BeePee Postad 19 Oktober , 2015 Rapport Share Postad 19 Oktober , 2015 Hej Tamaz blev förvånad att den har läckt olja har ej haft problem med läckage oljor bytt nyligen 80w-140. växellåda GL1 växellådsolja Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 19 Oktober , 2015 Författare Rapport Share Postad 19 Oktober , 2015 Liten update, denna gång med bilder. Blev en snabbvända till garaget på kvällen då jag sprang på en blocketannons med lagerhyllor för 50kr, först till kvarn. Efter några timmars fixande finns det nu betydligt mer bra förvaring. Det tog som vanligt mycket mer tid än man tror så han bara ta en snabbtitt på bilen. Två oljefläckar på backen. En under växellådan, och det ser onekligen ut som att det bara är urtappningspluggen som behöver dras åt lite mer, den andra nedanför fördelningslådan lite mer på bilens högersida. Jag har svårt att se exakt var det läcker, får försöka torka ännu mer torrt i helgen om jag kan ta mig till garaget. Då får jag även ta mig tid att dra åt pluggen i växellådan och se om läckaget där ger med sig. Någon som har tipps på det andra? Jag förstår att det är nästan omöjligt att se på mina bilder, tyvärr är det ganska kladdigt överallt där. BeePee: Vet du mer exakt när du bytte olja sist? Det är inte så att jag inte tror du tagit hand om den väl, det tror jag alla som sett den kan intyga, det är mer att jag gärna byter oljor på en för mig ny bil för att ha koll på när det blev gjort sist. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 19 Oktober , 2015 Rapport Share Postad 19 Oktober , 2015 Ärligt talat..att få en sån här gammal bil från 70-talet helt tät från div.oljeläckar är inget man kan räkna med, men lyckas man ska man vara stolt. Jag vill mena, att allt går men är det värt? För hittar man ett ställe som svettas kan det likaväl uppstå två nya läckage när man fixat det första, trots alla knep och trix för att göra detta pedantiskt. Bara skrivit detta, för att du inte ska tro att bara din bil läcker. För det gör nog alla våra gamla fordon mer eller mindre. Så slipper du ligga sömnlös. 9 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 20 Oktober , 2015 Författare Rapport Share Postad 20 Oktober , 2015 Jo, lite galet är det att leta alla småfel. Om det var från motorn det läckte lite skulle jag inte vara lika kinkig, där finns det mycket mer olja att ta av, och det är enkelt att både kolla oljenivå och fylla på när det behövs. Gjorde visserligen en överslagsräkning nu, även om det läcker en matsked i veckan (15ml) tar det nästan ett år innan halva mängden olja sipprat ut ur antingen växel eller fördelningslåda. Att det är lite oljefukt är ju en sak, att det står och droppar en annan. Som BeePee säger har den varit tät nyss, så tycker ändå det är värt att undersöka var det läcker. Om det är värt att åtgärdas är inte säkert, men jag vill gärna veta i vilken låda jag ska ha koll på oljenivån. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
broten Postad 20 Oktober , 2015 Rapport Share Postad 20 Oktober , 2015 Man brukar byta kopparbrickorna vid oljebyte koppar självhärdar med tiden //Bengt 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
BeePee Postad 20 Oktober , 2015 Rapport Share Postad 20 Oktober , 2015 Hej som sagts så kan det vara kopparbrickan som är nött har ej velat dra allt för hårt pluggarna bilen har ej stått på betonggolv så jag har ej märkt något,oljor bytt tidigt i våras men motoroljan bytt för max 2år sen har för mig att jag använde delsyntet.Aldrig problem med motorn övriga oljenivåer bör man kolla tycker jag då och då. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Peeter Postad 20 Oktober , 2015 Rapport Share Postad 20 Oktober , 2015 Jag har fått lära mej att ska man återanvända en kopparbricka så ska man värma upp den så att den är körsbärsröd då blir den mjuk och följsam igen. Låt svalna och torka av så ska den var som ny igen.... Eftersom koppar är mjukt så komprimeras bricka när man drar åt den med oljepluggen. Kan/vill/orkar man inte glödga upp den så är det en ny kopparbricka som gäller . Får man ändå inte tätt så kan man testa att köra med en "tredoring/gummistålbricka" Lite osäker på om dessa tål bensin som kan finnas i motoroljan eftersom dom egentligen till för hydraulik. Gäller att hitta en som är tight,ska helst nästan gängas på plats.Gummit inuti den fungerar som en o-ring. Dom finns i både tum och mm storlekar, finns t.ex på swedol Här är finns en bild på hur dom ser ut... http://www.nimaab.se/se/art/tredoring.php 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ErikC304 Postad 20 Oktober , 2015 Rapport Share Postad 20 Oktober , 2015 Leta småfel må va galet, men också ett sätt att lära känna sin bil! De sex C3or jag ägt har alla haft mer eller mindre oljefilm på olika delar av transmissionen och dropphäng på pluggarna, av ålder på packningar och/eller halvfesna tätningsbrickor. Utifrån min synvinkel är fördelningslådan känsligast i C3-transmissionen, men kan liksom inte vetenskapligt bevisa att det är så. Det har hörts flera gånger här på forumet och via hörsägen att "faan, kom bara en kilometer så stod bilen still hur jag än gasade!" och så har det visat sig droppat färdigt, inget synts på backen och osmorda drev nedsmälta till rullar utan ingrepp. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Einhead Postad 20 Oktober , 2015 Rapport Share Postad 20 Oktober , 2015 Ett litet tillägg angående att göra koppar mjukt; Vad jag har fått lära mej fungerar koppar tvårt om jämfört med järn vad beträffar att göra "mjuk" igen.. man hettar mycket riktigt uppkopparn till körsbärsröd.. men sedan ett dopp ned i kallvatten.. då.. blir den mjuk igen.. SJälvhärdar vete fasikens.. däremot härdar koppar av att blir bearbetad.. typ vibrationer... broms och bränslerör i ren koppar är därför ingen bra ide om man vill ha säkerhet och livslängd.. Nån som har stenkoll på detta? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dexxas Postad 20 Oktober , 2015 Rapport Share Postad 20 Oktober , 2015 Håller med,Koppar ska kylas efter glödgning för att åter bli mjuk. Mvh/Dexx 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 20 Oktober , 2015 Rapport Share Postad 20 Oktober , 2015 Håller också med. Så gör man med kopparbrickorna på tändstiften i flygmotorer varje gång stiften varit ute (var 100'e timme). Brickorna blir väldigt mjuka, kan lätt böjas med fingrarna. Men när man drar åt stiften plattas brickan till och ökar lite i diameter. 6-8 glödgningar, sedan är de för stora... 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 21 Oktober , 2015 Författare Rapport Share Postad 21 Oktober , 2015 Att man ska byta kopparbrickorna känner jag till från vanliga motoroljebyten även om det inte alltid behövs varje gång. Tack för en liten varning om fördelningslådan Erik, ska hålla extra koll på den. Går det på något smidigt sätt att se oljenovå i respektive låda, eller är det tappar ur, mäta upp, och fylla på igen som gäller för att ha koll? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eimsy Postad 21 Oktober , 2015 Rapport Share Postad 21 Oktober , 2015 Här är en bra samling med manualer, smörjschema mm. http://www.klabbe.eu/manualer/manualer.html Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Peeter Postad 21 Oktober , 2015 Rapport Share Postad 21 Oktober , 2015 Ja där ser man .... glödgas och kylas av i vattenbad... då har man lärt sej något nytt idag igen.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ErikC304 Postad 21 Oktober , 2015 Rapport Share Postad 21 Oktober , 2015 Går det på något smidigt sätt att se oljenovå i respektive låda? Det enda jag lyckats med är öppna påfyllningpluggen på resp låda och känna med finger. Får man inget på fingret på det lilla man får ner genom plugghålet så behövs det fyllas på. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
smen Postad 21 Oktober , 2015 Rapport Share Postad 21 Oktober , 2015 Ja där ser man .... glödgas och kylas av i vattenbad... då har man lärt sej något nytt idag igen.. Det är bra att ni ungdomar för arvet och kunskapen från oss gamlingar vidare 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pebl Postad 21 Oktober , 2015 Rapport Share Postad 21 Oktober , 2015 Ungdomar.... Jag som är 40+ lärde mig detta i trä/metallslöjden i 5:e klass så det kan väl inte räknas som nymodigheter eller humbug att man kan mjukgöra koppar medelst uppvärmning till körsbärsrött och kylning i källvatten? 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Peeter Postad 22 Oktober , 2015 Rapport Share Postad 22 Oktober , 2015 Ja där ser man .... glödgas och kylas av i vattenbad... då har man lärt sej något nytt idag igen.. Det är bra att ni ungdomar för arvet och kunskapen från oss gamlingar vidare Det var länge sen man kallades ungdom... Måste nog ha varit minst 40 år sen 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 26 Oktober , 2015 Författare Rapport Share Postad 26 Oktober , 2015 Jag var i garaget igår och fortsatte arbetet att röjja. Tyvärr så mycket att jag inte hittade verktyg för att testa dra åt oljepluggen i växellådan mer. Skulle vara intressant att se ett original smörjschema, skulle inte förvåna mig om det var samma olja specat i både diff och portal. När senare uppdateringar av schemat gjorts har man intw förstått konstruktionen med hylsan kring drivaxeln som bara hindrar men inte tätar mellan axelrör och portal. Motoroljekvaliteten 5w30 har gissningsvis bra smörjegenskaper för vanliga raka kuggväxlar och valdes till ändamålet för att slippa ha fler oljekvaliteter än nödvändigt på lager.Nån som ligger på ett tidigt smörjschema? Vad står i serviceböcker från Volvo? Kollade på kul bland pappren som kom med bilen och enligt smörjschemat från -75 så är det även där olika oljor i diff och portaler. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 2 November , 2015 Författare Rapport Share Postad 2 November , 2015 Något jag saknar i bilen är ett 12V förbrukningsbatteri till extraprylar. Utbudet på roliga elektronikprylar att sätta i bilen blir mycket större om man har tillgång till 12V. Har kollat på CTEKs D250S Dual-laddare som även har stöd för att kunna koppla på solceller. Problemet är att den är tänkt att kopplas till en 12V generator. Det kan i sin tur vara en intressant tanke att kanske montera i framtiden, men primärt tänkte jag nyttja någon 24 -> 12V DC-DC konverter. Antingen kopplar man DC-DC konvertern till generatoringången, eller så kopplar man den med ett relä till solcellsingången, så att när konvertern går på (förslagsvis med motorn) så kopplar den över och laddar från den, för att annars ladda via eventuella solceller. Vilken variant som är bäst vet jag inte, jag har mailat CTEK för att se hur de tycker man ska koppla. Polaren har en vanlig 13.8V konverter med ett batteri efter, men jag är osäker på om batteriet verkligen blir ordentligt laddat så, med risk att det dör i förtid. Köper man ett AGM förbrukningsbatteri så har jag för mig de gillar att laddas med högre spänning än vanliga blyaccar. Hur har ni andra gjort och hur fungerar det? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jimmystrom Postad 2 November , 2015 Rapport Share Postad 2 November , 2015 Härlig tråd och grymt fin bil du hittat. Letar själv efter en egen att ställa på uppfarten Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pebl Postad 2 November , 2015 Rapport Share Postad 2 November , 2015 Något jag saknar i bilen är ett 12V förbrukningsbatteri till extraprylar. Utbudet på roliga elektronikprylar att sätta i bilen blir mycket större om man har tillgång till 12V. Har kollat på CTEKs D250S Dual-laddare som även har stöd för att kunna koppla på solceller. Problemet är att den är tänkt att kopplas till en 12V generator. Det kan i sin tur vara en intressant tanke att kanske montera i framtiden, men primärt tänkte jag nyttja någon 24 -> 12V DC-DC konverter. Antingen kopplar man DC-DC konvertern till generatoringången, eller så kopplar man den med ett relä till solcellsingången, så att när konvertern går på (förslagsvis med motorn) så kopplar den över och laddar från den, för att annars ladda via eventuella solceller. Vilken variant som är bäst vet jag inte, jag har mailat CTEK för att se hur de tycker man ska koppla. Polaren har en vanlig 13.8V konverter med ett batteri efter, men jag är osäker på om batteriet verkligen blir ordentligt laddat så, med risk att det dör i förtid. Köper man ett AGM förbrukningsbatteri så har jag för mig de gillar att laddas med högre spänning än vanliga blyaccar. Hur har ni andra gjort och hur fungerar det? Jag köpte en 12v 55A generator från en Daihatsu på skroten, Monterade den på vänster sida av motorn och kopplade så den laddar ett separat 12v batteri. Några 24v reläer slår på spänningen i 12v-systemet med signal från vanliga tändningen. Driver Kylfläkt, Styrservo, stereo, komradio, mysbelysning, kylbox, backkamera med mera. Generatorinstallationen finns beskriven i min tråd "ladufyndet" Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 2 November , 2015 Rapport Share Postad 2 November , 2015 Jag var i garaget igår och fortsatte arbetet att röjja. Tyvärr så mycket att jag inte hittade verktyg för att testa dra åt oljepluggen i växellådan mer. Kollade på kul bland pappren som kom med bilen och enligt smörjschemat från -75 så är det även där olika oljor i diff och portaler. smorjschema.jpg Finns diskuterat på en massa platser, men "nuförtiden" går det med mindre antal burkar. Är väl en kombo av bättre vetenskap om vad som behövs o bättre oljor Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 3 November , 2015 Författare Rapport Share Postad 3 November , 2015 Egen generator skulle ju inte vara så dumt. Frågan är om inte en liten 24->12V DC-DC konverter skulle vara en bra början innan generatorn är på plats. Vad krävs mer än själva generatorn för laddning den kräver ju någon typ av laddstyrning också men vad? Vad för generator är bäst att välja? Finns det någon som redan har remskiva som passar extra bra? Gissar att en generator från en liten bensinmotor borde passa bra för att matcha varvtalet på våra bilar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 9 November , 2015 Författare Rapport Share Postad 9 November , 2015 Köpte en sats med kopparbrickor på biltema, de var något tunnare än original men tror inte det kommer göra så stor skillnad, hoppas det håller tätt nu. Är det generellt mycket tumstorlekar på bult och mutter i våra bilar? Det är något jag fått för mig att det är, men inget av det jag skruvade på i helgen när jag bytte olja i växellådan eller lossade saker för att komma åt verkade vara det. Det hela resulterade i att jag nu beställt ett stort hylsnyckelset från kamasa tools. Är en uppsättning hylsor med storlekar i tum något jag också kommer behöva? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.