Gå till innehåll

Är Trygghansas veteranbilsförsäkring ogiltlig?


Fredrik L

Rekommendera Poster

Japp det stämmer men ingenstans på försäkrings offerten anges att det rör sig om något annat än en lätt lastbilsförsäkring och jag angav att den används till förflyttning och sjösättning av båt.  TH kan ju inte begära att kunder ska läsa mellan raderna. 

 

Däremot bör de med dyrare fordon se över max ersättningen, tror th har begränsning på 100.000:- om inte tilläggs görs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gissar att just veteranbilsgränsen ligger på körsträcka max 500 vilket var den LB offerten jag fick nu av TH dock utan att veteranbilsförsäkring efterfrågades (har ej TH  för närvarande utan garageförsäkring hos LF)

Hade 1000 mil begärts hade troligen en vanlig LB offert skickats till mig. 

Kommer nog ändå inte trots att det är billigt att ta någon helförsäkring.

Hur stor premie skillnad har ni andra fått? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vi sluta gissa och hålla oss till fakta i den här tråden då det är ett viktigt ämne?

Med andra ord står det inte veteranbilsförsäkring i ditt försäkringsbrev har du ingen veteranbilsförsäkring hos TH

 

Starta gärna en ny tråd om du vill jämföra premiehöjjningar.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fredrik, skulle du möjligen kunna lägga upp en bild på ditt försäkringsbrev där man kan se att det står 'Veteranförsäkring', eller berätta var man ska leta? Har så många papper att kika i och har inte sett det men det underlättar ju om man vet VAR man ska titta:).

 

//John 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fredrik.. vad gör att du är så sugen på just veteranbilsförsäkring? Varför ingen halv eller helförsäkring ist?

 

Nä jag är inte sugen på just en veteranförsäkring men jag och många med mig har TH´s försäkring för den är billig och begränsningen på 500 mil och brandsläckare i bilen har inte varit några problem för mig men när det nu kommer fram att försäkringen inte gäller annat än körning till och från utställning och lite söndagskörning kommer det i annan dager.

 

Helförsäkring tycker jag är ett måste med tanke på värdet i bilen och eftersom jag bor i Göteborg, zon 1,  kommer min premie att hamna på runt 4-5000 med en vanlig försäkring. Spelar ingen större roll eftersom jag vill ha en försäkring som täcke min typ av användning om nu oturen är framme.

 

Syftet med hela denna tråden har varit att göra er forumvänner uppmärksamma på vad som faktiskt gäller med TH´s veteranbilsförsäkring och sedan får var och en avgöra om den passar för dem eller inte.

 

Johannes. Hittade ett gammalt försäkringsbrev, de nyare har kommit digitalt till en mailadress jag inte har tillgång till längre.

post-5260-0-99707200-1489834951_thumb.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha läst http://www.bilsport-mc.com/entusiastbil/entusiastbil/ sin villkor och pris så står det helt klart vart min M6 årsmodell 1968 hamnar. Nu när det är dags att försäkra den inför besiktning mm

 

IF ringde och ville värva mej, Ja kan ni få i hop ekvationen Bil med reg nr  XXXXXX och de andra och få ner månads kostnaden så byter jag direkt svarade jag. 

De bollade mej till tunga avdelningen, och där slutade samtalet ganska tvärt. 

 

Tackar för att du snokat rätt på denna åt oss Fredrik  :excl:

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha läst http://www.bilsport-mc.com/entusiastbil/entusiastbil/ sin villkor och pris så står det helt klart vart min M6 årsmodell 1968 hamnar. Nu när det är dags att försäkra den inför besiktning mm

 

IF ringde och ville värva mej, Ja kan ni få i hop ekvationen Bil med reg nr  XXXXXX och de andra och få ner månads kostnaden så byter jag direkt svarade jag. 

De bollade mej till tunga avdelningen, och där slutade samtalet ganska tvärt. 

 

Tackar för att du snokat rätt på denna åt oss Fredrik  :excl:

kollade sidan och ang garageförsäkringen, vill man komma billigare undan så har läns garageförsäkring för 100:-/år   till skillnad mot bilsport som ligger på över 600:-/år

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tog mig friheten att ringa TH och kolla vad dels som gällde och vilken premie jag skulle få om jag ägde Fredriks tgb , de tog fram följande förslag med Fredriks regnummer och mitt personnummer (fick även offert mejlad men bifogar inte den eftersom regnummer mm finns där)

 

 

Offert Lätt lastbilförsäkring
 
Offertnummer: 007 604 643
Offerten avser: VOLVO C03 6X6 3V
Vid premieberäkningen har vi tagit hänsyn till följande uppgifter
Körsträcka 500 mil/år
Vagnskadesjälvrisk 3000 kr
Postnummer 331 41
Försäkringsskydd Pris per år Totalt pris 2152 kr 
Pris per månad 189 kr
 
Helförsäkring 2014 kr
Skatt trafikförsäkringen 138 kr
 

 

Jämförelse:

Lätt lastbilsförsäkring tgb     helår 2152  halvår 1774   trafik 952   körsträcka 500 mil inga övriga förbehåll.

Lätt lastbil c202  hjx 835          helår  956   halvår 828     trafik 528

Sen påverkar region zonen centrala Värnamo mot centrala Göteborg något på premien.    

 

Jag ställde frågan som diskuterats i tråden ang villkoren  gällande användning och att det skulle vara begränsningar mer än utöver 500 mil då sa th "detta är något som några fått om bakfoten"    Inget på denna försäkring begränsar var och hur man vill bruka fordonet.

 

Ställde frågan om "veteranbilsförsäkring"  och svaret blev att det är samma sak.

 

Frågan på varför en lb försäkring på just denna tgb skulle skilja mot min lb försäkring på c202 då var svaret att båda har angivet motorbyte men att tgb har uppgivit dubbel effekt mot c202 samt att tgb  är något tyngre och därför går in i en annan tabell gällande olycksstatistik, men ev påverkade olycksstatistiken inte så mycket på premien.    Th killen verkade veta vad han pratade om och verkade känna till bilarna,  direkt när jag sa att det var liknade bilar protesterade han och sa dels det om dubblade effekt och sen har ju tgb 2 cylindrar mer, så troligen hade han någon gång lyft på luckan.

 

Så kontentan av detta: hälften så tuff bil då blir även premien hälften, så det kostar att ligga på topp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick även skriftligt svar.  Kan pm dig hela offerten och där har du även personens namn och mejl adress. Han verkade väldigt insatt och kände till bilarna. Han kände även till att det råder en del missuppfattningar gällande försäkring på dessa äldre fordon. Jag frågade om vilket brukande försäkringen gällde för och klart och tydligt svar var att ingen mer begränsning än körsträckan, frågade igen så det inte bara gällde träffar möten utställningar mm och svar igen var att man fick bruka bilen som man ville inga mer krav än körsträckan.

 

Lite off topic men för att få ersättning för lösöre skada inbrott i bilar man kan övernatta i, så löste vi på resorna något som dåpå 80-90 talet  hette klass 065 och var tillägg för att man kunde bo eller ha med lösöre i bilen, då täcktes allt när man fick inbrott, jag har fått ersättning för både kläder, verktyg, filmer, kamera mm.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Trygg Hansa går från klarhet till klarhet. Egentligen bryr jag mig inte om dem men nu har det blivit en principsak.

 

I sista mailet skulle de erbjuda mig en ny försäkring som motsvarade mina behov.... Läs nedanstående nedifrån och upp. Man häpnar.

 

Några bra tips på hur jag ska hantera detta?

 

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Hej igen Daniel

 

Idag låg det ett brev från Trygg Hansa i min brevlåda och glad i hågen tänkte jag att ni gjort ett misstag så ett seriöst förslag på försäkring för min bil skulle ligga i kuvertet.

Så var det inte utan brevet var en uppsägning av försäkringen från er sida.

 

Ni går alltså från att nedgradera min helförsäkring till trafik för att sedan runda av med att säga upp försäkringen helt.

 

Som jag tolkar försäkringsavtalslagen (kapitel 3, paragraf 3)  får ni inte säga upp min försäkring om inte särskilda skäl föreligger och eftersom ni inte angett något skäl alls accepterar jag inte uppsägningen om ni inte specificerar vad de särskilda skälen är.

 

Mvh Fredrik

 



Från: Fredrik 
Skickat: den 29 mars 2017 13:12
Till: Daniel Andersson
Ämne: SV: Kontaktformulär Privat
 

Hej Daniel.

 

Vad menar du med terränggående fordon? 

Erbjuder ni inte försäkring till kunder med tex en Toyota Landcruiser, Jeep Cherokee, Landrover defender med flera? dessa bilar har, liksom min, 4X4 och diffspärrar på axlarna.

 

Kommer ni att erbjuda alla dessa kunder enbart trafikförsäkring på huvudförfallodagen eller vad är det som gör mig och mitt fordon speciellt? 

Om ni inte säger upp helförsäkringen för samtliga kunder med 4X4 fordon ser jag inga legitima skäl för er att säga upp min helförsäkring enbart på grund av den anledningen.

 

Med förhoppning av ett utförligare svar.

Mvh Fredrik



Från: Daniel Andersson <daniel.andersson3@trygghansa.se>
Skickat: den 29 mars 2017 09:40
Till: 
Ämne: RE: Kontaktformulär Privat
 

Hej

 

Tyvärr är detta det ända vi kan erbjuda dig försäkringsmässigt då detta är ett terränggående fordon och vi missat detta tidigare.

 

Med Vänliga Hälsningar 

Daniel Andersson 
Försäkringrådgivare Yrkestrafik 
Tel +46 75 243 12 83 
daniel.andersson3@trygghansa.se
 

 

 

 

From: Fredrik 
Sent: den 28 mars 2017 17:38
To: box_TH-YTslingan (SE) <
ytslingan@trygghansa.se>
Subject: SV: Kontaktformulär Privat

 

Hej

 

Fick idag hem försäkringsbrevet för nästkommande period och då har ni ändrat min helförsäkring till en trafikförsäkring. 

Var det detta som var ert erbjudande baserat på mina beskrivna behov?

 

Jag har inte bett om att få min försäkring nedgraderad till trafik så om ni inte har någon annan försäkring att erbjuda mig vill jag att ni skickar ut ett nytt inbetalningskort med lika villkor som nuvarande försäkring.

 

Mvh Fredrik

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där är rent BS från Trygg Hansas sida som du absolut inte skall acceptera.
Ring till den där Daniel Andersson och snacka med honom personligen isf att ta det över mail.
En anmälan till Konsumentombudsmannen kan också vara bra att ha i beredskap.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad händer om du begär vanlig lb försäkring med anger körsträcka max 500 mil när de sen slår in bilen blir det nog automatiskt åldersrabbaterat eftersom den är äldre än 30 år, nyfiken på vad prisskillnaden då blir mot din nuvarande sk och utskrivna veteranbilsförsäkring.

 

I tätort i jkpg län var ju lätt lastbils försäkring på din  tgb     helår 2152  halvår 1774   trafik 952   körsträcka 500 mil inga övriga förbehåll.

 

Göteborg är ju säkert dyrare men hur mycket?

 

Terränggående fordon kan TH ha uppfattat detta som arbetsfordon?  

 

off topic: Hyundaien vägrades försäkring på när den köptes eftersom den angavs som utryckningsbil i deras data så regbesikting fick göras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har jag redan frågat och enligt den här Daniel har TH ingen försäkring alls att erbjuda mig eftersom bilen är "terränggående". Detta stämmer givetvis inte men TH har gett sig fan på att jag inte ska försäkra min TGB alls hos dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo men vid det här laget känner jag att det kan kvitta med TH fast jag vill fortfarande att det anger skälet till uppsägningen för det är deras skyldighet.

 

Fick ett BS svar från dem idag.

Frågan är om jag ska fortsätta driva frågan med risk att det drabbar er andra som har TH´s försäkring?

Notera att enligt Daniel kan TH inte erbjuda någon annan försäkring än en trafikförsäkring på grund av att bilen är ett "militärt terrängfordon"

 

Läs nerifrån och upp som vanligt

 

_______________________________________________________________________________________________________________________

 

SV: Kontaktformulär Privat
 
 
 
 
 

Hej Daniel.

 

Ja det stämmer att bilen kommer från försvaret från början men det är ingen skillnad i möjligheterna för min bil att köra i terrängen än med någon annan 4x4 bil så jag ser inte vad det skulle spela för roll att bilen kommer från försvaret från början.

 

Om ni inte kan visa att det står i villkoren för veteranbilsförsäkringen att ni inte försäkrar före detta militära fordon eller 4X4 fordon har ni fortfarande inte angett ett särskilt skäl till varför ni efter 10 skadefria år med er försäkring plötsligt väljer att säga upp den. 

 

Jag väntar med spänning på att ni ska uppfylla er del i kapitel 3, paragraf 3.

Som du förstår tänker jag inte ge mig förrän jag får ett adekvat svar på varför ni inte länge vill ha mig som kund.

 

Mvh Fredrik



Från: Daniel Andersson 
Skickat: den 30 mars 2017 11:26
Till: Fredrik
Ämne: RE: Kontaktformulär Privat
 

Tjena

 

Det är din Veteranförsäkring som är uppsagd.  Sen har vi lagt upp en ny försäkring men endast trafik och det är tyvärr vad vi kommer erbjuda då detta inte är ett normalt fordon utan ett militärt terrängfordon.

 

Med Vänliga Hälsningar 

Daniel Andersson 
Försäkringrådgivare Yrkestrafik 
Tel +46 75 243 12 83 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jahapp nu har jag pratat med ett par personer på TH och även Eiles kontakt (som var den enda vettiga av dem) och enligt dem alla har TH bestämt sig för att enbart erbjuda trafikförsäkring till före detta militära fordon.

Jag försökte få fram om det innebär att alla kommer att drabbas av detta eller om jag är speciellt utvald men det ville de inte svara på.

 

Hur som sade jag upp mina 2 försäkringar i TH och flyttade över till bilsport / Mc istället.

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...