Gå till innehåll

Service vänlig eller ?


eile

Rekommendera Poster

Att ha mitt placerad motor kan ha sina för och nackdelar. Kanske något att tänka på när man bygger om med större motorer är att det kanske inte alltid är så att man har tillgång att lyfta ut hela drivpaketet vid motorjobb.

 

Vid ett tillfälle fick besiktningen för sig att maxvarva motorn vid rökgastest, och oturligt nog satt inte skruven under gaspedalen så besiktningen lyckades övervarva rätt rejält, efter det så fanns ett lite plingande ljud. Borde så klart åtgärdad det direkt men mycket annat kom ivägen så nu något år senare så fanns det lite tid över.  Enklast att riva och få gott om plats är att ha framaxlen lös och kyl, servo och intercooler bortaget då hänger ju maskinen som i ett motorstöd, förra gången kam gick ned så bytte jag kam utanför ett badhus i Paris men det var på den gamla b20 och då åkte man på att riva toppen för att få dit nya lyftare.  post-5279-0-11309300-1441397220_thumb.jpgpost-5279-0-40481700-1441397456_thumb.jpg

 

Fransmännen är knepiga när de bygger motorer bygger de dem uppochner och ploppar i lyftarna från undersidan och sen dit med kam och vev detta gör att man kan göra rätt stora motorjobb utan att lyfta toppen om motorn hänger i en valp tex men sitter den i en personbil så är det urlyftning som gäller. Problemet att riva uppochner byggda motorer är att lyftarna vill häckta i kamlagringen när man ska trilska ut kamen men att går att lösa med lite ståltråd.  

 

Kamkedjedrivningen är också något märkligt franskt med en manuell spännare och en hydralisk detta gör att justerar man upp den manuella och inte hamnar exakt som den tidigare varit så ändras tidpunkten för pumpen.  Men en golvlist som tolk så går det att återmontera på exakt rätt ställe.

post-5279-0-56574200-1441397608_thumb.jpg

 

Värt att tänka på vid motorbyte:

Att ha gjort motorbyte till en av världens vanligaste motorer Peugoet/Indenor där delarna var riktigt billiga tycktes då på slutet av 90 talet vara ett smart val men tiden går och idag finns inga delar att köpa med undantag från Indien och deras Mahindra jeepar men de har inte turbo modellerna.  Idag hade ett smartare val varit någon Volvo ,Merca eller Japanare

 

Två lyftare på insug 2-3 har fått en liten kyss och slutat att snurra och istället börjat gå ner.

post-5279-0-51374100-1441398012_thumb.jpg

 

 

Kam fick istället tiggas tillbaks från min första dieselmotor som jag gav bort vid en garagerensning för 15 år sen och turligt nog hade den nya ägaren inte använt motorn,  så dyker ingen xd3t turbo kam upp så får det bli en xd2s turbokam. xd2s är en rätt varvillig motor och har lite mindre lyft på insugsidan så det blir väl några hk mindre men effekt finns det ändå för mycket utav.

 

 Efter man passerade de femtio har man börjat bli lite stel och att skruva bil som ormmänniska i konstiga ställningar känns inte bra. Har börjar fundera på om man inte skulle ha en något mer service vänlig bil där man inte behöver göra alla jobb underifrån,  får väl se om c202 får göra plats för något annat mer service vänligt som klarar av att sjösätta båt och som har veteranbils förmånerna.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som är sugen på en äventyrsbil?

 

Ser ut att bli svårt att hitta exakt rätt kam, söker en kam till xd3 turbo  peugoet 505 serien, hör av er om ni har något sådant liggande. Eller om någon är sugen på en helt färdigbyggd äventyrsbil, och har en vanlig valp,c202, bara låsa karossbultarna och flytta över en karossen och få en helt färdigbyggd bil som är fullt utrustad invändigt allt helt nytt använt bara vid en övernattning.   Känner att åldern och ryggen sätter stopp för fler motorbyten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska imorgon besöka en firma som tillverkar kamaxlar och se vad som kan göras.  Fått priserna idag från Tyskland och delar finns de kostar lika mycket i euro som de kostade i kr på den tiden det fanns här dvs nästan 10 ggr mer så en mycket dyr nödlösning finns.

 

Fick tips idag av Morgan 4x4 om att det skulle finns någon annan här på forumet med en del peugote delar ev skulle han gå under namnet "Putte".

 

Bilen kommer på något sätt plockas ihop igen eftersom den måste flyttas ev med den slöare kammen, men känner ändå att ha den endast för att flytta en båt en halvmil några gånger om året är rent vansinne, bilen nybyggdes med nya campern för nya äventyr som sen inte blev av och känslomässigt efter 25 år ägande skulle det vara bäst att den blev använd som det var tänkt.

 

Eftersom 5 växlade lådan byggdes med gavel adapter gjord av kåpa från en volvo 740 så är det bara bulta dit växelådspacketet på valfri motors svänghjulskåpa eller bulta loss gaveln att köra med någon annan kåpa med passning till m45 m46 m47 tror tom visa nyare ev V70 dieslar ska ha rätt passning. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Eile

 

Motoren fra Daf 400 varebil er den samme kan der ikke findes noget i England?

Har sådan en motor i min for den har de rigtige hk for jeg kan få den besigtiget i Danmark

Jeg holder på at bygge det samme som dig er bare gået i stå.

mange andre ting at gøre. :)

 

mvh JP

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt löser sig.

 

Originalkamen går att slipa om gods finns kvar på vilosidan för att få till nya lyft, och  lyftare fanns nya i Tyskland, men allt tar tid och bilen står ivägen,  så det blir nog den något slöare kammen som åker i först på prov och sen finns möjligheter att i lugn och ro slipa kam och beställa delar. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blå hallen bjuder på strålande morgonväder så när ungarna är i skolan blir det lite tid över till skruvande. Kam och lyftare in pillade underifrån såg omöjligt ut att få in lyftarna på de ställen som låg dolt och trångt, men det omöjliga brukar ju bara ta lite längre tid.

post-5279-0-67302300-1441810907_thumb.jpg

 

Även lite penselrenovering, riktning av det gamla hemmabygda tråget och limmad ny 3 mm gummikork så det blir enkelt att ta ner och göra rent tråget vid oljebyten.

post-5279-0-37737000-1441810329_thumb.jpgpost-5279-0-80140600-1441810341_thumb.jpg

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så då var kylaren upphissad och påhakad på övre hängfästet och nedertill vilar kylaren på tvärgående vinkeljärn, betydligt mer service vänligt än originalet som tar timmar att montera ner och upp. Kylaren är rejält på byggd åker man diesel vill man gärna ha kylarens vattennivå över topplocket vilket inte

låga orginalkylet på c202 har, påbyggnaden har också slingor inlagda för varmvattenväxling till köksdelen, lagom trångt en hel cm i frigång mellan kyl och remskivor.

 

 Framaxlen dit igen och bilen på hjulen, galleriet (vipparmar och ventiler lyftare) väl oljat.  Nästan dags för provstart men ev nu när ändå grillen bågen mm är borta ska värmepacketet lossas och provtryckas, och lite nya slangar för bromsolja mm dit, men det börjar närma sig.

 

post-5279-0-20640500-1442148021_thumb.jpg

post-5279-0-93046700-1442148251_thumb.jpg

post-5279-0-58144900-1442148747_thumb.jpg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slog till på starten och den startade till på första kompslag, men lät lite dovt och dog, slog till igen startade direkt och nu gick motorn helt perfekt, att den dog vid första försöket på tomgång var nog att pumptimingen inte stämde 100% innan hydralspännaren spänt upp kamkedjan.

Helt underbar gång och helt i balance, på tomgång vibrerar motorn så lite att den ser ut att stå helt still. Det vanliga lätt raslade som som gamla peugoeterna brukar ha infann sig inte, troligen för att vippor kastats om och även vipparmsaxlen vänts så alla delar fått nya slitytor.   Lät den gå i omgångar tills den var genomvarm, provade sen kvateret runt på lågfart vridet verkar bättre än förr, blir kul att se hur denna kam som är avsedd för en mer varvillig motor med större turbo kommer att bete sig i mitt block. På amerikanska peugoet forum brukar man ta block och vev från denna tidiga varvilligare version xd2s och sen bulta dit den kraftigare toppen som min motor xd3t har och med lite lekande med turbon och pumpen så plockar de ut runt 160 hk troligen på högre varvregister än vad jag vill åka på och vad som är lämpligt för den mer långslagiga xd3.  Första motorn som sattes i c202 var denna xd2s som denna  kam är hämtad ifrån där hade jag stor turbo avgasidan låg nog på 4 tum och inga strypningar mot utblås, när turbon började dra ville motorn bara skena iväg, riktigt trevligt turbo vinande men jobbig att åka landsväg med och egenskaperna gjorde att det även blev svårt att övertyga besiktningen om att den skulle vara lämplig ersättare för en gammal b20.  xd3 med sin lugnare gång och mindre turbo är däremot mer besiktningsvänlig.  Kommer att se till att alltid ha en stoppskruv under gaspedalen så varken besiktningen eller andra provkörare kan varva sönder något. Delar börjar de bli ont om och åldern börjar ta ut sin rätt så skruvandet i trånga obekväma ställningar är inte längre någon hobbysysselsättning man väljer som avkoppling.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så lagen om all jävlighet:  efter 14 dagars skruvande verkade allt funka lite för bra, den gick väldigt tyst lite för tyst, blev misstänksam och lyfte kåpan efter varmkörning, turligt nog var allt väl inoljat för toppen var nu nästan fri från olja, smörjning saknades. Ett till synes "obetydligt" borrat hål som saknades på nya kam på i bakersta lagringesytan visade sig behövas för att oljan skulle passera där och ut i blocksidan och sen via rör upp till toppen.  


 


Kammen från xd2s motorn saknade hålet, xd2 blocket hade utag för smörjning av toppen på andra sidan blocket.  När man tillverkade xd3'orna så ändrades detta och olje anslutningen saknades i gjutningen på mitt block. 


 


Kände skräcken välla upp, vad hade hänt med lyftare och kam, tråget plockades bort och vackra fina oljedroppar syntes häng på varje kammnok.


 


Efter mycket funderande blev lösningen att plocka ut olje tryck vid filterhållaren och där sätta en extra anslutning för att mata toppen med olja.  


 


Det hela verkar fungera dock kännas skillnaden på kammarna den råa gången med det kraftiga vridet på lågvarv som gör att man vill köra på för hög växel är borta och det där lilla extra kicken när turbon matar fullt är också bort , så man får väl säga "att den inte längre har alla hästar hemma".


Peugoet som betyder lejonet ryter numera inte utan har blivit till en liten tam katt som snällt jamar.  Däremot är gången betydligt mjukare och motorljudet upplevs tystare när man åker landsväg.


 


Självklart kommer jag försöka få tag i en orginalkamm så om någon har en gammal 505 peugoet på gården så är jag spekulant på kam,lyftare stänger och vippbrygga.


 


post-5279-0-22501000-1442667702_thumb.jpg


post-5279-0-33422500-1442667724_thumb.jpg


  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...