Hakanaxs Postad 5 November , 2015 Rapport Share Postad 5 November , 2015 Man använder inte samma hål två gånger. Eftersom det är ganska stora nabbar på däcken så flyttar jag dubbarna så att jag skruvar in i ett nytt hål. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 5 November , 2015 Rapport Share Postad 5 November , 2015 Ang brandrisken så minskar man den betydligt genom att uppgradera till diesel, åsså finns det ett par fördelar till Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 5 November , 2015 Rapport Share Postad 5 November , 2015 Spolarvätska är ju en läskig brandhärd man kan undvika, Iaf på sommarhalvåret Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frippe S Postad 5 November , 2015 Rapport Share Postad 5 November , 2015 Ingen stor skillnad men jag kör med elpump kopplad på tändning men även via en såndär frän brytare med rött "flipplock" på ovanför tändningsnyckeln så den är lätt att slå av, största fördelen är dock att den alltid startar snabbt då motorn inte dras runt för att pumpa 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Volvo_Rules Postad 5 November , 2015 Rapport Share Postad 5 November , 2015 Börjar man tänka på hur farliga gamla veteranare är så vågar man ju knappt köra med dom. Min duett t ex saknar ju bälten, har bara en bromskrets, ABS är bara o glömma, rattstången är som ett järnspett riktat mot bröstkorgen. Men man får som många skriver, köra med förnuft och låg hastighet. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Chromix Postad 5 November , 2015 Rapport Share Postad 5 November , 2015 Man använder inte samma hål två gånger. Eftersom det är ganska stora nabbar på däcken så flyttar jag dubbarna så att jag skruvar in i ett nytt hål. Mmmh, de stämmer val, nabbar är stora men hur ofta kan man väl göra nya hål innan de är perforerad och går i bitar? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 7 November , 2015 Rapport Share Postad 7 November , 2015 http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/gallery/image/709-10497391-785082598180651-7350934942619737634-o/ Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Audi Quattro Postad 7 November , 2015 Rapport Share Postad 7 November , 2015 Mmmh, de stämmer val, nabbar är stora men hur ofta kan man väl göra nya hål innan de är perforerad och går i bitar? Jag har kört skruvdubbar i mina General Grabber AT2 och då använt dom förborrade hålen för vanliga dubbar. Har funkat toppen att skruva i och ur dubbarna även i dom flera gånger utan att dubbarna sitter för dåligt och lossnar. Den mängd lera/grus som ev kommer in i hålen påverkar inte när dubbarna ska dras i igen. Numera kör jag dock andra hjul på sommaren så jag räknar med att inte skruva ur dubbarna nå mera. (för övrigt best gripp skruvdubb med bra utstick fast det är även rejält bra grepp i däcken utan dubbar) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ErikC304 Postad 7 November , 2015 Rapport Share Postad 7 November , 2015 Bilden i Vinkons post ovan: Jag minns inte omständigheterna runt varför man gjorde provet som resulterade i att bilen blev i det skicket, men den är inte krockad i trafik utan släppt med näsan först från en kran. Det är givetvis illa nog, resultatet blir väl likvärdigt med frontalkrock med lastbil give or take. Frågan är ju om man överhuvudtaget överlevt en sån smäll, men om man bortser från att man lär slagit skallen i rutan och överkroppen i ratten så lär man ju ha krossade ben och inre skador i bålen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 7 November , 2015 Rapport Share Postad 7 November , 2015 Bilden i Vinkons post ovan: Jag minns inte omständigheterna runt varför man gjorde provet som resulterade i att bilen blev i det skicket, men den är inte krockad i trafik utan släppt med näsan först från en kran. Det är givetvis illa nog, resultatet blir väl likvärdigt med frontalkrock med lastbil give or take. Frågan är ju om man överhuvudtaget överlevt en sån smäll, men om man bortser från att man lär slagit skallen i rutan och överkroppen i ratten så lär man ju ha krossade ben och inre skador i bålen. Jag har för mig att det var värnpliktsnytt alt. något värnpliktsråd som ville poängtera att bilarna är gamla och trafikfarliga. Annars har jag hört några olika berättelser där värnpliktiga har fått huggit av förarens ben med yxa vid olyckor, men det är andrahandsinformation iofs inte otroliga uppgifter. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gripen Postad 7 November , 2015 Rapport Share Postad 7 November , 2015 Annars har jag hört några olika berättelser där värnpliktiga har fått huggit av förarens ben med yxa vid olyckor, men det är andrahandsinformation iofs inte otroliga uppgifter. http://www.aftonbladet.se/svenskahjaltar/article11308728.ab 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 7 November , 2015 Rapport Share Postad 7 November , 2015 http://www.aftonbladet.se/svenskahjaltar/article11308728.ab Usch Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Hakanaxs Postad 7 November , 2015 Rapport Share Postad 7 November , 2015 Har för mig att det finns en post någonstans här på vårt forum som jag läst. Den släpptes från en kran från en höjd som skulle medföra att den träffade marken med en hastighet av 50 km/h!!!! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 7 November , 2015 Rapport Share Postad 7 November , 2015 Var Värnpliktsnytt, kran o 50km/h som redan framgått. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 7 November , 2015 Rapport Share Postad 7 November , 2015 M.a.o. ett fall från tredje våningen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Hakanaxs Postad 7 November , 2015 Rapport Share Postad 7 November , 2015 Hittade detta på utsidan.se Deformationszonen på tgb11/13 är ju infinitesimal (försummbar på vetenskapliska) och i kombination med ratt och rattstång så bör man vekrligen fundera på var man ska och var man inte ska köra så fort bilen går. I försvarsmakten är numera om jag minns rätt högsta tillåtna hastighet 50km/h där det finns mötande trafik och på mötesfria vägar (motorväg/wire motsv) 70 km/h med tgb 11/13/20 just pga detta. Tidningen Värnpliktsnytt fick låna en tgb 11 och släpte den med kran från höjd som motsvarade 50 km/h och sedan justerades hastighetsreglerna. Skulle inte vilja krocka i i gammal tgb men visst tuggar de sig fram nästan överallt. Bra tipvinkel pga hyfsat låg tyngdpunkt också. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Chromix Postad 7 November , 2015 Rapport Share Postad 7 November , 2015 ..... Bra tipvinkel pga hyfsat låg tyngdpunkt också ..... Var det ironi eller hur? Allt var jag har läst och hört, bla av en granne som var utbildare för TGB på försvarsmakten, är att den tippar ganska lätt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ErikC304 Postad 7 November , 2015 Rapport Share Postad 7 November , 2015 Tippar lätt? Kör man med insidan tippar de INTE lätt. De är ju avsedda för att lastas och med last är det självklart lättare att få ikull dem eftersom tyngdpunkten är högre. Men själv har jag haft offroadvana medåkare i bilen som börjat klamra sig desperat i det som gått att hålla sig i och ändå har bilen inte varit nära att tippa. Men när man är nära gränsen vill det till att ha ordning på hjul och friktion, för då behövs det bara en mindre sten eller grop under fel hjul, eller en liten halk i sidled med plötsligt stopp för att lägga omkull. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 7 November , 2015 Rapport Share Postad 7 November , 2015 Mitt största problem är att när man sidlutar så är det alltid mot vänster, o när man kliver ur för att leta stubbar o annat så är det ett jämra bekymmer o tas sig tillbaka o stänga dörrn bakom arslet.... Samma sak framlänges så är man säker på att nu snurrar det, men det gör det inte..... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Hakanaxs Postad 7 November , 2015 Rapport Share Postad 7 November , 2015 Skjut inte på mig, jag kopierade bara texten rakt av. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Bender Postad 7 November , 2015 Rapport Share Postad 7 November , 2015 Krock test med tgbn där den släpps rakt ner vete tusan om det görs någonstans på någon bil däremot så har det utförts slag prov på hytten Som på lastbil och de har nog säkert haft tidsenligt vanligt krockprov med. Så de är nog fullgått krockskydd modell 1975 Att jämföra med nått annat då måste nog man fylla hela skåpet med clowner som håller ballonger i snöre för att få Airbags Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jimmystrom Postad 7 November , 2015 Författare Rapport Share Postad 7 November , 2015 Det menas med 50 kmh in i bergvägg? Vill inte sitta i min nya Audi då heller Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ErikC304 Postad 7 November , 2015 Rapport Share Postad 7 November , 2015 (redigerade) Nu har jag ingen vetskap, så det här är min egen spekulation. Men jag skulle bli kraftigt förvånad om det utfördes några som helst krockprov med C3-serien. Det jag läst nånstans (med andra ord klassificerat som "hörsägen") är att det enda konstruktionskravet som fanns på en lätt lastbil på 70-talet var att förarplatsen skulle finnas i den främsta tredjedelen av fordonets längd... Slagproven med vikt som svingas mot hytten har jag ett minne av gällde tyngre fordon och senare årsmodeller än C3. Hur som helst så provades de här bilarna ut för bästa möjliga sikt framåt - vad gäller det som rör deformationszoner i alla fall - vilket en motorhuv hade begränsat. De som kör bilar i ungefär C3-storlek med motorhuv kan nog hålla med att när man kommer över ett backkrön efter en brant backe har man noll koll vad som finns framför och under bilen. Men i våra bilar ser man rätt över krönet och får bra överblick eftersom man kommer upp två meter över marken och ser 45 grader ner framför bilen. Militären hade nog bara manövrerbarhet och framkomlighet som kriterier. Säkerheten i kalla krigets miljö var snabb rörlighet, deformationszoner begränsade den säkerheten även om man säkert var helt medveten om att avkallet skulle skörda olycksoffer. Redigerad 7 November , 2015 av ErikC304 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Chromix Postad 7 November , 2015 Rapport Share Postad 7 November , 2015 Verkar som ni är rätt! Jag kollade lite på nätet: TGB11 sidlutningförmåga: 22° (40%) Precis detsamma som US arméens HMMWV Stigningsförmåga för en TGB11 är 39° (81%) Det är även bättre än HMMWV. Den har bara 31° (60%) Alla värde förmodligen lastad. Utan last kan det se ut så här: Man mätte då väl över 30° 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 8 November , 2015 Rapport Share Postad 8 November , 2015 Hilift borde man alltid ha med sig även i den vanliga bilen, verkar vara ganska enkelt att pressa upp dörrar, vrida undan pedalställ mm om någon skulle sitta klämd om brand hotar... Skulle varit intressant att testa på en hopklämd bil nån gång.... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.