Gå till innehåll

Krav på stänkskydd C303


JDW

Rekommendera Poster

Jag vet inte riktigt om det krävs, regler är alltid knivigt att tyda. Men du kan titta i Transportstyrelsens Författningssamling TSFS 2013:63, sidan 101 och framåt. https://www.transportstyrelsen.se/tsfs/TSFS%202013_63.pdf

 

Personligen anser jag vi med våra bilar med kort överhäng på karossen efter bakaxeln, grovt däcksmönster samt det faktum att vi gärna kör där vi trivs bäst (i terrängen) så kan vi bjuda våra medtrafikanter på stänklappar även om det kanske inte är ett krav.

Volvo Truck Center har stänkskydd med snygg logga på, de stämmer inte måttmässigt för våra bilar, men går att klippa till...

 

/Gripen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stänkskyddet skall täcka minst halva hjulets höjd.

så det skall ner så långt att halva hjulcentrum är dolt bakom stänkskyddet när bilen står helt horisontellt.

 

Jag hade diskussionen med SBP och om det var med eller utan last var de osäkra på just då. Mina hängde lite för högt typ 5 cm.

men då bilen är byggd för terräng körning så släppte dom det den gången efter jag förklarat att det slets loss om man backade och de var för långa, då de klämdes mellan däcket och vad man backade mot tex en sten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ATT skaffa det har jag tänkt, men frågan var om det var nödvändigt nu i vinter....  :P

 

Det sitter 3 nitmuttrar på varje sida som fäste, drog av ena bulten men inte fått för mig att slipa bort/borra ur den. Framhjulsstänkskydd t lastbil borde passa, evt att jag klyver ett lastbilsbakstänkskydd som jag har liggandes....

 

man skulle väl ha en krok som det var på många grusbilar förr eller på Bv 206, men man glömmer väl bort o kroka upp ändå...

 

Att sätta dit en skena för "trä i montage" var grundplanen, men det har som sagt legat på is.

 

Borde ha på framhjulen åxå...

 

Förr innan hytterna blev aerodynamitiska, fanns vindavvisare på frambyggda lastbilar, nån som testat på TGB?

post-4978-0-45741800-1451649100.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Att sätta dit en skena för "trä i montage" var grundplanen, men det har som sagt legat på is."

 

Så gjorde jag det har fungerat bra trotts att även en av mina nitgängor var slut, de har då suttit kvar med enbart 2 st bult per skena sedan jag satte på dem för typ 4-5 år sedan

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då var det mera tempererat i blå hallen så :

post-4978-0-22807100-1452343081.jpg

 

Nu kan Gripen o andra nyfikna ligga tätt bakom utan att behöva tvätta bilen  :P

post-4978-0-33631800-1452343089.jpg

 

fick kapa lite av skenan men 40*60 stänkskydd gick dit ua, får se om den börjar hänga på innerkanten så får jag kapa. Enklast o fästa skenan baklänges så ev reklamtryck kommer fram. Tog av skvättlapparna o klistrade dit reflexer. Ev att det får bli en träskruv i gummit för att låsa dom åxå...

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 years later...

Tänk på att de skall täcka halva hjulet.

Fick muntlig anmärkning på det på besiktningen en gång, dock hade jag flaket på och ej skåpet, Med skåpet på räckte de nästan till mitten och vart godkänd, men jag lyckades prata mej ur det den gången de anmärkte på det, berättade att de skulle slitas av om jag backade emot något i terrängen, och visade hur de skulle träffa däcket om de var längre, Och slitas av.

Då gav de sej den gången. 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...