Gå till innehåll

Petssons 13


Johan2282

Rekommendera Poster

post-9138-0-19013600-1424634979_thumb.jpg
 
Hej!
 
Efter några veckors surfande bland alla eminenta trådar och tips här på forumet tänkte jag att de var dags att pröva datorvingarna

 och starta min egen.

 

Jag har haft min 13 under några år och gjort lite vid den när tid infunnit sig

post-9138-0-97580400-1425208887_thumb.jpg

 

Sjuktransportskåpet åkte av omgående och såldes som jaktkoja.

Ett 20-flak införskaffades kortades styvt halva första lämmen samt fick ny framstam.

 

Insug å grenrör bytades mot den vattenkylda varianten med delat grenrör då de gamla sköt pinnbultar vilt omkring sig. :(

När jag sedan skaffade släpet fick jag sänka draget för att få lite roligare vinkel på grejorna.

post-9138-0-30847900-1425209728_thumb.jpg

 

En kass 13-ram fick släppa till dragbalken och ett "knä" bygdes i var ända som är fästa i det bakre flakfästet samt en plåt upp till original drag fäste (blev hyfsat originallikt om jag får säga de själv :) ).

 

So far so good... mot nya mål!

 

MVH Johan

  • Like 17
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att jag fått knoddar (2 st) har jag upptäckt att en 13 med bara förarhytt inte e den perfekta familjebilen :huh:. Å ska de kivas om vem som ska få åka varje gång man ska iväg slutar det med att ingen får åka, å en uppväxst utan att åka TGB e en fattig uppväxt! Så vad göra?

 

Funderade länge, tills jag ramlade över en bild på ErikC304s crew cab bygge å tänkte EN SÅN SKA JAG HA!

 

Jag tänker helt enkelt utan skrupler sno Eriks ide :). Å dessutom var det ju några år sedan så det kan ju vara dax med en ny crew cab-tråd!

 

Sagt å gjort, en 13-helkaross som mest verkar hålla ihop av gammal vana (mycket rostlagning blir de :() har införskaffats och håller på att demonteras.

Om där är någon som inte sett Eriks bygge kan jag dra planen i korta drag.

Jag lyfter av & kortar flaket på min bil, tar mittsektionen (med sidodörrarna), bultar fast den bakom min hytt samt gör tak till bakre hytthalvan av helkarossens förarhyttstak. Enkelt :wub:

 

Åsså tar vi lite bilder

post-9138-0-10644800-1425759514_thumb.jpg

Lammet inne för slakt

post-9138-0-13183900-1425759620_thumb.jpg

De tar sig.

 

En fundering jag har e om det spelar någon roll att min bil e tungregad vid regbesiktningen? Vill fortsätta att ha den tung.

 

Hade/Johan

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ju tunga bilar med sov hytt "dubbelhytt" och du borde ju inte få några bekymmer med längden på lastutrymmet som kan ställa till det med passagerare där bak.

Det skall ju vara ok att byta hytt. så att korta den med de delar den gamla består av, Ja med rätt motivation och om du samtidigt berättar om dina planer för den som skall besiktiga den, borde det inte vara några bekymmer. 

Är den inreggad nu ? 

 

Kommer faktiskt inte i håg om Eriks är tung eller ej.

Lite lustigt så har jag hart den i tankarna den senaste tiden, skulle gärna överta den, typ köpa den och sälja min eller byta med Erik. bara tankar hos mej än så länge. Erik vet alltså inget  :D

Kul att fler bygger skall följa tråden med intresse  :)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej H.H

 

Planen är att förlänga hytten på den bilen jag har idag. Bilen jag river e inte min (har bara köpt karossen), chassiet kommer leva vidare med ny kaross. Men som du säger finns ju tunga bilar med manskapshytt typ brandbilar & dyl. så jag får ta det hindret när det uppstår;-)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite uppdateringar på framgångarna.

 

post-9138-0-81773200-1426278662_thumb.jpg

 

Knoll & Tott utför hållfasthetstester.

 

post-9138-0-61200200-1426278783_thumb.jpg post-9138-0-83669300-1426278926_thumb.jpg

 

Lite rööötet e de!

 

post-9138-0-82080900-1426279216_thumb.jpg

 

Karossbaljan löstagen samt kortad fram. Nya fästen mot hytten tillverkade och rostlagning av golv påbörjad.

 

Intresseklubben kan notera en grej jag tänker ta upp med min psykolog vid nästa tillfälle.

Varför hänger den stackars ursäkten till hjärna man e utrustad med, med bara NÄSTAN in i mål?  :wacko:

Skulle rostlaga H nederkant av karossbaljan vid fotsteget. Ritar av formen: blir jättebra! Sågar ut mall i 2" planka: perfekt passform! Kapar till plåt, spänner ihop, knackar till falsen: blir bra som f-n, snygg rundning, jämn å skarp fals. Tar loss och håller upp mot baljan: SPEGELVÄND! Plåt i väggen, ljuse av, ridå. :(

 

Väl mött /Johan

 

 

 

 

  • Like 13
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Intresseklubben kan notera en grej jag tänker ta upp med min psykolog vid nästa tillfälle.

Varför hänger den stackars ursäkten till hjärna man e utrustad med, med bara NÄSTAN in i mål?  :wacko:

Skulle rostlaga H nederkant av karossbaljan vid fotsteget. Ritar av formen: blir jättebra! Sågar ut mall i 2" planka: perfekt passform! Kapar till plåt, spänner ihop, knackar till falsen: blir bra som f-n, snygg rundning, jämn å skarp fals. Tar loss och håller upp mot baljan: SPEGELVÄND! Plåt i väggen, ljuse av, ridå. :(

 

Väl mött /Johan

 

 

det knepiga är att det är alltid på den plåtbiten man lägger mest med tid på som blir spegelvänd eller nå annat fel.. 

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Intresseklubben kan notera en grej jag tänker ta upp med min psykolog vid nästa tillfälle.

Varför hänger den stackars ursäkten till hjärna man e utrustad med, med bara NÄSTAN in i mål?  :wacko:

Skulle rostlaga H nederkant av karossbaljan vid fotsteget. Ritar av formen: blir jättebra! Sågar ut mall i 2" planka: perfekt passform! Kapar till plåt, spänner ihop, knackar till falsen: blir bra som f-n, snygg rundning, jämn å skarp fals. Tar loss och håller upp mot baljan: SPEGELVÄND! Plåt i väggen, ljuse av, ridå. :(

 

Väl mött /Johan

Det där är ett moment som borde ingå i "en Svensk klassiker" :lol:  Om man sparade alla bita som man gjort efter tankevurpor skulle man kunna be en konstnär göra ett monument. Den sista feltillverkade biten jag sjäv gjorde var en kardan som blev 100mm för kort troligen eftersom jag fällt ut "bakflärpen" på talmetern. Trots att jag var medveten om detta och kollade och dubbelkollade så blev den likt f...bannat fel :lol:

 

PS! Känns tryckt att du har seriös hållfasthetstestning :wub:

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Småhandlare!

 

Vid Kvarnsforsens kraftverk (har jag för mig) upptäcktes att när man lyft ner rotorn ( ganska liten, men ca 10 ton 20-30m ner i berget) så ser man lagomt till att pass bultarna skall sättas i) att axeln har 4 hål, och axeltappen på rotorn har 5 hål (nu pratar vi 5" bult, och det är INTE längden..).

 

På verkstaden hade man gjort 5st lika långa axlar, 1 st Härjedalen o 4 till nåt annat ställe, de senare med 5 hål i axlarna...

 

När man i Krokströmmen skulle skruva ihop nålen (en i sammanhanget smärt sak, ett rör på ett par tum * 10 talet m), att det iofs var samma gäng på båda ändarna, men Wintworth på ena o rörgäng på den andra, nu löstes det med UMP,

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Under rubiken "Gigantiska misstag" bör ju ett visst tunnelbygge genom en viss hallandsås nämnas, mycket som gick fel där under lång tid..... :huh:

En dryg mil österut från det problemet löses och skapas (i den ordningen) andra problem, dock i lite mindre skala.

 

Lite framsteg sen sist.

 

post-9138-0-62599000-1427293906_thumb.jpg

Nytt golv...

 

post-9138-0-14423700-1427293998.jpg

Början till ny bakvägg.

 

Den uppmärksamme har noterat att det krävdes byte av mer golvplåt efter närmare inspektioner.

 

/Johan

 

 

 

 

 

 

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

post-9138-0-61478800-1428260592.jpg

 

Karossbaljan äntligen färdigsvetsad!

Fick ta loss och flytta balken till raminfästningen frammåt eftersom den lyckades landa mitt på tvärbalken/vacumtanken i ramen.

 

post-9138-0-32591500-1428260785.jpg

 

Provmontering. :wub:

Sittställning å benutrymme verkar funka bra, åtminstånde om man som jag e 1,76 i strumplästen. B)

Ser även ut som att den tänkta batterilådan under V säte får plats utan att man sitter för högt.

 

post-9138-0-98226900-1428261517.jpg

 

Var på Fjäråsskroten i veckan och fick tag på en växellådskåpa (den jag hade innan var bortom räddning).

 

/Johan

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

attachicon.gifCAM00181.jpg

 

Karossbaljan äntligen färdigsvetsad!

Fick ta loss och flytta balken till raminfästningen frammåt eftersom den lyckades landa mitt på tvärbalken/vacumtanken i ramen.

/Johan

Jag tittade på första bilden och undrade: "varför har han tagit bild på ett plåt skrivbord?" :lol:  Sedan läste jag bildtexten och begrep vad det var jag såg men ideen fastnade, kanske skulle man göra ett skrivbord av en TGB-hytt. Fjäråsskroten kanske har en hytt utom räddning :P

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I veckan som gått har inte mycket hänt på karossfronten. :(

 

Det blev istället andra arbetsuppgifter...

 

post-9138-0-04716200-1428690791.jpg

 

Beordrad/nödvändig tomtstädning.

 

post-9138-0-83001200-1428690826.jpg

 

Byggt samt monterat winchfäste med winch på släpet. Orginal winchen saknades vid inköpet och i väntan på att ramla över en dylik alt. sätta winch bak på bilen får denna duga.

 

post-9138-0-92278500-1428690827.jpg

 

Offerlammet lastades och återbördades till rättmätig ägare.

 

/Johan

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...