Gå till innehåll

färgkod terrängbil?


Rekommendera Poster

  • 2 weeks later...

Grundfärgen på TGB30/40 är 325H olivgrön. På denna kan sedan läggas maskeringsfärger,

till exempel 322M, 326M, 507M, 093M beroende på uppdragsmiljö.

FMVs föreskrifter för detta finns i filarkivet i detta forum.

 

Försvarets originalfärger 325H och 326H kan köpas från Syntema i Eskilstuna, men kontakta

mig i så fall så du får rätt härdare med. (Jag är bara kund till Syntema och vi har experimenterat

mycket med olika härdare.)

 

/Stefan

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att försvaret använder tvåkomponentfärg? Jag har hållit på rätt länge med militärbilar och lackat flera och aldrig sett en svensk militär tvåkomponentfärg. Jag har alltid använt försvarets enkomponentsfärg ,fabrikat Becker, Wedevåg eller International..  Kan också nämna att Volvo Arvikaverken bygger en del traktorer och liknande fordon för FMV och använder enkomponent färg. :)

 

Eller menar du kanske att Syntema tagit fram tvåkomponentfärg som stämmer väl överens med försvarets nyanser? Eftersom du skriver att ni har experimenterat med olika härdare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har hittat följande på Hässleholms Militärhistoriska Förening:

"Militärgrön färg

NyheterSkapad av Börje Larsson 2009-05-10 20:42

Detta är ingen nyhet utan snarast ett klargörande då många skriver och frågar om färg.

Militära fordon var fram till andra världskriget gråmålade. Under kriget övergick man till flerfärgade. Grön-Brun-svart. Efter kriget kom en olivgrön färg. Under mitten av sextiotalet blev denna olivgröna färg mörkare i nyansen. Den första olivgröna färgen blev ljusare då den åldrades. Den anses för att vara grågrön i nyansen efter ett tag. Detta beror troligen på matteringsmedelet. De nya flerfärgerna som kommit på senare tid och som de värnpliktiga själva fick påmåla efter bestämda mallar är inte lämpliga färger att måla på fordon som inte redan målats tidigare. Dessa färger har en tendens att binda fukt i pigmentet och medför risk för rost och avflagning.

Den färg som vi i vår förening målar våra nyare fordon med är olivgön av första versionens nyans.

Vi har också fått framtaget färger för maskeringsmålning av den "flammiga" typen. Se Bilden på Volvo TLV.

Vi använder oss även av militärgrå färg som är av nyansen före kriget. Se färgen på bilden Volvo LV 127.

Bilderna är på bloggen

Dessa färger blandas åt oss och finns att köpa via Stoby måleri 0451-388500. www.stoby.se

Olivgrön färg baserad på TEMALAC FD20 har beteckningen. HMF olivgrön.

Militärgrå heter HMF Militärgrå.

Vill man ha den mörkare nyansen av grönt heter den: FMV 326 M Mörkgrön FSD 7403 HMF, dvs samma som militär beteckning men med tillägg av HMF.

Grön, brun, och svart för maskeingsmålning är baserad på TEMAPRIME EUR och har beteckningen:

FMV 322 ljusgrön,HMF

FMV 507 brun FSD 7403,HMF

FMV 093M svart FSD 7403,HMF

GLÖM INTE ATT TILL ALLA FÄRGERNA SKALL DET TILLSÄTTAS MATTERINGSMEDEL OK 500, 10 gr per liter.

Tekniskauppgifter om temalac se www.tikkurila.se

Färgen är av fabrikat Temalac FD20. Matteringsmedel OK 500, 10gr. per liter skall tillsättas.

Färgen går utmärkt att rolla och är även rostskyddande."

 

Jag har inte hunnit testa färgen än men jag var och handlade 3 liter i onsdags på Stoby måleri för 520kr och är det så bra som de säger så är det prisvärt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att försvaret använder tvåkomponentfärg? Jag har hållit på rätt länge med militärbilar och lackat flera och aldrig sett en svensk militär tvåkomponentfärg. Jag har alltid använt försvarets enkomponentsfärg ,fabrikat Becker, Wedevåg eller International..  Kan också nämna att Volvo Arvikaverken bygger en del traktorer och liknande fordon för FMV och använder enkomponent färg. :)

 

Eller menar du kanske att Syntema tagit fram tvåkomponentfärg som stämmer väl överens med försvarets nyanser? Eftersom du skriver att ni har experimenterat med olika härdare?

 

 

1- eller 2-komponent

 

FMVs föreskrifter för maskeringsmålning specificerar inte om det skall vara 1- eller 2-komponentsfärg.

(Däremot finns det andra föreskrifter vad avser vidhäftning, korrosionsskydd och hållbarhet som påverkar

valet av färgtyp.)

 

Den 2-komponentsfärg vi använder är en polyuretanfärg som Syntema/Beckers levererar med

typgodkännande enligt FSD 7553. Glansen uppfyller kraven i försvarsstandarden i maskeringsnivå 3,

men vi har experimenterat för att får glans 1 (helmatt).

 

 

Matthet

 

Problemet för oss är att denna färg är halvmatt i maskeringsnivå 3  och avsedd att senare övermålas

med maskeringsfärger för att uppnå maskeringsnivå 1.

 

För att uppnå helmatt (glans 1) så har vi provat med matteringsmedel, men vi kommer då bara till glans 25

och får en skör yta. Vi har provat färg utspädd med tvättinner för att kunna lägga på riktigt tunt och få färgen

att torka innan den härdar, då kommer vi ner i glans 10 men med ännu skörare yta.

Vi har även provat med varm och kall härdning, utan framgång.

 

Till slut kom vi fram till den lyckade lösningen:

Inget extra matteringsmedel tillsatt, och vi bytte ut den medskickade härdaren VV013 mot

Speis-Hecker VHS (very high solid) blandning 4:1.

Detta ger glans 1 och har en hård yta. Ytan är dessutom väldigt slät och känns nästan blank om man

blundar när man känner med fingrarna. Vilket ger mindre vidhäftning för smuts.

 

Färgen kan sprutas outspädd.

 

 

NIR-reflextion

 

I samtliga varianter av Syntema/Beckers färg höll vi en NIR-reflextion på 30-35% enligt föreskrifterna.

 

(Vi har tidigare testat 3 andra fabrikat som påstår sig ha 326-kulör, men de har alla legat på 45-55%

vilket är alldeles för IR-ljust.)

 

 

Användning

 

Så med denna modifierade färg uppnår vi maskeringsnivå 2 enligt föreskrifterna, och kan sedan

komlettera med maskeringsfärg upp till maskeringsnivå 1.

 

Vi använder denna 326H(M) till våra modernare fordon, men även till detaljer på TGB30 och TGB40

som lackas om. Tanken är att de ändå skall täckas med maskeringsfärg förr eller senare.

 

Till fordon fram till 1969 använder vi kulör 325H(M) enligt samma recept.

 

 

 

Referenser

 

FMV Försvarsstandard FSD 6410 och 7553

Olivgrön 325H Syntema/Beckers artnr TH110-4325/M

Mörkgrön 326H Syntema/Beckers artnr TH110-4326/M

Härdare Speis-Hecker VHS (very high solid) blandning 4:1

 

 

/Stefan

 

post-7675-0-39478400-1435486644_thumb.jpg

Originalfärg med originalhärdare. Så kan man ju inte ha det.

 

post-7675-0-61400700-1436692494_thumb.jpg

Gallret är med originalhärdare. Antennen med härdare Speis-Hecker VHS.

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mm en annan slabbar bara på och är nöjd med det:)

själv har jag bojkottat originalfärgen pga dess negativa egenskaper vid fuktigt väder, vilket vi tyvärr har ganska ofta i Svea rike.

Jag kör med syntemas 4 färgs cammo och är väldigt nöjd med det.

 

visst det ser inte lika snyggt och blekt ut när bilen står i solsken jämfört med original men i övrigt är det bara fördelar med syntemas färg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mm en annan slabbar bara på och är nöjd med det:)

själv har jag bojkottat originalfärgen pga dess negativa egenskaper vid fuktigt väder, vilket vi tyvärr har ganska ofta i Svea rike.

Jag kör med syntemas 4 färgs cammo och är väldigt nöjd med det.

 

visst det ser inte lika snyggt och blekt ut när bilen står i solsken jämfört med original men i övrigt är det bara fördelar med syntemas färg

 

Ja, men det är bara maskeringsfärgerna (322M, 326M, 507M, 093M) som är vattenlösliga.

 

Edit: Detta var tydligen en skröna. De är INTE vattenlösliga enligt krav i FSD 7403.

 

Under dem skall man ha en basfärg Mörkgrön 326H och naturligtvis grundfärg som inte är vattenlösliga.

(Och absolut inte lösliga alls om man använder 2-komponentsfärg :-)

 

/Stefan

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nobel akademin får nog ha dig i åtanke för priset i grundforskning inom kamo målning ;)

 

Och då har jag ännu inte talat om grundfärger eller NIR-egenskaper för maskeringsfärgerna.

Det kommer i nästa avsnitt :-)

 

/Stefan

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...