Gå till innehåll

Vad hade imponerat på dig?


Vinkon

Rekommendera Poster

Tänk dig följande:

 

Du är ute och kollar till dina eller en kompis ägor, du åker tillbaka efter den enda vägen dit.

Efter ett tag ser du en utländsk bil som blockerar vägen, du stannar och kliver ur din egen bil för att se vad som står på.

En man förklarar på en "estländsk" brytning att han har fått punktering och har ringt efter bärgare. Punkteringen i fråga är en "borttappad" ventil.

 

Mannen försöker till varje pris kallprata med dig i väntan på bärgaren. Han ställer såklart "standardfrågan": "vad jobbar du med?" med uppföljningen "vad intressant, berätta mer". Du anar naturligtvis inte minsta oråd och börja prata så smått med honom.

 

Så, vad hade han möjligen kunnat ha börjat prata om som hade varit så pass intressant och kunnat fått er att bli bästa kompisar och innan du visste ordet av är ni buksvågrar och du har avslöjat gps-koordinaterna till fika-rummet på närmsta regemente?

 

*********

 

Eller om man inte orkar med mina utsvävande scenarier/inledningar:

 

Vad imponerar på dig?

Vad tycker du är särskilt intressant att prata om?

Vad kan få dig att prata en hel natt med någon?

 

 

(Дерьмо от Ð²Ð°Ñ Ð’Ð»Ð°Ð´Ð¸Ð¼Ð¸Ñ€Ð¾Ð²Ð¸Ñ‡, Ð’Ñ‹ не обманывают никого)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk dig följande:

 

Du är ute och kollar till dina eller en kompis ägor, du åker tillbaka efter den enda vägen dit.

Efter ett tag ser du en utländsk bil som blockerar vägen, du stannar och kliver ur din egen bil för att se vad som står på.

En man förklarar på en "estländsk" brytning att han har fått punktering och har ringt efter bärgare. Punkteringen i fråga är en "borttappad" ventil.

 

Mannen försöker till varje pris kallprata med dig i väntan på bärgaren. Han ställer såklart "standardfrågan": "vad jobbar du med?" med uppföljningen "vad intressant, berätta mer". Du anar naturligtvis inte minsta oråd och börja prata så smått med honom.

 

Så, vad hade han möjligen kunnat ha börjat prata om som hade varit så pass intressant och kunnat fått er att bli bästa kompisar och innan du visste ordet av är ni buksvågrar och du har avslöjat gps-koordinaterna till fika-rummet på närmsta regemente?

 

*********

 

Eller om man inte orkar med mina utsvävande scenarier/inledningar:

 

Vad imponerar på dig?

Vad tycker du är särskilt intressant att prata om?

Vad kan få dig att prata en hel natt med någon?

 

 

(Дерьмо от вас Владимирович, Вы не обманывают никого)

 

Skit på dig! Ingen som lurar mig!  :lol:

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste du verkligen fråga det? Kan du inte bara kolla på vad den här "siten" heter? :lol: :lol: :lol:

Förvisso, men du kanske har andra intressen som inte syns här på forumet?

 

Kanske samlar och renoverar du trabanter eller har idol-planscher av kardandrivna cyklar på pojkkammaren? :)

Vad vet jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan variant, som faktiskt har hänt i verkliga Sverige.

 

Du har varit och handlat, och när du kommer tillbaka till bilen har du en ful parkeringsskada på vänstersidan. Attans så f**d du blir. Men titta, en lapp sitter under torkaren! Med nummer på som du genast ringer. En mycket ångerfull man svarar, som tyvärr var tvungen att dra, sjuka barn etc. etc.

 

Men, han står för skadan, ni kommer överens och han ber om en adress så han kan komma med pengarna.

 

Snyggt klädd kille kommer, skittrevlig faktiskt. Betalar mer än ni kommit överens om. Går ut i sin bil och hämtar lite presenter, vodka, champagne och kaviar och så. Killen ber än en gång om ursäkt innan han åker.

 

Det går en tid och sen ringer killen och undrar om du kan göra honom en tjänst, Han skulle behöva en tidskrift till sitt jobb och undrar om du har den. Visar sig vara inom ditt fackområde.

 

Sen rullade det på med flera tjänster, men efter ett tag blir offret fundersamt och kontaktar polisen vilket leder till Säpo. Säpo visar bilder och det blir napp på en kille på en stor östlig ambassad.

 

Vi blev varnade för detta på ett stort civilt företag där jag jobbade, så det gäller inte bara militären.

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Man ska passa sig för att dra igång för mycket debatt på ett opolitiskt forum, men det känns som att det vore bra om alla funderar igenom hur man kan klara sin egen och sina närmastes situation ifall samhället inte fungerar som det ska. Över bordet i lunchrummet har det diskuterats en del och kommentaren "Men vaffan Erik, VAD skulle nån hit att göra???" Precis, det är ju det vi inte VET. Jag tycker inte man kan blunda, det är lite för mycket igång för det.

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man ska passa sig för att dra igång för mycket debatt på ett opolitiskt forum, men det känns som att det vore bra om alla funderar igenom hur man kan klara sin egen och sina närmastes situation ifall samhället inte fungerar som det ska. Över bordet i lunchrummet har det diskuterats en del och kommentaren "Men vaffan Erik, VAD skulle nån hit att göra???" Precis, det är ju det vi inte VET. Jag tycker inte man kan blunda, det är lite för mycket igång för det.

Behöver ju inte vara ryssen heller, samhället är ju väääldigt känsligt för tex störningar i el-tillförseln nu för tiden, oavsett anledning, blir ju genast svårt med vatten, värme, går inte ringa, tanka, handla mm.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Erik 

Själv har jag stött på "trädkramare"/oinsatta som menar på att om det blir något så "tar det lång tid och vi hinner reagera".

Då brukar jag ställa motfrågan, "Vad är "lång" tid? 4 år? 3 år?" Senaste hundra åren har vi varit med om bägge och vi reagerade försent bägge gångerna. :(

Numera är Gotland nyckelordet också...

 

 

Beredskap:

Själv tänkte jag se till att ha ett litet konservburkslager och fixa trangiakök när man flyttar hem igen, stormarna senaste tiden belyste behovet av bägge. Även om man som glesbygdsbo hade kunnat skjutit en älg i huvudet och gjort upp en eld och grilla den över så kändes det obekvämt :)

Sen framöver kanske man ska skaffa/göra sig en sån där trampgenerator som jägarsoldater haft skoj med på fjällen så att folk kan få "trampa igång" sina kära telefoner :)

 

Bygga gengasbil kanske? :)

 

 

Underrättelse som inte har med ryssen att göra:

En arbetskollega jag hade en gång bodde med nomader i Eritrea eller om det var Etiopien (bara en sån sak), sen när han flyttat hem kände han sig förföljd.

Mer eller mindre varje morgon möttes han av en snubbe vid busshållplatsen som aldrig tycktes åka någonstans. Han försökte även småprata bla. med klassikern: "vad jobbar du med?" (bara trevlig eller nordafrikas svar på James Bond? :) )

Till sist kontaktade kan polisen och sedermera säpo om råd. De rekommenderade honom att försöka ta kort på snubben.

Av någon konstig anledning var han vid varje fototillfälle oerhört trött och grimaserade alt. höll för munnen och gäspade skitlänge.

Efter en månad av fotoförsök försvann han och han såg honom aldrig igen.

 

Kollegan hade inga tvivel om vad det var frågan om iaf.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju kul och intressant att förbereda sig för ett mindre ombonat liv även om det inte blir krig. Jag minns som ung familj med liten bäbis när vår trakt drabbades av en nedisning så att elledningarna töjdes ut nästan till marken. Efter fem dagars strömavbrott var det liksom ingen mening att gå till macken och försöka köpa gasol eller nåt.

 

Fick en länk av en bekant till en kul grej, elverk + gengasaggregat. http://www.offgridpro.com/shop/

En för mig ny idé, vore kul att prova.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...

En intressant tv-serie på ingång:

http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/ryskt-fordomande-av-norsk-tv-serie-om-ockupation/

 

Konstigt nog tycker "vissa" att det saknar verklighetsförankring...

 

Riktigt obehagligt kan jag tycka att det är när man ser kommentatorsfältet för det youtube-klipp som länkas i artikeln, troll + verkstad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...
  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...