Gå till innehåll

Släp till TGB 30/40


Rekommendera Poster

En första förfrågan till Transportstyrelsen gav negativt svar.  :(

 

Vi lägger oss dock inte platt ännu, det finns moelvensläp registrerade med dispens som inte är ägarbunden, så det går tydligen på något sätt...

 

Björn "gruppköp" i Norrköping är projektledare. 

 

(Allting går, det är bara olika svårt)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Nu är det hög tid för en uppdatering i denna tråd!

 

Jag har som bekant 4 prima kärror hemma på uppfarten varav 3 st är till salu.

 

Vi har jobbat med många olika idéer om hur man kan få kärrorna att åter få åtnjuta tidigare "ägarbunden dispens".

 

Nu till det roliga att 3 av 4 kärror har per automatik fått dispenserna flyttade till mig som ägare...

 

Efter samtal med transportstyrelsen om detta så är det sannolikt att kommande köpare likaså kommer få dessa dispenser tillhanda vid kommande ägarbyte.

 

Vad gäller den 4:e kärran har jag nu ansökt om att den skall få åtnjuta samma premisser som de 3...

 

Vidare så har jag bytt till ett VBG-drag som nu passar som handen i den civila handsken på bilen.

 

SÅ, kom nu och köp prima civilregistrerad & godkänd kärra!  :) 

http://www.blocket.se/ostergotland/Karra_till_lastbil__gravmaskin_eller_traktor_58956465.htm?ma=1

 

Ni kamrater får dock ett specialpris, endast 25 000kr + moms!

 

 

 

post-6337-0-10590100-1428582247_thumb.jpg

post-6337-0-27703200-1428582262_thumb.jpg

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Ursäkta en dum fråga men jag har rotat runt och småfixat lite saker på flertalet civila lastbilskärror, trailer och lastbilssläpvagnar..och jag kan inte påminna mig om att jag har sett stötdämpare på någon utav dom ? ! ? :0 :0

 

Och dom har varit både med bladfjädrar och luftbälg..

 

Är det verkligen krav på dämpare på såna ? ?

 

Eller är det bara på personbils kärror / vagnar ? ?

/R

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilprovningen hänvisar till TSFS 2013:63 kapitel 9 paragraf 1

Lyder sålunda:

 

9 kap. Hjulsystem

 

1 § Bil och släpvagn som dras av bil ska vara försedd med tillfredsställande fjädringsanordning mellan hjul och chassi. Har fjädringsanordningen otillfredsställande dämpning mot svängningsrörelser ska den vara kompletterad med väl avpassade stötdämpare.

Allmänna råd
Fjädringsanordning bestående av skruvfjäder, luftbälg, torsions-fjäder med stålstav som fjädrande element eller bladfjäder med endast ett fjäderblad kan normalt inte anses ha tillfredsställande dämpning mot svängningsrörelser.
 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
  • 5 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...