dma09 Postad 11 Juli , 2015 Rapport Share Postad 11 Juli , 2015 Hej undrar om någon vet hur svårt eller om det ens går att få en valp (60-tal) reggad för 6 passagerare och då med orginalsitsarna. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Ake64 Postad 12 Juli , 2015 Rapport Share Postad 12 Juli , 2015 Jag vet inte om det går idag men en av mina är regad för 6 passagerare så det har gått förr iaf. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst sven pa landet Postad 12 Juli , 2015 Rapport Share Postad 12 Juli , 2015 Jag har också en 903:a 1963, som är registrerad för 6, med original sits/bänk. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
dma09 Postad 12 Juli , 2015 Författare Rapport Share Postad 12 Juli , 2015 Ja jag vet att det finns de som är reggade för 6 passagerare men kan man regga om en som är reggad för 1 pasagerare till 6 med orginal sitsar? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 12 Juli , 2015 Rapport Share Postad 12 Juli , 2015 Ska gå om inte reglerna ändrats, du bifogar bara regnumret på den bil som har dispansen eller tilläget på fordonsdatan vid regbesiktningen. Skrev upp min från 1 till 3 passagerare så man bevisligen får sitta i campern under gång och min är en 80 talare dvs faller normalt under bälteskraven men utnyttjade undantaget eftersom bälteskravet gäller endast färd framåt, ej vid backning eller annan rörelse tex sidledes, och blir då enl reglerna bältesfritt i campern vid färd. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Toolman Postad 31 Augusti , 2015 Rapport Share Postad 31 Augusti , 2015 Hej Kan Åke eller Sven på landet tänka sig att bidra med ett regnummer på en bil som har 6 passagerare så kollar jag gärna om det går att uppgradera antalet passagerare. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBA111 Postad 31 Augusti , 2015 Rapport Share Postad 31 Augusti , 2015 Jag pratade med bilprovningen förra året om detta. Besiktningsingenjören menade att antal passagerare bestäms av vad maxlasten räcker till för. Jag ville ha 7 men kunde bara få 6 pass + förare. Jag fullföjde aldrig registreringsbesiktningen. Jag har nu tillåtet med fyra passagerare. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst sven pa landet Postad 31 Augusti , 2015 Rapport Share Postad 31 Augusti , 2015 Äldre och nyare papper, på fordonsidentitet, kaross. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Toolman Postad 3 September , 2015 Rapport Share Postad 3 September , 2015 Nu har jag frågat transportstyrelsen, får se vad de säger. Har du också en kapell valp? Båda är angina som Volvo L3314 A men siffrorna skiljer sig lite. Det som kan vara relevant här är att vi har olika kaross kod (18) Flak - Godslåda - Kapell och (29) Skåp - Övrigt samt olika lastvikt 590kg respektive 650kg Här är min bil: Registreringsnummer:UEE206Fabrikat:VOLVO L 3314 AFärg:MGRÖNFordonsslag:LBFordonsår:1963Fordonsslagsklass:Identifieringsnummer:3470Fordonskategori EU:N1 Fordonsdata I trafik första gången i Sverige: 2004-01-08 Tekniska dataKaross: Flak - Godslåda - Kapell (18)Karosserikod tillägg:Karosserikod särskilda ändamål:Slagvolym, cm3:Växellåda: MANUELL/TILLSATSAntal passagerare, max: 1Antal sittande passagerare, max:Antal bältade passagerare, max:Antal passagerare i rullstol, max:Antal stående passagerare, max:Skattevikt, kg: 2250Tjänstevikt (faktiskt vikt), kg: 1660Totalvikt, kg: 2250Ursprunglig totalvikt, kg: 2250Max släpvagnsvikt, kg:Max släpvikt kg, obromsad:Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B, kg: 1250Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B, kg:2000Max sammanlagd bruttovikt, kg:Max lastvikt, kg: 590Totalviktsfördelning kg, axel 1: 1230Totalviktsfördelning kg, axel 2: 1020 Lastutrymmets längd, mm: 2300Främre överhäng, mm:Bakre överhäng, mm: 650Utrustning:Drivande axlar fram: 1Drivande axlar bak: 1Antal hjul: 4Antal axlar: 2 Garanterat axel/boggitryck axel 1, kg: 1230 Garanterat axel/boggitryck axel 2, kg: 1390Max axelavstånd axel 1-2, mm: 2090 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst sven pa landet Postad 3 September , 2015 Rapport Share Postad 3 September , 2015 Jag har en kapell valp. här kommer ett blad, som satt i pärmen som låg i bilen när jag köpte den. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 3 September , 2015 Rapport Share Postad 3 September , 2015 Ang vikt och passagerare så var det pga av förhög tjänstevikt 2170 kg med alla ombyggnader i förhållande till totalvikt som jag bara fick höja från en till 3 + förare. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JohnA Postad 4 September , 2015 Rapport Share Postad 4 September , 2015 Verkar finnas många varianter på hur våra relativt lika gammelvalpar ser ut i registret. Gissar det bland annat är en konsekvens av att bilarna förts in i det civila registret en i taget och att besiktningsingenjörerna gjort mer eller mindre godtyckliga bedömningar efter faktiska antalet sittplatser och kanske inte minst bilägarens personliga önskemål om t.ex. släpvagnsvikt för att passa B-kort. Min 3315 vägde under 2000 kg när jag smög upp den på vågen på Bilprovningen, i registret står det tjänstevikt 2100 kg. Totalvikten 2450 antar jag kommer från bilens ursprungliga handlingar och då blir det ju så klart bara 350 kg kvar till passagerare och last. På den gamla typskylten på instrumentbrädan har jag för mig det står maxlast 490 kg, men det KAN vara glapp i minnet. Det är i vilket fall surt att bilen i sitt militära liv fick lasta betydlig mer. Hembyggd dragkrok kan inte godkännas för mer än 1500 kg, vilket min bil också har med utökad körkortsbehörighet. Med vanligt B-kort är släpvikten reducerad till 1050 kg, vilket borde bero på att detta ihop med bilens totalvikt blir precis 3500 kg som ju är max ekipagevikt med B-kort om jag inte minns fel. Visst tillämpas väl en schablonvikt om 75 kg per passagerare? I så fall blir det 300 teoretiska schabloner av mina fyra passagerare och då återstår bara 50 kg till totalvikten, vilket inte räcker till en femte passagerare trots massor av fina stolar. Det känns både logiskt och rätt så här långt. Om man "reggar upp" antalet sittplatser borde konsekvensen bli att släpvagnsvikten för B-kort sjunker med 75 kg per extra passagerare, men även den högre släpvikten eftersom dragkroken är hembyggd och saknar provningsprotokoll/typintyg. Bilen i sig får dra hela 1800 kg enligt registreringsbeviset, men det är alltså omöjligt att komma åt p.g.a. det amatörbygda draget. Personligen ställer jag mig tveksamt till om 1500 kg är en vettig maxbelastning när draget sitter som en kofot och bänder i bultarna som håller originalkroken, men hittills har jag inte tappat någon släpvagn så... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.