Gå till innehåll

Min egna c303!


Tamaz

Rekommendera Poster

Min är aluzink men saknar både huvudströmbrytare och säkringen. Förra ägaren har dock monterat en brytare, så det finns, men inte samma installation som på Diffens bilder. Jag har det monterat genom plåten så vredet sitter i baljan bakom förarstolen. Har dock inte kopplat vinchen över brytaren då jag är tvexam till om den pallar med strömmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johannes, ja men jag tror dessa bilar är registrerade med vinch, så det på så sätt står i pappren och är godkänt. Jag funderar på att sätta stag från vinchfästet ut till hörnen på originalfångaren så det blir lite mindre som en ful vass fyrkant i fram och mer som en hel kofångare.

 

Typ såhär:

 

post-9208-0-64305000-1472461997_thumb.jpg

 

Tror det skulle göra att allt smälter in lite bättre och ser mindre ut som den fula påsvetsade box det är. :) Min teori är också att det skulle hjälpa vika ner små träd och annat sly man kör över så det hamnar åt sidan och under däcken med mindre risk att fastna i slangar och annat under bilen.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra idé med vinschen, går i samma tankar att bygga "vingar" på sidorna.

 

Inuti vingarna får man kanske plats till stroppar och trädsparare eller en kompressortank? Undrar vad som händer om man krockar med en sån längst fram.... 😄

 

Det är nog bäst att fråga på besiktningen nästa gång (har inte vinschen på ännu).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kompressortanken är ju inte nån högtryckstank direkt, tror det är minsta problemet vid en krock. En enklare fender-bender kanske ger en liten spricka med högt pysande ljud. :) Stroppar kan man ju inte ha för många så det skadar väl inte med mer plats för sånt. ;)

 

Johannes, missade att svara på din fråga om solpanelerna. Just nu har jag 1st 100W -panel, jag har ingen aning om hur mycket ström det faktiskt kommer generera. Vet inte heller hur mycket ström CTEK-laddaren pallar med, den klarar att ladda batteriet med 20A, men vet inte om det även gäller via solcellsregulatorn eller om det bara är via generatoringången. Ännu har jag inga förbrukare inkopplade på 12V-systemet. I första hand blir det komradio, 4G/Wifi-router och mobilladdning.

 

Tanken är att flytta bort alla förbrukare man kan tänkas nyttja när bilen är avstängd för att inte riskera att dra ur eller skada startbatterierna. Solcellerna är bara tänkt att komplettera batteriet så jag klarar längre mellan laddningar, exempelvis om man campar med bilen över en helg. Har jag tur och det är soligt kanske 4G-routern kan vara igång dygnet runt utan att det laddar ur mer än vad som laddas under dagen. Jag får helt enkelt testa och se hur långt en ensam 100W-panel räcker.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IMHO load to the extra weight of the car - it is dangerous, especially bear the weight forward. In the event of heavy braking at a speed greater than 80 km / h the car can stand upright. This I read in the recommendations for the soldiers - drivers. This machine has a constructive nuance.

The solar panel is 100 watts installed in my boat and supports two 63 ampere charge batteries of 12 volts. Its power lacking in abundance and at the end of the day the solar charge controller shows that the batteries are recharged. Then disconnect the solar panel.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Satt varken huvudström eller säkring på min Aluzink 11, var väl kanske en åtgärd efter den där fastklämmningsolyckan och bilar som inte var i drift kanske inte fick detta gjort, men nu spånar jag bara. :)

 

Finns i nån tråd för 100 år sen tror jag...

 

Man installerade (säkerhets)strömbrytaren på bilar som användes på regementena, men inte på förrådsställda. Därför finns olika varianter.

 

Jag installerade en på min gamla, då den stog periodvis o batteriet hade en tendens o tömmas. Fast att ha vredet på utsidan vart tvärdöd i skogen innan man kom på att nyckeln skavt mot nåt....

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

snetok > Yea, I know its a bit front heavy already, but with a bigger and a lot heavier spare tire to compensate in the back, and the fact that i only do about 70km/h I think I'm safe.

 

JDW > Ja, det är smidigt att kunna slå av på ett enda ställe och veta att man inte kan ha glömt något på om man lämnar bilen på obestämd tid i garaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Dags för update.

 

Har varit ute med bilen på äventyr, innan avfärd blev det en massa snabbfixande som vanligt, i stressen tog jag såklart inga bilder så det får bli mest text denna gång.

 

Det som hans med innan avfärd:

Drog fram en 16mm2 kabel med från 12V-batteriet till säkringsplinten på pasagerarsidan och installerade en fördelningsplint.

 

Monterade en panel med switchar för att kunna styra på/av för 12V-utrustningen.

Använde en sån här:

https://www.aliexpress.com/item/2016-New-12-24V-6-Gang-Waterproof-Car-Auto-Boat-Marine-LED-Rocker-Switch-Panel-Circuit/32662822141.html

 

Installerade min WOUXUN KG-UV920P Dualband-komradio (UHF/VHF).

Slängde också i en gammal RA145 som jag tjuvkopplade in på 12V från bilen istället för originalpacket med D-celler. Antennställare och antenn fick en tillfällig montering på takräcket.

 

Jag bytte släpkontakt på bilen till en vanlig civil 7-polig 24V-kontakt och lampor i släpet till 24V.

 

Äventyret var ett lajv (Blodsband Reloaded) i post-apocalyptisk stil (typ mad max). För att bilen skulle passa in bättre och inte se så fin ut målades den med vatten och krita vilket gav bra effekt och förhoppningsvis är enkelt att spola av.

 

Det gick bra med logistiken. Riktigt smidigt att kunna få med båda släpen vi hade med till eventet ut i terrängen. Förra året saknade vi TGB med kula så allt som var i släpen fick lastas i omgångar i bilen och köras från den plats det tog stopp för personbilarna.

 

post-9208-0-61771200-1475609153_thumb.jpg

 

Och en fin bild på bilen från själva eventet. Jag hade av min nya dualband-antenn (saknas bara en liten skruv så blir den som ny). Jag tappade jag bort ena pinnen som håller upp framrutan, och jag blev av med högerspegelns glas och gummilist som är kvar nånstans i skogen. Den mesta körningen var mycket snäll så jag fick aldrig använda vinchen, mest körde vi ner mindre träd och sly. Jag fick också köra lite riktig terräng med mitt släp (inte det på bilden) för att bogsera hem en cross vars gaswire gett upp ute i skogen.

 

post-9208-0-24976200-1475609153_thumb.jpg

 

 

Riktigt kul var det, men sjukt läskigt att backa när det är en massa folk omkring då man inte har en chans att se om nån är bakom. Har beställt ett kit med backkameror för att lösa det problemet.

 

Jag hoppas på att komma ner i garaget och fixa lite mer inom närmsta veckorna. Då kan jag försöka ta lite mer kort.

  • Like 11
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såhär ser släpet ut. Det är en liten gullig obromsad sak med 600kg totalvikt för att jag ska få dra det bakom 11:an med endast B-kort (Max 750kg). Gammalt, fult och rostigt, men det kostade inte mer än några tusenlappar besiktigat och klart. Vi får se hur det blir i framtiden. Jag har ögonmåttat bultmönstret och ska testa om en gammal 14" volvofälg med 5x108 går på. Med ett par större hjul skulle det passa bättre bakom 11:an (nu är det som synes lite lågt) och på köpet få lite mer markfri gång.

 

post-9208-0-94035500-1475690684_thumb.jpg

 

post-9208-0-45479700-1475690685_thumb.jpg

 

För LED-konvertering beställdes följande lampor:
 

Sidolampor

 

Baklampor med reflex

 

Numerplåtsbelysning

 

Hittade också spännande tire diflators till bilen när jag tittade runt på youtube så jag tog hem ett par billiga kinakopior att testa.

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Igår fick jag hem ett paket från Kina. Bildkvalitén är inte riktigt som på blu-ray men allt verkar fungera och jag tror man kommer se tillräckligt bra för att slippa köra över någon eller backa in i för stora träd.

 

post-9208-0-68593900-1475853677_thumb.jpg

  • Like 8
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag fick jag upp de två viktigaste kamerorna, de där bak så jag kan se att jag inte backar över någon. Jag vet inte riktigt hur jag ska montera de på sidorna utan att de sticker ut och blir mos mot första bästa träd. Jag slängde också upp en ledramp så man ser nånting bakåt när det är mörkt.

 

post-9208-0-65679300-1475958906_thumb.jpg

 

post-9208-0-03075400-1475958908_thumb.jpg

 

 

Jag hämtade ut en beställning på lite borr i storlekar som matchar ett sett med gängtappar jag köpte på en loppis för 250kr. Alla tappar jag tittat på hittills är av olika svenska märken, de flesta från SKF.

 

post-9208-0-30895700-1475958911_thumb.jpg

 

post-9208-0-21625200-1475958907_thumb.jpg

 

Tog äntligen tag i att försöka montera de nya reflexerna bak också (som jag fick nedslag på av besiktningsmannen).

 

post-9208-0-19227800-1475958909_thumb.jpg

 

post-9208-0-90465800-1475958909_thumb.jpg

 

post-9208-0-87651800-1475958910_thumb.jpg

 

Missade att fota, men jag har målat med biltemas zinkfärg, ska på med ny reflex när det torkat.

 

Fick med en bild på antennen för 145:an också.

 

post-9208-0-26615200-1475958906_thumb.jpg

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör med kameran rakt bakåt som backspegel,"nedergränsen" blir då axeln på släpkärran o funkar ganska bra vid fickparkering. Det var dumt att ha med allt för mycket himmel där (för ljusjusteringen) så jag böjde ner den ganska mycket efter första testerna. Speciellt bra för körning vid glest gatljus.. Dragkroken är med på "närsiktskameran" om det blir trångt.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte så stora förhoppningar om att se speciellt långt bakåt med kamerorna. Absolut inte när jag har alla fyra uppe och varje kamera får en fjärdedels yta på 9"-displayen. Jag ville ha en kamera som ser rakt ner bakom bilen, det är läskigt om det kan stå någon precis mot bilen och komma under kamerans synfält, då blir kameran bara som en falsk säkerhet. Egentligen skulle nog den som är vinklad nedåt räcka nu när jag vet hur långt "bakåt" den ändå ser, men det visste jag inte när jag beställde. Jag ville också ha kameror som komplement till sidospeglarna då de senare alltid pekar fel så fort man kört ut i skogen, och det passar mycket bättre att dela upp en skärm på fyra istället för tre bilder. :)

 

Ljus himmel har jag inte tänkt på, tack för varningen. Det är inga problem att vinkla om kameran om det behövs. Får provköra lite ute på riktigt och se hur det fungerar. :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag satte en kamera på en pinne fastsatt med en antennfot (fjäder) som sticker rakt ut över bakdörren och tittar rakt ner i höjd med reservhjulets bakkant, ser riktigt bra bakom bilen när jag backar mellan träd.

Sedan har jag fäst en kamera i en bit gummislang i underkant på reservdunkens hållare som sticker ut en dm utanför karossen åt sidan, perfekt när jag skall parkera riktigt nära väggen i garaget då jag ser kofångarens hörn och bakhjulet i bilden. Gummislangen gör att det inte blir några problem om jag kör för nära ett träd eller två.

Var inne på att sätta  kameran i en sådan där gummiarm för positionslyse på lastbilar men gummislangen funkar lika bra.

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Länge sen en uppdatering här, lite saker har hänt.

 

Först har bilen varit nere i Småland på ett Milsim/Airsoft/Lajv-event:

post-9208-0-63503500-1480930124_thumb.jpg

 

Och efter det så var det tillbaka på offroadkörning på Botkyrka MK.

 

post-9208-0-84182800-1480930245_thumb.jpg

 

post-9208-0-16236300-1480930247_thumb.jpg

 

post-9208-0-62206600-1480930247_thumb.jpg

 

post-9208-0-15981400-1480930248_thumb.jpg

 

 

Tyvärr fick vi återigen lite bekymmer på Botkyrka. Högst upp på en bergskulle så gick bromspedalen nästan i botten och man fick pumpa för att få bromsverkan.

 

Vid inbromsning drog bilen dessutom åt höger.

 

Med dålig koll på bromskretsarna trodde jag att det var som på en vanlig personbil med en krets för höger fram, vänster bak, och en för vänster fram och höger bak. Eftersom det verkade bromsa bättre på höger sida antog jag att eventuellt fel skulle gömma sig vänster fram eller höger bak. Magda hjälpte till att kontrollera bromsarna medan jag passade på att monterade nytt backljus.

 

post-9208-0-03872500-1480930673_thumb.jpg

 

Inte mycket gick bra den här dagen. Fick till slut dit nya backljuset som jag saknat men det lyser ju inte!

 

Hittade någon vecka senare problemet. Kontakten i växellådan som ska jorda och dra reläet för backljuset hade gett upp. Den lilla fjädern som ska nå in till armen på axeln hade rostat av.

 

Nu har jag gjort en fullösning, vi får se hur länge det fungerar, om det fungerar.

post-9208-0-40970700-1480933106_thumb.jpg

 

Eftersom vi inte hittade något läckage och inte har så mycket tidigare erfarenhet om bromsar (borde frågat här först, eller åtminstone läst verkstadshandboken. ;)) inhandlades en ny huvudbromscylinder. Misstankarna föll på den då det inte verkade försvinna någon bromsvätska ur systemet och vi därför antog ett inre läckage.

 

post-9208-0-23469200-1480932619_thumb.jpg

 

Efter att ha kollat i verkstadshandboken och fått lite nya insikter blev det ett nytt besök i garaget. Vi började med att byta plats på bilarna så min inte skulle stå i vägen under tiden den är okörbar.

 

post-9208-0-16570300-1480934303_thumb.jpg

 

Sen skruvande vi lite mer och hittade istället detta innanför bromstrumman höger fram:

 

post-9208-0-05803500-1480930871_thumb.jpg

 

Så nu blir det istället att byta bromsbackar på framaxeln. Det verkar dock inte vara så enkelt att komma åt. Jag funderar starkt på att byta alla bromscylindrarna fram på en gång när man har det isär. Det kostar det dubbla mot att bara byta backarna, men jag tror inte det är så mycket mer jobb, och det är lite grisigt som ni ser.

 

I brist på att kunna fortsätta med bromsproblemet (vi hade ju köpt fel reservdelar) så tittades det på lite annat när vi ändå var nere i garaget. Fläkten till värmaren bak ville inte längre vara med så den blev hemtagen. Efter en demontering, allmän översyn och lite nytt fett vid i glidlagren så snurrar den igen! Antagligen var den ledsen sen förra året när den blev dränkt. Dock förvånad att inte lindningarna brunnit upp då den stod stilla med ström påslagen ganska länge.

 

post-9208-0-82828400-1480933292_thumb.jpg

 

Jag fick rekommendationen att ta isär portalen och montera isär yttre delen med lager och allt så man får bort plattan med hjulbultarna och kommer åt bromsarna för att kunna byta backarna enkelt. Enligt verkstadshandboken är det inte nödvändigt men det verkar riktigt trångt och jävligt både att se och att komma åt. Har ni några tips? Finns det någon guide här på forumet om hur man byter bromsarna eller följer alla bara verkstadshandboken?

 

Ska försöka uppdatera lite mer kontinuerligt framöver, och även försöka fota lite mer under arbete så det inte bara blir bilder på sakerna när det är klart.

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser ut att vara gott om plats bromsarna är väl samma som c202? Är det för trångt lossa hjulcylinder och vid montering dit med hjulcylindrarna sist.

 

Finns även  konstruktionsmissen med som c202 har så har du hjulcylindrarna kolvar låsta i innersta läget med tex ståltråd vid monteringen så låt dem vara låsta så vid luftningen annars får den felvända  en luftficka kvar.  (den med kolven uppåt på din bild)

 

 

post-5279-0-63801300-1480944321.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan meddela att båda hemafixen nu är monterade och fungerar fint vid test. Kupéfläkten bak går fint i båda hastigheterna och backljuset fungerar fint än så länge. Vi får se hur länge den lagningen håller.

 

 

post-9208-0-52799500-1480946544_thumb.jpg

 

 

Har också testat en billig kina-fjärr till vinchen och det fungerade fint. Jag ska fundera på hur jag vill koppla in den bara. Fram till vinchen finns det alltid ström på, men jag vill inte att mottagaren ska vara igång konstant, så jag funderar på att dra strömmatningen till den inne från kupén. Då kan jag ha en liten på/av-knapp där inne till den, alternativt att den slås igång med tändningen.

 

post-9208-0-54291400-1480946757_thumb.jpg

 

 

eile:

Ditt nav är ju inte lika stort, det ser ut att finnas massor med plats på c202:an.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...