Gå till innehåll

TGB131 som husbil för amatörradio


R8N

Rekommendera Poster

 Bygger du med vatten se till att ha så stor vattenvolym som möjligt, bygger du på luft se till att värmaren verkligen tar luften där det är som kalast i utrymmet och sen blåser ut en på så sätt att inte luften går runt för fort och överdimensionera inte för mycket. vedbasto och sprakare är likvärdiga.  Ingen värmare mår bra av för korta gångtider.   

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är nog 4 kW bättre än 5,5 kW. Tänkte sätta värmaren ovanpå hjulhuset i bak. Sedan blir det utblås vid de bakre sidodörrarna och bakdörren riktade uppåt. Luftintag får bli i mitten på golvet. Det är ca 20 cm mellan hjulhuset och sittbänken.

 

Hur jag ska dra avgasröret vet jag inte.

 

11846555_10153101647256173_7990862243340

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min bil är isolerad och en D2 räcker gott till typ 5 minus, är det kallare än så sjunker tempen i bilen lite,

Antingen gillar jag läget eller hänger ett skynke som avgränsar sovdelen och resten av bilen och då har jag aldrig frusit,

 

Håller med eile om att dimensioneringen är viktig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var förbi Webasto-Center i Bromma idag och där tyckte man att 2 kW var nog för lite för den bilen. 

 

Fredrik, hur har du isolerat bilen? Själv har jag satt 30 mm frigolit i väggarna och 20 mm i taket. I dörrarna har jag satt 20 mm motorrumsisolering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sov här i Sverige något nyår med köldrekord i bilen med tror det var -30 som värst men då gick värmaren hela tiden, men jag har dörr mot hyttdelen så utrymmet att värma är rätt litet.  Värmaren tror det var bl1 dvs 2kw  var monterad i kanten vid motorkåpan gjort ett vinklat avgasrör rätt ner vid sidan om växellådan.  inloppsluft under bädden dvs vid golvet där värmaren var monterad och utblås i kanten ovan motorkåpan.   Vid senaste renoveringen hamnade värmaren på hyllan gjorde ingen lös bensintank för den men alla fästen lät jag sitta kvar ifall man vill sätta tillbaks den.

 

Haft värmare i flera fordon och bästa värmen får man med vattenvärmarna men de är lite mer komplicerade än luftvärmarna.

 

Rejäla element med dubbla slingor i koppar från gamla bussar och en vattenvärmare ditbultad i motorrummet och man har ljudlös skön och jämn värme, luftvärmarna går aldrig att få tysta och tempen blir aldrig jämn.

 

Kollade upp en gammal annons jag tidigare tipsat om och den var kvar   superfynd 150:- om den fungerar hade denna model i första äventyrsbilen kompressorn och värmaren sätts i motorummet eller utanför skåpet det ända man behöver på dessa är att ta bort starturet och sätta dit ett rumstermostat  http://www.varnamotorget.se/annons/1458884/motorvarmare_webasto

 

000000610355.jpg000000610358.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det bara är nedåt 10 grader varmt så går det bra med en varm sovsäck. Just nu är det väldigt ruggigt närmare nollan och värre blir det i vinter. Sedan är det alltid bra om man kan torka blöta kläder efter strapatser i regn och snö. Det verkar inte vara någon större skillnad i förbrukning på det lägsta effektläget mellan de olika storlekarna på värmare. Viktigast verkar vara att blåsa ur värmaren på full effekt minst en gång i månaden så den inte sotar igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog samma intervall/injektionpump på de flesta värmare och i övrigt är det bra fläkten som tar ström så ett större munstycke gör ingen skillnad på strömförbrukningen men vattenvärmaren jag länkade till drar mer har en lös kompressor del och sen vanlig soppa pump samt cirkulationspump, men eftersom den värmer vatten och om jag minns rätt upp till 78 grader så går den inte så ofta igång en fördel är att man kan låta vattenslinga gå förbi en beredare så man har varmvatten.

 

Att välja för kraftig värmare innebär risk att den inte går upp i rätt förbränningstemperatur pga av kort gångtid och då sotar igen stiftet och även brännkammaren och fungerar sen dåligt och luktar illa,  dieselvärmare är extra känsliga för korta gångtider.

 

Det finns även gasol varianter på dessa värmare.  

 

Är man osäker på behovet prova först med en elektrisk värmare gärna en med termostat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade med en vanlig kupévärmare på 1700 watt för 230 volt men den lyckades knappt värma upp luften i bilen. Efter tre timmar så hade jag höjt temperaturen ca 8-10 grader. Gasol är nog inget alternativ då jag inte har någon bra plats att ställa tuben. Nu har jag bestämt att det blir en Eberspächer D4 24 volt till kampanjpris på Erlandssons Brygga. 14990kr. Vill kunna elda på ordentligt för att torka blöta kalla kläder.

 

Angående varmvatten så funderar jag på att låta motorns kylsystem värma upp en behållare med vatten under färd som sedan får hålla sig varmt så gott det går. Eftersom jag gillar att ha dubbelt av allt så blir det kanske en vattenvärmare som komplement i framtiden.

 

Tanken är att sätta den ovanför bakre hjulhuset på förarsidan och dra luftvärmerör framåt till dörrtrösklarna och bakåt till bakdörren. Det är där den mesta kylan hittar in i bilen. Avgasröret hade jag tänkt dra rakt bakåt och låta det mynna ut ovanför bakljuset. På så sätt kommer värmaren högt upp från golvet om man skulle råka få in vatten i bilen. 

 

 

http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Vinterkampanj/EBERSPACHER_D4_AIRTRONIC?id=04396

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir nog bra men helt gratis var den ju inte, gick det inte att köpa någon begagnad.

 

ang montering:   så har jag försökt att alltid bulta dit värmare så insug och avgasanslutningarna mynnar ut direkt på utsidan av karossen, utblåset blir varmt. jag monterar så för att slippa lukt och ev läckande avgaser.     sätt den sen så den inte drar upp smuts vid körning.

 

Att ha den bultad i plåtkanten som tätat mot motorkåpan är en bra placering. insuget blir då rätt skyddad vid växelådan och utblåset kan dras rakt ner, men inget är såklart skyddat om man ska gyttjebad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  Till de som söker 12 volts så finns det en hel del på blocket även några för diesel.  kolla även webasto modellerna.  båt och biltillbehör  fanns några nya i förpackningar.

 

 

Tips ang varmvatten:  Den enklast möjliga sättet utan ombyggnad borde vara att kröka till ett kopparrör och bulta dit det i en slinga på toppen finns inga bra fästhål så utnyttja ventilkåpans skruvar. 

 

Jag har en annan variant med slinga i kylaren men det kräver att ställs bilen upp för vintern i många minus en längre tid kan slingan i kylet frysa sönder om den inte är helt tappad på vatten,  fördelen är däremot att det är mycket bra tillgång på varmvatten och jämn temperatur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag har förstått så mår värmaren inte bra av att bada eller för mycket vatten. Därför får den kanske sitta helt och hållet inne i bilen på en metallhylla som gör att avgasrör och förbränningsluftrör får plats under. Optimalt hade varit om man kunde sätta brännaren i golvet men det vågar jag inte. Pratade med teknisk support på KGK som säljer Webasto och där tyckte man inte att insuget skulle sitta under bilen om man färdas genom ökenlandskap. Man vet ju aldrig vart färden går när bilen är klar. Värmaren levereras med 1 meter lång avgasljuddämpare, skrovgenomföring för avgaserna, förbränningsluftljuddämpare, metallhylla att ställa värmaren på, bränslepump och en digital manöverenhet med termostat. Det som inte följer med är luftkanalerna och bränsletank.

 

Gott om utrymme i bilen är det inte heller. Värmekanalerna man kan köpa är av ömtåliga rör av papper och aluminium. Ska försöka bygga ett par kanaler som går till dörrarna av något lämpligt material. Gärna med rektangulära slagtåliga rör för att spara plats i lastutrymmet. Första rörbiten blir av rör från Eberspächer som tål värmen direkt från värmaren. Sedan ska hitta på något sätt att fördela luften i mindre rör ut till utblåsen.

 

Bränsletanken tänkte jag sätta någonstans på ramen.

 

Jag ska fundera lite till på om jag inte ska sätta värmaren i golvet ändå. Förlänger man röret för förbränningsluft så kan det gå upp i motorkåpan. Värmaren kan sitta direkt innanför dörren om jag breddar dörrtröskeln 15 cm. Hmm... inte helt enkelt det här. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ex på ställe värmare kan sitta på:

 

post-5279-0-05364800-1449603827_thumb.jpg

 

här är stället där min värmare suttit se hålen för avgas och insugsluft på kanten till tätningen mot motorkåpan. värmaren bultad direkt mot plåten avgas vinklat direkt ner insug från motorummet.

se nedanstående bild värmaren skulle ha suttit där pottan nu står insug kallluft direkt vid golvet utblås varmluft innerkant vid köksmodulen i glipan mot motorkåpan.

 

post-5279-0-68741900-1449604097_thumb.jpg

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bland säljarna på blocket hittade jag denna vattenvärmaren ser riktigt smidig ut men kraftig 5kw säljaren hade även några vanliga luft värmare.

6635948373.jpgWebasto 5000W /vatten/ 12v, diesel, komplett med värmeregulator, bränslepump, elkablar, ljuddämpare, fäste, och lite till. Pris-1000sek. + två samma vatten Webasto värmare till, och olika reservdelar bara för 300sek. Bild. 6

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Totala skillnaden är nog försumbar eftersom det som drar ström är förvärmingen vid start och här behöver båda värmarna göra samma moment, men vattenvärmare startar mer sällan eftersom värmeenergin lagras i elementen.

 

I övrigt sitter det en liten cirkulationspump som drar någon enstaka watt på vattenvärmaren.  

 

Sen finns den stora fördelen med vattenburet system att du kan koppla ihop det med bilen system på en liten husbuss jag byggde där satte jag en vattendieselvärmare en viktad backventil så när värmaren gick igång och motorn var avstängd stängde backventilen eftersom cirkulationspumpen satts åt den riktningen så värmen gick bara till bodelen och inte till motorn. När motorn kördes öppnade backventilen och motorn värmde bodelen och även vattenberedaren.  Detta kan du självklart göra med en balofix kran istället för backventil,  sen lade jag till en elpatron på någon kw hittade den i en buss så ville man köra 220 gick det lika bra.

 

 

fördel med luft: enkel montering och torr luft

nackdel bullrig och ojämn värme

 

fördel vatten: jämn värme och tyst eftersom montering i regel sker i motorrummet.

nackdel: mer monterings jobb 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är snarare enklare att montera vattenvärme då man kan transportera värmen med slangar istället för grövre rör. Från att vara helt inne på luftburen värme så lutar det åt vattenburen värme. Med en rejäl batteribank och en bättre generator så är problemet löst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Värmare drar inga jätte mängder med ström.  

Du hade väl ändå planerat att ha 2 bankar ett för start och ett för bodel?

Hade du däremot köpt en dieselvärmare så brukar glödtiden ta en hel del kräm.

De värmare jag har mekat med är ju av äldre datum och såklart har de nu blivit bättre och snålare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad för slags batterier är du ute efter ???    bodelsbatterier eller startbatterier  ?  och hur stora ...

Jag har bra kontakter med  http://www.batteriexpressen.se/

 

// Peeter

Tog mig friheten att svara på ditt inlägg från den andra tråden här istället. Jag letar efter förbrukningsbatterier till bodelen. Vet inte om man kan få för många. Det är väl vikt och utrymme som sätter gränsen.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är om jag ska välja en bensinvärmare för 12 volt eller en dieselvärmare för 24 volt. Båda alternativen går bra eftersom jag har både 12 och 24 volt i bilen.

Sammanställde specifikationerna från olika värmare

Vattenvärmare

Värmeeffekt, elförbrukning, drivmedelsförbrukning

 

Webasto Diesel

Thermo Top E 12volt 3,2kg 214x106x168mm

2500W 32W 0,36l/h 

4200W 37W 0,59l/h

 

Thermo Top C 12/24volt 3,2kg 214x106x168mm

2600W 36W 0,36l/h

5200W 42W 0,73l/h

 

Thermo Pro 50 Eco Biodiesel Eldningsolja 24V 2,2kg 218x91x147 + pump 0,3kg 96x75x80mm 500l/h

2500W 28W/0,3l/h

5000W 46W/0,65l/h

 

Thermo Top C Motorcaravan 12volt 2,9kg 214x106x168mm

2500W 18W 0,30l/h

5200W 42W 0,61l/h

 

Eberspächer Bensin

Hydronic B5W S 12volt 2,3kg 220x86x101,5mm

1500W 10W/0,20l/h

5000W 37W/0,69l/h

 

Eberspächer Diesel

Hydronic D5W S 12/24volt 2,3 kg 220x86x101,5mm 900l/h

2400W 10W/0,27l/h

5000W 37W/0,62l/h

 

Hydronic 2 Commercial Biodiesel 24V 2,4kg 214x86x139mm 1600l/h

1200W 18W/0,15l/h

2100W 23W/0,26l/h

4800 48W/0,59l/min

 

Hydronic 2 Economy D4S 12V 2,4kg 214x86x139mm 680l/h

2100W 12W/0,26l/h

4100W 21W/0,5l/h

4300W 27W/0,52l/h

 

Hydronic 2 Economy D5S 12V 2,4kg 214x86x139mm 680l/h

2100W 12W/0,26l/h

5000W 37W/0,61l/h

5200W 40W/0,64l/h

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den Webaso vatten diesel är väl samma jag länkade till tidigare i tråden för 1000:- 

 

 

 

Tycker du ska höra med företagen som monterar och servar värmare du har väl ett flertal i 08 området hör även med båt montörena, sen finns en hel del billigt på blocket hittade helt nya anläggningar i förpackning till bra pris långt under halva nypriset.

 

Även svenska kryssarklubben kan ha bra info: http://www.sxk.se/node/18014

 

Husvagnsskrotar har delar element mm även pannor om du istället väljer en så lösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Som om det inte fanns tillräckligt med antenner på bilen så fick den idag en kombinerad 4G och WLAN på taket. Till detta håller jag på och bygger en router av PC-delar. Den svarta grejen till höger är ett antennfäste för 4 meter lång kortvågsantenn tillverkad av Racal Antennas.

 

post-8529-0-03990300-1450555130_thumb.jpg

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...