Gå till innehåll

Expeditionsbil till Tyskland


Rekommendera Poster

Jag provade tidigare idag. Motorn igång, tog av påfyllningslocket och lade handen på påfyllningshålet. Det var inte tillstymmelse till tryck, så något är nog galet i Klaus låda...

 

De provade för övrigt med papper virat över locket och körde en bit. Det kom olja på pappret!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

han kan testa annars med kondom för att se i vilket läge lådan är i då den vill bygga upp tryck. tex vid körning så kanske pumpen på utgående axeln vill göra luft. smäller kådisen enbart vid körning så är det nåt med pumpen på utgående axeln.  bygger smäller den endast när man varvar motorn så kanske det bara är sugsilen som börjar vara igen.   på så sätt går det att lokalisera felet.. kan ju även vara trubbel med kylningen av lådan.  men ett tips är att hälla i lite mjukningsmedel för packningarna i lådan

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

när det bildas små luftbubblor i oljan är det som om oljemängden skulle öka avsevärt. det kanske inte blir tryck av det. men oljemängden blir mer och luftmängden mindre, iallafall ett tag tills luften separeat sig från oljan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, kavitationsbubblor, som för övrigt inte är luft utan förgasad olja, kollapsar igen på pumpens trycksida (och kan orsaka stora skador då). Så bubblorna finns inte kvar när oljan tryckts igenom systemet. Hade det varit annorlunda så hade ju också trycket till kopplingarna försvunnit och lådan slutat driva, men bilen går normalt förutom att den slänger ut oljan..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men det sker väldigt långsamt, den behåller trycket men att långsamt ökar mängden olja i form av skum som håller sig flytande på oljan. pumpen suger i sig ren olja hela tiden från nedre delen på lådan, men ut från pumpen kommer det några små luftbubblor inblandat i oljan.   eftersom bubblorna är så små så kan det ta ca 3 timmar för bubblorna att separera sig från oljan igen när den blir stillaståendet.....  så om pumpen gör 50 liter typ luftbubblor i oljan på tre timmar så är det som om oljemängden skulle ha ökat kanske med 40 liter på 3 timmar.....för om det hinner bli luftbubblor i en buss med bakmonterad motor efter man bytt en slang i styrservon så är det bara lämna bussen och göra klart avluftningen nästa dag istället , tror scania rekomenderade att den  måste få vila i 8 timmar innan man gör nya avluftningsförsök. atf oljan är lite speciell när det blivit luft i den

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var en annan sak. Men att pumpen skulle suga luft i timmar som sedan trycks ut genom smörjsystemet (eller pga pumpkavitation) och orsaka så mycket skum att oljan rinner ur lådan, är nog inte särskilt sannolikt. Kul att diskutera dock... <_>

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har varit med om att det trycks ut olja på en av mina bilar, men då från oljestickan. När jag drog upp den så vällde oljan ut.

Trodde först att avluftningen var igensatt, men visade sig att trycksänkningsventilen (TS) inte fungerade som den skulle (problem med gaspedalswitch)

I alla fall så försvann problemet efteråt.

 

Annars skulle jag hänga på en manometer och kolla upp trycken S G och MO, sugledning, grundtryck och momentomvandlaren, då bör man få en indikation på om

det är något mekaniskt i lådan..

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant läsning :) nu vet jag inte hur dom där lådorna är uppbyggda och hur systemet ser ut i helhet. Eller om det för den delen är bubblor i oljan.

Men en sak som ibland händer på Audi bilar (inte för att det är nått fel på dom men om det skulle hända.... ;) ) Så uppstår det ibland att servo oljan trycks ut ur det lilla lufthålet i servobehållaren. Oljan är då helt fylld av små små bubblor så att den nästan blivit helt till skum.

Detta uppstår om någon slangklammer pga av ålder och krympande gummislangar under klämmorna börjat bli lite otäta på sug sidan av servopumpen. Den suger då in luft i systemet som sen inte försvinner på ett bra tag.

 

Enkelt fel är det i varjefall man klämmer eller drar åt slangklämmorna lite mera bara så går det många år till :) 

 

Fast man märker ju detta både genom ljud och funktion i stryrservot, men hur det blir i en automatlåda vet jag inte. Men det kanske finns någon koppling på sugsidan pumpen som skulle kunna vara otät som är problemet.

Ja om det nu är skum i oljan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hydraulpumparna sitter under normal oljenivå och kan inte suga luft. Pumphusen är skruvade i växellådans stomme och tilloppen är en borrade kanaler, gäller både främre och bakre pumpen. Jag tror att man kan bortse från "servostyrningsfenomenet" med luft som sugs in i pumpens tilloppsledning. Tack ändå för uppslaget!

 

TGB's idé med TS och gaspedalens brytare är superintressant. Brytaren spökade nämligen när Klaus skulle köra härifrån med bilen. TS aktiverades inte trots att kammen på gaspedalsaxeln tryckte in rullen. Ett par droppar olja löste det så han kom iväg.

 

På sid 44:15 i servicemanualen beskrivs trycksänkningsfunktionen TS. Med TS stängd töms 40% av konverterns oljevolym, med erfarenhet från TGB's bil skulle då detta kunna vara orsaken.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill minnas att jag inte fick någon slutning på brytaren och TS drog inte i läge D och gas.

Bilen går ändå men blir mer slö och får kämpa i H3 för att komma upp i fart och lägga i M3.

 

Den stora poängen med TS är att den inte ska börja krypa iväg med växel i men ingen gas. Märkt att vissa bilar med lite högre tomgång kan göra det ändå.

 

Sten, har ni haft problem där innan skulle de kolla upp det igen först. Kan ju vara hydraul ventilen, spolen kablar mm med som bråkar.

 

Martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Min har gjort samma sak. Tryckt ut olja ur påfyllningsrörer å inte lite heller. Vi är 99 procent säkra att det va för mycket olja i lådan. Stickan är ju inte lite luddig att läsa av med riktigt varm låda och ny olja. Tömde ur genom att tappa ur genom rörer under lådan medans bilen stog på D pumpa lådan ur oljan själv.

 

Efter vi tappat ur så slutade den trycka ur.

 

Är inte fel på stickan? För kort?

Slutade den driva när den tryckt ut olja? Hur långt ner på stickan kom oljan och ändå funkade? 

Lådan är ju väldigt känslig för att ha för lite olja och tappar ju driven fort. 

 

Bara min fundering, inte första gången en oljesticka är för kort/lagad....och man får massa konstiga fel...

Värt att kollas innan man börjar skruva för mycket på bilen. 

 

mvh

Henrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte på TGB 40, hänt på en annan bil. Lådan blev skrot....

 

Men värt att kollas. Har fjärden på stickan blivit dålig vid infästningen (av en eller annan orsak (läs beväring)) så är det inte svårt att skära av den och fästa in den igen på både topp sidan och  mät sidan.

 

Är ju inte svårt att mäta hur lång den är och jämföra med annan bil. Enkelt fel som kan leda till STORT fel.....

 

mvh

Henrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pumpen på vanliga bilar brukar sitta bakom converten och när den packboxen blir gammal så blir den hård och då suger pumpen lite luft därifrån som blandar sig med oljan.. brukar hända då dom stått ett tag,, bra att hälla i lite mjukmedel då. biltemas för en 50 lapp funkar bra

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sten, it could be that the TS LED was on in the ashtray. The TS LED was on in Sweden already when we picked up the truck on side.

Then we solved the problem with a drop of oil to the "switch" behind the grill. But TS LED light was on later on the way. We did not care all the time to the LED Panel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...