Gå till innehåll

Rekommendera Poster

Om man nu har lyxen att välja mellan dessa två fulländade skapelser, för och emot?

 

30

Färre däck, kanske sliter mindre däck bak (ej boggie).

Inte så plågad motor och drivlina pga 100hk färre.

Lägre totalvikt.

 

40

Lägre marktryck (i bak) pga fler däck.

100hk mer ! ( 😈 )

Boggi = Högre maxlast

Ev Hiab 550 (Finns 30 med stor kran orginal?)

 

Åsikter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag körde 30:an i lumpen, gillade den skarpt, enkel att köra och smidig.

 

Någon lyxig kran hade man ju inte förstås, bara ett gäng soldater på flaket och ibland en och annan MULA (minutläggningsanordning) på släptåg.

 

Jag tycker du behöver en av varje... :-)

 

Eller är det så att lokförare lever efter devisen, ju tyngre desto bättre?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul! Fler Scaniaägare på G?

 

Jag har flera av varje och ska jag vara HELT ärlig så är det inte mycket du kan göra med en 40 som du inte kan göra med en 30. Undantaget är förstås stora kranen på 40-bilarna. Det finns 30-bilar med stor kran som flygvapnet hade men de är väldigt sällsynta.

 

Björn i Norrköping monterade en stor kran på sin 30 och den är väl fortfarande till salu såvitt jag vet...

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul! Fler Scaniaägare på G?

 

Jag har flera av varje och ska jag vara HELT ärlig så är det inte mycket du kan göra med en 40 som du inte kan göra med en 30. Undantaget är förstås stora kranen på 40-bilarna. Det finns 30-bilar med stor kran som flygvapnet hade men de är väldigt sällsynta.

 

Björn i Norrköping monterade en stor kran på sin 30 och den är väl fortfarande till salu såvitt jag vet...

Mycket är så klart till salu till rätt pris :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till skillnad från vissa har jag bara en av varje ;) Jag tycker man upplever 30-bilen som betydligt mindre och smidigare, även piggare än 40-bilen. Särskilt i terrängen upplever jag 30-bilen som liten och smidig jämfört med 40-bilen trots att det ju igentligen inte skiljer så mycket. Ska man dra eller frakta tunga grejor i terrängen har nog 40-bilen en viss fördel.

Sedan är det ju frågan om att få upp grejor på flaket och då kan ju en kran vara lösningen. HIAB 550 kranen är ju ingen märkvärdig kran och bilarna med denna kran är avsevärt mycket dyrare än bilarna med trupphytt. Är man inte orginalfreak finns det ju smidiga lösningar med kran och hydraulpumpar efter vinschen som kan göras billigt. :wub:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan tillägga att 40 med 550-kran har samma flak som 30 och sådana flak finns det gott om, t ex i Ale eller Veberöd. Ganska enkelt att plocka av flaket på en 40, montera en billig kran med pump som drivs på vinsch-uttaget som SBAT111 skriver ovan, och sätta på ett flak från en 30.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har råkat köpa på mig nåra st :D (2  st 30 och 4 st 40)

ska väll sälja några men en 40 bil tänkte jag bygga krokbil av och en 40 bil ska jag sätta en 8 tonmeters kran på org fästet för hiab 550, får se om det håller :P

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillar min TGB30 så pass mycket att jag ska montera en HIAB 650 på den nu i närtid (läs innan jul) ^_^  den känns väldigt bra att köra.. Kört en del 40 bil med men tycker inte att de är nämnvärt snarvare än 30an. Sen trivs jag med längden då den är en utmärkt "trädgårdstraktor" :D  har den till allt, idag va den byggstälning när vi la om ett garagetak, så den är en perfekt plattform för kran.. <_<

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ju bara en skillnad:

 

30:an är smidigare att fickparkera med då den inte har tandemdrivning bak, så den får frun ha

när hon hämtar barnen i skolan.

 

40:an är manlig.

 

 

Vad gäller krokväxlare, så var jag och tittade på en TGB40 med växlingsram i Falun i höstas.

 

Det svåra är hur man skall göra med ramflexningen.

Den i Falun hade växlingsramen fast monterad på ramen så jag skulle inte vilja ha last på i terrängen.

Och skall man montera växlingsramen vridbar på ramen (som originalflaket) så blir den ofantligt hög.

Redan den fast monterade i Falun hade en flakhöjd på 1.75 m!

 

 

/Stefan

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast tgb40 är ju inte superflexibel i boggin kör man i kuperad teräng så hänger som regel alltid en av axlarna i luften  och då har man ändå "bara" 4 hjul som drar iallafall. :P 

Skönt att någon tänker på ramflexningen vid påbygge frågan är ju om orginal fästpunkter håller för en krok. Att sätta i fler tvärbalkar med fler pivåpunkter i ramen borde också påverka flexningen negativt men som sagt blir ju högt. Sen är ju en krok en tung konstruktion å alla TGBer har problemet att de inte får lasta så mycket för det är enkelhjul. Utlandsstyrkan fick lov att köra med tyngre laster med resultatet brustna bladfjädrar och även rambrott på några av bilarna. Frågan är ju vad som händer med bakvagn och hjul i brytningen när man drar på ett tungt flak.

För tungt kommer det å bli för det är manligt! :D

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...