Gå till innehåll

TGB131 som husbil för amatörradio


R8N

Rekommendera Poster

Jag funderar på två vanliga passiva ventiler modell Electrolux längst bak på taket. Sedan en kraftigare fläkt på tilluften monterad under baksätet. Kanske man kan kombinera denna fläkt med en bensinvärmare vintertid. Såg att Fredrik L i sin byggtråd hade dragit rör för tilluft till hörnen längst bak i skåpet.

 

Jag har isolerat skåpet med 30 mm i väggarna och 20 mm i taket. Det gjorde stor skillnad på värmen. Den nakna takplåten går knappt att ta på och med isolering knappt ljummen. Nästa steg är ett safaritak för den direkta solstrålningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Det finns även lock med solceller och en liten inbyggd fläkt med samma hälbild.

 

Nästa projekt blir att hitta en värmare som kan ersätta den befintliga värmaren i baksätet. Wallas gör värmare till segelbåtar som inte låter så mycket eller drar mycket ström.

Ett alternativ är en Primus-värmare att koppla på kylsystemet och på något sätt använda värmepaketet från originalvärmaren. Då kan man även integrera en varmvattenberedare från en motorbåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Köpte ventilatorer i båtaffären som går att stänga. Samma ventilatorer i husvagnsaffären går inte att stänga av säkerhetsskäl. Lite olivgrön färg på dem så passar de in bättre.

attachicon.gif11150545_10153170858786173_7087821162727755090_n.jpg

Förr var det exakt samma förutom att husvagnstillbehören hade en låsring monterad som saknades på båtmodellen låsringen var bara att plocka bort men krävdes vid regbesiktning husbilar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Jag har inte kommit igång med bytet på grund av garagebrist och på OK-macken släpper de inte upp mig på lyften eftersom den bara klara 2 ton. Istället får jag kontrollera oljenivån varje dag i bakaxeln.

 

I nuläget skulle jag gärna betala någon för att göra de mekaniska arbetena på bilen.

 

Just nu letar jag efter ett bra garage i södra Uppland tillika norra Stockholm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är lättare att byta tätningen med hjulen på backen. Muttern på medbringaren sitter hårt å det är svårt att hålla medbringaren still om man inte använder muttermaskin.  Jag hade ett rör med två på svetsade bult som mothåll när jag drog med momentnyckel, röret var så långt så det tog imarken, bara rulla tills röret låser medbringaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...