Gå till innehåll

Wingflyers Bv202


Wingflyer

Rekommendera Poster

Jordpunkter för radioutrustning eller nått sånt?(med tanke på vingmuttrarna då)

Iaf i min vagn till höger där väskan sitter är det ett fäste för g3 med antagligen skjutbar kolv som norska hären oftast hade.

Sen finns det väl många versioner pga av användnings område.

Kankse ett fäste för pås-kpisten(m/45)? :)

 

Tilläg 1307

 

Vad är det för mystisk bult som sticker upp till höger om fördelningsspakarna förresten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jordpunkter för radioutrustning eller nått sånt?(med tanke på vingmuttrarna då)

Iaf i min vagn till höger där väskan sitter är det ett fäste för g3 med antagligen skjutbar kolv som norska hären oftast hade.

Sen finns det väl många versioner pga av användnings område.

Kankse ett fäste för pås-kpisten(m/45)? :)

 

Tilläg 1307

 

Vad är det för mystisk bult som sticker upp till höger

om fördelningsspakarna förresten?

Gissar att mystiska bulten hör ihop med vingmutterfästet
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De senaste dagarna har ägnats åt elsystemet, gångjärnen i framrutorna och avgassystemet.

 

Det elektriska är i stort sett klart nu, återstår lyse och signal i bakvagnen.

 

Gångjärnen i framrutorna var helt stumma och ett h-e att få loss. Mängder med rostlösare och gångjärnet i ett smalt skruvstycke, där en liten bit motionerades i taget, löste problemet. Ett tips är att använda tryckluft för att blåsa in rostlösaren längre in i gångjärnen. Till slut hade alla segmenten i gångjärnen lossnat lite och kunde röras. Då kunde rutan monteras tillbaka i fästet i karossen och hela gångjärnet arbetas upp till större och större vinkel med hjälp av mer rostlösare och tryckluft. Tog en halv dag att få till båda gångjärnen. Ett kladdigt jobb med all olja överallt, så inga bilder...

 

Ljuddämparen var bortom räddning, hittade en användbar i Alingsås som kunde renoveras till nästan nyskick. Gallret var svårare, det var som knäckebröd. Mönstret heter fyrklöver och plåten är i original 1mm. Letade hos lokala plåtslagare, alla kände till mönstret men ingen hade någon. Fick köpa en hel plåt 1000x2000 från grossisten i Malmö, så om någon behöver en bit finns det här. Nya plåten är 1,5mm och bör hålla betydligt längre än den gamla gjorde...

 

De nytillverkade gallren ligger i lackugnen över natten, bild i morgon.

 

 

Gamla dämparen och gallret

IMG_3288.JPG

 

 

Gamla gallret i närbild

IMG_3282.JPG

 

 

Nya dämparen med nytt slutrör målade med värmefärg och montrade

IMG_3289.JPG

 

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Medan vi väntar på Stens svar så kan jag delge mina erfarenheter. Dinitrol är ett petroleumbaserat rostskyddsmedel för kaross-, dörrsidor och hålrum. Det kan spädas med olja eller diesel för att flyta ut bättre men det torkar aldrig ut helt. Man kan med fördel använda det på ställen som är rostiga men där man inte kommer åt att avlägsna rosten. Dinitrol stelnar i viss mån men är alltid lite klibbigt. Därför kommer Stens fötter att klibba fast i golvet på vagnen och han kommer att lämna söta små (43:or?) fotavtryck i vagnen och runt sin verkstad, om han inte täcker dinitrolen med något typ en gummimatta. :lol: :lol:

Om nu inte Sten hittat någon modernare variant av dinitrol. :o

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dinitrol är lite slarvigt universaluttryck för all sorts rostskydd här nere. Mera specifikt heter medlet Hagmans Carosol Underredsmassa. Köpt på AD center och ser ut så här:

 

IMG_3291.JPG

 

Den är klibbfri efter ett dygn och helt torr efter ett par dagar, och skiljer sig på så sätt från en del andra underredsmedel.

 

IMG_3292.JPG

 

IMG_3293.JPG

 

 

Lovade också en bild på ljuddämpargallret...

 

IMG_3290.JPG

  • Like 9
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:D

Medan vi väntar på Stens svar så kan jag delge mina erfarenheter. Dinitrol är ett petroleumbaserat rostskyddsmedel för kaross-, dörrsidor och hålrum. Det kan spädas med olja eller diesel för att flyta ut bättre men det torkar aldrig ut helt. Man kan med fördel använda det på ställen som är rostiga men där man inte kommer åt att avlägsna rosten. Dinitrol stelnar i viss mån men är alltid lite klibbigt. Därför kommer Stens fötter att klibba fast i golvet på vagnen och han kommer att lämna söta små (43:or?) fotavtryck i vagnen och runt sin verkstad, om han inte täcker dinitrolen med något typ en gummimatta. :lol: :lol:

Om nu inte Sten hittat någon modernare variant av dinitrol. :o

 

47'or!! Men inga avtryck. Plywoodskivan som har legat på det behandlade golvet (se tidigare bild) är helt ren på undersidan. Och originalmattan ligger ovanpå, så skorna kommer inte i kontakt med massan. Varför då rostskydd och inte färg? Rostskyddsmassan blir inte hård, den får en gummiliknande yta som tål stryk, jämför med stensprutet på bilens undersida. Detta är mitt val och fungerar klockrent! Andra har säkert lika bra eller bättre lösningar...  :D

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gårdagens övning var fusklagning av rosthål längst fram på mössskärmen över vindrutorna. Måste vara en felkonstruktion. Resten av taket är helt fritt från rost men just över en underliggande balk har det rostat hela vägen.

 

Det blev tillklippta och något knäckta plåtar som grundmålades och limmades med karosserilim. Ska målas gröna och syns sedan inte. Riktig lagning med ny plåt lägger vi på framtiden.

 

Mannen på bilden är firmans värderade medarbetare och nye medlemmen här "Schenjören". Han har för övrigt också gjort det mesta jobbet på vår nyrenoverade 9033. Schenjören som är gammal valpägare jobbar normalt med flygande maskiner och har också byggt helikoptern han flyger på hans profilbild.

 

IMG_3294.JPG

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 1 year later...

Dom fungerar väl även lite som styrning väl?vid extrem körning kanske dom blir nödvändiga typ :)

 

Det är nog så konstruktörerna har tänkt. Men det finns flera hembyggen med 202 chassi på youtube som har hiskliga prestanda och ser ut att klara sig utan. Fan vet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Olav Teigen i Skotselv köpte upp 11:ans BV-delar (och även valp). Vet att Lennart hade en del kompletta cylindrar. Tyvärr blev "skrotet" till guld när det passerade gränsen till Norge...

 

Tråkigt att grejerna lämnat Sverige. Var inne på hans hemsida och det finns nästan 1200 delar till Volvo Valp. Måste varit en rejäl laddning som gick över gränsen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...