Gå till innehåll

Försäkring TGB


Rekommendera Poster

Sorry om jag terrorpostar hela tiden. Försöker verkligen hitta svaren innan jag startar nya trådar, men det går sådär.

 

Måste försäkra min 30:a. Har för mig att jag läst förut någonstans att Trygg Hansa veteran är bäst och ska ligga på ca 2000:-. Ringde dem och frågade. Dumärlig som man är så sa jag att jag ev skulle köra lite studenter nån gång. Då blev det 7920 för en halvförsäkring  :(

 

Ringt runt lite och Länsförsäkringar hel för 4800:- Låter ju acceptabelt.

 

Sen finns ju MHRF, MFHF mfl, men dom har ju rätt hårda krav.

 

Hur gör ni? Tacksam för alla tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länsförsäkringar har en så kallad Entusiastbilsförsäkring, den kanske går att använda men där ställs vissa villkor:

 

- den årliga körsträckan inte kommer att överstiga 500 mil

- fordonet aldrig används som bruksbil

- jag ska montera föreskriven säkerhetsutrustning inom 30 dagar från godkännandedatum (brandsläckare, rutmärkning...)

 

Jag ska faktiskt ta och kolla upp det för egen del ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brandvalpen var i min ägo helförsäkrad i T.H. Kostade 840 Kr/år. Det fina med T.H:s försäkring är att det INTE är en veteranförsäkring eller entusiastförsäkring på något sätt. Det vill säga man betalar försäkringen utefter faktiska förhållanden, bostadssituation, typ av fordonsförvaring och körsträcka. Inga krav på brandsläckare, huvudbrytare, inlåst i garage, förarbegränsningar, användningssätt eller nåt sånt.

 

När jag tecknade försäkringen så trodde jag att 1500 mil var den lägsta körsträcka som fanns. Efter drygt ett år ringde dom och frågade om jag var nöjd med försäkringen och jag sa att jag under sista året hade kört max 30 mil på det allmänna vägnätet. Jag berättade då vad jag hade bilen till och det är den normala körsträckan för den- typ två fulltankningar per år. Försäkringskillen sa att jag betalade för mycket i premie och tog ner körsträckan till 100 mil/år, det resulterade i att jag fick retroaktivt sänkt premie. Och det räckte till att betala den nya premien i flera månader.

 

Så tummen upp för T.H. när det gäller våra fordon.

 

Dom var även bra att ha och göra med när jag tecknade hemförsäkring, för några extra kronor i månade så var alla mina instrument hemma försäkrade och även alla verktyg och maskiner jag har i garaget några kilometer bort från hemmet.

 

SKREV OBELIX

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips. Verkar som vanligt vara en djungel. De flesta jag pratade med (även Länsförsäkringar?) Sade sig inte ha någon veteranförsäkring som täckte tung lastbil. Vet sen tidigare att Länsförsäkringar är flera olika bolag och därför skiljer sig åt beroende var i landet man befinner sig.

 

Fanns det någon form av veteran så fick man ju knappt titta på bilen eller rulla ut den ur garaget, än  mindre köra offroad eller liknande.

 

Det fick bli Länsförsäkringars halvförsäkring för ca 3000 året. Skilde marginellt mot trafik som låg på ca 2600. Helt ok för så mycket bil tycker jag.

 

Var tvungen att ta nåt för att kunna skicka in ägarbytet, men får väl kolla vidare lite  :rolleyes:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...