Gå till innehåll

Dillon Gasbrännare


Dexxas

Rekommendera Poster

Nån av er som har testat att gassvetsa med ett Dillon svetshandtag?? :huh: 
Av div.olika anledningar har jag nyss köpt en begagnad utrustning i nyskick,har provsvetsat en likadan för typ tjugofem år sedan och var väldigt imponerad av den då....
Var väl inte så vanligt med magsvetsar då som det är idag,utan det var gasbrännarn till tunnplåt.....

Vet att jag har svetsat en cocacola aluminiumburk med en Dillon,byggt en HB maskin i rostfritt och lappat bilplåt med en vanlig skitig kopparkabel som lod....utan fluss.

Har ikväll beställt två gasanslutningsnipplar som saknades? :rolleyes:  i förpackningen svetsen låg i,är väldigt sugen på att testa om händerna minns hur man gjorde..... -_-  -_-  

Dillon säljs även idag under varunamnet Cobra 2000....även reservdelar till den.

Hinner jag få hem detaljerna får den följa med till Växjö.......

Länk http ://www.cobratorches.com/dhc-2000/

Mvh/Dexx

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästan uppväxt med gassvets och gasade allt köpte min första egna gassvets som 16 åring,  provade en Dillon i gjutgods om jag minns rätt och det var när de mässvisades i Sverige på tidigt 80 tal , var mycket imponerad, de var då rätt dyra så tyvärr handlade jag ingen.  Idag gör väl en tig samma sak men det är lite mer den rätt känslan med gas lite "old school"

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo visst mins jag den... och kommer ihåg att jag aldrig kom överens med "pistolgreppet", men dom demo man såg så gav den liten värmespridning och var ju bra på dom flesta material. Måste ut i förrådet och gräva.... Använder gasen i dag med men med det vanliga gamla hantaget.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är som eile, uppvuxen med gassvets. Sparade ihop till en AGA X11 i början på 70-talet och den är fortfarande med mig, ömt vårdad under alla år. Alla delar finns fortfarande inkl. rensnålar och tillbehören till skärbrännaren. I en riktig blå hammarlackad plåtlåda, inte plastskräpet som säljs idag. ;)  Flaskfabrikat, slangar och klockor har bytts under åren men X11'an är kvar.

 

Dillon kommer jag ihåg. Pistolgreppet som Sören nämner var knepigt med A och O vreden där bak. Vill minnas att jag provade på någon mässa. Det hävdades att man kunde svetsa i stort sett alla material utan skyddsgas med den. Ingen i gänget hade dock råd att köpa en sådan.

 

Så småningom blev det en Kemppi Migomat 250 istället. Bästa miggen jag haft, det var ett misstag att byta bort den...

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även jag har svetsat gas sedan koltåldern,en annan teknik som jag använt mig mycket av är hårdlödning.... ;)  ;) Oumbärligt då man ska fästa ihop olika metaller eller snabbt tillverka nån nödlösning.
Senast lappade jag en sönderbruten hydraulnippel med silverlod då jag slitit loss slangen från kranrotatorn med en grov gren jag inte såg. -_-

Om gasen och ett litet sortiment olika lod är med då jag ska göra nått så känner jag mig ganska säkert vaccinerad mot Murphy...
Jag tycker att gasen är väldigt användbar och fungerar bra i fält.....
Femlitersflaskorna är dyra att fylla men bekväma att släpa på. B) 
Synd bara att gasbolagen verkar att ha tröttnat på sina kunder,fribreven försvann för länge sedan och nu är det skitdyrt med dagshyror.
Förr hade varenda pulgubbe ett par flaskor för hemmabruk,nu ser man mest tomma gaskärror överallt.
Dessutom finns det ett stort antal skrotflaskor som aldrig passerar en revision utan återfylls med ofta hempulade rörledningar ur en hyrd gasflaska,med dålig kontroll på säkerheten :unsure: 
Nej, jag pysslar inte med sånt,vet inte hur man gör heller..... :D  :D 

Mvh/Dexx

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ångrar jag sålde min men att fylla helt privata 20 liters flaskor var svårt de sista åren och utlämningsställena ville inte skicka dem så varje gång fick jag köra till aga gas i jkp och vänta där tills de fyllts och detta var om man hade tur och de ville haka på dem annars fick man återkomma någon dag senare.  Tror det sista jag svetsat med gas var den rostfria vatten tanken som utgör bakre hjulhus på min c202.   

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...