Gå till innehåll

Rekommendera Poster

Hej

 

Praga V3S er en Czhekisk 6X6 lastbil bygget på samme måde som TGB 13 og 20.

 

Dette er min Praga der stå i Danmark  :(

post-7050-0-76176000-1438545034_thumb.jpg

Den venter på hjul fra Ukrine. Hjul fra Sovjet tiden må være det der høre til her.  :wacko:

 

Der er ikke registreret nogen Praga V3S i Sverige, denne bliver måske den første.  ;)  Men forhåbentlig ikke den eneste  :D

 

Jeg vil berette om mine oplevelser med Praga V3S og hvad jeg håber på i dette Topic. Opbygningen vil naturligt komme når jeg når dertil. Min tanke er at den skal laves som ladveksler.

 

Det er mit håb at jeg får denne V3S registreret her i Sverige og at andre vil føle sig inspireret og vil blive selvskab. 

V3S er lidt større end Volvo bilerne men noget billigere. De er også ofte i daglig drift i dens hjemland.

De bliver brugt som kranchassis, til tømmer, jord domper, mobil værksted, ladveksler evt med kran osv.

 

Hmm jeg skriver ofte for langt så jeg vil nøjes med dette og håber så på spørgsmål og interesse for hvad dette bliver til. 

 

Alt det bedste til jer.  :)

Henrik Knudsen

  • Like 11
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Godmorgen 07:08

 

Som det er nu så venter min Praga på hjul fra Ukrine. De er købt og venter på en fornuftig transport ( $ ).

 

Lige et billede af hjulene som jeg har købt:

post-7050-0-06977800-1438578662_thumb.jpg

Det er mit valg med størelse, de er ikke originale på min Praga.

De er lidt mindre i diameter end 30 og 40 bilens dæk men NOGET bredere.

 

Pragaen venter i Dk for det er der jeg forventer at modtage hjulene billigst. Jeg har bare ikke anden transport til dem en Pragaen.

Når de bliver stillet side ved side er der 3,5 m hjul.

Jeg har ´kun´ købt 5 stk da de er for brede at have på forakslen. Dog har jeg valgt at købe et reserve hjul. Det har tage ca 3/4 år at få dem købt og på lager i Ukrine. Der har været tolk på for at nå her til.

 

Solen skinner i Nv skåne og jeg ønsker jer alle alt godt fremover

Knudsen

  • Like 10
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Lidt film med hjul som jeg har købt. Se nøje på den første bil i filmen. Den har hjulene på og man kan se hvorfor dækkene hedder `bue´ (båge) dæk. På vej køre de bare på det midterste af mønstret.

https://www.youtube.com/watch?v=C6O6l0f52ro&feature=youtu.be&t=15s

 

Om jeg er spændt på at se og røre dem. JA meget. :huh:  :wub:

 

Alt godt for dagen.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som du behöver bredare stänkskärmar  :)

 

De `smalde´ var udsolgt. Da jeg allerede på det tidspunkt havde tolk og omkostninger accepterede jeg de brede. Det betyder at jeg på en eller anden måde skal finde ud af at holde breden på 2,6m som jeg antager er maks brede og at det ikke er til at få dispentation.

Men kom endelig med oplysninger. 

Det er ikke meningen at jeg vil transportere hjul til traff. Den skal køre med dem og registreres med dem.

 

Alle kommentare, spørgsmål, råd og ideer er velkommen.  :)

 

HK Eket

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

To ting er interesant i denne V3S video.

 

Lyden af motoren som er noget speciel. Man høre også når RPM begrændseren sætter ind på vej op af huldet.

Den anden ting er at bøjlen er monteret i et hengsel midt på kofangeren. Det er fordi chassiset er meget fleksibelt.

 

Tid at sove. Nat.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

I dag bliver det 2 snidt billeder af V3S motoren. Det er forøvrigt en halv v12 såååå måske skal der plaseres en sådan - med skohorn  -_-

 

V3S motor fra siden.

post-7050-0-15069400-1438950926.jpg

 

Og forfra.

post-7050-0-40091800-1438950986_thumb.jpg

 

Lidt detaljer kan ses.

Det er en direkt indsprøjtnings DIESEL yes diesel på 7,4 liter. Smuk lyd for øvrigt.

Bundkart er også lidt synligt. Det er indrettet så olien løber igennem et relativt lille hul så der er olie til motoren selv om bilen står mere eller mindre lodret. I hvertefælde et stykke tid.

Det kan også ses at krumtapen er skruet sammen i sektioner. hver sektion er boltet til den næste med tre bolte og hoved lejerne er rullelejer.

Dermed består krumtappen at tre hoved stumper Foreste del de mellemste dele og den bagerste del. Dermed tre forskellige stumper og mulighed for at skifte en del af krumtappen.

Den er luft kølet og dermed simpel og larmende. Men sikken en dejlig larm - med høreværn. Så der vil vi ligne hinanden når vi er på tur sammen.

 

Alt godt til et glad folk.

Knudsen

Eket

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hej

 

Ingen nyheder i dag heller, kommende ugen bliver det samme for min forbindelse tager til F1 i Belgien.  :huh: Jeg pleger at være med, men det er overstået.

 

Men men: Reservedels bog på PV3S har længe være en del af mit indvetar. Jeg havde den med hjem fra Zambia efter at have drevet firma der i 8 mdr. Det var også der jeg så en PV3S første gang. Det er snart mange år siden. NU ejer jeg en.  -_-

 

Billede et:

Reservedels bog på Engelsk og Czhekisk.

post-7050-0-88282900-1439734403_thumb.jpg

Billede to:

Reservedels oversigt af krumtapen.

post-7050-0-25694800-1439734440_thumb.jpg

Billede tre:

Tilhørende tekst side.

post-7050-0-87549900-1439734473_thumb.jpg

 

NU er det Weekend og dermed ud at sove et eller andet sted i min Overlander.  :lol:

 

Alt god derude  ;)

Knudsen

 

 

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Hej Gripen og alle andre.

 

Praga'en er ikke glemt, men ting tager tid. Det Umulige tager længere tid.

 

Jeg sover desvære ikke nok så det er ikke det tiden går med. 4 - 6 timer er ikke nok til mig. Overlanderen bliver mest brugt som slæbedyr så jeg kan få materialer hjem til mit byggeri.

 

Overlander'en som slæbedyr:

post-7050-0-38456500-1441437215_thumb.jpg

 

Her er så nogle af materialerne:

post-7050-0-42053400-1441437257_thumb.jpg

 

Og her.

post-7050-0-96460400-1441437303_thumb.jpg

 

Den her skal sælges:

post-7050-0-21721500-1441437348_thumb.jpg

 

Nok at gøre, endnu et projekt: Wv Scirroco Mk2 (veteran) 1,9 DTI kompressor/turbo test bil.

post-7050-0-73615900-1441437387_thumb.jpg

 

 

 

Pragaen står stadig og venter på hjulene fra Ukrine.  :blink:

Her kan I se billeder af PV3S på et muserum - på Chekisk. :rolleyes:

Google har svært ved at oversætte det, men Google er bedre end Chekisk - for mig. :wacko:

 

Jeg mangler en der kan Chekisk til at hjælpe med at handle i Chekiet. Nogen derude ?????

 

Det ser ud til et af min gamle (teoretiske) projekter er ved at vågne. Måske vil jeg begynde at skrive om det også.

Jeg har aldrig taget råd til at gennemføre det projekt. :wub:

Men tilfældighederne er samme tider med. Nu er jeg i forbindelse med en der har interesse, incitament, penge og lyst til at arbejde med dette projekt.

Kort fortalt er det at bygge en diesel motor om til drift på liquid propane gas (LPG) UDEN at sænke komparationen. -_-

 

Ps: Ideer, spørgsmål og konstruktive kommentare er altid velkommen.  ;)

 

I ønskes alle en god weekend.

Knudsen

 

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Så er der ENDELIG gode nyheder. Tirsdag skal min hjælper og firmaet der har mine hjul liggende snakke sammen. der bliver det afgjort om alle 5 kommer på fredag D.18/09-2015. Det er ikke sikkert der er plads til dem alle (5 stk SMIL) på en transport.

Så har jeg arbejdet på dette siden sidste år. Den første mail jeg har med min Danske hjælp er fra D.21/01-2015. Inden da havde jeg skreve til sælger men ikke fået svar.

Jeg kan let forestille mig at de har ikke kunnet Engelsk og forestille sig at der ville være en idiot i Sverige der virkelig mente at han kunne og ville købe sådan nogle dæk i Ukrine.

 

Men nu er de åbenbart snart på vej.

 

I ønskes alt godt, jeg vendet tilbage med mere info.

 

Knudsen

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser på första bilden att du har stövlarna i beredskap, regnar det in i bilen?? :P :P :P

Kul kärra!!

 

Ha ha ha Næææ og jo det regner nok ind i bilen. Jeg har kun kørt 80 km i den. Det er til Forsikringen at støvlerne står der. De mener ikke det er normalt at lave 4 - 5 billeder med noget der ikke høre til på billedet.

Det kan de jo have ret i.

Jeg skal jo have den forsikret under transporten fra Danmark til Sverige.

``Kul kärra!!´´ TAK det syntes jeg også. Jeg arbejder på at få denne ud at køre og evt. købe en mere. Det er med henblik på at kunne sælge - skaffe Praga V3S til andre. Prisen er fordelagtig, som det ser ud nu, i forhold til TGB biler.

Det er sjovere at være flere.

 

@JDW

``Han tar av sig pjucksen när han kliver in i hytten, då blir de stående utanför ´´

 

Desvære er jeg ikke god nok til Svensk til at forstå denne. Men SMIL det er godt at hygge sig med noget sjov.

 

 

Dagens nyhed:

Det har vist sig at min hjælper ikke har været i stand til at få bragt hjulene fra Ukrine på den måde der var håbet. Det er hvad der kan ske og er et mindre problem. Vejen til nu har været lang - ca et år. Så at det lige skal bide fra sig her til sidst er bare endnu en krølle.

Nu venter jeg på besked om hvor og hvornår hjulene kommer med et fragt firma. Det bliver nok dyrt men er bare noget af det man ikke kan forhindre når man roder med så speciale ting.

 

Jeg glæder mig virkelig til at kunne byde jer alle på fika og første kig - sparke dæk. Det vil blive i Eket, Nv Skåne.

 

Jeg har tænkt på at det kunne være sjov at invitere på `sparken dæk´ og garage besøg. Det vil være en måde at mødes på og se - lære af hinanden.

Hvis andre også har lyst til samme ting kommer vi rundt og oplever det flotte Sverige.

Jeg lægger gerne ud. Mere om det når Praga kommer hjem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hej

post-7050-0-56124500-1443368001_thumb.jpg

Jeg var lige en tur i jylland for at se til PV3S  :excl:

Jeg fik lavet lidt småting. 

Kontakten til visker motoren.

post-7050-0-39773900-1443368077_thumb.jpg

Original visker motoren er trykluft drevet. 

En Praga far ca 1960 - 1970 har også cigeret stik til GPS'en !!!

post-7050-0-55558000-1443368162_thumb.jpg

Dæk sparkning resulterede i at 3 dæk slet ikke har nogen ventil.

De blev fordelt så der i det mindste er ET hjul med luft på hver tvillingemontering  :blush:

Der blev også skåret ca 80 af chassiset.

6 m er det praktiske i forhold til færge og bro prisser.

post-7050-0-03978200-1443368118_thumb.jpg

Så er der li det med strøm på en PV3s

post-7050-0-99785400-1443368042_thumb.jpg

Stel ER + SMIL

Den er god nok.  :ogmy:

 

Det første billede er mine gamle naboers gård. Man kan tydelig se portal for akslen, med fuldt ret udslag.

 

I ønskes alle alt det bedste.  ;)

Knudsen

 

Ps: I'm not particularly good at English writing. But if there is one who will know something in English, I will do my best to write a usable English.  :angry:  :wacko:   :D

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hej

Så er herlighederne kommet til Eket.

post-7050-0-65100800-1444838375_thumb.jpg

 

 

PV3S tur fra Jylland til Eket.

 

Prage V3S ( PV3S) og dæk har endelig fundet hinanden. Det tog 10+ måneder.

 

Først så jeg PV3S som jeg har ønsket at eje i mange år - ja siden jeg så den for første gang da jeg drev et firma i Zambia, Afrika. -_-

Dengang erhvervede jeg mig en reservedels bog.  B)

 

Pludselig stod jeg som ejer af et stk. Chekisk Praha V3S men den manglede dæk.

Hvad kan blive mere autentisk en dæk fra CCCP tiden. Jo den ægte vare HELT NYE !!! eller rettere Ubrugte.

CCCP  var: Unionen af socialistiske sovjetrepublikker (USSR eller SSSR) var en erklæret socialistisk stat i det østlige Europa og Asien fra 1922 til 1991 Det vil sige de er mindst, lagret i 24 år. Så jeg har STORE forventninger til dem. :D

 

Men hele herligheden mødes i Jylland, Danmark. Ca 400 km fra Eket, Skåne, Sverige. (Ikke det Eket på Elfenbenkysten. Smil.)  :huh:


Transport - - - - hmmm det er jo et kørtøj. Godt nok med op til 62 år på hjulene. Men sådan en SKAL da KØRES HJEM !!!!!!!

ALL INN

 

Som tænkt så gjort. Hele herligheden blev læsset efter lidt service.

Altså lige chekke olie på motoren, portaler korte rammen af !!!. Ja den skal jo ikke være over 6 meter og 3,5 ton så 80 cm blev kægt skåret af chassiset og en vægt tavle sat på. LIGE ved føredøren, den skulle jo gerne blive set når jeg brugte mit rabat kort til HH færgen. Både på færgen og broen fra Fyn til Sjælland er der en stor prisstigning hvis man er over 6 m.

(Jeg venter på regningen fra Store bælts broen.)  -_-

 

Så var der lige det med chassiset som nu BARE endte som to bjælker lige klar til at spide en der kom for tæt på bagenden.

Det blev klaret med en 4-4'' træbjælke nogle valg plakater og lidt træ skruer. Så var det også stænkskærme på. Joooo det skulle i det mindste se ud som om tingene var i orden.

post-7050-0-37728200-1444840351_thumb.jpg

Det gik helt fint til Lille bælts broen (stadig 300 km hjem) så kunne jeg se i spejlet at selv den famøse TOP fart af 60 KM/T var godt i gang med at få læredet til at komme ud af det ene baghjul.

post-7050-0-57092400-1444840926_thumb.jpg

Altså en af dem med luft i :huh:  for det var der kun i de 5 af de 8 baghjul. :blink:  Ja ja bare en detalje luft eller ikke luft bilen kørte lige godt af den grund.  B)

 

Jeg valgte at køre en lille omvej, ved Odense, for at undgå for meget bykørsel og dermed formange politi biler.

Men en enkelt så jeg - så mig. :(  

De var lidt i vejen for et venstre sving og blinklyset var åbenbart ikke nok til at jage den fra mit venstre bageste hjørne så var det bare armen ud og vinke dem væk. ^_^  (Det var inden at jeg så det var politiet)  ;)  den manøvre virkede De valgte at følge mig på LIDT nærmere hold og jeg konstatere hvem jeg havde vinket væk.  <_<

 

Om de troede jeg var komplet idiot eller bare for underligt fandt jeg aldrig ud af.

Men de vendte deres fine bil og kørte tilbage UDEN at snakke med mig. :wub:  Nå det var nok også meget godt. <_<

De så åbenbart ikke at læredet på venstre bageste hjul MED LUFT var på vej ud !!!!!  :rolleyes:

 

Videre det gik i fin stil (60 km/t) Det mindst sjove på turen, var at førehuset, som mest er til at skabe læ for en let brise ikke formåede at holde røgen fra motoren ude. :blink:

Den næste opgave bliver at få tætnet udstødnings manifoldet.  :angry:

 

Jeg nærmede mig nu Store bælts broen. :)

Skulle jeg nu vælge min Brobizz til knap 500 Dkk for at passere eller stoppe for at ordne den lille passage i båsen for manuel betaling !!!  :unsure: 
Jeg valgte at HALVERE farten !!! og vente på det lille saglige BIP fra min Brobizz og se bommen gå op i en fart.

 

Jep jeg var nu på Sjælland og havde som reserve mine traktor trekant til at køre videre på HVIS en politi betjent ikke mente at jeg burde færdes på offentlig vej, med et op til 62 år gammelt kørtøj. :huh:

Nu var jeg jo NÆSTEN hjemme.  :lol:

 

Lige et pit stop ved Roskilde hos en ven.

Hmmm det viste adskillige problemer. :blink:  Noget var hændt for pludselig ville bæstet ikke starte.

En ledning klarede det. Så var der lige det med lys bag på. <_<  Det var også blevet lidt dårligt.

Men hvad kan man forvente af midlertidige løsninger ???  -_- 
Det blev også klaret med en lille ekstra ledning.

Ja der var vist også noget med bremselyset men vi var overbevist om at det var BARE fordi at jeg ikke behøver bremser. B)  (Den blokere fint hjulene.)

Lidt dobbelt udkobling og en frisk nedgearing får jo normalt ikke bremselyset til at lyse !!!!!!  :wacko:

 

Ja ja Sverige nærmede sig, billeteringen på HH færgen i Helsingør skulle LIGE klares.

Men jeg måtte stole på den manuelle behandling og mit  stadig tilbageværende vægt skilt med påskriften:

TOTAL VÆGT 3.500 - LAST 800kg.  B)

(Kort efter start i Jylland mistede jeg det forste midlertidige nr skilt som bare er et klistermærke.)

Nå ja nu skal man ikke gå op i ALLE detaljer for på den ene af de 3 paller med mine fine hjul, stod der 1080 kg.

post-7050-0-82575600-1444842094_thumb.jpg

Jeg fik hele herligheden med for min normale pendler pris. Billiget billigt OG dejligt dejligt. ;)

 

Sverige og tolden ventede nu.

Men som noget HELT sædvanligt i Danmark men IKKE i Sverige var der ingen politi eller toldere.

Så frejdigt, over Svensk motorvej (60 km/t), kørte jeg mod Eket.  :)

 

Her i mit herlige hjem og min elskede garage landede jeg så træt og glad ca 01:16  :ph34r:

 

Fra nu kan jeg berette mere om selve bilen og hvad den er. Næste post bliver nok om hjulene hvor jeg føler mig mere heldig en jeg kunne drømme om. Jeg havde nogle vilde drømme, men det ser bedre ud end jeg over hovedet kunne tænke og drømme.

 

Kærligste hilsner til alle dem der har været mine skøts engler på en ret eventyrlig, første, rejse med PV3S. Der vil blive flere rejser og formodentlig også Praga V3Ser.

 

I ønskes alt det bedste alle sammen. I er alle velkommen til Eket og `sparke dæk´

 

Knudsen

post-7050-0-11306900-1444840396_thumb.jpg

  • Like 11
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wow, vilket äventyr!

 

Går den att registrera som lagligt fordon i Sverige?

Ja du, det forventer jeg. men der er meget at lære. Det er klart min forventning og håb.

 

Det vil jo være dejligt at kunne formidle nogel stykker til andre der syntes at den er sjov for det er da sjovere at være flere om samme tybe bil. Lige som det fællesskab vi har med TGB.

 

jeg leder efter en Cheke som jeg kan tale med, en som kan hjælpe med at handle dele og bil (er) for jeg mangler forskellige dele og evt. have en til.

 

Knudsen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej


Det går lidt stærkt for tiden. min vens røde Candy Caddy er nu solgt.


For et pardage siden var jeg rundt på en 1.300 km tur for at hente to Recaro sæder.


Turen blev også brugt til at teste en tanke om at det må være bedst at køre med motoren på maks moment RPM.


Hmmm problemet er bare at det er ved 64 km/time.


Nogen der har en anelse om hvor trals det er at køre ca 64 km/time i godt 20 timer !!!!!!!!!!


Nå men tanken blev bekræftet. Jeg kørte RIGTIG langt på literen.


I morgen eller onsdag køre jeg til et firma med et gammelt hjul og en af de nye for at undersøge deres pris på at lave center huldet større og om de har en løsning med møtrikker.


 


Jeg skal nok få skrevet om hvor godt hjulene passede. Men nu er det sengetid. Det var bare en kort update jeg ville skrive


 


Nå så til sidste tosse ting.


I dag kom lige til at købe en Volvo FL6-14 !!!


Fin bil men jeg er kun efter gearkassen for den passer på Pragaens motor !!!!


 


Jeg ved at jeg mister en STOR del af charmen ved at bruge hele motor gear systemet fra Volvoen, Men det overvejer jeg nu, hvor FL6-14'eren er købt.


 


Godt nok er der noget over den specielle motor i pragaen.


Praga motoren er forøvrigt ½ V12 motor, så det er en anden vej at gå. V12 joooo det kunne også være sjov.


 


Dette var lige en nat hilsen med lidt tanker og det sidste nye.


 


MVH


Knudsen


 


PS: Fik jeg skrevet at FL6-14'eren skal også hentes i jylland.  <_<  -_-  :rolleyes: 


  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...