Gå till innehåll

Spänning i elsystemet under körning Bv206


w2k

Rekommendera Poster

En fundering som kanske ni som pillat lite mer med era vagnar har koll på. Det finns ju uttag (i förarhytten?) för 24V, som ciggtändaruttaget i en bil ungefär, fast man behöver en adapter. Jag antar att dessa går direkt på fordonets elsystem. Är detta stabilt nog att driva någon form av modern elektronik på eller behöver man ha en trafo emellan som isolerar? Vad är annars oddsen för stora variationer, spikar etc i en i övrigt välskött bandvagn? Vilken laddström har generatorn och var ligger spänningen under tomgång/körning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lämpligheten för modern (känslig) elektronik torde väl sitta i hur pass sofistikerad omvandlare man har (digital sinuskurva), om det är nu är 230 Volts utr. du vill driva?

 

Sen vad gäller stabiliteten; försvaret själva trycker ju in radioapparater, stereo mm...

Om nu inte Ra 480, 180, dart och allt vad det heter kompenserar för ojämnheter med en massa kondensatorer eller något annat futuristiskt jag inte riktigt (orkar) förstår mig på :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte köra på DC, därav frågan. Kör man 230V så har man ju både en växelriktare (från DC till AC) och en transformator (från AC till DC, igen) som säkert tar hand om en del stök.

 

Försvarsmaktens prylar är nog gjorda för att tåla både det ena och det andra, jag är mer orolig för känslig civil elektronik som laptops och smartphones.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Generellt sagt är det enda du behöver tänka på, om du har elektronik som du tror är känslig, är att när du släpper startknappen finns möjlighet till rejäla spänningsspikar. När magnetfält kollapsar induceras spänning i spolar, det är så tändspolen fungerar. Detta gäller t ex magnetventiler som ofta har en s.k. spärrdiod i kontaktdonet som eliminerar back-EMK, som fenomenet kallas. 

 

Starmotorns solenoid är en elak källa till back-EMK. På flygplan som jag jobbar med till vardags, har man ofta ett relä som kopplar bort elektroniken när startmotorn går. Ut med anslutningen när du startar motorn!

 

Vi normal körning behöver du inte bekymra dig. Vagnens batteri är ett utmärkt skydd mot störningar på vagnens spänning...

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för det betryggande svaret, Wf. Jag har ett PPL(A) så jag är också bekant med flygplan och deras egenheter. :)

 

Rent allmänt så är det väl även klokt att inte belasta elsystemet med en massa elektronik när krämen behövs till att dra igång motorn, särskilt om det är kallt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för det betryggande svaret, Wf. Jag har ett PPL(A) så jag är också bekant med flygplan och deras egenheter. :)

 

Rent allmänt så är det väl även klokt att inte belasta elsystemet med en massa elektronik när krämen behövs till att dra igång motorn, särskilt om det är kallt.

 

PPL (A)! Kul! Hör av dig om du behöver PC/lärartimme eller kanske språktest...   :D

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Då visade det sig att nya vagnen jag fått tilldelad har 230V-uttag i både fram- och bakvagn. Så hela frågan blev en smula överflödig. Går dessutom på separat batteripaket så man inte riskerar att dra ur startbatterierna. Ibland tänker de till, Försvarsmakten...

 

Tack ändå för svaren och erbjudandet, Wf :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...