Jump to content
Tamaz

Min egna c303!

Recommended Posts

Det är som att jag inte fattat det själv än. Jag fick napp på min köpeannons här på forumet jag la ut när det blev en garageplats ledig, en riktigt fin Aluzink-11:a som verkar ha stått inomhus de flesta av sina 40 år, om inte annat alla år efter sin tid i försvaret. Enda problemet var att bilen stod mellan Haparanda och Kalix. Jag kontaktade en polare som kommer från Luleå, som av en slump skulle han upp till Haparanda ett par veckor senare (vad är oddsen?) och kunde tänka sig att köpa bilen åt mig på vägen. Säljarens granne var åkare med maskintransporttrailer och kunde ta med bilen ner någon gång när han hade vägarna förbi. Helt plötsligt föll allt på plats, bilen köptes i fredags och igår kväll, måndag, dök den upp på ett flak i Södertälje, bara att backa av och köra till garaget och parkera.

 

post-9208-0-66346800-1444719233_thumb.jpg

 

post-9208-0-35053800-1444719252_thumb.jpg

 

post-9208-0-87856700-1444719259_thumb.jpg

 

post-9208-0-97422700-1444719266_thumb.jpg

 

post-9208-0-82063400-1444719344_thumb.jpg

 

Bilen är tänkt att användas för airsoft och lajv, men det kommer nog bli att prova på lite terrängkörning också. Exakt vad som ska fixas på den först återstår att ta reda på. Förra ägaren har gillat att skruva och har av allt att döma tagit hand om den mycket väl. Tanken är att jag uppdaterar tråden allt eftersom idéer och fix dyker upp.

  • Like 24

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grattis!

En pojkdröm som blivit verklighet?

 

Själv kommer jag på mig själv med att sitta och le bakom ratten när man är ute och luftar elvan..... Du kommer alltså snart uppleva detsamma... :-)

 

Vanliga tråkiga grejer är kul med en tgb, McDonalds drive in, en sväng till soptippen, en sväng till byggvaruhuset.... Tgb:n kommer alltså att göra dig till en gladare människa och mer tillfreds med livet i allmänhet.

 

Som bonus går man meka och lösa problem vilket oxå gör att man somnar gott på kvällen.

 

Förbered dig på att svara på frågan:

 

- Vad skall du ha den där till?

 

:-)

  • Like 6

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grattis!

 

Ser ruskigt fin ut!

 

Vanligaste frågan vid macken: - Hur mycket drar den där då?

 

(jag brukar svara - Ingen aning! Men jag har kul med den...)

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wow, härligt bemötande här! Jag har redan kört polarens 11:a (som jag nu delar garage med) men jag kände ett kall för lite mer terrängkörning och det kändes bättre att ta lite större utmaningar med en egen bil. Dessutom är det trevligt att ha två bilar som tar sig fram om man lyckas köra fast nånstans. Jag jobbade ett år på bilverkstad (praktik) för sådär 10 år sedan, så grundläggande mekande, byte av delar och service ser jag inte som något problem att klara av. Rostlagning däremot är inget jag gett mig på, inte heller svetsande. Min uppfattning är att sådana projekt ofta underskattas, även av folk med erfarenhet, därav att jag slog till på detta objekt. Jag hoppas bara det går som planerat och jag kan lägga den mesta tiden och pengarna på vanlig service och roliga tillbehör.

 

Däcken som sitter på är helt okej, jag går dock ändå i tankar att byta till Cooper STT, samma som sitter på polarens, dels för att jag nu bara har fyra däck och ett kronans som reserv, och dels för det är smidigt att kunna använda varandras reserv om någon har sådan otur att man behöver byta mer än ett hjul. Jag vet inte hur kinkiga dessa bilar är, men jag antar att det är ungefär lika dåligt som det brukar på 4x4 om man har däck med olika rullomkrets.

 

Eftersom de events vi åker på ofta är upp till 40 mil bort vill man ju gärna komma hem igen.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kul med en entusiast till, kan bara hålla med Johannes påstående om mungipehöjande effekter :)

 

Rullomkrets är väsentlig, helt riktigt. Det är än värre på sexhjulingarna, där boggins fyra hjul motar varann ordentligt om man har olika. Det är trevligt med en uppsättning för avsides körning och en för påsides. Jag har Cooper ATR till vägkörning och det är en helsikes skillnad mot de gamla torra pildäcken jag hade innan. Dock har jag bara fräscha trelleborgare för skogen.

 

Ut och njut nu och mycket bilder på äventyren förhöjer stämningen på forumet ;)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ska börja med att gå igenom och röjja ur det som ligger i bilen från köpet, kanske kommer frågor här för att identifiera vad de olika prylarna är och hur de används om jag inte lyckas lista ut det. :P Jag hittade  diverse manualer och annat här på forumet jag ska ögna igenom också.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Någon som har tips på bra försäkringsbolag att titta på?

 

Finns diskussioner här på forat, Trygg Hansa har varit oslagbara i pris, även helförsäkring ligger rimligt i pris (även om det är en bil man kan gå hem vid stopp, så kan man ju köra av vägen vid fel ställe åxå).

 

Jag tog en panikförsäkring med Länsförsäkringar (som du, liftade med jobbarkompis 40 mil), TH var rejält billigare helförsäkring än 1/2 i LF! 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu har polaren fått pappren och skrivit över den till mig, tecknade försäkring idag, önskar att jag inte bodde i en stockholmsförort med dåligt rykte. TH skulle ha 4800 för helförsäkring, IF ville ha 8400 och LF gav mig 3750 vilket jag tog. Billigaste halvförsäkringen var också LF för 3000.

 

Jag har beställt 25L Shell Helix Ultra 5W30 helsyntet till motor, växellåda, fördelningslåda och portaler, borde räcka till två byten, samt 20L 80W140 halvsyntet transmissionsolja att ha till diffarna, vilket bör räcka till sex byten. Tittade på helsyntet till diffarna också men det såldes i så kassa storlekar (1L eller 2,5L) och det går åt 3L enligt försvarets manual så jag snålade lite och köpte massor av en billigare olja. Båda beställdes från Tyskland. Transmissionsoljan gick på 58kr/L från ebay och motoroljan 50kr/L från levoil.de, båda priserna inkl. frakt. Oljefilter springer jag nog förbi lokala bildelshandlaren och plockar upp några volvo original, de är så billiga att man inte tjänar på att beställa nån annan stans.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bra gjort mannen..jag kör alltid bara volvo original oljefilter.

Känns bäst lixom, och är ju snyggast! :lol: :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gött!

 

Bra tips på oljan, jag har jagat halvt ihjäl mig för att hitta bra ställe med kvalitetsolja till vettigt pris, men då löser sig det med din research :) Jag har ofta funderat på varför allt är så förbannat dyrt här i jämförelse med tex tyskland, men tyskland är europas hårdaste konsumentmarknad och de är åtskilligt många fler och finns mycket närmare varann än vi här uppe. Det jag brukar berätta för folk är när jag skulle ha fatt i ett avgassystem till en Omega Diesel för ett par år sen och övervägde skrota bilen när det inte gick hitta nåt under fyra tusen. Efter en koll på eBay.de hade jag ett levererat på trappan hemma för elvahundra! Och min fundering på om det var skräp var helt onödig, passade perfekt.

 

Försäkring är ju tyvärr annorlunda :( Jag ser inte fram mot just den delen när jag återupptar brukandet av hobbybilen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ett annat bra ställe som jag handlat olja hos är www.oljemagasinet.se. i  Mkt bra pris på både motor olja o transmissions olja

De har Mobil och Castrol oljor. Betalade ca 60:-/lit i 20L dunk för helsyntet 5W-40 och ca 70:-/lit för 80W-90 oljan. Allt inkl frakt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Tamaz ser att bilen kommit fram till köparen hoppas att du är nöjd med bilen.Jag vill tacka för all hjälp jag fått från forumet under dessa år varit in på det från starten men blev medlem senare kommit från älgjakten idag och igår skjöts en 10 taggare för hunden det har varit mycket jakt i veckan.Har köpt en traktor i sommar för att ha något skruvande nu när jag blivit pensionär.Lycka till och ha det så bra allihop jag kikar väl in ändå nån gång på forumet.hälsn Bertil

  • Like 6

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tror inte jag hittat för att jag sökt på  80W140 som står specat i smörjschemat och det du länkar till är 80W90. Hur stor skillnad det gör vet jag inte, just därför kände jag för att gå på exakt det som stod i specen.

 

Var i garaget och insåg att bilen läcker olja. :( Den är helt klar så den kommer från växel eller fördelningslåda, har torkat torrt med trasa och bromsrengöring för att enklare kunna lokalisera var det kommer ut. Uppskattningsvis hade det droppat runt en matsked olja ner på golvet på en knapp vecka, lite för mycket för min smak. Ska försöka komma ihåg att ta lite bilder för att göra tråden här lite roligare.

 

Sen fick jag inte med några snökedjor från Bertil, det var inget vi diskuterat, bara jag som antagit efter att jag förstått att kedjor fanns. Ingen i närområdet som bytt till breda däck och har några kedjor över de inte använder och kan släppa för en vettig peng?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skillnaden enligt ett produktblad jag läste är att lägsta flyt-temp är -29 på 80W-90 och -32 på 80W-140, en ointressant skillnad iaf. i Göteborgsområdet. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

inte för att va sån men i speciellt framaxel så kommer differentialoljan blanda sig ner i portalerna, så det är lika på bra att ha samma oljor där. Jag kör 75-90 syntetolja i både f-låda och i axlarna och har inte märkt att det skulle skada något.. Samma olja i axlarna på volvo lastvagnar, och de går ju i samma klimat som min 11 och garanterat hårdare än min fjuttkörning (i jämförelse med tryck i axlar mot drev osv..) Kör bilen året runt och såväl terräng som landsväg (uscha för asfalt), så min uppfattning är att bara det finns olja, som inte då sitter klistrat på husen av det den ska smörja, så duger det gott :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okej! Att oljan blandas var mer än jag visste, spännande att försvaret kör olika oljor då. Det är ju inga precisionsmaskiner vi kör så det är säkert inte så noga  bara det finns någon smörjning precis som ni säger. Nu är oljan ändå köpt och räcker ett tag, Behöver jag beställa igen blir det kanske en billigare variant. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skulle vara intressant att se ett original smörjschema, skulle inte förvåna mig om det var samma olja specat i både diff och portal. När senare uppdateringar av schemat gjorts har man intw förstått konstruktionen med hylsan kring drivaxeln som bara hindrar men inte tätar mellan axelrör och portal. Motoroljekvaliteten 5w30 har gissningsvis bra smörjegenskaper för vanliga raka kuggväxlar och valdes till ändamålet för att slippa ha fler oljekvaliteter än nödvändigt på lager.

 

Nån som ligger på ett tidigt smörjschema? Vad står i serviceböcker från Volvo?

Edited by ErikC304

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...