Gå till innehåll

Försvarets nya fordon..


Einhead

Rekommendera Poster

Jag undrar i mitt stilla sinne, nu när man gör sej av med alternativt skrotar ut den äldre generationen av fordon.. Vad i helskotta ersätter man dem med..

 

Tex terrängbil terrängbil 30 och 40.. eller för all del TGB11, 13 och 20.. 

 

Ambulanserna, stabs och radiohytterna.. ???

 

Nått tyskt junk över hela linjen? eller med inget alls?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som FM gjort i alla tider, så finns hur många varianter som helst. Inget är hugget i sten utan förändringsbart och anpassningsbart (ibland till absurdum) . Tgb 11/13/20 har väl varit på väg ut i 10-15 år säkert, men det är ju "tur" att dom inte är borta INNAN nya fordon anländer. I PBV302 fallet, skrotades samtliga flera år innan Patrian till sist införskaffades.. Helikoptrar, Archer listan kan göras lång. Men vem som kör vad, baseras (i teorin) på förbandets tilltänkta verksamhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja.. inte utan att man undrar lixom.. tidigare i historien så tillverkades ju vad som behövdes inom rikets gränser... Volvo och Scania stod för fiolerna.. Hägglunds..  Men nu.. knappt vi tillverkar bilar själva..  :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har sett kolloner med 6x6 dubbel hytt och flak. Det är MB (unimog ?). licens byggda av en firma som jobbar med MB i Tyskland.

sitter vara med telefonen nu annars hade jag kunnat båda länka till film å foton mm kring dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inom FM finns både Unimog och MB G-wagen 6x6 (och G-wagen 4x4, och de andra modeller som nämnts). Unimogen är en lastbil i Tgb30-storlek och den G-klass är närmare Tgb20, en stor pickis...

 

Faktum är att just Unimogen ser ut att vara mer eller mindre en direkt ersättare till Tgb30... döm själva, jag hittade en bild också: https://twitter.com/toyotawars/status/544622798048858113

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svenska Försvarsmakten har idag flera Unimog i sin tjänst såväl i svenska förband som i utlandsstyrkan. Tack vare Unimogs flexibla lösningar och extrema framkomlighet löser den många annars omöjliga arbetsuppgifter.

 

Från http://www.swedmog.se/Militrauppdrag_918.html

 

Mer info än vad som står på nätet har jag inte eftersom jag inte vet vad som är öppet. Men på den sidan ser man de olika varianterna och visst ser det ut som en ganska 1:1 ersättare för minst Tgb30.

 

Här är förresten de nya benämningarna:

 

TGB 14 är lika med GW300 4X4 skyddad och oskyddad

TGB 15 är lika med GW300 6X6 enkel och dubbelhytt.

TGB 16 RG32 delserie 1-4.

TGB 17 UNIMOG UH5000 i fyra varianter.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lär väl vara denna?:

http://hallandsposten.se/nyheter/halmstad/1.3798263-pansarbil-valte-pa-lv-6

 

Flera gånger jag själv har fått uppleva den ökända "patria-vägningen" i övergången mellan rampen och bordet (strf-släp), en stilla gissning att det var det som hände här också.

 

Förhoppningsvis gör FM något åt problemet.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lär väl vara denna?:

http://hallandsposten.se/nyheter/halmstad/1.3798263-pansarbil-valte-pa-lv-6

 

Flera gånger jag själv har fått uppleva den ökända "patria-vägningen" i övergången mellan rampen och bordet (strf-släp), en stilla gissning att det var det som hände här också.

 

Förhoppningsvis gör FM något åt problemet.

 

5,6 mkr /st. Jisses!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har hört att TGB 40/30 kostade drygt 1mkr/styck när de var nya 1976. Som jämförelse så kostade en liter bensin runt 2kr/l 1976 ^_^

Militärprylar är väl sällan budget grejor. Prisnivåerna är svåra att ta till sig, i alla fall för mig :unsure:

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...