Gå till innehåll

Rekommendera Poster

Går det att installera en hasplåt på en 30:a?

 

Skälet för frågan är att en av 30:ans få svagheter i terrängen är att styr-staget sitter alldeles bakom fram axeln och gärna hakar i terräng detaljer som sticker upp, typ stubbar.

Fråga hur jag vet... ;)

 

Tack vare Dexxas mobila stång-uträtnings maskin lyckades jag i alla fall ta mig hem från Bessemer träffen, och bilen har funkat utmärkt sedan dess. Fast tittar man under fram axeln har mitt styr-stag fortfarande en "ovanlig" form som antagligen gör den ännu mer benägen att haka i saker framöver :(

 

Om man kunde installera en hasplåt under framaxeln som skyddade styr staget från att haka i (och kanske lite extra skydd till klumpen) skulle det kännas bra. Några idéer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag vore som dej skulle jag nog hänga på en 50mm tjock plåt under axel & klump, det lär nog hålla om du skulle lyckas att landa på en stubbe eller rakt på en trädtopp. :D

Jag vet inte hur det ser ut under 30/40 bilarna men det måste ju gå att svetsa ihop något 5-7mm plåt det brukar hålla för det mesta, det borde gå att bulta i ramen  någonstans, något liknande som till Landrover, dom har väl något förstärknings rör att trä över sina styrstag, kolla i någon Landrover tidning i England så kan du nog få någon ide. :P

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Styr staget i sig är inte speciellt klent, men om man tar sats med en lastbil kan man (tydligen) böja det...

 

Dexxas fick lägga på rätt många ton för att räta ut det trots allt ;)

Jag har för mig 10+ ton nämndes men han kanske kan besvara det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det inte att omlokalisera styrstaget till en lämpligare mer skyddad plats?

 

Typ "höja" den el. likn.?

 

 

Annars har jag för mig att jag sett en sån plåt på ett FM-fordon där plåten satt i framaxeln och var svept runt styrstaget bakom.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst går det att göra en hasplåt. Men den blir nog rätt tung och klumpig. För framaxeln får man nog göra som Vinkon antyder en kraftig plåt som bultas direkt mot framaxeln och förmodligen stöder mot bladfjädrarna. Det kommer dock att samlas en massa skräp på en dylik plåt så risken att man skadar styrstaget mot stenar med mera som hamnat på plåten kommer på köpet (som på min traktorgrävare) B)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte precis som Vinkon föreslår. Stora frågetecknet är just "bulta i fram-axeln", är det överhuvudtaget möjligt i det gods som finns?

Vidare om det sedan behövs något stöd (mot vad) i bakändan, speciellt med tanke på att fram-axeln förstås rör på sig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller smacka dit ett gäng U-skruvar/överfall? :)
Samt att plåten sitter i både övre och nedre ändarna, så det blir mer en "låda" av det hela.. (= stabil konstruktion)
Aningen kilformad för sten.

Åtgärd efter körning = rensa ur "lådan"? :)

Redigerad av Vinkon
  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill man lösa problemet är det nog möjligt att dra parallellstaget ovanför kardanaxeln istället för under. Plats finns och dom sitter i samma fjädrade enhet. staget måste nog bli lite längre eftersom det är en större omväg. Möjligen att lite V-form på staget kan räcka. Förlänga ar ju inte alldeles enkelt.

 

Jag har ett krökt och tillbakariktat stag i reserv. Körde på en sten som var dold i gräs.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant, ska kolla på det nästa gång.

Kan föreställa mig att staget är så kraftigt som det är av god anledning, att kunna överföra stora krafter vid terrängkörning. Det blir kanske ett problem om större vinklar är inblandade?

 

Av nyfikenhet, är alla lastbils styr stag av liknande dimension?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligast dimensionerad i flerfaldig säkerhet för dess normala funktion, men som skall ge med sig som förste part vid mekanisk åverkan och därmed skydda spindelleder och dyligt tex vid stenpåkänning.

 Hellre att röret viker än ett spindelhaveri?

 

En hasplåt vore ju fint..frågan är bara dess utseende, dimension och fastsättning. Kommer det att hålla imot krafterna?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med Svana. Kraften när man kör på ett hinder kan inte trollas bort, bara flyttas så att den tas upp av någon annan del på bilen. I dag var jag och vägde en TGB30 med stabshytt monterad, den väger 10,1 ton, så det är avsevärda krafter som ska hanteras när det tar stopp. Ett krökt parallellstag är nog relativt billigt jämfört med spindelleder, styrarmar, etc...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wf, nu var ju inte tanken att förstärka röret utan att undvika att skada det, vilket även borde vara bra för spindel-leder och allt annat?

 

Lars idé om att dra röret ovanför kardanen är ju klurigt, om det är möjligt att bygga ett sådant stag. Det borde ju skydda alla styrnings detaljer?

Jag kommer inte ihåg hur det ser ut därunder för att veta om det går att göra.

 

Annars borde väl en lämpligt utformad och monterad has-plåt (om det nu är praktiskt möjligt) trots allt skydda mer än den stjälper?

Ett par hundra kilo extra vikt direkt på fram-axeln borde väl inte vara något problem för framvagnen? Det sitter ju redan typ 5-6 ton där ovan ;)

 

Hur som helst, tanken var att utforska lite idéer om vad som skulle kunna göras och jag är mycket nöjd med responsen  :excl:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wf, nu var ju inte tanken att förstärka röret utan att undvika att skada det, vilket även borde vara bra för spindel-leder och allt annat?

 

Lars idé om att dra röret ovanför kardanen är ju klurigt, om det är möjligt att bygga ett sådant stag. Det borde ju skydda alla styrnings detaljer?

Jag kommer inte ihåg hur det ser ut därunder för att veta om det går att göra.

 

Annars borde väl en lämpligt utformad och monterad has-plåt (om det nu är praktiskt möjligt) trots allt skydda mer än den stjälper?

Ett par hundra kilo extra vikt direkt på fram-axeln borde väl inte vara något problem för framvagnen? Det sitter ju redan typ 5-6 ton där ovan ;)

 

Hur som helst, tanken var att utforska lite idéer om vad som skulle kunna göras och jag är mycket nöjd med responsen  :excl:

 

Om man inte testar får man inget veta ;).

Tyyvärr vet jag inget om 30-bilens framaxel , så jag kan inte tillföra nåt förslag alls. :(

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wf, nu var ju inte tanken att förstärka röret utan att undvika att skada det, vilket även borde vara bra för spindel-leder och allt annat?

 

Lars idé om att dra röret ovanför kardanen är ju klurigt, om det är möjligt att bygga ett sådant stag. Det borde ju skydda alla styrnings detaljer?

Jag kommer inte ihåg hur det ser ut därunder för att veta om det går att göra.

 

Annars borde väl en lämpligt utformad och monterad has-plåt (om det nu är praktiskt möjligt) trots allt skydda mer än den stjälper?

Ett par hundra kilo extra vikt direkt på fram-axeln borde väl inte vara något problem för framvagnen? Det sitter ju redan typ 5-6 ton där ovan ;)

 

Hur som helst, tanken var att utforska lite idéer om vad som skulle kunna göras och jag är mycket nöjd med responsen  :excl:

 

Ok, ja det skrev du ju faktiskt. "Hasplåt" innebär väl en anordning som fungerar som en släde när det tar emot. Med, säg 6 statiska ton på framaxeln och en dynamisk ökning på 3G (bilens levande kraft när det tar stopp), blir det kanske 18 ton som ska tas upp av hasplåten. Det blir en rejäl konstruktion! Särskilt om den ska fästas i rambalkarna som på en rallybil!

 

Alternativet att flytta upp parallellstaget blir lättare och kanske billigare. Men med en eller flera böjar är det ett annat belastningsfall än ett rakt rör och därmed blir det väldigt mycket grövre, både diameter och godstjocklek. Det kommer också att se ut som ett upp och nedvänt V eller U och detta vill ju på grund av sin vikt vända sig med tyngdpunkten nedåt, så styrlederna får nu ta en ny roterande kraft. Det går att räkna på hur ett böjt parallellstag måste dimensioneras, men det kräver rätt indata som t ex kraften på staget vid max inbromsning.

 

Intressant problem men mycket arbete om man ska lösa det på annat sätt än värsta grovsmidet...  :rolleyes:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Parallellstaget, där det går under kardanknuten vid främre diffklumpen, är lägsta punkten på bilens underrede. Det är nog lite av ett konstruktionsfel.

Det är inte så att staget kroknar på grund av hjulkrafterna eller styrkrafterna utan det fastnar på nåt och knäcks uppåt eller bakåt.

Staget är inte rakt som original utan har redan fyra bockar.

 

post-5290-0-86293400-1428486799_thumb.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så om man kunde skapa ett nytt stag där kurvaturen på bockarna var ungefär samma som original fast dragna åt ett annat håll (uppåt) så borde hållfastheten för stången vara ungefär samma.

 

Sedan för att reducera vridkrafterna på styrlederna som Wf nämner kan man sätta en fjäder eller stötdämpare på toppen av röret mot lämpligt mothåll, om det finns något.

Ungefär som en styrdämpare på MC fast bara för att reducera fram-bak rörelsen på toppen av parallel staget ;)

 

Ursäkta bristen på ingenjörsmässighet men försöker tänka på Möjligheter först ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, bara för att röra om i ormboet:

 

Om man kunde montera(/alt. bygga nya) spindelledens styrarmar i överkant av spindeln så tar väl bladfjädrarna i?

Och dra mellan fjädrarna och ramen är väl knappast ett alternativ.

 

Men om man monterade dessa styrarmar i överkant, fast framåt också?

Axeln är fortfarande lägsta punkt.

Frågan då är väl hur pass nära man då törs stryka tråget med staget?

 

Dum idé? Ofördelaktigt med staget framför axeln förstås, men men...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att om man rätar ut dom två yttre böjarna lite grann och vrider röret uppåt ett halvt varv i ändbeslagen så borde det gå fritt från kardanknuten. Ändarna är fingängade på och sen låsta med klämförband. Kullederna i ändarna styr upp staget, det lilla bidraget från vikt och gravitation kan man bortse ifrån.

 

Har bara inte kommit mig för att prova än. Har ingen hydraulrikt som rår på det rätt kraftiga röret. Men jag har ett reservstag.

 

Det är motsträvigt att lossa konorna i ändarna.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är väll att även om det går fritt från kardanen så kommer det vid ev utfjädring ta i pga kardanen rör sig uppåt i förhållande till framaxeln? Så det behöver gå fritt rätt mycket i nominellt läge?

Staget och kardanknuten rör sig tillsammans vid fjädring.

Kardanaxeln är bakom vårt intresseområde och den kan pendla fritt.

Hela midevitten hjul, axel, styrning, bromsar och kardanknut är ett stumt paket som bladfjädrarna står på.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...