Gå till innehåll

Bilstereo


Frestr6

Rekommendera Poster

Behöver lite hjälp.

 

håller på att fundera på att sätta in en "pop låda"i 11:an. Min plan är 12v stereo med en omvandlare 24-12 före. Men nu undrar jag hur stor omvandlare jag behöver.

 

Jag tänker så här ex. 4x45 (stereo) / 12v = 15 ampere

 

Alltså behöver jag en omvandlare/trafo ( eller vad det heter) på kontinuerlig 15 ampere

 

Tänker jag rätt eller fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Swedol har väl åxå 24V radio.

 

När det gäller högtalarwatt så räkna med att max 50% går ut i högtalaren, dvs minst 50% i förluster i förstärkaren, sen skall radiomottagare o CD snurrmotor ha ström åxå...

 

Men som gripen skriver, en radio som inte får i sig tillräckligt med ampereolja låter mysko, så fetapå!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har redan omvandlare på 10 ampere konstant men klarar peakar på 15 ampere.

 

Hade tänkt denna marin stereon från jula

http://www.jula.se/catalog/fritid/bat-och-marin/batelektronik/marinstereo/marinstereo-610118/

 

Just för som gripen säger så är inte dom 24v allt för sexigt utrustad.

 

Lär väl lägga mig på en lägre nivå på högtalarna då jag inte vill lägga ner pengarna på en förstärkare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WTF? Får en "bilstereo" ( i det här fallet båt men...) se ut hur f****n som helst nu för tiden...? Nu blev jag upprörd, varken CD, kassett, eller 8 track bandare...vart är världen påväg....

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...