Gå till innehåll

Visa upp din Volvo TGB 11/13/20 (OBS endast inlägg med bild)


Wingflyer

Rekommendera Poster

Här är du välkommen att lägga upp bilder med bildtext och kanske lite historik på ditt fordon. Detta är enbart ett "fotoalbum", diskussioner ska inte föras här! Enbart inlägg med bild(er). Inlägg utan bild tas obönhörligen bort!

 

Så här lägger du in bilder:

http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/9072-information-sa-haer-laegger-du-in-bilder-pa-forumet/

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-7285-0-25114200-1394293880_thumb.jpg

 

Volvo C303, 1977, FD räddningsfordon

 

Har aldrig "legat i lumpen", utan är beställd och levererad som räddningsfordon (+kompletteringar av räddningstjänsten senare). Gick i Angered utanför Göteborg. Det var ett s.k. "pumpfordon", och hade en pump, sugslang, och kopplingar mot andra slangar till brandbilar. Ett scenario är att den åkte till en nära sjö eller branddamm och började slanga vatten. Givet var att den drog fördelar av sina terrängegenskaper. Efter den pensionerades gick den som "utryckningsfordon" för en elfirma, innan den till slut gick i privat entusiastägo. 2012 köpte jag den i Borås av en trevlig snubbe som hade en "thing" för fordon med portaler. Han hade en Jeep med dessa, och skulle köpa en Nissan Patrol och ha som dragfordon till Jeepen istället för 11:an.

 

 

Volvo 903, 1968, radiovalp

 

Ingen särskild historia utom att den hade stått i en lada länge, länge, och aldrig hade varit civil före Einhead och jag, samt vår bror, köpte den ihop. Nu satsar vi en del pengar på att få tillbaka dess forna glans som radiobil, dvs vi samlar på oss radioutrustning och särskilda detaljer som tillhörde den. Externt är den komplett numera, men vi saknar lite innanmäte, som någon större radio plus någon bädd. Vi har alla antenner inlkusive högantenn.

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mej började TGB 13 karriären med denna skönhet

31375614.jpg

För mej var det kärlek vid första ögon kastet. En dröm som av olika anledningar helt oplanerat såg ut att kunna gå i uppfyllelse.

Jag sa bara att jag skull ha den och hämta i slutet av månaden, innan han som sålde ändrade sej. 

Den var inreggad men den hade aldrig genomgått kontrollbesiktning, och han var andra ägaren och hade köpt den från en traktor firma som  köpte 5 st, då de inte blev betalade och hämtade i Norrköping där de såldes ut. 

Ingen finansiering klar, inte ett öre sparat, men jag skulle bara ha den så. det vart att börja fundera på vad som skulle bort. Hade bara 8 dagar på mej att ordna pengarna

Ägde då en Volvo valp och en Jeep Cherokee som vardagsbil.

Klart var att jag inte kunde ha både valpen och jeepen kvar, Och jag hade inte råd att köpa om jag inte fick något sålt fort. 

Men skulle jag hinna sälja valpen innan jag lovat komma med pengar och betala den nya leksaken.

Nå jag chansade inte det fick bli att gå ut med att sälja både Jeep och valp.

Tog i rejält på Jeepen så det fanns prutmån. men det gick fort då det vart intresse direkt av den, Jeepen var helt ok med fina motivlackeringar på så jag behövde inte gå ner i pris. och på några dagar var den såld och kunde finansiera hela inköpet av 13 bilen.

 

Dock var jag tvungen att sälja valp för att skaffa annan vardags bil. När jag inte själv bestämde vad jag fick ha på gården så vart det så.

I dag hade jag nog haft valpen kvar som vardagsbil tills jag kunnat skaffat en annan rishög att åka med. men men Ja saker förändras.

 

 

 

  • Like 12
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annonsskicket från blocket.. har gått som ett av Vattenfalls fordon långt uppe i norrändska skogarna och levt ett ganska hårt liv antar jag. 

 

post-7280-0-26984800-1425121828_thumb.jpg

 

I dagsläget, genomgången det mesta.. en skvätt färg och en massa tid.. finns en hel del mer att göra.. inredningen etc..

 

 

post-7280-0-90828300-1425121936_thumb.jpg

  • Like 11
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min Tgb 13 eller en 1318 årsmodell 75,inköpt juli 2012 och ombyggd/omreggad till lätt lastbil kort därefter.

Ett kul fordon jag tyvärr använder alldeles för lite :ph34r:

Skåpet är nog för det mesta avmonterat och en 6tons vinsh/hemmabyggda bakskärmar med snabb-bultning finns så den är fortarande ganksa orginal i utförandet

post-6465-0-25611100-1422193733_thumb.jpg

 

post-6465-0-32901000-1419274885_thumb.jpg
 
post-6465-0-10367200-1425330049_thumb.jpg
 
 
  • Like 16
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Ja JDW var ju ganska blank o fin då 2006:

 

post-4978-0-93137500-1432403260.jpg

 

sen vart det lite färgsläpp o nån rostfläck som åtgärdades

 

post-4978-0-13944900-1432403571.jpg

 

 

För att sen bli blank o fin igen (naje lite mattare sedan nymålad i fjol);

 

post-4978-0-71361200-1432404142.jpg

 

Den stolte herren på bild 1 skall nu söka lämpa för att börja övningsköra, det som var 3 månader förr är 2 år numera. 

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...