Gå till innehåll

Kombidunk motorsåg


Panks

Rekommendera Poster

Behöver komplettera sågutrustningen där jag bor så jag slipper släpa alla prylar 20mil varje gång det ska tas ned nåt träd. Tänkte köpa en kombidunk och vet att jag sett en typ där man skruvar fast en oljedunk på en vanlig 5litersdunk. Hittar inte vart det finns och köpa. Nån som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset. Kollade Husqvarnas sortiment på webben och tyckte inte att den fanns där. Annars får det bli en riktig dunk hit också. Vill snåla lite då den inte kommer att flänga runt i skogen. Annars kan man ju alltid tejpa fast en oljeflaska på en dunk ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en husqvarna kombidunk med löstagbar soppadunk du kan få om du hämtar skiten här.....

Påfyllningspipen med inbyggd ventil som är med i kittet är rent skräp,åtminstone var den jag fick inte gastät utan det luktade soppa i hela bilen om dunken var med.

 

Har aldrig fungerat bra då soppadunkarna inte är tillräckligt lika i storlek.

 

Jag använder en normal soppadunk och en lös oljeflaska......billigt o lätt utbytbart.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör med en kombidunk som redan är klar. Tycker den funkar bra, man får plats med fil och tändstiftnyckel/skruvmejseln mellan dunkarna och hänger man på 2-3 kedjor, så är det bara att kasta in i bilen eller hugga med sej i flykten när det är brått att såga.
Sen är det nog som Dex skriver, det blir ju aldrig tomt på både bensin och olja samtidigt, men det beror garanterat på vad sågen tar av varje, 2 liter olja och 6 liter bensin. Ser jag bara till att fylla dem när jag kommer hem räcker det garanterat en dag med min kapacitet i alla fall,
Japp har man pipen framme på bensindunken när man transporterar den så luktar det bensin, men skruvar man av den och vänder och sätter på transport locket, är den tät även gasmässigt,
Hm min är nog typ 25 år gammal nu och borde bytas, men vad katten en ny sådan orange är det Husqvarna tro kostar ju upp mot 1000 lappen, så den får hänga med så länge den är tät.
Annars så skulle jag bara ta en 4 liters dunk och ställa i en tex Biltemas shopping bag för 6 kr, med soppa dunk och fil mm så jag hade det samlat. Det håller reda på grejorna och blått hittar man i skogen igen. ;)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dunk för skogen har jag som funkar, men dom grejerna bor vid skogen. Blir ju bara ett sölande att hålla på och köra det fram och tillbaka när jag behöver jobba lite hemma på tomten. Det blir nog din lösning så länge Hansen. Separata dunkar i en kasse :wub:  Somsagt, jag tänkte inte lägga ut några stora summor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nån med smart lösning?

 

Man ska ju ha bensin, olja o fil o lite verktyg, å sågen förståss.

Även om man kör så nära man kan så är man en bit bort när det är tomt o sen när man ska tbx.

 

Har en 5l dunk o en "plastportfölj" för verktygen som jag kan trä på svärdet, men oljeflaska o hjälm blir andra handen.

 

Armarna brukar ju vara ganska långa på hemvägen,,,,,

 

Plastkasse känns som att inte allt kommer med hem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag känner igen problemet, ofta är traktorn med, men ibland vill man snabbt ut och då blir det en bit att gå från bilen. 5-6-7kg i varje näve. Sen lite vatten, käk, yxa, kilar, vändjärn och verktyg. Har funderat på att modda en gammal ryggsäck så man kan ställa dunken på mesen. Resten i eller på sidan av säcken. Då kan man lägga sågen på axeln och skifta sida emellanåt. Får ju med det som behövs i en Ikea kasse. Men den är ju inge vidare att bära.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Husqvarnas nya kombidunk kostar 500:-, har ensådan funkar jätte bra. Man kan låsa piparna genom att vrida på dem, båda har autostopp.

Hittade den på Husqvarnas sida under Husqvarna Sverige/ Skog och trädgård/Tillbehör/Tillbehör trimmer/kombidunk, fick leta enstund.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men, efter att jag kollat datumen på inläggen så kanske du redan köpt en

Nädå. Kommit en massa annat stök emellan så träden står kvar 😉

 

Blir säkert en ny huskydunk. Alltid skönt att höra nån som är nöjd. Får man plats med stihlfilen i tillbehörsfacket?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nädå. Kommit en massa annat stök emellan så träden står kvar

Blir säkert en ny huskydunk. Alltid skönt att höra nån som är nöjd. Får man plats med stihlfilen i tillbehörsfacket?

Japp finns plats för rund och plattfil samt tändstiftsnyckel på ena sidan och för extra kedjor och filmval på andra sidan i ett fack med lock.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...