Gå till innehåll

Trilskande broms på urvalp 903


Fralle

Rekommendera Poster

Hej alla,

 

Jag har en gammal valp 903 i hyffsat bruksskick som jag tänker försöka renovera och behålla i originalutförande. Det finns lite rost här och där, men på det hela taget är det en bra grund att bygga på.

 

Jag transporterade bilen en lite sträcka härom dagen och upptäckte att bromsen på höger bak låste sig hela tiden. Bilen har stått förvarad i ett par år, men motorn startade och det mesta verkar fungera.

 

Jag kollade så det inte fanns luft i systemet och att där var tillräckligt med bromsvätska. Jag öppnade trumman och allt såg riktigt fint ut. Jag tror att bromsarna är renoverade för inte allt för länge sedan. När jag bromsade tryckte cylindrarna ut bromsbanden men när pedalen släpptes så stannade kolvarna ute. Ingen annan broms låg till. Enda sättet att släppa trycket i hjulcylindern var att öppna luftningsnippeln så oljan och trycket kom ut den vägen. Då gled kolvarna in igen så fint.

 

Jag har funderat lite fram och tillbaka vad som kan vara fel och min fråga är: kan det vara någon förträngning i bromsröret så att oljan inte kan passera tillbaka till huvudbromscylindern? Så fort man rör pedalen går bromsen till och stannar i det läget. Enda sättet att få den att släppa är att öppna luftningsnippeln.

 

Är det värt att köpa helt nya bromsrör, nipplar och verktyg att kraga och byta ut hela klabbet, eller ska jag göra på något annat sätt?

 

903_2.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har råkat ut för samma på gamla "vanliga" bilar där bromsslangens gummi svällt på insidan så den funkar som backventil då trycket på bromsvätskan är högre när man trycker på pedalen. Kanske finns fler/andra förklaringar på en valp?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle prova byta bromsrör till hjulet som kärvar till att börja med,kan va en förträngning som

precis som du skriver.

Ganska enkel operation,tror inte ens du behöver hissa upp/ta av hjulet på den :)

Annars kalasfin kapellvalp du har :excl:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också varit med om att bromsslangarna släppt gummi invändigt och fungerat som backventil. Men nu var det ju en bakbroms och där finns inga gummibromsslangar.

Men jag har haft det problemet också och då var det en gummipackning i huvudbromscylindern som måste bytas.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag misstänkte att det kunde vara något sådant. Men har jag fel för mig om jag tror att det inte finns gummislang i bromssystemet till bakaxeln? Jag är tyvärr inte i garaget nu, men jag ska absolut kolla rören ut till hjulet när jag får tillfälle!  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni har ju missat det mest troliga enligt min mening. Ta bort trumman och kolla friktionsytan på backarna, jag tror att du fått en separation där så ena backens friktionsyta har kilat fast sej mellan trumman och den andra backen.

 

Det satsar jag mina pengar på i alla fall.

 

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mellan bromspedalen och bromscylindrarna bak finns inga gummislangar alls.  Om det vore så att dom andra bromscylinderkolvarna inte heller går tillbaka utan att du luftar, då är det med största säkerhet huvudbromscylindern som krånglar. Men det nämner du inte.

Att renovera huvudbromscylindern är mycket lätt, men att demontera och framförallt att montera tillbaka den är besvärligt, ja mycket besvärligt att få i en viss saxpinne. Vi gav upp och fick i en spik. Inte heller det var lätt.

Pröva att renovera eller byt hjulcylinder. Ta loss och blås ren båda vägarna bromsröret till höger bak.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Långsökt men du kan ha skit i bromscylinden på det hjulet. Om du tvingar ihop kolvarna med tving, går det?

 

 

Det är ju ganska fort gjort att lossa luftnippeln och tex slangen mellan axel och ram, för att verifiera med tryckluft att det är öppet både fram och baklänges.

 

Hittar du ett stopp, lossa mitt på sträckan vid t-korset på diffen och testa igen åt båda hållen

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag skulle plocka isär den cylindern, Horna lite och göra rent Kolla över gummit i dem och byta om det behövs, koster typ 5 kr och säljs lösa på tex mekonomen

Har för mej att det är 1 tums bak på dem. brukar stå om det är 1 tum eller 1,1/4 tum på dem

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Någon lösning? har ett framhjul som låst sig i garaget.. det är en lite konvo med 240 huvudcylinder och pedalställ, har ju en suzuki samurai kaross på min 3314 ram :-)

 

 

Edit: det var bara to lossa däcket, knacka lite.. så kom den lös.. släppte på luftningen oxo, då vart det som vanligt..

dock vred jag av den lilla nippeln, är det 6mm? svårt att få på nyckel/hylsa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har helt klart rätt Obelix "lilla kvarttummaren" ,så tokigt det kan bli.,hade hjärnsläpp och kom inte på vad min lilla ringnycklen kallades för men visst ungefärliga måttet så jag googlade 

 

Men här är den lilla raringen nyckeln alla måste ha som skruvade bromsar på den gamla goda tum tiden.

 

post-5279-0-93893800-1443777005_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom på det jag också, vart en Biltema kvalitets nyckel.. :-) nu saknas bara nya luftnipplar.. och borra ur den som är trasig, sry om jag stal tråden...

 

Är avbruten nipplen åtdragen och tät så lufta i slangen eller röret.  Har för mig att det fanns nipplar med samma gänga så man kunde byta ut dessa kvartummare till något mer greppvänligt tror det var något som gick in på 8 eller 9 mm istället   ang kvarttums nipplar så hade jag en gång i tiden en special kvartumsnyckel för bromsluftning ett litet handtag med fast hylsa som hade en slang i änden.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...