LurK Postad 4 Maj , 2015 Rapport Share Postad 4 Maj , 2015 Efter byte av kopplingsvajer lyckas jag ej få i följande växlar.. Back 2 4 Lågväxel Efter lite forskning ser/känner jag att det stora staget som löper längst med motorn är stumt när det ska framöver får att kunna lägga i dessa växlar. Alla leder/stag verka sitta där dom ska och inget är löst. Nån som har en teori eller råkar ut för samma trubbel? Kan växelföraren ovanför lådan hängt sig på nått vis? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 4 Maj , 2015 Författare Rapport Share Postad 4 Maj , 2015 Efter att vart i kontakt med både Hasses/tgb-guruns tgb telesupport slutade det med att jag lyfte av växelförarhuset,demonterade aldrig bort huset utan lyfte det bara ca 7-8cm och nånting smockar till precis som nått suttit fast Monterar tillbaks för ett desperat prov utan att koppla till armen som manövrerar fördelarlådan. Smack,och där finns växlarna igen Nånting mekaniskt måste ha hakat upp sig i växelförarhuset. Ska koppla till armen till fördelarlådan imorgon och se hur det utvecklar sig 9 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Seglarn Postad 4 Maj , 2015 Rapport Share Postad 4 Maj , 2015 Hoppas det funkar nu då. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 4 Maj , 2015 Rapport Share Postad 4 Maj , 2015 Verkar ju as konstigt. Hmm..sitter det fjäderbelastade delar där i som hakade upp sig då? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 4 Maj , 2015 Författare Rapport Share Postad 4 Maj , 2015 Ingen aning hur det ser ut i förarhuset,kanske var det nån förare i lådan som poppade tillbaks i rätt läge? mysko va det iaf 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 5 Maj , 2015 Rapport Share Postad 5 Maj , 2015 Usch för att vara förare i lådan..snacka om dålig sikt! :-) haha 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 5 Maj , 2015 Rapport Share Postad 5 Maj , 2015 Ja du Svana inte lätt där inte. Fin att det löste sej i alla fall för dej B2600 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 5 Maj , 2015 Författare Rapport Share Postad 5 Maj , 2015 Ja än är väl kanske inte problemet riktigt löst men på god väg iaf Kopplade på fd armen på växelföraren...och då fick jaginte i 1an och 3an. kopplade bort armen igen och där fanns alla växlar som vanligt.Låter fd armen vara bortkopplad så länge,det är ju bara detatt man måste kliva ur för lägga i hög/låg genom attdra fram/bak armen vid fd lådan.Ser inte detta som nån större störning just nu,har provkört allt annat funkar ju Lampan tänds och det driver på fram/bakaxlar och alla växlar finns ju.Antagligen är det justering på fd armen som gäller frampå Sen går ju urtrampning typ 10gånger lättare med nya vajern En liten teori ang att detta fenomen kanske var att jag inte finjusterade kopplings vajern och urtrampningen inte räckte till utan nått hakade upp sig pga detta. Eller så var det som tgb-gurun sa.....slumpen 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 6 Maj , 2015 Författare Rapport Share Postad 6 Maj , 2015 En vild fundering.... Skulle man inte kunna modifera manövreringen på fd-lådan via enSeparat vajer/stag ist för ordinarie manövrering via vxl spaken?Innan jag tog mig en tur förut kontrollerade jag oljani lådorna..fd lådan normalt med olja...men huvudlådani stort sett tom. Slarv Enligt loggen kontrollerade jag denna senast nov 2012. Fick i bra mycket olja innan det rann över.Läskigt va tiden sticker iväg 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
broten Postad 6 Maj , 2015 Rapport Share Postad 6 Maj , 2015 :unsure:har för mig att det finns mått och vinklar i verksadshanboken som måste stämma Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
broten Postad 6 Maj , 2015 Rapport Share Postad 6 Maj , 2015 På växellänkaget alltså 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 6 Maj , 2015 Författare Rapport Share Postad 6 Maj , 2015 På växellänkaget alltså Ok det ska undersökas frampå Sen kan man ju justera på mofå,nångång måste man ju träffa rätt 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 6 Maj , 2015 Rapport Share Postad 6 Maj , 2015 C202 med lika fördelningslåda har egen spak till hög och låg om jag inte misstar mej helt. Borde alltså gå att lösa det med vajer styrning eller annat om man vill. En luft/vakum styrd kolv ? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 7 Maj , 2015 Rapport Share Postad 7 Maj , 2015 Lyckades du växla manuellt när det inte ville fungera tidigare så kan inte vinklar och mått vara av helt avgörande betydelse. Dessa blir kanske bara viktiga om de ska manövreras med samma reglage som andra funktioner Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 7 Maj , 2015 Författare Rapport Share Postad 7 Maj , 2015 Ja jag vet ju inte om ja kopplade fd armen rätt sist,iaf hade jag friläge i huvudlåda och högen i fd lådan,kankse kom den bara lite fel på splinesen?(glömde märka vart den satt vid första demon.) En kolv som drar/skjuver armen vore ju även fint. Här är en bild med c202ans separata spak till till fd lådan 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 7 Maj , 2015 Rapport Share Postad 7 Maj , 2015 Och du har kollat och dubbel kollat stagen ända från växelspaken och bak ? Så inget ändrades eller hoppade ur när du rev ur gamla kopplings vajern. Inget som stör på något annat vis, Tex handbroms vajern ? den går ju i närheten och kopplings vajern samt hastighets vajern har nästan samma dragning. Bara en tanke, Har du dragit ur den utan att lossa på klammorna som håller den kan något annat följt med en bit och stoppar upp rörelserna nu. Det verkar lite absurbt att du skall behöva gå ut och ändra eller dra in nytt till hög och låg, det skall ju fungera från spaken. Får du inte ordning på det innan nästa helg kan jag ta med stag som är rätt inställda så provar vi dem. Ja om jag får någon som kan ta hand om hunden då, den får inte följa med då den kan fastna i tullen då den inte har rätt sprutor och piller i sej. Får jag inte det blir jag hemma och fixar i stället Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 7 Maj , 2015 Författare Rapport Share Postad 7 Maj , 2015 Eeeeh...jadär kan ju lösningen vara. Jag var ju ganska våldsam när jag drog ur gamla kopplings vajern,det kan ha stört/dragit med handbromsvajern som faktiskt låg typ i spänn mot fd armen(vajernnumera flyttad en bit) Kanske ryckte det till så nått i förarhuset rubbades? Stagen och bussningar är som de ska och huvudlådan funkar ju kalas igen som innan krånglet började Ja tror att en person ska sitta i hytten och hålla spaken i det läge till höger och upp samtidigt som nån dräng ser till att montera tillbaks armen i det samma veva(+lågväxel manuellt ilagd förstås) Det värsta som kan va är ju att om det är blivit nått fel i axeln ut från växelhuset. Men då får man ju byta ut detta alt skruva isär. Verkar som man kan demontera ett mindre hus där denna axel löper i Naturligtvis är du välkommen hit Hasse om ska uppöver men du behöver inte ta med stagen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 7 Maj , 2015 Rapport Share Postad 7 Maj , 2015 Mekaniken är kraftigt tilltaget på fordonen. Verkar konstigt att något skulle hända av demontering av wire. Måste vara att du fått tillbaks förararmen på fel ställe på splinesen.. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 7 Maj , 2015 Författare Rapport Share Postad 7 Maj , 2015 Mekaniken är kraftigt tilltaget på fordonen. Verkar konstigt att något skulle hända av demontering av wire. Måste vara att du fått tillbaks förararmen på fel ställe på splinesen.. Precis Svana precis Jag märkte ju aldrig upp armen mot axeln i spöregnet... 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
BeePee Postad 10 Maj , 2015 Rapport Share Postad 10 Maj , 2015 Hej Åter igen blev det att öppna golvet i tgb 11an för att justera hög och låg vx det är ganska kinkigt har börjat tänka om att bygga om det med vajer eller elektriskt kanske en spjällmotor 24v är det kanske någon som byggt om det redan?Tips om passande delar välkomnas hälsningar från Norrland. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 10 Maj , 2015 Författare Rapport Share Postad 10 Maj , 2015 Ja det bästa är ju att ta sig tid och justera in rätt,jag går ju utoch lägger i låg/hög manuellt vid fd lådan just nu vilket inte är så big deal.Det viktigaste var ju att det inte va nått fel på lådorna Sen kan man ju även lägga i framhjulsdriften via knappen inne i hytten(endast på högen förståss) Att tex bygga ett annat stag till fd lådan är ju möjlighet,men man borde även bygga nån sorts säkring/spärr så att man inte av misstag aktiverar denna under färd Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 10 Maj , 2015 Rapport Share Postad 10 Maj , 2015 Fattar inte varför ni vill ha ett extra reglage.. bäst är väl att justera in det som det skall vara i standardutförande. Man strävar ju efter så lite spakar som möjligt.. Tvärtemot Unimogsåkarna..dom har väl tre växelspakar att slita i vill jag minnas? 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frippe S Postad 10 Maj , 2015 Rapport Share Postad 10 Maj , 2015 Kanske skulle hänga i Lenco låda så får man en spak per växel 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 10 Maj , 2015 Författare Rapport Share Postad 10 Maj , 2015 Spakar och reglage i mängder ska det väl va Jag ska bygga om på min och bli pionjär inom detta,sen kommer alla att haka på och bygga om till denna revolutionära lösning 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 10 Maj , 2015 Författare Rapport Share Postad 10 Maj , 2015 Tvärtemot Unimogsåkarna..dom har väl tre växelspakar att slita i vill jag minnas? Även bandvagnsåkarna och pv-jeepåkarna +orginal willysåkarna 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.