Gå till innehåll

Hur byta utgående lager i fördelningslådan?


henkal

Rekommendera Poster

Har haft vibrationer i intervallet 50-60 km/h och har nu skruvat bort främre kardanen och konstaterat att problemet är borta. Kardanen med knutkors och glidsplines verkar helt ok. Men medbringaren ut från fördelningslådan glappar betänkligt så där är nog orsaken. 

 

Har tittat lite i verkstadshandboken men får ingen uppfattning om hur man byter lager. Behöver hela fördelningslådan ur och plockas isär? Eller kan man möjligen komma åt det genom att bara ta bort främre halsen som medbringaren kommer ur? Har alltså ingen koll alls på hur mycket jobb det är och är tacksam om någon kan förklara lite?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du ändå har lagerhuset på bänken, passa på att kolla så att det inte är sprucket.

 

Jag har skrotat 2 st lagerhus pga att dom utmattats i godset, pga vibrationer i framkardan pga dåligt utgående lager. Nåja, ett av husen kan ha fått smaka lite sten åxå, men skrot blev det ändå. Detta lager re en svag punkt på FD-51, eftersom medbringaren är lagrad bara med ett lager. Ifs ett tvåradigt vinkelkontaktlager, men ändå. Har man vibrationer i framkardan, eller kör med framhjulsdrift på väg så får lagret böjmoment, vilket det i längden inge mår nå bra av. Dessutom sitter detta främre hus lite illa till för att stänksmörjningen från huvuddreven i lådan skall funka. Så en kombo av vibrations/momentlast och dålig smörjning gör att dom går åt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, då verkar det ju ganska enkelt att komma åt det här lagret. Så när regnet upphörde tog jag upp bilen på bryggan för inspektion. Blev att ruckla på medbringaren igen för att se hur glapp den är och fick för mig att när den rörde sig så rörde sig inte muttern. Iväg och hämtade en hylsa och mycket riktigt... 

Med åtdragen mutter är glappet borta! Lagret är alltså inte dåligt men splinesen glappar en hel del med muttern lös, undrar om det spelar någon roll? Nåväl, har dragit åt muttern rejält och satt tillbaka kardan och provkört. Bättre blev det men vibrationerna är inte helt borta som de var utan kardan. Med stadig medbringare kan jag nu konstatera att glidsplinesen glappar en del. Får be nån känna på det som kan bedöma hur mycket man kan tolerera. Eller blir det obalans så fort det är något glapp i splinesen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej 

 

er der glæp i en kardan er den i teorien færdig,men om du bara kører 100 mil om året og halvdelen i skogen er det ingen farer men om du vil ha bilen tyst skal den fixes. en TGB bliver aldrig tyst og fin men alt hjælper.glæp i splinsen er ganske vanlig problem, ta med kardanen til et firma som bytte splinsen til nyt og balansere den for dig. koster vel typ 2000 kr.. om du har haft kardanen adskilt skal du være opmærksom på at den skal sættes sammen så pilene passer over hinanden 

> <  da den er balansert sådan. ta bort flangen på lådan og smør den med noget svær fedt det tar bort glæp i lådan. husk den skal spændes rigtig rigtig meget ca 280 NM  . se i handboken for mere.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...