Johan2282 Postad 1 Mars , 2015 Rapport Share Postad 1 Mars , 2015 Hej! Efter några veckors surfande bland alla eminenta trådar och tips här på forumet tänkte jag att de var dags att pröva datorvingarna och starta min egen. Jag har haft min 13 under några år och gjort lite vid den när tid infunnit sig Sjuktransportskåpet åkte av omgående och såldes som jaktkoja. Ett 20-flak införskaffades kortades styvt halva första lämmen samt fick ny framstam. Insug å grenrör bytades mot den vattenkylda varianten med delat grenrör då de gamla sköt pinnbultar vilt omkring sig. När jag sedan skaffade släpet fick jag sänka draget för att få lite roligare vinkel på grejorna. En kass 13-ram fick släppa till dragbalken och ett "knä" bygdes i var ända som är fästa i det bakre flakfästet samt en plåt upp till original drag fäste (blev hyfsat originallikt om jag får säga de själv ). So far so good... mot nya mål! MVH Johan 17 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 3 Mars , 2015 Rapport Share Postad 3 Mars , 2015 Ser helt ok ut med 20 bils flaket. Nu har jag sett två varianter på 20 bils flak på 13 bil och båda verkar ok. dags att leta flak kanske Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
smen Postad 3 Mars , 2015 Rapport Share Postad 3 Mars , 2015 Johan 2282 Är din kopplingsanordning godkänd av SBP för civilt bruk? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johan2282 Postad 3 Mars , 2015 Författare Rapport Share Postad 3 Mars , 2015 Smen bilen e regad med krok (dock inte den som sitter på ) och får dra 2ton. släpet är regat med utbytbart drag, 60-hanske eller ögla. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johan2282 Postad 7 Mars , 2015 Författare Rapport Share Postad 7 Mars , 2015 Efter att jag fått knoddar (2 st) har jag upptäckt att en 13 med bara förarhytt inte e den perfekta familjebilen . Å ska de kivas om vem som ska få åka varje gång man ska iväg slutar det med att ingen får åka, å en uppväxst utan att åka TGB e en fattig uppväxt! Så vad göra? Funderade länge, tills jag ramlade över en bild på ErikC304s crew cab bygge å tänkte EN SÅN SKA JAG HA! Jag tänker helt enkelt utan skrupler sno Eriks ide . Å dessutom var det ju några år sedan så det kan ju vara dax med en ny crew cab-tråd! Sagt å gjort, en 13-helkaross som mest verkar hålla ihop av gammal vana (mycket rostlagning blir de ) har införskaffats och håller på att demonteras. Om där är någon som inte sett Eriks bygge kan jag dra planen i korta drag. Jag lyfter av & kortar flaket på min bil, tar mittsektionen (med sidodörrarna), bultar fast den bakom min hytt samt gör tak till bakre hytthalvan av helkarossens förarhyttstak. Enkelt Åsså tar vi lite bilder Lammet inne för slakt De tar sig. En fundering jag har e om det spelar någon roll att min bil e tungregad vid regbesiktningen? Vill fortsätta att ha den tung. Hade/Johan 7 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ballan Postad 7 Mars , 2015 Rapport Share Postad 7 Mars , 2015 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 8 Mars , 2015 Rapport Share Postad 8 Mars , 2015 Det finns ju tunga bilar med sov hytt "dubbelhytt" och du borde ju inte få några bekymmer med längden på lastutrymmet som kan ställa till det med passagerare där bak. Det skall ju vara ok att byta hytt. så att korta den med de delar den gamla består av, Ja med rätt motivation och om du samtidigt berättar om dina planer för den som skall besiktiga den, borde det inte vara några bekymmer. Är den inreggad nu ? Kommer faktiskt inte i håg om Eriks är tung eller ej. Lite lustigt så har jag hart den i tankarna den senaste tiden, skulle gärna överta den, typ köpa den och sälja min eller byta med Erik. bara tankar hos mej än så länge. Erik vet alltså inget Kul att fler bygger skall följa tråden med intresse 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johan2282 Postad 8 Mars , 2015 Författare Rapport Share Postad 8 Mars , 2015 Hej H.H Planen är att förlänga hytten på den bilen jag har idag. Bilen jag river e inte min (har bara köpt karossen), chassiet kommer leva vidare med ny kaross. Men som du säger finns ju tunga bilar med manskapshytt typ brandbilar & dyl. så jag får ta det hindret när det uppstår;-) 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 8 Mars , 2015 Rapport Share Postad 8 Mars , 2015 Ja en dialog med bilprovningen under tiden du bygger kan ju hjälpa i slutändan Borde egentligen inte vara så stora bekymmer 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
gunnish Postad 9 Mars , 2015 Rapport Share Postad 9 Mars , 2015 Hur fick du tag på en helkaross bara sådär? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johan2282 Postad 10 Mars , 2015 Författare Rapport Share Postad 10 Mars , 2015 De gäller att ha koll på vad folk har i ladorna! 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johan2282 Postad 13 Mars , 2015 Författare Rapport Share Postad 13 Mars , 2015 Lite uppdateringar på framgångarna. Knoll & Tott utför hållfasthetstester. Lite rööötet e de! Karossbaljan löstagen samt kortad fram. Nya fästen mot hytten tillverkade och rostlagning av golv påbörjad. Intresseklubben kan notera en grej jag tänker ta upp med min psykolog vid nästa tillfälle. Varför hänger den stackars ursäkten till hjärna man e utrustad med, med bara NÄSTAN in i mål? Skulle rostlaga H nederkant av karossbaljan vid fotsteget. Ritar av formen: blir jättebra! Sågar ut mall i 2" planka: perfekt passform! Kapar till plåt, spänner ihop, knackar till falsen: blir bra som f-n, snygg rundning, jämn å skarp fals. Tar loss och håller upp mot baljan: SPEGELVÄND! Plåt i väggen, ljuse av, ridå. Väl mött /Johan 13 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ballan Postad 14 Mars , 2015 Rapport Share Postad 14 Mars , 2015 Intresseklubben kan notera en grej jag tänker ta upp med min psykolog vid nästa tillfälle. Varför hänger den stackars ursäkten till hjärna man e utrustad med, med bara NÄSTAN in i mål? Skulle rostlaga H nederkant av karossbaljan vid fotsteget. Ritar av formen: blir jättebra! Sågar ut mall i 2" planka: perfekt passform! Kapar till plåt, spänner ihop, knackar till falsen: blir bra som f-n, snygg rundning, jämn å skarp fals. Tar loss och håller upp mot baljan: SPEGELVÄND! Plåt i väggen, ljuse av, ridå. Väl mött /Johan det knepiga är att det är alltid på den plåtbiten man lägger mest med tid på som blir spegelvänd eller nå annat fel.. 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 14 Mars , 2015 Rapport Share Postad 14 Mars , 2015 Men vänd bilen då! 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 14 Mars , 2015 Rapport Share Postad 14 Mars , 2015 Intresseklubben kan notera en grej jag tänker ta upp med min psykolog vid nästa tillfälle. Varför hänger den stackars ursäkten till hjärna man e utrustad med, med bara NÄSTAN in i mål? Skulle rostlaga H nederkant av karossbaljan vid fotsteget. Ritar av formen: blir jättebra! Sågar ut mall i 2" planka: perfekt passform! Kapar till plåt, spänner ihop, knackar till falsen: blir bra som f-n, snygg rundning, jämn å skarp fals. Tar loss och håller upp mot baljan: SPEGELVÄND! Plåt i väggen, ljuse av, ridå. Väl mött /Johan Det där är ett moment som borde ingå i "en Svensk klassiker" Om man sparade alla bita som man gjort efter tankevurpor skulle man kunna be en konstnär göra ett monument. Den sista feltillverkade biten jag sjäv gjorde var en kardan som blev 100mm för kort troligen eftersom jag fällt ut "bakflärpen" på talmetern. Trots att jag var medveten om detta och kollade och dubbelkollade så blev den likt f...bannat fel PS! Känns tryckt att du har seriös hållfasthetstestning 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johan2282 Postad 14 Mars , 2015 Författare Rapport Share Postad 14 Mars , 2015 Gott att höra att man inte e ensam om dessa tankevurpor! Det positiva e ju att jag har en bit klar när den andra sidan har rostat upp :-) 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gripen Postad 14 Mars , 2015 Rapport Share Postad 14 Mars , 2015 Ger-kapning av taklister brukar också generera en skaplig hög till majbrasan, man är för korkad helt enkelt... 6 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 14 Mars , 2015 Rapport Share Postad 14 Mars , 2015 Småhandlare! Vid Kvarnsforsens kraftverk (har jag för mig) upptäcktes att när man lyft ner rotorn ( ganska liten, men ca 10 ton 20-30m ner i berget) så ser man lagomt till att pass bultarna skall sättas i) att axeln har 4 hål, och axeltappen på rotorn har 5 hål (nu pratar vi 5" bult, och det är INTE längden..). På verkstaden hade man gjort 5st lika långa axlar, 1 st Härjedalen o 4 till nåt annat ställe, de senare med 5 hål i axlarna... När man i Krokströmmen skulle skruva ihop nålen (en i sammanhanget smärt sak, ett rör på ett par tum * 10 talet m), att det iofs var samma gäng på båda ändarna, men Wintworth på ena o rörgäng på den andra, nu löstes det med UMP, 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 14 Mars , 2015 Rapport Share Postad 14 Mars , 2015 Spik i foten? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johan2282 Postad 25 Mars , 2015 Författare Rapport Share Postad 25 Mars , 2015 Under rubiken "Gigantiska misstag" bör ju ett visst tunnelbygge genom en viss hallandsås nämnas, mycket som gick fel där under lång tid..... En dryg mil österut från det problemet löses och skapas (i den ordningen) andra problem, dock i lite mindre skala. Lite framsteg sen sist. Nytt golv... Början till ny bakvägg. Den uppmärksamme har noterat att det krävdes byte av mer golvplåt efter närmare inspektioner. /Johan 7 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 25 Mars , 2015 Rapport Share Postad 25 Mars , 2015 Stiligt Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johan2282 Postad 5 April , 2015 Författare Rapport Share Postad 5 April , 2015 Karossbaljan äntligen färdigsvetsad! Fick ta loss och flytta balken till raminfästningen frammåt eftersom den lyckades landa mitt på tvärbalken/vacumtanken i ramen. Provmontering. Sittställning å benutrymme verkar funka bra, åtminstånde om man som jag e 1,76 i strumplästen. Ser även ut som att den tänkta batterilådan under V säte får plats utan att man sitter för högt. Var på Fjäråsskroten i veckan och fick tag på en växellådskåpa (den jag hade innan var bortom räddning). /Johan 5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 6 April , 2015 Rapport Share Postad 6 April , 2015 CAM00181.jpg Karossbaljan äntligen färdigsvetsad! Fick ta loss och flytta balken till raminfästningen frammåt eftersom den lyckades landa mitt på tvärbalken/vacumtanken i ramen. /Johan Jag tittade på första bilden och undrade: "varför har han tagit bild på ett plåt skrivbord?" Sedan läste jag bildtexten och begrep vad det var jag såg men ideen fastnade, kanske skulle man göra ett skrivbord av en TGB-hytt. Fjäråsskroten kanske har en hytt utom räddning 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johan2282 Postad 6 April , 2015 Författare Rapport Share Postad 6 April , 2015 De e bara att varva upp svetsen, det finns definitiv karosser bortom räddning i Fjärås;-) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johan2282 Postad 10 April , 2015 Författare Rapport Share Postad 10 April , 2015 I veckan som gått har inte mycket hänt på karossfronten. Det blev istället andra arbetsuppgifter... Beordrad/nödvändig tomtstädning. Byggt samt monterat winchfäste med winch på släpet. Orginal winchen saknades vid inköpet och i väntan på att ramla över en dylik alt. sätta winch bak på bilen får denna duga. Offerlammet lastades och återbördades till rättmätig ägare. /Johan 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.