Knudsen Postad 20 Oktober , 2015 Författare Rapport Share Postad 20 Oktober , 2015 03:13 Lå lige og tænkte !!!! Det har jeg gjort mangen en gang. For det har ikke været let at finde de dæk jeg satte mig for at købe. Og meget svære at få dem købt og få dem hjem. Det tog næsten et år fra jeg fandt bilen til jeg havde hjulene hjemme. I noget af den tid tænkte jeg mangen end gang MON DE PASSER. Man kan tænke: Det kan da ikke være svært. Men det fandt jeg, det var. Ved min første kontakt til sælger fik jeg ikke svar. Forsøg to blev det samme. At ringe hjalp ikke. Sælger kan ikke Engelsk og jeg kan ikke Russisk eller nogen ukrainsk dialekt. Næste skridt var at få fundet en tolk. Er man stædig er man stædig - og det er jeg. Med hjælp af tolk blev der endelig etableret kontakt med sælger. Så langt, så godt. Men passede hjulene ? Det eneste jeg havde var 1140X700 Dermed manglede fælgdiameteren. Da hjulene er temmelig anderledes end noget jeg har rørt tidligere kunne jeg ikke vurdere fælgens diameter, ud fra billeder. Trods at jeg spurgte 5 gange, fik jeg aldrig svar. Jeg afgav min ordre på 5 stk hjul. Altså dæk med fælg, for jeg ville have et komplet reserve sæt. Det er så kun nok til de to bagerste aksler. De er simpelthen for brede til at have på forakslen - hvis jeg også skal kunne styre. Hvad jeg vidste var at de ER for store til at være på de bagerste akslen. Dækkene er 1140 og bagerste akselafstand er 1120 ALTSÅ mangler der 20mm + nødvendigt mellemrum ???? Non ausi, nihil acquiritur. Hjulene godt hjemkommet så begynder det næste spændende. Passer de. JA næsten ! Der er tre ting som skal ændres og det er VÆSENTLIG mindre end jeg havde turde håbe. Det er hjul der ALDRIG har været tænkt monteret på en PV3S Centerhuldet skal udvides med 5 mm Fordi det er `bue´ dæk så kan en reduktion af luft trykket klare, den for lille aksel afstand. Endeligt, skal der laves noget med hjulmøtrikkerne. De er for små til hullerne i fælgene. Det bliver at lave de bestående møtrikker om eller få lavet nye. Spørgsmål om penge. Konklution: Fælgen er stor nok i diameter til luftbremserne. Boltmønstret passer. Bræden som er 700 mm passer i den maks brede bilen må være. (Dk 2,55 - Se 2,60 m) Ja, den er stor med de hjul. Indpresningen passer. (og KAN relativt let justeres, med 10 mm) Det er et fantastisk lykke traf for mig at de ser ud til at passe så godt. Det havde jeg ikke, hverken drømt om eller troet var muligt. Jeg ved det er hjul som er mindst 24 år gamle og aldrig været tænkt til en PV3S Man siger hældet følger de tossede ! Nå ja der er en årsag til at jeg er pensioner. Nat for nu. I seng IGEN. Måske kan jeg sove denne gang. Mvh Knudsen 04:14 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Knudsen Postad 22 Oktober , 2015 Författare Rapport Share Postad 22 Oktober , 2015 Hej. Lidt opsamling og noget af det der er rodet med i dag. Først en ægte selfie, ser jeg en anelse glad ud så er det fordi det er første gang jeg ser mine nye hjul irl. (mindst 24 år gamle.) Et Paredis is rabat kort kan også bruges til at illustrere 40mm mønsterdybte. Jo jo wuffer Fru Gadafi AKA Dafi er da også med når jeg er på Jylland. Første målen for at se hvordan tingene passer sammen. (Jan mekaniker / ven) Sen aften og Praga står med læs og er klar til hjemturen. Batterierne bliver lige toppet op da ikke alt det elektriske virker som tænkt. Storebælds broen i sigte. Hvis jeg møder en betjent der tager mine midlertidige plader EFTER broen KAN jeg køre vidre på en traktor trekant. Denne gang er hjulene læsset på min egen trailer med et originalt hjul. Det blev til en lang dag som endte med at jeg må bygge hjulenen lidt om med vinkelsliberen. Nogen der kan se hvad jeg viser med dette billede. Hint: Fælg pladen sidder IKKE i midten af hjulet. Jeg elsker dybe fælge. De bliver endda dybere endnu, når det yderste fælg plade bliver taget ud. 8 koniske hjul møtrikker og 28 koniske dæk møtrikker / hjul. Det er da noget. Yderste beadlock afmonteret. Så er der lige en mere på indersiden. Det er ved at være lidt desperat. Dæk mand bliver jeg aldrig. Den ene side af fælgen ude. MED HÅNDKRAFT. Fælgen indvendig. Ingen slange så jeg kan afbalancere hjulene med pulver. Det må være det for i dag. I morgen skal jeg videre med afmontering af hjulet. Evt får jeg begyndt at skære yderste fælg plade ud og slebet rent. Men det er en anden historie. I ønskes alle en god dag. Mvh Knudsen 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Knudsen Postad 30 Oktober , 2015 Författare Rapport Share Postad 30 Oktober , 2015 Hej Dækmand bliver jeg aldrig. Men af kom det, Heldigvis det eneste jeg er nød til at afmontere. Jeg fandt lige en gammel `fiske´ vægt frem. Jep, det ER fælgen alene der vejer så meget. ca. 110 kg Her er et dæk. Ca105 kg. ( Så må man sige at jeg er DÆKket ind ) Da centerhuldet er 5mm for lille holdes hjulet bare på for at checke afstand til bl.a. luftbremserne. Her er der ca 30mm luft MEN hjulet er ikke helt på plads. Det kommer ca 22mm ind. 8mm mellem hjul og fjedre er ok for mig. Der er jo ingen dækkasse der kan vride ud over fælgens kant. Luft rørt er aldeles for tæt på bead lock boltene. En sten kan let flå røret af eller i det mindste skade det. Jeg løser dette med en 90° bøjning og nye rør / slanger. Sådan ser det ud originalt. Det er ET kreds luft bremser så svigter det er der KUN håndbremsen som back up. (Eller billigste ting at køre ind i, som ikke skader bilen.) Her har jeg tænkt på min ryg. Nu skal der skæres narvplade ud. Der er to 10mm narvplader i fælgene. Det er ikke nødvendigt og mine hjulbolte er for korte. Desuden lægger jeg en `skive´ af den gamle narvplade i de nye følge for at få centerhul og møtrikker til at passe. MEGET skæren, hamren og brækken med koben, samt nogle timer. Endelig ude. 6 skæreskiver senere. Hemmeligheden er at Sovjeterne har svejst de to narv plader sammen før de blev plaseret i fælgbanen. Jeg forventede at de havde trykket dem ind fra hver sin side. Man kan lige se svejsningen som jeg ikke kendte til og som jeg sprang, for at få en ene narv plade ud. Nu blev jeg så kloge Lige et billede at center dæk i forhold til de gamle tvillinge sæt. Det nye hjul kommer ca 22mm længere ind. Størrelse forskæld er der. Det ser bare hammer godt ud men i H hvor er det snert med plads. Jeg syntes jeg har været MEGET heldig med mit hjulkøb. Jeg havde jo ikke andet end 1140X700 Mvh Knudsen 6 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ErikC304 Postad 30 Oktober , 2015 Rapport Share Postad 30 Oktober , 2015 (redigerade) Holy krapp, jag som tycker det är tillräckligt bängligt med tgb originalhjul på 35-40 kg... Redigerad 30 Oktober , 2015 av ErikC304 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Knudsen Postad 23 November , 2015 Författare Rapport Share Postad 23 November , 2015 Hej Så er der sket lidt igen. DET HAR SNEET - YAHOOOOO. Men Dansker går helt op i limningerne bare for lidt sne og et par grene der blæser ned. Med det gav en dag mere med min søn. DEJLIGT. Det billede her fangede min interesse. Godt nok er jeg ikke klar med en måling af rulle diameter. Men er prisen rigtig så kan det være jeg våger at købe forhjul før jeg har kunnet lave en måling på baghjulene. (Se billeder af baghjulene.) Da jeg så fandt dette og fik checket prisen så er det bestemt. Nu skal de købes og fragtes hjem. Ny tur efter dele til Praga. Det bliver svært at vente til jeg skal hente Volvo FL6 motor og gear. Jeg må forsøge at holde mig og ikke lade nysgerrigheden styre mig. Efter min søn var taget afsted til Danmark så var det tid til en andet lille opgave. Jeg har fået aftalt med den lokale skole at de godt vil hjælpe med lidt dreje- = svarvning- arbejde til mine nye hjul. I første omgang laver jeg et hjul færdigt for at se alt er som det kan blive OG jeg vil have. Det gamle narv skåret ud af fælgen og lagt på narvet fra den nye fælg. Den sorte taip er bare for at beskytte fingre for de skarpe kanter. Jeg skal kun bruge en skive af den gamle fælg for at få mindre huller til hjulmøtrikkerne og som skabelon til at slibe de nye fælge ud så de kan gå på centret. Det bliver så den gamle fælg der kommer til at centrere den nye fælg på akslerne. Her ses de få mm jeg vil slibe ud. Jeg har, som skrevet tidligere, forsøgt at finde og fundet et sted der kunne lave det som maskin arbejde. Men jeg ville ikke betale det de forlangte. Jeg kan jo selv. Mvh Det var så det for i dag, på dette projekt. Knudsen 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wall Postad 27 November , 2015 Rapport Share Postad 27 November , 2015 WOW!!!! vilket projekt!!! Vilka däck!! Knudsen nu förstår jag vad du menar att du inte har råd till att resa långt Det här projektet kommer ta all pengar och lite till tror jag. Men va skoj det skall bli att följa. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Knudsen Postad 27 November , 2015 Författare Rapport Share Postad 27 November , 2015 Hej Velkommen på denne tråd til Wall, ja og alle andre. Lige en bemærkning ang. mit skriveri. Jeg taler meget og jeg skriver meget, MEN jeg forsøger at vise det tekniske med billeder og en lille tekst. Så, se det som at jeg gerne vil lufte mine ideer og tanker men samtid forsøge at gøre det hyggeligt for mig. Jooo forhåbentlig også for læsere. Det er også en vigtig måde for mig at få tænkt igennem og forhåbentlig få nogle kommentarer der bringer mig videre. Jeg indrømmer gerne at jeg kommer med nogle - - - anderledes ideer. Men det er derfor jeg har været først med flere ting indefor opbygning til terrain kørsel. I dag har jeg ikke nået så meget MEN MEN. Heldet med mine hjul forfølger mig Det ser ud til at være nærmest EKSTREMT hvor godt tingene passer sammen. Dette er indersiden af hjulet. KL1-2 ses en af PV3S's hjulmøtriker med en bolt der holder hjulmøtriken fast og i 90° vinkel til det gamle narv der er drejet til en flad skive. Selvfølgelig er alle dele nøje renset og inspiceret for uregelmæssigheder. Så jeg rammer rigtig første gang. Det er helt utroligt at disse ting passer så godt. Da jeg havde spændt PV3S's hjulbolte på det gamle narv der skal svejses på de nye fælge så viste det sig at der højest er 1 - 2 10ende dele af mm slup = glap. Det er fint for mig. Ikke noget med at måle eller på øjemål. Det PASSER bare. Når jeg har fået svejst narvene samme er det bare at tage de midlertidige bolte af og tage hjulboltene væk. Så kommer arbejdet med at slibe den nye fælgs centerhul op til størrelsen af den gamle der er svejst på. Vola og fælgen BURDE passe på PV3S. Dette er ydersiden dejlig DYBE fælge. Det kan jeg lide. Men hvad får man med et 70 cm bredt hjul. Jeg løb lige i en anden god ting i dag. Det der med held Han jeg skal bygge LPG motor med har afbalanceringsapparat til lastbils hjul. Jeg fik forøvrigt lige en 20 kg flaske med bland gas med hjem. Det er ofte den måde jeg får bedre råd til mine mekaniske eventyr. Folk hjælper mig ofte. HVORFOR ???? måske er der en grund. Dårligt billede. Men der står noget med: Made i Czhlokaviet - EKET I morgen bliver det at svejse og slibe JAAAA og teste på PV3S. Det er vidst det for nu her. Jeg skriver nok lidt mere på VolToy 1600. I ønskes en fortsat god dag. Mvh Knudsen 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Knudsen Postad 28 November , 2015 Författare Rapport Share Postad 28 November , 2015 Hej Så er det lige ved at første hjul er lavet færdigt. Så er det gamle narv hæftet så jeg kan slibe det nye centerhul OG TESTE PÅ PV3S. Juhuuuuu. Her ligger fælgen på mit hæve - sænke svejsebord / højt palle løfter . Dejligt værktøj. Her hænger jeg over fælgen og fin sliber det 10mm tykke narv's centerhul. Det blev RIGTIG fint. Fælgen monteret for første gang. Godt nok længe siden der har været gang i svejseværket, mine evner som svejser er hvad jeg lærte som landmand. Der skal lige øve lidt før det bliver pænt, Men her bliver det lidt sliben og så fuldsvejsning. Svejseværket fejler ikke noget. Har selv samlet det for det blev købt en weekend og der var ikke et klar som jeg ville have det. Så det blev et kabinet med 250 A mærkat. Meeen Henrik er som Henrik ER Så det ER en 350 A ægte kopper transformer, køleblæser, lang industri slange, lang stel ledning, kraftig trådmotor. Fik lige en stor flaske bland gas og så har jeg den lille som reserve. Når jeg mangler viden, udstyr og Russisk RÅSTYRKE. Må jeg finde på, for jeg er stadig IKKE dækmand. NU er det snart helt tæt på at jeg kan teste med to hjul på PV3S. Lige nu vil jeg gerne have gevind tap og club, 16mm 1,5 stigning. For lige at rense de gamle bolte op til Bead lock ringene. Der er 28 stk og halvdelen kan jeg ikke skrue sammen med hænderne. Det er ikke godt nok.Skal jeg videre i morgen håber jeg at finde en der ligger inde med de to stk værktøj. Alternativt bliver det købt på mandag. Mvh Den håbløse drømmer, der ikke forstår at stoppe. Knudsen 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wall Postad 1 December , 2015 Rapport Share Postad 1 December , 2015 Ja du, det forventer jeg. men der er meget at lære. Det er klart min forventning og håb. Det vil jo være dejligt at kunne formidle nogel stykker til andre der syntes at den er sjov for det er da sjovere at være flere om samme tybe bil. Lige som det fællesskab vi har med TGB. jeg leder efter en Cheke som jeg kan tale med, en som kan hjælpe med at handle dele og bil (er) for jeg mangler forskellige dele og evt. have en til. Knudsen Jag tittade lite på you tube och det verkar finnas många events och shower med Praga så jag tror att det kan bli otroligt skoj när du kan börja köra med bilen. Sorry att jag känner inte några Tjeckier som kan hjälpa till men lycka till med det. Va säger din fru om du tar in två bilar till jag vet vad min fru hade sagt, det hade inte varit ....... Här i Tokyo så kostar en parkerings plats minst 2000kr per månad om man hyr....så det blir dyrt i längden. Lycka till med allt, ser fram emot att se hur din bil växer. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Knudsen Postad 12 December , 2015 Författare Rapport Share Postad 12 December , 2015 Hej Wall Undskyld at jeg har glemt at svare. Der er mange fine film med PV3Ser. Der bliver massere af stæder at ture til hvis jeg vil ud og se andre Praga'er. Det er også helt sikkert at det bliver sjov at se andres reaktion på min PV3S de er jo ikke ligefrem diskrete de hjul jeg har været heldig at vælge. Hjulene har jeg fundet ombygnings metoden til. Nu er det hovedsaligt tid der skal til så er der hjul på de to bagaksler. Derefter så går jagten ind på hjul til forakslen. Jeg har fundet nogle på nettet, men mangler at se dem irl. Jeg har heller ikke haft heldet med mig ang at finde en Chekisk hjælper, lige nu er der også nok at se til i det min hund som er mig MEGET kær har fået en operation og skal have en til. Det er MEGA ££££. Men som jeg selv skal skaffe for der er kun hunden og jeg her i hus holdet. Tidligere FRU Gadafi nu Gadafi aka Dafi siger ikke noget til flere biler bare hun kan være med mig. (Sku nok lettere end at have en frue i huset - de har tindens til at have meninger !!!!!!) SSSSSShhh DET skrev jeg ikke Dafi er MEGET sølle og står dårligt efter hun mistede sine to æggstokke (äggstockar) ((Stokke er på Dansk det samme som pinnar på Svensk. Hvis Google har ret.) Operationen var desvære nødvendig for hendes fremtidige helbred. Ikke en operation jeg ønskede. Desvære kommer der en til operation så jeg er lidt, MEGET låst, ££££. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Knudsen Postad 12 December , 2015 Författare Rapport Share Postad 12 December , 2015 Jeg vil gerne tilbage til det glade, efter at have skrevet om min kære hund, som jeg nødig vil undvære. Opdatering på hjul. 28 bead lock bolte, 28 bead lock møtrikker er renset på bænksliber med stålbørste. Gevindene er renset med nye skære barke og skære tap (1.200 MED 30% rabat) Børste af igen for endnu en gang og olieret. Så var DE klar. Dækket monteret og der skulle luft i for første gang. HER må jeg indrømme at jeg glemte at tage billeder for hvad FANDEN !!!! Skade på et HELT nyt dæk. Men på skulle hjulet nu hvor det kunne boltes fast til bilen. Det ses at der er for lidt afstand mellem de to aksler. Men der var forventet. Men det er der også en løsning på. (Ja ja det ny lavede hjul høre til på den anden side af bilen.) Bolten her røre ved dækket. Det er der også en løsning på. Jeg fjerner 4 lag i fjedrene inklusiv det lag med fjederstyret. Jeg kan skrive at min finger er IKKE fed - der ER plads om end meget lidt. Her er det bead lock boltene og Luft bremse røret der gerne vil bruge samme plads. Det er - - nå nu ved i det. Der en løsning på. Der er plads nok til en 90° bøjning. Det giver så en tvungen opgave i at lave nye bremserør. Jeg syntes selv at jeg har været ekstremt heldig med disse hjul der ALDRIG har været tænkt til en PV3S. Nu er jeg i lidt bedre humør. Det med min hund er ikke optimalt. Mvh Knudsen 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dexxas Postad 13 December , 2015 Rapport Share Postad 13 December , 2015 Lider med dig Henrik,har nyss fått en panikoperation på vår Riesenschnauzer tik då hon hade en akut livmoderinflammation......Dyrt med sjuka djur,vi har dock våran jycke veterinärvårdsförsäkrad och då slutade notan på 5000:-,annars skulle det ha blivit jobbigt. Pengar är inte allt,det brukar gå bra att få tag i mera när det krisar.Alltid finns det nått som man kan avyttra lite snabbt Hoppas att allt går bra för er så du får behålla din trevliga,snälla jycke. Ha det gottMvh/Dexx 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Knudsen Postad 14 December , 2015 Författare Rapport Share Postad 14 December , 2015 Hej Det er vidst godt at jeg er løbet tør for penge !!!! se film: En dejlig FROST hilsen Knudsen 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wall Postad 16 December , 2015 Rapport Share Postad 16 December , 2015 Knudsen,Hoppas att allt går bra med din hund, pengar är bara pengar. Hoppas att hon mår bättre efter andra operationen.lycka till med däcken, ser ut att vara intressant "to say the least" 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 18 December , 2015 Rapport Share Postad 18 December , 2015 Undrar om du kan få Pragan att flyta på vatten med de där jättedäcken, kanske några oljefat som extra flythjälpmedel så kan du köra till Danmark över havet?... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Knudsen Postad 21 December , 2015 Författare Rapport Share Postad 21 December , 2015 Hej Mandag igen og en ny uge med spændende oplevelser er på vej. New Process 200 X-Fer. (Part time X-Fer.)Vi kender nok bedste Power Wagon hvor den er monteret som standart. Efter at have genfundet denne NP 200 som jeg selv tidligere har haft så går jagten på Differantiale delen af en NP 203. (Full time X-Fer.) De to kan sættes (Skal ikke bygges) sammen. Hvorfor så det ? NP 203 er en X-Fer med kæde drev, hvilket ikke er optimalt. Det jeg vil er full time 6X4 gerne 6X6. Det vigtigste er at få differentiale mellem de to bagerste aksler da den forreste kan kobles fra. (Selvfølge) skal alle differentialer have spær. Da forakslen ikke har friløbsnarv så er det helt optimale / sjove at have full time 6X6. Det kræver to (langsgående) differentialer. (Altså tre tværgående og to langsgående.) Efter en ordentlig gang brainstorm, med en Toyota mand, blev løsningen at der skal findes en Toyota HF2A X-Fer. Håbet er at Toyota X-Fer Differentiale delen KAN bygges ind i NP 200 X.Fer'en. Det lyder vildt, men SER ikke Umuligt ud. Dette er en rigtig spændende opgave at lave. Det er jo ikke noget problem, at bruge standart eller for den sags skyld finde firmaer der vil special bygge en X-Fer. Men så forsvinder det sjove og det vil koste £££££. IKKE NOGET FOR MIG. Alt indput og alle spørgsmål er velkommen. Det er lærerigt for mig. Rigtig god uge. Knudsen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Knudsen Postad 21 December , 2015 Författare Rapport Share Postad 21 December , 2015 Hilsen ang. Dafi som er godt selskab. Knudsen,Hoppas att allt går bra med din hund, pengar är bara pengar. Hoppas att hon mår bättre efter andra operationen.lycka till med däcken, ser ut att vara intressant "to say the least" Tak for ordene. Dafi har det godt og har fået fjernet stingene. Så venter operation to, i januar. Øv, men hun har klaret det fint denne gang så mon ikke en gang mere. Hun er hvor hun helst vil være. Bag i Overlanderen, så er hun sikker på at komme med. Lidt rodet da jeg lige har været på tur efter div til garagen. Mvh Henrik L Knudsen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Knudsen Postad 21 December , 2015 Författare Rapport Share Postad 21 December , 2015 Hej Undrar om du kan få Pragan att flyta på vatten med de där jättedäcken, kanske några oljefat som extra flythjälpmedel så kan du köra till Danmark över havet?... Smil, jeg formoder du er inspireret at billederne af marsk maskinen som kan flyde, som det ses på filmen. Men Praga naaaaa det tror jeg ikke. Bare tanken om at mine hjul vejer 205 kg/stk så tvivler jeg. De har jo ikke nogen særlig volume i det at de ikke er bygget som traditionelle dæk. Du har ikke så langt så det er jo bare at kigge forbi. Mvh Knudsen 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Knudsen Postad 22 December , 2015 Författare Rapport Share Postad 22 December , 2015 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Knudsen Postad 4 Januari , 2016 Författare Rapport Share Postad 4 Januari , 2016 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Knudsen Postad 13 Januari , 2016 Författare Rapport Share Postad 13 Januari , 2016 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Knudsen Postad 28 Februari , 2021 Författare Rapport Share Postad 28 Februari , 2021 Ny tider, nye ideer: Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.