Jump to content
w2k

Spänning i elsystemet under körning Bv206

Recommended Posts

En fundering som kanske ni som pillat lite mer med era vagnar har koll på. Det finns ju uttag (i förarhytten?) för 24V, som ciggtändaruttaget i en bil ungefär, fast man behöver en adapter. Jag antar att dessa går direkt på fordonets elsystem. Är detta stabilt nog att driva någon form av modern elektronik på eller behöver man ha en trafo emellan som isolerar? Vad är annars oddsen för stora variationer, spikar etc i en i övrigt välskött bandvagn? Vilken laddström har generatorn och var ligger spänningen under tomgång/körning?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lämpligheten för modern (känslig) elektronik torde väl sitta i hur pass sofistikerad omvandlare man har (digital sinuskurva), om det är nu är 230 Volts utr. du vill driva?

 

Sen vad gäller stabiliteten; försvaret själva trycker ju in radioapparater, stereo mm...

Om nu inte Ra 480, 180, dart och allt vad det heter kompenserar för ojämnheter med en massa kondensatorer eller något annat futuristiskt jag inte riktigt (orkar) förstår mig på :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tänkte köra på DC, därav frågan. Kör man 230V så har man ju både en växelriktare (från DC till AC) och en transformator (från AC till DC, igen) som säkert tar hand om en del stök.

 

Försvarsmaktens prylar är nog gjorda för att tåla både det ena och det andra, jag är mer orolig för känslig civil elektronik som laptops och smartphones.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Generellt sagt är det enda du behöver tänka på, om du har elektronik som du tror är känslig, är att när du släpper startknappen finns möjlighet till rejäla spänningsspikar. När magnetfält kollapsar induceras spänning i spolar, det är så tändspolen fungerar. Detta gäller t ex magnetventiler som ofta har en s.k. spärrdiod i kontaktdonet som eliminerar back-EMK, som fenomenet kallas. 

 

Starmotorns solenoid är en elak källa till back-EMK. På flygplan som jag jobbar med till vardags, har man ofta ett relä som kopplar bort elektroniken när startmotorn går. Ut med anslutningen när du startar motorn!

 

Vi normal körning behöver du inte bekymra dig. Vagnens batteri är ett utmärkt skydd mot störningar på vagnens spänning...

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för det betryggande svaret, Wf. Jag har ett PPL(A) så jag är också bekant med flygplan och deras egenheter. :)

 

Rent allmänt så är det väl även klokt att inte belasta elsystemet med en massa elektronik när krämen behövs till att dra igång motorn, särskilt om det är kallt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för det betryggande svaret, Wf. Jag har ett PPL(A) så jag är också bekant med flygplan och deras egenheter. :)

 

Rent allmänt så är det väl även klokt att inte belasta elsystemet med en massa elektronik när krämen behövs till att dra igång motorn, särskilt om det är kallt.

 

PPL (A)! Kul! Hör av dig om du behöver PC/lärartimme eller kanske språktest...   :D

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Då visade det sig att nya vagnen jag fått tilldelad har 230V-uttag i både fram- och bakvagn. Så hela frågan blev en smula överflödig. Går dessutom på separat batteripaket så man inte riskerar att dra ur startbatterierna. Ibland tänker de till, Försvarsmakten...

 

Tack ändå för svaren och erbjudandet, Wf :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

En sån här tror jag att det är! Klippte ur en väldigt gammal upplaga av SoldR Mtrl Tele. Massor av roliga fordon i den.

post-9194-0-69999000-1427875199_thumb.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...