Gå till innehåll

Min egna c303!


Tamaz

Rekommendera Poster

Ah, där var den! :D

 

Fördelningslådan är konstant oljig men jag lyckas inte se var den läcker så tänkte jag skulle byta packningen för "locket" på ovansidan när jag ändå byter olja i den.

 

Blev som vanligt inte alls så mycket gjort igår som jag hoppats. :(

 

Det som blev gjort:

- Nytt LED-backljus då glaset på original gick åt i skogen.

- Nya lås i alla dörrar, tre nycklar färre på knippan och extra bonus att ett av mina gamla lås och nyckel var samma som det nya settet, så jag har nu två extranycklar istället för en och en extra låskolv.

- Massor med torkat sediment städades ur bilen.

- Bytte olja och oljefilter i motorn, lite vatten fans där i trotts allt, oljan var lite grå men det var inte så mycket. Passade på att byta ventilkåpspackning och rengöra kåpan från gammalt sot och beläggningar.

- Monterat ihop insuget igen med nytt luftfilter.

- Monterade bort och tömde framlyktorna då de var 1/3 fyllda med vatten. -.-

 

Hur viktig är mekaniken på insugsslangen som ska styra varmare insugsluft från grenröret när det är kallt? Det skulle vara mycket enklare att få insuget tätt om man slapp tre extra skarvar där...

 

Att göra:

- Byta olja och oljefilter i motorn igen efter att ha kört lite för att få ut mer vatten.

- Byta olja i Växellåda/Fördelningslåda.

- Byta olja i Diffar.

- Byta olja i Portaler.

- Montera laddning för 12V. 24->12V Konverter och CTEK-laddare.

- Montera 12V-batteri.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Hur viktig är mekaniken på insugsslangen som ska styra varmare insugsluft från grenröret när det är kallt? Det skulle vara mycket enklare att få insuget tätt om man slapp tre extra skarvar där...

 

 

 

Haft haveri på slangarna där nåt år, märkte ingen större skillnad (gjorde inget startförsök vid -30 utan att köra motorvärmare först, så visst kan det göra skillnad...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gripen: Tack då är det bara att köpa en tub och köra. :)

 

 

JDW: Ja, alltså vid själva starten gör det knappast någon skillnad, det tar ju ett tag innan grenröret blivit så varmt att det påverkar luften runt omkring, klart motorn kommer upp i temperatur lite snabbare och det är säkert trevligt, inte minst för alla frusna själar inne i bilen, tror inte det gör så stor skillnad för motorn med modern syntetisk 5W30 och så få kallstarter vi gör här i södra delen av landet. Jag kanske river ur hela skiten och drar nya täta insugsrör istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då var det jobbigaste gjort. Har beställt nya däck! Det blev Cooper Discoverer STT 315/75 R16, samma dimensioner som nuvarande, fast lite roligare mönster och 5st istället för bara fyra om man får punktering. Däckonline sänkte sina priser i förrgår så jag fick 5 däck för 12000kr med frakt. God Jul bilen!

 

EDIT:
Någon som vet en däckverkstad runt Södertälje som klarar av att kränga på och balansera däcken? Är slang att rekommendera? Om ja, var köper jag det?

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

I helgen blev det lite fixande av. Tjejjen slet på och bytte olja i växellåda, fördelningslåda, diffar och portaler! Själv sprang jag mest runt och fifflade med annat.

 

Vatten fans det i diffar och lådor, värst var det i lådorna. I portalerna kunde vi inte se något vatten, så teorierna här om att oljan blandar sig mellan portaler och diffar verkar inte ske så lätt, då borde det synts spår av vatten i portalerna också.

 

post-9208-0-69811400-1453122426_thumb.jpg

 

Jag visade hur man gjorde, sen var oljan plötsligt bytt överallt!

 

post-9208-0-54473000-1453122643_thumb.jpg

 

Medan oljan byttes opererade jag bort en bit onödigt avgasrör:

 

post-9208-0-93841100-1453122657_thumb.jpg

 

Kapade en bit efter böjen på röret och vred det sedan så det pekade utåt.

 

post-9208-0-56387000-1453122776_thumb.jpg

 

 

Nu är det bara kopplingen som är dålig sen badet. Går det att bara ta bort den här kåpan mellan blocket och sprängkåpan för att komma åt och spola ur där inne?

 

post-9208-0-18195700-1453122844_thumb.jpg

 

 

Det blir ett försök att få rent där inne imorgon, då får jag även hjälp att köra ner de nya däcken till garaget, så ska de bara krängas på fälgarna också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag badade så tänkte inte jag på dräneringspluggen på sprängkåpan som syns på sista bilden. Det gjorde att kopplingen nöp ihop men släppte med lite last sen som smör på brödet pajade stödlagret som sitter i svänghjulet. Så man bör nog dränera efter badet så hade iaf jag sluppit riva bort lådan och byta lager.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..

 

EDIT:

Någon som vet en däckverkstad runt Södertälje som klarar av att kränga på och balansera däcken? Är slang att rekommendera? Om ja, var köper jag det?

 

Alla Lastbilsdäckare fixar montage/balans ( jag balanserade inte, komforthöjningen ganska stor ändå...)

 

Jag köpte slang från Däckonline, gick inte att hitta via meny, men googla tyre tubes och dimension. Många kör utan slang, men jag satte i...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick hjälp av brorsan i tisdags att köra ner däcken till garaget med hans Transporter. Inte dåligt med lastutrymme i 11:an heller, utan att fälla bänken kunde vi förvara alla fem däcken i bakluckan.

 

När vi var där skruvade vi bort plåten som sitter mellan tråget och sprängkåpan, redan när vi börjat lossa några bultar började vatten droppa, och när vi pillade undan metallpackningen som satt där forsade det ut.

 

Bilen har alltså stått med några centimeter vatten runt kopplingen i närmare två månader. Jag hoppas verkligen att lagren klarat sig så jag kan vara klar nu. Bilarna är verkligen gjorda för att vada, inte bada. De är inte sådär oövervinnliga i terrängen man gärna får känslan av när man är ute och kör. ;)

 

Fick tips att försöka spola rent kopplingen med högtryck för att slippa ta ut den, det gick inte via den lilla springa vi fick upp när vi tog bort plåten då vi kom in på fel sida svänghjulet, så det var bara att skruva loss kardaner och börja slita i lådorna. Efter några timmar hade vi fått tillbaka lådorna så långt som går utan att sänka ner dom (fördelningslådan tar i balken/vacumtanken bak) vi kunde spola ur kopplingen med högtrycken tills geggvattnet var borta. Nu står allt isärplockat för att torka. Ska ge mig på urtappningsbulten som sitter under kopplingen också, den måste gå att lossa i framtiden för att slippa allt det här.

 

post-9208-0-36454400-1453360718_thumb.jpg

 

post-9208-0-78423300-1453360723_thumb.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkligt vilket projekt det blev för dig.. jag badar min bil rejält över halvljusen varje gång vi kör i våran ledningsgata här.. i snitt en gång/månad och har aldrig haft trubbel med nåt liknande.

Och då känner jag verkligen efter om nåt försämras. Det enda jag märker är att styrservoremmen kan slira till innan den torkar och att bromsarna tar taskigt en stund.

 

Fördelen när vi kör här är att vi har ca45 minuters motorvägskörning hem efter ler och vattenbaden.. kanske det blåser/torkar torrt under den tiden på vägen hem då och aldrig hinner skapa problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svana:

Ja, men vi fick ju motorstopp av att vatten kom in i insuget så bilen blev stående 20 minuter med vatten ända upp till sätesdynorna i fram. Om vi inte fastnat i utan kommit rätt igenom på under minuten hade det nog inte kommit in några större mängder vatten nånstans.

 

Frippe:

Vad ska vara tät? Sprängkåpan runt kopplingen? Problemet var att vattnet stod över luftningsslangarna också, så det rann den vägen in.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Frippe:

Vad ska vara tät? Sprängkåpan runt kopplingen? Problemet var att vattnet stod över luftningsslangarna också, så det rann den vägen in.

Jajustde ja jo jag menade sprängkåpan..åfan, så det sög in det bakvägen..så ska man bada så får man se till att dra upp dem en bit extra då :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har det shoppats lite till.

Eftersom alla verkar ha så små bilar säljs det ju inte några 60" LED-ramper, så jag har nu beställt 2st 30" att montera i bredd.

 

http://www.aliexpress.com/item/FREE-SHIPPING-30-INCH-180W-CREE-LED-LIGHT-BAR-SPOT-FLOOD-COMBO-BEAM-FOR-OFFROAD-CAMPING/2035195556.html

 

Blev också en order på en 12V->12V Buck-Boost för jämnare ström som är tänkt att driva lite trådlöst nätverk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Ja, det spelar inte så stor roll hur mycket kul leksaker man köper till bilen när KOPPLINGEN ÄRGAT IHOP! :(

 

Hade en förhoppning om att jag skulle få den att släppa om jag fick ut bilen ur garaget, sagt och gjort, i med lågväxel, starta så bilen rullar, ner med kopplingspedalen, ingen skillnad, varva upp ordentligt med gas och sen bromsa så hårt som bara går. Återupprepade några gånger utan resultat, blev att snällt köra in i garaget igen utan koppling. Tur den har lågväxel så den ändå är flyttbar.

 

Nu får jag slita isär allt igen. Är det värt att byta till en ny fin koppling istället när man ändå måste ta ut den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fel metod..

Högsta växeln i med motor avstängd, koppöongen nedtryckt och ryck bilen fram och tillbaks så transmissionsglappet gör att den tillslut rycker loss.

När kopplingen väl släppt bör du slira ner den lite försiktigt för att få tryckplattan ren igen.

 

Men om ändå urtrampningslagret låter illa som du beskrev..kanske det är lika bra att riva isär ändå.

Inget stort jobb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rycka, som i med ett annat fordon antar jag? Gissar att man inte direkt kan få fart nog genom att putta för hand?

 

Urtrampningslager vill jag såklart också byta, men det skulle vara önskvärt att få bilen körbar igen så fort som möjligt då det är besiktning snart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...