Gå till innehåll

Automat


Calletgb22

Rekommendera Poster

Hej har sätt en tråd med en mersedes motor och automat men kan inte hitta den skulle behöva hitta den för jag ska få in en

Merca (om612) och automat med får den inte att starta. Skulle behöva någon att bolla lite frågor med.

 

Största problemet är var startspärren kan sitta och om man kan komma förbi den på något sätt ?

 

Med vänlig hälsning Calle

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OM612, dvs 270 CDI? Vilken årsmodell, samt vilken bil kommer den ifrån?

 

Tyvärr är det lite halvkrångligt att konvertera till Mercas CDI motorer.

 

Jag har gjort två konverteringar, då med 220 CDI (en monterad i en Merca 190'a, och den andra i en öhh... Pontiac Fiero) . Och för att det skall funka ordentligt måste styrenheter för motor, vxllåda, abs, startspärr (tändningslås om det är plastnyckel) och instrumentet med. Styrenheterna kommunicerar med canbus.

 

Abs behövs för att motorn behöver en hastighetssignal för att funka ordentligt. Så minst en givare måste monteras. Sedan går signalen genom canbus till motor och instrument.

 

Det lättaste elsystemet att plocka tror jag är ifrån en Sprinter, 316 CDI av tidig årsmodell.

 

Edit: Finns det bIlder på ditt bygge?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Opps ......dator

sen började jag att ta bort kablar som gick till lysen mm ABS åkte också bort så nu kanske det inte går att få liv i den. Jag har satt ström till databoxen och kör startmotorn via kablar men den vill inte starta så det måste sitta någon startspärr i databoxen som jag inte hittar på något el schema.

Skulle det gå att programera bort spärren eller har du kvar något schema på hur du koppla?

 

Bilder kommer när jag får liv i motorn.

 

Med vänlig hälsning Calle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste ha med tändningslåset, och nyckeln till det såklart. 

 

När man slår på tändningen, så pratar nyckeln (t-låset) och motorstyrenheten med vararndra. Om dom stämmer överens, kopplas immobilizer-funktionen bort. Det här kan dom flesta duktiga styrenhetsfirmorna programmera bort. Men det räcker inte riktigt, det finns en spärr till. 

 

Startsignalen ifrån t-låset går på canbus systemet till motorstyrenheten, som aktiverar ett relä (startmotorrelät). Om motorstyrenheten känner av att motorn snurrar utan startsignal ifrån t-låset, tolkas det som elfel, eller stöldförsök. Alltså, försöker man köra startmotorn direkt, så går motorstyrenheten in och stänger ner bränsle, både spridare och styrning av högtryckspumpen. Det här har jag inte lyckats hitta någon som kan programmera bort. Jag har haft en styrenhet hos en duktig kille i England, som verkligen försökte, men det gick inte.

 

Alltså, t-lås måste med om du skall andvända 210 elsystemet.

 

Utan ABS kommer motorn gå i nödläge. Det kommer inte att gå att varva fullt osv. Jag kom på att förutom hastighet, så måste en bromspedalsgivare kopplas till abs-styrenheten också. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok har tändningslås men får inte det att ta nyckeln men om jag lyfter den klacken som gör att man inte kan vrida om nyckeln så klickar det i några relän i reläenheten men har inte kunnat få till en startsignal från täningslåset till dom två styrenheterna som sitter mellan nyckeln och databoxen.

har du något schema för det jag har finns inte kopplingen hur jag ska få en startsingnal ut ur tändningslåset.

Med vänlig hälsning Calle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, får du inte vridit nyckeln, så kommer du aldrig få en startsignal. Av någon anledning godkänner t-låset inte nyckeln. Är nyckel, t-låset och motorstyrenheten ifrån samma bil? Det måste det vara.

 

Möjligen måste rattlåset vara med, men jag tror inte det. 

 

Det här med canbus ställer ju till det lite. Det är ju enkelt förklarat ett nätverk i bilen. Och tex startsignalen skickas ifrån t-låset till motorn på det nätverket. Det är alltså bara en informationssignal, som går i en nätverkskabel. Det är inget som kan mätas med multimeter.

 

Har du kvar canbuskablaget? Finns lite olika, men det bör vara två tunna kablar som är tvinnade, vit och grön. Det går imellan styrenheterna. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej ja allt kommer från samma bil

jag har canbus kablarna kvar och dom går från nyckel till databoxen och till växelspaken.

Men om man kollar på elchemat så ska det gå en startsignal från tändlåset till databoxen men är det canbusen som gör startsignalen?

Har du något förslag på hur man ska kunna få tändingslåset att ta nyckel har provat med alla nycklar som jag vet funka innan jag rev.

Med vänlig hälsning calle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tog mig en titt på ett elschema. Och det är som jag skrivit. Startsignalen går på canbus mellan t-lås och motorstyrenhet.

 

Kontakt nr 3, stift 30 och 43 på motorstyrenheten är startmotorreläaktivering. Dom går till ett relä som heter K40/4K2 (detta relät aktiverar startmotorn). Det sitter inuti elcentralen som bör ha suttit bakom höger framhjul i motorrummet. (Inte helt hundra på placering dock.)

 

Har automatstyrenheten canbus kopplat också? Har du kvar instrumentet?

 

Det är väldigt svårt att gissa varför ditt t-lås inte godkänner nyckeln. När man sätter i nyckel startar en check mellan flera styrenheter, motor, t-lås, rattlås och instrument. Jag är ganska säker på att rattlåset inte behövs, men jag tror resten måste finnas.

 

Edit: Jag kollade lite på schemat till lådan också (antar att det är en 722.6?). Och såvitt jag kan se skall växelspaken inte ha canbuskablage? Bara växellådsstyrenheten. Har inte så bra koll på automaterna, dom jag konverterat har varit manuella.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej har hittat kontakterna och det är där jag tvingar den att gå men den startar inte och det måste ju vara att canbusen inte funkar och växelspaken har en canbus men det har sätt här på forumet någon som

ska få den att funka.

I mina öron låter det som att det är lättare att fixa ett eftermarknads system och koppla in det för ABS boxen har jag tagit bort. Och har jag fattat det hela ska det funka på communrail diesel.

 

Med vänlig hälsning calle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns eftermarknadsystem. Men det är rätt få som klarar common rail, och dom är ganska dyra. Så skall man inte trimma, tror jag att det är lättast och billigast med originalgrejer.

 

Har du möjlighet att läsa felkoder? Det borde finnas felkod om felaktig nyckel eller någotsom kan hjälpa till i felsökningen.

 

Det är ingen ide att försöka tvinga igång startmotorn. Vad jag ville beskriva/klarlägga i mitt förra inlägg (kanske var lite oklart) var att det är motorstyrenheten som aktiverar startmotorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.... och det måste ju vara att canbusen inte funkar och växelspaken har en canbus men det har sätt här på forumet någon som

ska få den att funka.

I...

 

Vet inte om jag sparkar in öppen dörr, men CANbussen är ett datanätverk, dvs lägga fast + eller viss spg på hjälper inte utan är ett datapaket som måste vara rätt. Det finns en styrdator som känner av vissa villkor från givare (bl a nyckelläge, tjyvskydd) och ger då order till startmotorns "dator" att reläet ska dra. Vet inte hur det ser ut, men antar att detta är integrerat så du inte kan köra startmotorn med gammaldags analogt, dvs bara dra ett relä via en nyckel/knapp o släppa på spänning?

 

Typ på bilar, där det går en +/- samt Canbus till baklampearmaturen , där en lokal styrdator ser till att det blinkar o bromsar allt efter vilka order den får via Canbussen.

 

Beroende på modell och årgång finns säkert blandningar där vissa givare/styrningar sker analogt till/från styrdatorn.

 

Har som sagt ingen detaljkunskap just på denna maskin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om jag sparkar in öppen dörr, men CANbussen är ett datanätverk, dvs lägga fast + eller viss spg på hjälper inte utan är ett datapaket som måste vara rätt. Det finns en styrdator som känner av vissa villkor från givare (bl a nyckelläge, tjyvskydd) och ger då order till startmotorns "dator" att reläet ska dra. Vet inte hur det ser ut, men antar att detta är integrerat så du inte kan köra startmotorn med gammaldags analogt, dvs bara dra ett relä via en nyckel/knapp o släppa på spänning?

 

Typ på bilar, där det går en +/- samt Canbus till baklampearmaturen , där en lokal styrdator ser till att det blinkar o bromsar allt efter vilka order den får via Canbussen.

 

Beroende på modell och årgång finns säkert blandningar där vissa givare/styrningar sker analogt till/från styrdatorn.

 

Har som sagt ingen detaljkunskap just på denna maskin.

 

Jodå, det stämmer rätt så bra. 

 

Det finns en ganska enkel metod att kolla så att canbuskablaget är intakt. Med allt spänningslöst (men ihopkopplat) kan man mäta ohm mellan canbuskablarna. Det skall visa ungefär 60 ohm. 

 

Det finns två motstånd monterade i var ände av kablaget. Det ena sitter inbyggt i motorstyrenheten, och det andra tror jag sitter i t-låset (eller kanske instrumentet). Vardera motstånd är på 120 ohm, och med båda inkopplade blir det 60 ohm.

 

Motstånden sitter där för att ta bort störningar m.m. på canbusen. Saknas dom så finns risk för att meddelanden mellan styrenheterna blir felaktiga.

 

Testa att mäta på flera ställen, och se så att det blir samma resultat. 

 

Man kan även mäta spänning med ström påslaget. Isåfall mäter man varje kabel för sig, och mot jord. Likström (upp til 5 volt) är det som skall mätas. Den ena kabeln brukar beskrivas som can låg, och den andra can hög. Det här är jag inte helt hundra på, men den som heter låg, bör ligga strax under 2,5v, och hög borde ligga något över 2,5v. Samma här, mät på flera ställen, det måste vara samma resultat, oavsett var du mäter.

 

Dom här mätningarna säger bara att kablaget är helt, och att information går på canbusen.  Det säger ju inget om vad för meddelanden som går på canbusen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...