vi pratar om så har jag två olika utgåvor, en från 1977 (ersätter utg 1975) och en från 1986 (ersätter 1977). Vilken har du Wf? Ska jag scanna någon av mina? :unsure: (170sidor)

post-9023-0-18036900-1424008687_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår om det är tidskrävande att scanna 170 sidor. Jag kan göra det om någon vill låna ut sin instruktionsbok. Skulle dock i sånt fall föredra om det är den nyaste utgåvan vi har tillgång till, så minskas risken för utdaterad information. Inte för att jag tror att bilarna har förändrats så mycket sedan 80-talet... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bor i Sundbyberg nära Stockholm.

 

Har lekt lite med sökfunktionen och det finns en gammal (2009) tråd där det tycks ha florerat all möjlig litteratur till Tgb30/40 från en kille med nicket "Valle". Tyvärr är alla länkar i tråden döda och han verkar inte vara aktiv på forumet längre. Om han går att kontakta skulle man kanske kunna få tag i hans filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja avvakta svar från Wf för att se vilken utgåva han har och om han scannat in den redan (så att jag slipper ;)).

Var bor du w2k?

 

Jag har flera instruktionsböcker, de ligger dock i bilarna en bit härifrån, så jag kan inte kolla på studs. Kanske i morgon om gud vill...

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filerna kan finnas på forumet men kanske likt gamla foton måste länkas om B)

 

I det här fallet är länkarna tyvärr externa, det är inte filer som låg eller ligger i forumet. Men jag har hittat en möjlig e-mail till Valle och skjutit iväg ett brev, så vi får se om det kommer någon hjälp den vägen.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var från mig som många av Valles filer kom, han var vänlig nog att hålla med serverutrymme.
Jag har filerna kvar, berätta vad ni vill ha och hur.

 

 

Kollade på dokumentfliken överst här på siten och det mesta finns där under TGB30

Redigerad av SBA111
  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var från mig som många av Valles filer kom, han var vänlig nog att hålla med serverutrymme.

Jag har filerna kvar, berätta vad ni vill ha och hur.

 

Söker i första hand efter svensk instruktionsbok Tgb30/40. Men det går ju att ladda upp filer här på forumet så i mån av tid så får du gärna lägga upp material där. Tack! :)

 

Jag fick förresten svar av Valle, och han skulle kolla på om han hade filerna kvar, men har vi här "originalkällan" så är det ju ännu bättre!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SBAT111, din Dropbox-länk funkar utmärkt och det är precis den boken jag var ute efter. Stort tack!!

 

Dock verkar filuppladdningsfunktionen vara trasig. Jag får konsekvent felet "no file selected for upload" oavsett vilket alternativ jag använder. Någon administratör kanske kan titta på det vid tillfälle.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SBAT111, din Dropbox-länk funkar utmärkt och det är precis den boken jag var ute efter. Stort tack!!

 

Dock verkar filuppladdningsfunktionen vara trasig. Jag får konsekvent felet "no file selected for upload" oavsett vilket alternativ jag använder. Någon administratör kanske kan titta på det vid tillfälle.

Va bra ^_^  Det tog hela natten att ladda upp den :(

 

Jag har också lite problem med uppladdning av filer :(   Just denna fil är dock lite för stor men vi (Wf) jobbar på det :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Va bra ^_^  Det tog hela natten att ladda upp den :(

 

Jag har också lite problem med uppladdning av filer :(   Just denna fil är dock lite för stor men vi (Wf) jobbar på det :wub:

 

Uppladdningen accepterar inte större filer än 64 Mb, originalet var på 83 Mb, tror det var därför du inte fick upp den. Jag komprimerade den till 33 Mb, loggade is som SBAT111, och laddade upp den utan problem. Saken klar! :)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul, dagens oviktiga lärdom från manualen, att TGB 40 har kraftigare men kortare lina i vinschen än 30:an (19 mm och 50 m resp. 17mm och 60 m). 

Uppenbarligen logiskt men en sån där härlig känsla för ingenjörsmässiga detaljer som jag gillar   B) 

Jag hade alltid tagit för givet att de hade samma lina utan att fundera närmare på det...  :blush:

 

Fråga för experterna, varför anges 30:ans stora kran som starkare än 40:ans (59kNm resp. 55 kNm)?

Felskrivning?

Tydligen kör den högre hydraultryck   :ogmy:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fråga för experterna, varför anges 30:ans stora kran som starkare än 40:ans (59kNm resp. 55 kNm)?

Felskrivning?

Tydligen kör den högre hydraultryck   :ogmy:

 

Jag läser det som att både 55- och 59-kranen är alternativ som finns enbart till Tgb 40. Ej till Tgb 30, som enbart kan ha 16 kNm-kran.

 

Kollar du i vänsterkolumnen på sid 14 där kranarna är specade så står det "Lastkran på tgb 411 AL" och kollar man på sid 6 så finns det ingen Tgb 30 med lastkran annan än mod 5911 (16 kNm), som är monterad på ett helt annat sätt än den på Tgb 40. Det framgår även av sid 54 att Tgb 30 saknar centralt kraftuttag, vilket ju är det som den stora kranen driver på. Så det torde inte vara möjligt att montera stor kran på Tgb 30 utan lite kreativ modifiering av växellådan (men någon lär ju ha gjort det).

 

Varför man tagit fram två kranar till Tgb 40 med så lite skillnad i kapacitet kan man ju fråga sig men det kan ju vara en uppdatering som skett över åren.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

finns några fåtal 30 bilar med stora kran monterad org

såldes en på kvd den 2 januari (som jag tyvärr missade)

 

Från fabrik lär det ju bara ha varit att slänga i 40-bilens växellåda (som har centralt kraftuttag) i en 30-bil, så kunde man montera stora kranen. Kul med lite sällsynta varianter. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läser det som att både 55- och 59-kranen är alternativ som finns enbart till Tgb 40. Ej till Tgb 30, som enbart kan ha 16 kNm-kran.

 

Kollar du i vänsterkolumnen på sid 14 där kranarna är specade så står det "Lastkran på tgb 411 AL" och kollar man på sid 6 så finns det ingen Tgb 30 med lastkran annan än mod 5911 (16 kNm), som är monterad på ett helt annat sätt än den på Tgb 40. Det framgår även av sid 54 att Tgb 30 saknar centralt kraftuttag, vilket ju är det som den stora kranen driver på. Så det torde inte vara möjligt att montera stor kran på Tgb 30 utan lite kreativ modifiering av växellådan (men någon lär ju ha gjort det).

 

Varför man tagit fram två kranar till Tgb 40 med så lite skillnad i kapacitet kan man ju fråga sig men det kan ju vara en uppdatering som skett över åren.

 

Björn i Norrköping har gjort just detta, stor kran på TGB30.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...