Gå till innehåll

Styrenhet växellåda GA763


Rekommendera Poster

Den här tråden innehåller en hel det lösningar och kopplingsscheman: http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/10257-manuell-styrbox/

 

Själv skulle jag vilja ha en sekventiell spak typ motorcykel där man växlar upp vid tryck åt ena hållet och ned åt andra hållet. Längst ned efter N kan backen ligga. En 3-vägs vipbrytare med fjädrande återgång kan ge signalen men jag vet inte hur jag ska behandla den. Eller åtminstone ingen ekonomiskt hållbar variant :(

Ska kolla igenom den nu.... :)

 

 

Har man en Arduino som tar emot signalerna och behandlar den därefter så borde det vara ok.  Men ska se på styrboxarna som finns i länklen.

 

Mvh

Elmion

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok... jag har kollat runt i forumet och det enda jag hittat ritningar på är lådor för att växla manuellt...   :)

 

Länka gärna vilken post det är så vore jag tacksam..  :D

 

Nja Inte fråga om PC gränssnitt utan snarare en switch för att kunna växla mellan det man har från början till något mer ekonomiskt..  

Samt att byta ut Växelvredet mot Opticruise spaken som sitter på konsolen...  (R N D M samt att man på D o M läget kan växla manuellt med att vicka spaken höger lr vänster) För mig känns det väldigt optimalt att kunna göra så... 

 

Givetvis så ska man kunna lägga i lockupen på ådan vid vilken växel man vill osv.  

 

Men att ha ett gränsnitt för att kunna  fixa och dona är ju inte en dum ide..  

 

Mvh

Elmion

Jag tror inte det finns något inlägg som beskriver en alternativ lösning för automatväxling. I alla fall inget där lösningen är så detaljerat beskriven att den går att kopiera. Jag känner till ett par lösningar men de är alla "halvhemliga".

 

Jag upplever automatfunktionen som lite "onödig" eftersom man växlar så sällan. Det som stör är främst att bilen växlar ned för tidigt istället för att segdra lite och att man sedan får gasa ordentligt för att få den att växla upp igen. Man kör ju inte stadsbuss så start och stopp blir ju inte så frekventa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SBAT111 

 

Hade jag vetat hur man lägger till bilder... :(   så hade jag visat en bild på växelspaken jag pratade om...  :)

Mvh

Elmion

Jag Googlad den så jag tror jag vet vad du är ute efter men du behöver fortfarande elektronik som hanterar signalen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag Googlad den så jag tror jag vet vad du är ute efter men du behöver fortfarande elektronik som hanterar signalen.

Jo det vet jag... Men fnulade på just en arduino lr liknande som läste av spaken och skicka en signal till där det passar så att säga.

 

Om det ens behövs..  Kanske går med andra lösningar med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte det finns något inlägg som beskriver en alternativ lösning för automatväxling. I alla fall inget där lösningen är så detaljerat beskriven att den går att kopiera. Jag känner till ett par lösningar men de är alla "halvhemliga".

 

Jag upplever automatfunktionen som lite "onödig" eftersom man växlar så sällan. Det som stör är främst att bilen växlar ned för tidigt istället för att segdra lite och att man sedan får gasa ordentligt för att få den att växla upp igen. Man kör ju inte stadsbuss så start och stopp blir ju inte så frekventa.

 

Jo den där magin med frekvenser vore kul att se ritning och logikschema osv på...   Och precis som du säger så är de lösningar jag sett magihemliga...  -_-

 

Automatfunktionen om man kan styra hur den växlar helt blir ju användbar..  

I min värld (även fast den kanske är lite galen  :D ) så borde den biten gå att lösa..   Eftersom att man vill ju ha den såpass bra det bara går.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte det finns något inlägg som beskriver en alternativ lösning för automatväxling. I alla fall inget där lösningen är så detaljerat beskriven att den går att kopiera. Jag känner till ett par lösningar men de är alla "halvhemliga".

 

Jag upplever automatfunktionen som lite "onödig" eftersom man växlar så sällan. Det som stör är främst att bilen växlar ned för tidigt istället för att segdra lite och att man sedan får gasa ordentligt för att få den att växla upp igen. Man kör ju inte stadsbuss så start och stopp blir ju inte så frekventa.

TGB30/40 är växlad för anfall! Max prestanda och mycket oljud!
  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte grejat nått med manuell växling eftersom det går att flytta ner alla växlingspunkter så då knallar det på så fint. Det finns väl ingen finess med att manuellt växla ned dom hydrauliska växlarna för det händer väl inget mer än att det frihjular eller? Den mekaniska växeln ska man nog vara lite försiktig med om man kör med last å kanske släp för den verkar ge upp först (lamellpaketet) vad jag hört. Jag funderar däremot på att lägga in en funktion som blinkar någon typ av LED lampa då det är dags för M3. släpper man då gasen så går M3 i direkt och man kan stå på gasen igen då lampan slocknat. Bryr man sig inte om den blinkande lampan så går M3 i ändå efter kanske fem sekunder, som vanligt. Men det borde spara lamellpaketet för M-växlarna och uppväxlingen borde bli lugnare om man släppt gasen innan. Det ginge kanske att använda M2 innan M3 kanske på det viset mad att släppa upp gasen innan? eller nått?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lådan/styrboxen är faktiskt konstruerad för att motorbromsa med M-växel i. Om man kör på M3, trycker ned fotströmställare och släpper gasen så stegar lådan ner med M-växel i. Helt enligt Instruktionsboken. B)

 

Nytta med automat? Många av oss startar på S (H2) eftersom H1 är så låg. Vid 50km/h är man ju redan uppe på högsta växeln. Behovet av att växla är inte stort enligt min erfarenhet. Man kan i stort sätt köra på H3 och M3 hela tiden! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det växlingsprogrammet fixar man väl lätt med ett par vipp strömställare :D

Ja, det är plätt lätt :D  Det är när man bara vill ha en strömställare som det börjar bli för invecklat för mig :(

 

Jag har en manuell box som jag kör parallellt med orginalboxen eftersom den senare har en tendens att tappa växlarna under färd Det är så irriterande att behöva stanna vid vägkanten varje kilometer och mikla med reglagen för att få igång den igen :angry:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag la in funktionen med LED lampa då M3 ska gå i och en fördröjning på ca 4 sekunder innan M3 går i ändå. Så när LED lampan tänder sig har man 4 sekunder på sig att släppa gaspedalen och när den är uppe så går M3 i direkt och LED lampan slocknar. Det fungerade helt otroligt bra och man kan knappt känna att växellådan växlar till M3 i stället för det vanliga rycket. Jag körde utan last med tgb 40 som har stora kranen. Det är ca 120 Hz hysteres mellan upp och nerväxling så man hinner släppa gasen för uppväxling utan att varvtalet (hastigheten) blir för lågt för M3. Skulle varvtalet bli för lågt för M3 slocknar bar LED lampan igen. Trycker man på terrängbromsen är växlingen som original boxen annars funkar det lika på lågväxeln.

 

Flyttar man ner alla växlingspunkter 250 Hz verkar det bli så här enligt min varvräknare:

Uppväxling till H2 ca 1300 rpm

Uppväxling till H3 ca 1600 rpm

Uppväxling till M3 ca 1800 rpm

 

Nedväxling  till H3 från M3 ca 1100 rpm

 

Det är alltså ingen större ide att flytta ner växlingspunkterna mer än 250 Hz för då kommer dieselmotorn gå på så lågt varv så den kommer knappt orka innan H3 går i. Det är ju ett riktigt stort steg i utväxlingen på växellådan så det behövs nog 1800 rpm innan man växlar till M3 eftersom motorn går ner till ca 1100 rpm. Men det går fint att köra lite crusing i stan ner till 42 - 45 km/h på M3 ändå. Så nu får jag skaffa några röda LED lampor och försöka testa med lass kanske.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag experimenterade lite under dagens utflykt. Det finns en fördel med manuellväxling eller att ha M3 på en separat brytare. Då kan man nämligen lägga i "lockup" tidigare till exempel direkt efter H1 eller H2. Kör man lugnt och lägger i "lockup" tidigare orkar motorn bra på grund av lägre momentbehov när man sedan stegar upp till H2 och H3 sker det ganska mjukt om man inte gasar allt för mycket, Detta medger också att man kan växla ned H3 till H2 med "lockup" ilagd vilket är ett mindre nedväxlingssteg än M3 till H3.

Det låter då inte längre som om det är Tom Trana eller Erik Karlsson som är ute och träningskör latsbil i villakvarteret :lol:

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sekvensen H1 - M1 - M2 - M3 är ett alternativ också. Det kör jag med i min växelstyrning.

 

Jag tror att den originala växlingen H3 - M3 är det som sliter på M-lamellpaketet. Att ha M ilagd för det mesta bör spara på det lamellpaketet. Växlingen H1 - M1 känns väldigt mycket mildare.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SBAT111 har du provat att manuellväxla olika sekvenser på både 30 och 40 bilarna?

Det finns ju ca 80 pållar mer i en 40a men mera vikt att släpa på.  

Jag tycker det är lättare att köra mjukt med 30-bilen eftersom motorn i den "svarar" något snabbare med 40-bilen får man "planera" växlingen mer och inte helt gå på känsla. Med 30-bilen så fungerar SBA111:s växlingsskvens (H1-M1-M2-M3) bättre än på 40-bilen där jag föredrar (H1-H2-M2-M3). Henriks växelsekvens ser intressant ut den har jag inte provat ännu :P

Jag tycker skillnaden verkar ligga i att turbomotorn "svarar" något långsammare.

 

Dessutom går det att lägga i "lockup" när man backar om man vill ha lite extra sprutt :lol:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr har jag ingen 40ia. Jag har ingen manuell växlingsfunktion heller, det hela sker i en styrburk.

Jag har sällan nån last heller.

 

En nackdel med min sekvens är att axet blir sämre än med originalsekvensen.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har läst på lite om styrboxen ....

Jag är inte med på hur signalen med frekvenserna funkar.... hur man läser av den. Vore intressant att veta hur det funkade :)

Frekvensen ges av en givare som läser av motorns varvtal och växlar upp vid ett visst motorvarvtal oavsett allt annat. Mina bilar växlar dock vid lite olika varvtal 40-bilen växlar vid 2400rpm medan 30-bilen växlar vid 2200rpm, förmodligen beroende på variationer i komponenter :huh:.

 

I ett tidigare inlägg i denna tråd erhölls olika varvtal för uppväxling till olika växlar vid minskning av frekvensen :unsure:. Intressant eftersom det borde vara samma frekvens/varvtal för alla växlingar :unsure:. Eller... :ph34r:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frekvensen ges av en givare som läser av motorns varvtal och växlar upp vid ett visst motorvarvtal oavsett allt annat. Mina bilar växlar dock vid lite olika varvtal 40-bilen växlar vid 2400rpm medan 30-bilen växlar vid 2200rpm, förmodligen beroende på variationer i komponenter :huh:.

 

I ett tidigare inlägg i denna tråd erhölls olika varvtal för uppväxling till olika växlar vid minskning av frekvensen :unsure:. Intressant eftersom det borde vara samma frekvens/varvtal för alla växlingar :unsure:. Eller... :ph34r:

 

Ok...  Vore intressant att veta hur logikkortet fungerar... :)   

Jo jag har hängt med såpass långt med men...  :unsure:

Vill veta uhr magin funkar...  :D

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frekvensen från givaren i växellådan omvandlas i boxen till en spänning som är proportionerlig mot växellådans utgående varvtal (före fördelningslådan). Den spänningen jämförs med referensspänningar för varje växel som, om vissa villkor är uppfyllda, växlar upp eller ner. Schema och lista på frekvenser och villkor finns att ladda hem från Dokumentfliken. ;)

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frekvensen från givaren i växellådan omvandlas i boxen till en spänning som är proportionerlig mot växellådans utgående varvtal (före fördelningslådan). Den spänningen jämförs med referensspänningar för varje växel som, om vissa villkor är uppfyllda, växlar upp eller ner. Schema och lista på frekvenser och villkor finns att ladda hem från Dokumentfliken. ;)

 

Schemat hittade jag men listan på frekvenser?  Är det testprotokollet lr?   :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...