Gå till innehåll

Nya äventyr med TGB 30


Rekommendera Poster

Snyggt jobbat "Munken" :wub:  De fina blåa filtrenas omgivning indikerar behov av en liten motortvätt frampå vårkanten :unsure:  Skulle säkert bli trevligare eller i alla fall mindre smutsigt att skruva (fast det kanske motverkar hela iden "meka och skita ner sig") ^_^

Själv inhandlade jag en hetvattentvätt för ändamålet. Nu väntar jag bara på att motorn/bilen ska bli oljig så jag får använda den :D

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snyggt jobbat "Munken" :wub:  De fina blåa filtrenas omgivning indikerar behov av en liten motortvätt frampå vårkanten :unsure:  Skulle säkert bli trevligare eller i alla fall mindre smutsigt att skruva (fast det kanske motverkar hela iden "meka och skita ner sig") ^_^

Själv inhandlade jag en hetvattentvätt för ändamålet. Nu väntar jag bara på att motorn/bilen ska bli oljig så jag får använda den :D

En hetvattentvätt är på önskelistan!! :-) Men dom kostar ju en del:-/ Om allt går vägen så blir den tvättad... Kanske redan i sommar.. Kanske:-)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snyggt jobbat "Munken" :wub:  De fina blåa filtrenas omgivning indikerar behov av en liten motortvätt frampå vårkanten :unsure:  Skulle säkert bli trevligare eller i alla fall mindre smutsigt att skruva (fast det kanske motverkar hela iden "meka och skita ner sig") ^_^

Själv inhandlade jag en hetvattentvätt för ändamålet. Nu väntar jag bara på att motorn/bilen ska bli oljig så jag får använda den :D

 

Du kanske får hembesök i sommar om man kanske får låna den fina tvätten?

Man vill ju inte ha en skitig motor när man kör studenter, hur skulle det se ut  :P

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag behöver också låna tvätt så du kan väl skicka hit den över sommaren?  :)

 

Nu startade hon igång fint efter ett lite längre uppehåll - tjyvluft fixat! (förhoppningsvis). Pulat på lite granna när tiden har uppenbarat sig för mig. Det som är bra med en höggravid dam och en 2 åring är att dom går och lägger sig tidigt!  :wub:

 

Ut och börja lära sig använda fettsprutan, en TUBI 3 har införskaffats, fungerat felfritt och smidigt med skruvpatron.

 

post-9580-0-84609800-1460395058_thumb.jpg

 

Gått igenom alla nipplar förutom drivknutar och spindelleder. Ruskigt svåra att hitta i all jord, fett och sörja - det måste tvättas rent helt enkelt. Misstänker även att det fattas en nippel eller kanske två. På ett ställe verkade en sten ha tagit nippelns plats ^_^ Tror jag fick 2 av 8 nipplar... :unsure:

 

post-9580-0-00809900-1460395081_thumb.jpg

 

Ska det inte vara en nippel här?

 

post-9580-0-20736000-1460395369_thumb.jpg

 

 

Tog även tillfället i akt och bytte samtliga säkringar (för att vara på den säkra sidan B) , ganska torrt). Som jag förstår det finns det bara en 16 amps säkring?

 

post-9580-0-06235200-1460395073_thumb.jpg

 

Tog ut luftfiltret för att kika på den. Blåste ren den med tryckluft. Såg senare i instruktionsboken att man kan bada den i tvättmedel, ska se om jag tar och gör även det någon dag. Kanske att man köper nytt men dom kostar ju ändå en slant, är det värt? 

 

post-9580-0-82320400-1460395361_thumb.jpg

 

 

Det var allt för dom dagarna!

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Har nu använt lastbilen på riktigt också, kändes gött och det var nästan att jag tyckte den gick stabilare med minigrävaren på flaket?!  :)

 

Bytt lite oljor i axlar och hjul! 

 

post-9580-0-48576400-1462826321_thumb.jpg

 

Ut med det gamla...

 

post-9580-0-71812400-1462825750_thumb.jpg

 

I med lite nytt...biltema pumpen fungerade rätt bra men lite seg

 

post-9580-0-29556300-1462825743_thumb.jpg

 

Lite skrot var det!

 

Vad ska jag söka på för att hitta den här grejjen som håller ihop fjäderpaketet, den som gått av? edit. fjäderkrampor antar jag...

 

post-9580-0-14696800-1462826313_thumb.jpg

 

 

Även rivit ner innertaket och letat läckor, tror det var det klassiska KSP 90 fästet, är nu tätat lite halvprovisoriskt, tog det jag hade hemma och det var utefog. Mestadels för att se om det var dom hålen som läckte. Skall eventuellt bytas ut mot något mer beständigt. Måste även dit med nytt innertak...

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Tog ut luftfiltret för att kika på den. Blåste ren den med tryckluft. Såg senare i instruktionsboken att man kan bada den i tvättmedel, ska se om jag tar och gör även det någon dag. Kanske att man köper nytt men dom kostar ju ändå en slant, är det värt? 

 

attachicon.gifluftfilter.jpg

 

 

Det var allt för dom dagarna!

 

Tvätta är ekonomi, men ganska lång torktid, så att ha 2 filter är bra. Byt filter, tvätta o sen låt det stå o torka...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Hoho, mycket som händer nu! :) Bl a fått en till dotter  :wub: Så tiden man inte tyckte räckte till förut har minskat ytterligare  :unsure:  Men terrängbilen har inte stått stilla för det! Den har varit igång en hel del och gjort mig mycket nöjd hittills, enda som strular är att jag glömmer att lägga i N när jag parkerat - och så undrar jag varför den inte startar  :angry: Men jag kanske lär mig det till slut! Drar soppa gör den också, men det är väl även det något jag måste vänja mig vid  :)

 

Fixade mig en länge pumpslang (då två av däcken verkar tappa en del tryck efter några dagar) och kan rekommendera Biltemas ventilnippel.

 

post-9580-0-57841900-1468609849_thumb.jpg

 

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Luftslang-och-koppling/Ventilnippel-2000030042/

 

Nippeln fäster ordentligt och den nya slanglängden gör att man behöver inte stå så jäkla nära däcket. Nu kör jag förvisso endast med ca 4.3 bar och dessa däck "sprängs" väl inte. Men har köpt på mig andra lastbilsdäck som ska på så då vill jag i allafall inte stå nära!

 

Lastbilen har även fått sig en tvätt, även motorn. Ganska mycket snusk fick jag bort men behövs några tvättar till. Körde även med lite diesel i blomspruta och en diskborste. Funkade fint men hann inte rengöra så stort område med detta.

 

post-9580-0-73731600-1468609972_thumb.jpg

 

 

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har jag äntligen fått mig en extra lucka och bytt hjul på bilen! En provtur har jag hunnit med, nästa vecka åker den på lite jobb. Efter att ha hört med däckfirmorna här i Luleå så gick det fint att få tag i fälgar i allafall. Men nämnde jag Scania sa dom att dessa hade 135 mm i offset. Så det blev Volvo fälgar med 120 mm i offset.

 

Begagnade däck skulle dom ha 2500:- / st inkl. moms, de två firmor jag hörde med. Det blev till att köpa nya istället, kinadäck från http://entreprenaddack.com/. Kom dagen efter beställning, nice!  :wub: 2000:- / st exkl. moms om man köpte 6 så det blev en extra utöver reservdäck. Är det kass kvalité och dom pangar så har jag extra.  :)

 

post-9580-0-78459900-1469294500_thumb.jpg

 

Hjulmuttrar hittade jag på http://www.rhinotruckparts.co.uk/. Rejält mycket billigare än de få nätbutiker jag hittade i Sverige. Köpte via deras eBay sida. Visade sig att dom skickat 4 muttrar för lite. Påpekade detta och dom skickade med rek. dagen efter. Suverän service!

 

post-9580-0-07110800-1469294529_thumb.jpg

 

Skifta lastbilsdäck var ju helt klart tyngre än att skifta bildäck. B)  Då är man den erfarenheten rikare! Detta utan mutterdragare... Resultatet blev bra men jäklar vad nära styrstagen är?! Skulle egentligen vilja ha kvar distanserna men utan koning. Hur har ni andra gjort? Är detta något som bilbesiktningen reagerar på? Ska hålla koll vid nästa sväng med bilen om det händer något med däcken...

 

post-9580-0-99327500-1469294524_thumb.jpg

 

post-9580-0-79333000-1469295226_thumb.jpg

 

post-9580-0-15317100-1469295233_thumb.jpg

 

post-9580-0-45094500-1469294511_thumb.jpg

 

post-9580-0-23578200-1469294814_thumb.jpg

 

post-9580-0-44732000-1469294829_thumb.jpg

 

 

 

 

 

 

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säkert bara min syn som förvillar mig, men det ser inte ut som centrumhålet styr på navet...blir det inte lite " hoppigt" då om den inte längre styr på de konade distanserna?

 

Kändes inte mer hoppigt än innan i allafall. Men ska fundera på det vid nästa tur. Undrar bara hur jag ska göra. Det jag luskat fram är att de inre koniga distansmuttrarna skär igenom om jag låter dom sitta på (?) Är det så?  Men det skulle ju å andra sidan centrera fälgen och flytta ut däcket någon cm... 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Säkert bara min syn som förvillar mig, men det ser inte ut som centrumhålet styr på navet...blir det inte lite " hoppigt" då om den inte längre styr på de konade distanserna?

 

Nu kört lite mer, och du hade rätt, vart rejält hoppigt vissa sträckor! ^_^  Trodde ett tag att den förvandlats till en Low Rider. Var inte centrerade helt enkelt. Åtgärdades med att lägga i 4 st av de konade muttrarna och resten är plana :ph34r: Att göra dom här momenten med handverktyg är ett riktigt straff! Rätt eller fel men nu går hon som en dröm på vägen (ja, som en dröm är väl att ta i). Kört några mil och det rullar på bra. Som redan har nämnts i andra trådar så blir det ca 10 km/h lägre hastighet och får hålla lite högre varvtal...

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Originalfälgarna har 100mm i "offset". Plåtfälgar till Volvo finns med 120mm "offset" men då blir det som du konstaterat nära till p-änden. :o  Är inte bulthålen på Volvofäljarna försänkta? Det var de på mina, dessutom försänkte jag dem lite extra ^_^ . Vad är det för typ av däck du köpt? Entreprenaddäck brukar väl ha vissa begränsningar rent hastighetsmässigt :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Originalfälgarna har 100mm i "offset". Plåtfälgar till Volvo finns med 120mm "offset" men då blir det som du konstaterat nära till p-änden. :o  Är inte bulthålen på Volvofäljarna försänkta? Det var de på mina, dessutom försänkte jag dem lite extra ^_^ . Vad är det för typ av däck du köpt? Entreprenaddäck brukar väl ha vissa begränsningar rent hastighetsmässigt :unsure:

http://entreprenaddack.com/lastbil/385-65r225/boto-bt518-385-65r225-m-h/

 

De där däcken pratade han om... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Originalfälgarna har 100mm i "offset". Plåtfälgar till Volvo finns med 120mm "offset" men då blir det som du konstaterat nära till p-änden. :o  Är inte bulthålen på Volvofäljarna försänkta? Det var de på mina, dessutom försänkte jag dem lite extra ^_^ . Vad är det för typ av däck du köpt? Entreprenaddäck brukar väl ha vissa begränsningar rent hastighetsmässigt :unsure:

 

Jaha, finns det med försänkning? Får väl kanske börja söka lite än en gång efter fälgar. Har ju i allafall däck nu:) Eller kanske går att lämna in däcken med fälg och få dom försänkta...Näväl, man lär väl sig lie grann hela tiden antar jag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej. Med vad och hur gjorde du rent växelådsfiltret? Mvh Fredrik

 

Tja! Om jag inte minns helt galet så körde jag bara en massa brakeclean och tryckluft! :) Blev rent och fint i allafall. Fast tappade den en gång, kring 1-2 dm högt fall och flänsarna (den högst upp) är inte dom mest hållbara...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

TGB:n tuffar på, har även fungerat som dagishämtningsbil. I början av sommaren var mina flickor lite nervösa att hoppa in i besten, men nu för tiden somnar dom t o m. :) 

 

20181012_111129.thumb.jpg.c6fabe757c8e7b97295826fefdce5d5a.jpg

 

20181012_114747.thumb.jpg.f7937e57d6f230e4f4106e3473ade3d3.jpg

 

 

 

 

Har en fråga, när det läcker olja som på första bilden kring hjulaxeln, vad ska jag kolla efter då?

 

20181106_144234.thumb.jpg.f4cb2d6db432ac75758728428e4c0f5f.jpg

 

Dom påpekade (och visade mig) vid besiktningen att VÄ broms bak kärvade, var tvungen att slå tillbaka sista biten med hammare. Men efter att ha rivit ner en del tror jag felet sitter i gaffelsprinten som någon annan här på forumet hade varit med om, den sitter som berget men efter lite smörjning av denna så går hävarmen tillbaka av sig själv. Nå, vet inte om jag är klar med den bromsen riktigt än, blir väl att riva ner allt igen. I alla fall lärt mig hur jag får bort fjädrarna till bromsarna, och hur man får tillbaka dom, gjorde mig lite gråhårig...

 

20181107_152029.thumb.jpg.69958e24e44a4792b04f80bbea26da6e.jpg

 

20181106_144216.thumb.jpg.3c89759838a4485ba1048f46721e7518.jpg

 

20181106_144141.thumb.jpg.1ea45761a7756e38fb553089ed9fe272.jpg

20181108_124528.thumb.jpg.db92ebaf83262f78340e0e68301f0ce4.jpg

 

20181108_124548.thumb.jpg.99c082ce765b9dadaa897c1d0d78f410.jpg

 

Håller på att felsöka en av alla 10-tals oljeläckage som finns på bilen. Lär mig en del genom att riva och söka. Mest olja kommer kring oljekylaren (den främre). Rivit ner den och packat om den + oringar till kylaren. Inte hunnit starta upp den efter detta för jag väntar även på en slangvärmare som jag tänkte installera nu när kylarvätskan ändå är ur. Blockvärmaren som jag la in från början gjorde inte mycket nytta. Rev även ner startmotorn och se hur den mår för min bil vill inte ens försöka starta efter att temperaturen gått under 0, tänkte att den kanske var full med skit men den såg rätt fin ut på insidan. Smorde i alla fall upp solenoiden, återkommer om det blir bättre.

 

20181116_130352(0).thumb.jpg.54e80618ccffae941fd1dcd7a333fd28.jpg

 

20181116_130356.thumb.jpg.011dea0f79964ca0a6112f378c227a16.jpg

 

20181116_130411.thumb.jpg.cdedf72b658972ce2b6907e8b5d4d629.jpg

 

20180221_094941.thumb.jpg.1f62992fc61eb5d68cf90d06ab5f532c.jpg

 

Det var det som fanns i cyklonrenaren, mycket eller lite skit? Vet inte när den var rengjord innan så antar att svaret är relativt. :)

 

20180221_094945.thumb.jpg.b5b022e9ad0bf85514198900a41a8faf.jpg

 

20181115_104652.thumb.jpg.77e4f0ae1f52a7f4722dee2ee00dd3fc.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

20181106_144225.jpg

20181114_140909.jpg

 

  • Like 9
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Inget mer oljesöl kring oljekylaren! :excl: OCH bilen startar i -5 grader utan motorvärmare så smörjningen av solenoiden i startmotorn verkar ha fungerat, nöjd! Passade även på att installera en 1500 W slangvärmare med pump (600 riksdaler, Kina pryl), mest intresserad av att se hur den levererar när det blir kallare men än så länge har jag bara kunnat prova den i kring -5, har inte inte vart kallare. Nu ser jag även att det droppar från främre vevaxel fästet (vad heter det?) så det blir väl kanske och byta en packbox (?). Ha det gött! ;)

 

 

.20181126_134447.thumb.jpg.dd99debf161bf61c68c11eeba5169386.jpg

 

20181123_075820.thumb.jpg.1a5ce40e9dbc5d97028801a19fe72ee6.jpg

20181124_125225.thumb.jpg.b0276419ffaf97e429911670afafeb12.jpg

20181130_174055.jpg

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...