Gå till innehåll

Min 935a. Frågor och svar


Rekommendera Poster

Jag har fått frågor på min 935a, jag tänkte svara här om det är fler som är intresserade.

Mina hjul: Det är Cooper Discover 37*12,5-17, dom har nästan exakt samma diameter som original 11,00-16 men mycket bekvämare att åka på, anmärkningsvärt är att enl Gummiverkstaden är dom inte godkända som vinterdäck!!!!!??!!! det måste vara någon form av EUdirektiv :rolleyes: (jag skiter i vilket!)

 

Fälgar trodde jag skulle vara en baggis B)  men hej vad jag bedrog mig! Aluminium anser jag vara uteslutet, Tunga släpfälgar (sitter på bla trailers) är för breda samt har fel offset. Att beställa skräddarsydda från Sävsjö går inte längre (förr var dom väldigt tillmötesgående men tiderna förändras)

Tillslut jagade Euromaster fram jordbruksfälgar från Frankrike, Gummigubben var lite frågande men dom är minst lika starka och runda som andra fälgar, (hur ofta ser man en Bonne med en dramatiskt överlastad spannmålsvagn? = Alltid!! :P )

Jag fick svarva om centrum samt borra nya bulthål samt vända på dom, därför svetsade jag igen nippelhål och borrade nytt på andra sidan, därmed blev offset perfekt.

 

Bilprovningen har inte haft något elakt att säga, Tvärt om! jag har besiktat tre ggr och varje gång har jag fått uppskattande omdöme om mina fina hjul -_-

 

 

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej!,,,,nu så: "navmåtten: centrhål=152mm bultdelningsmått=205mm 5bultar bulthål=26mm

Jag gjorde en mall för borrning av bultcirkeln, för att slippa sätta varje fälg i delningsmaskinen, då svarvar man först centrumhål, lägger mall å borrar.

Fälg: jag köpte av Euromaster, dom tog från

Starco i Varberg, fälgarna är egentligen till nån Dansk vagn,

Fälgen heter 0510 728 ET 64 006 11,00*17 H2

Starco har tel: 0370 657880

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

,,,,,,glömde säga,,,det går bra att få låna mallen mot transportkostnad.

Jag balanserar inte såna här hjul med vikter utan använder enbart balanseringspulver, det är bättre på flera sätt. Ingen risk att man tappar vikter, och alltid rätt balans även med lite skit el snö i fälgar.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Däcktryck?!

 

Jag är ju maniskt intresserad av däckens-lufttryckets betydelse för dragkraft-framkomlighet, så nu har jag micklat lite,,,

 

Jag skaffade däcktrycksventiler och gjorde så här för att kalibrera dom,,,,,,med lite nedslående resultat fjädrarna verkar dåligt anpassade för dessa låga tryck 0,9-1,5bar

men jag har bytt fjädrar så det blev bättre.

Är det någon annan som har erfarenhet av dessa?

 

 

 

 

Sen fixade jag ett sätt att bekvämt få exakt samma tryck i alla däck samtidigt, funkar riktigt bra faktiskt.

 

post-6150-0-61441900-1438713597_thumb.jpg

 

 

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag har fått en ide' om att försöka optimera A6 motorn i 935an

tanken är att med bibehållet "originalstuk" förbättra bränsleekonomi och effekt utan att inverka för mycket på hållbarhet och karaktär på motorn.

Har diskuterat ämnet med lite kunnigt folk, som säger att 95oktanet innehåller en hel del etanol, som har sämre bränslevärde =högre förbrukning,samt lite andra inte önskvärda effekter, så jag satsar på att i möjligaste mån köra på 98oktan.

Jag har börjat med att byta fördelaren till en 123ignition modell tune typ M den passar perfekt i A6an, har testkört och det verkar funka bra.

Nästa steg blir att plana toppen, för att höja kompet till ca8,5 till 1, det borde sänka bränsleförbrukning och öka orken lite i motorn.

Jag hoppas få tillbaka toppen fr motorsliparen i veckan,,,,,det ska bli intressant!

Har någon synpunkter, ide'er eller kommentarer på ämnet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...