Gå till innehåll

Besiktning 1313


Kalle66

Rekommendera Poster

post-9013-0-11715500-1431689108_thumb.jpg     Hej! Närmar sig besiktning och tänkte höra med er om det ens är lönt att försöka med dessa torrsprickor,Normalt så vet jag att det inte går när det ser ut så här men tanken var att kanske det är ok för dom är väl uppbyggda så att man kan köra över landminor :D // Mvh Kalle

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet att torrsprickor accepteras, men inte var dom sätter gränsen..

 Men mina vetskaper om hur däcken är uppbyggda tycker jag det är okej, men det beror väl lite på vem man träffar i besiktningshallen.

 

Jag hade iaf chansat på att det går.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är verkligen ett lotteri besiktningen :huh:  skönt att höra att fler än jag skulle chansa annars är det 4 däck som måste bytas, framdäcken har inte en enda torrspricka och dom är väl lite viktigare så dom kanske ser mellan fingrarna med bakdäcken,  Annars så får man väl dränka däcken med glycerin har gjort det med  orginal mc däck från 1946 med gott resultat gummit blir svart och mjukt och sprickorna drar ihop sig,,,,   Gammal glycerin flaska jag hittade hemma säkert 40 år gammal så det räcker inte till 4 TGB däck tyvärr och som allt annat så är väl inte dagens glycerin  lika effektiv pga bortplockade farliga ingredienser  gissar jag men ska köpa en ny flaska och testa kan ju funka :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Ja nu på tisdag är det dax får besiktning, Hur är det med bromsprovet får dom testa frambromsarna i bänk när dom är urkopplingsbar? Har för mig att dom inte ska göra det

Nej dom får inte köra i bromsprovaren trycker man hårt på bromsen koppla framaxeln in automatiskt = inge bra 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej jag var å besikta förra veckan i umeå å de var super bra att göra med

De frågade mej om bromsprovet och då sa jag att jag ville de skulle göra det manuellt

Inga problem sa de. Lycka till på besikningen. Det går nog bra

Men köp nya däck endå ,du får en så mycket tystare och bättre bil

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De skall mäta Färdrbromsens Retardation = beräknad broms sträcka. på asfalt som JDW skriver

Vissa stationer har instrument för det, andra klockar bara och en del provkör och kollar att bromsarna verkligen tar. 

Drar de snett kan man få bekymmer.

    "SNOTT FRÅN MC FORUM " Och ändrat till bil i stället för MC. H.Hansen Det betyder att de mäter din retardation (motsvarigheten till acceleration) genom att köra x km/h och sen får du en bromssträcka på y m som generarar ett bromsvärde på z kN. På bil mäter de kN direkt på rullar, det kan de inte med din bil. Så då påtalar de det i protokollet, att bromsvärdet är en approximation baserad på bromssträckan. Dvs inte ett exakt värde.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

De skall mäta Färdrbromsens Retardation = beräknad broms sträcka. på asfalt som JDW skriver

Vissa stationer har instrument för det, andra klockar bara och en del provkör och kollar att bromsarna verkligen tar. 

Drar de snett kan man få bekymmer.

    "SNOTT FRÅN MC FORUM " Och ändrat till bil i stället för MC. H.Hansen Det betyder att de mäter din retardation (motsvarigheten till acceleration) genom att köra x km/h och sen får du en bromssträcka på y m som generarar ett bromsvärde på z kN. På bil mäter de kN direkt på rullar, det kan de inte med din bil. Så då påtalar de det i protokollet, att bromsvärdet är en approximation baserad på bromssträckan. Dvs inte ett exakt värde.

 

Och det är därför man besiktigar på vintern :lol:

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick lov att ställa in besiktningen😤 har ett oljeläckage vid vänster spindeled där det kommer fram fett har inte varit så mycket men det stänker ju runt insida däck, hade tänkt torka torrt just före besiktningen 😇 och fixa sen men det hade läckt mer än vanligt när jag kom på jobbet imorse👿. Lite lönt att få ombesiktning på det + ev däck när det ändå blir en 2 Vad tror ni, damasken som gett upp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Damasken fick jag en muntlig kommentar senast men man vill ju inte köra med trasiga damasker oavsett då det tömmer både portal och axel på olja med tiden. Du gör nog rätt, byta den måste man ju ändå så varför inte göra det innan. -:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis beställt en damask på fmv4x4 , tusen tack alla som orkar lägga ut bilder och beskrivning på allt som kan hända på en tgb😀. Ja jag ångrar mig lite att jag inte chansade när jag hör att det gick bra för dig men men det går ju inte att köra med läckage

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som du säger, den måste ju bytas hursom :)

Håller med om att det är väldigt trevligt och uppskattat med alla guider med bra bilder som ligger ute på detta forum! Hjälper när man är novis på dessa fordon :D

 

Kalle, bor du i Umeå eller ska du bara besikta här? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...