Gå till innehåll

Hvor mange C303 er der produceret ?


HRJ

Rekommendera Poster

8564 bilar byggdes varav ca 75% gick till Sveriges och Malaysias Försvarsmakter.Övriga 25% gick till Räddningstjänster och tele/elbolag samt en del gick till Malaysias polis.  Källa: Soldat & Teknik Nr 5 2015

 

När det gäller 1111-bilarna har jag hört en siffra på 850 st. I den siffran tror jag inte robotbilarna räknas med. Är osäker.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8564 bilar byggdes varav ca 75% gick till Sveriges och Malaysias Försvarsmakter.Övriga 25% gick till Räddningstjänster och tele/elbolag samt en del gick till Malaysias polis.  Källa: Soldat & Teknik Nr 5 2015

 

När det gäller 1111-bilarna har jag hört en siffra på 850 st. I den siffran tror jag inte robotbilarna räknas med. Är osäker.

 

Pvrbtgb 1111 är byggda på skrotade pvpjtgb 1111

Dvs man har skippat karossen, satt på en ny kaross och återanvänt båge och framrutorna

Så för varje pvrbtgb 1111  finns det en pvpjtgb 1111 mindre.

 

Sen tror jag nog inte på att det är tillverkat 850 1111 av en serie på ca 6500 bilar. Det motsvarar 13% av alla TGB 11-13-20 som rullat i försvaret och så vanliga är väl inte 1111?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PVpjtgb1111 så fanns det 15st IB77,, med 1 brigad PV kompani (osäker om de körde BV?) och 15*4 bataljonsPV * 1PV pluton (de körde 1111).

 

dvs på bataljon 60 enheter * 4 bilar =240st

Brigad  ev 15*2*4= 120 bilar

+ kanske några "lösdrivare" på fördelningsnivå eller "lokala behov".

 

vet inte om MekB/ pansar hade hjulfordon med också?

 

dvs max 4-500st..

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...