Gå till innehåll

Hjälp med styrkrets 4x4 c202


Rekommendera Poster

Hej allihopa!

 

Jonathan heter jag och är nybliven ägare till en c202. Jag har lite bekymmer med "knappen" för 4x4 hög, det började med att indikeringslampan för 4x4 inte fungerade och när jag började leta felet så upptäckte jag att jag inte har ström till varken brytaren eller lampan? Men jag vill bestämt mena att jag kan koppla ur fyrhjulsdriften i högläge.. Jag har försökt läsa mig till var strömmen till knappen kommer från i elschemat men tycker inte det verkar stämma och blir inge klokare så nu måste jag nog be om lite hjälp.

 

Så om någon av er sitter på lite information om detta så skulle jag verkligen uppskatta hjälpen.

 

Tack på förhand!

 

Mvh jonathan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej o välkommen hit :-)

 

Du borde ha 12v+ från kontakt 53 fördel lådan o kabel 93 som passerar 51 brytare i huvudbromscylinder o byter nr till 92 o går vidare till kl2 på fyrhjulsdrift kontakt nr 50. Kl2 delas med kl1 som går vidare upp till kontroll lampan nr66. Motsatt sida på lampan 66 kommer jord från lampa 76 och vidare sen till varn blink kontakt jord. 

Kan  mäta på min C202 imorgon någongång.

 

Lycka till så länge  :)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som mycket utav elen i min c202 är utbytt och jag såg även att min huvudcylinder blivit utbytt mot en ny eller utbytes och jag hittar inte hydraulkontakterna nr:51 så jag tror dom är bortplockade, så nu behöver jag lite bilder som assistans..

 

Var sitter följande delar då jag tänker dra nya kablar mellan kontakt 53 vid fördelningslådan och brytare 50 för inkoppling av fyrhjulsdrift, jag skulle vilja se bilder på kontakt nr:53 vid fördelningslåda och hydraulkontakterna nr:51.

 

Tusen tack för hjälpen!:-)

 

Mvh Jonathan

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk på att det styrs av jordning. det är oftast brist kontakt med jord som ställer till det när elen krånglar på just inläggning av framhjuls driften.

 

Kanske var lite snabb Ja eller seg i tanken så här på morgonen :ph34r: , men så är det uppbyggt på TGB bilarna, och det är ju lika fördelningslådor på dem 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu fotat Huvudcylindern där kontakten nr51 sitter för inkoppling fyrhjulsdrift vid kraftig inbromsning. Inringad med svag röd cirkel.
Fördel lådan kunde jag inte fota kontakten, därför bifogar jag bilden från reservdelskatalogen. Inringad med röd linje

post-7327-0-25407500-1424880142_thumb.jpg

post-7327-0-74808200-1424880143_thumb.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska man kunna köra magnetventilen med 12volt plus och minus bara för nu har jag tagit ur den och anslutit plus och minus och absolut ingenting händer:-( så jag utgår ifrån att den är kass och får nög börja leta efter en ny...

 

Tips på återförsäljare??

 

Mvh!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej allihopa! Blev lite mycke arbete ett tag så ni får ursäkta min frånvaro:-)

 

Sista felsökningen stannade vid kontakten i fördelningslådan då den inte verkar helt schysst men inget är hugget i sten!

 

Processen fortsätter och lösningen kommer att redovisas det lovar jag:-)

 

Mvh Jonathan

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

jordningen vid 4x4 knappen sitter väl med skruv i frontplåten och brukar lossa,  annars finns kontaktstycken bakom mjukpanelen vid värmelelementet och dessa är ofta orsaken till många elfel.

 

Kontakten vid bromspedalen dvs 4x4 bromsen ska byglas och kopplas förbi annars riskerar du lådhaveri eller brustna drivaxlar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...