JDW Postad 25 Januari , 2016 Rapport Share Postad 25 Januari , 2016 Inte alla fel är qualificerade, men nog så knepiga o hitta Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dexxas Postad 25 Januari , 2016 Rapport Share Postad 25 Januari , 2016 Kolla så att du har riktiga glödlampor både fram o bak,även i sidoblinkers om du har såna på bilen. Har du eller nån tidigare ägare stoppat i led-lampor nånstans kan funktionen på blinkrelät bli helkass,vissa reläer går fortare som indikering på att en lampa gått sönder,vissa slocknar kontroll lampan på....... Gamla reläer är belastningskänsliga.... Mvh/Dexx 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
vaniljmunk Postad 26 Januari , 2016 Författare Rapport Share Postad 26 Januari , 2016 Kolla så att du har riktiga glödlampor både fram o bak,även i sidoblinkers om du har såna på bilen. Har du eller nån tidigare ägare stoppat i led-lampor nånstans kan funktionen på blinkrelät bli helkass,vissa reläer går fortare som indikering på att en lampa gått sönder,vissa slocknar kontroll lampan på....... Gamla reläer är belastningskänsliga.... Mvh/Dexx Okej, där ser man, ska kontrolleras! 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
vaniljmunk Postad 31 Januari , 2016 Författare Rapport Share Postad 31 Januari , 2016 Fick göra lite fulmek då gaspedal lossnade helt och hållet. Detta måste nog åtgärdas med att fixa hela golvet men för tillfället får det hålla! Måste lära mig svetsa Bilplåt dessutom... 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 31 Januari , 2016 Rapport Share Postad 31 Januari , 2016 Ska du börja lära dig svetsa i gamla bilar så är golv nog bästa stället att börja på: Där är ju kravet på finish oftast obefintligt och skavanker lätta att dölja Å andra sidan kan det vara lite knepigt om plåten är rostig, använder man MIG kan det gå åt åtskilliga meter svetstråd när man "bygger" ny plåt Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
vaniljmunk Postad 31 Januari , 2016 Författare Rapport Share Postad 31 Januari , 2016 Ska du börja lära dig svetsa i gamla bilar så är golv nog bästa stället att börja på: Där är ju kravet på finish oftast obefintligt och skavanker lätta att dölja Å andra sidan kan det vara lite knepigt om plåten är rostig, använder man MIG kan det gå åt åtskilliga meter svetstråd när man "bygger" ny plåt Då blir det ett bra ställe att börja på! Men för tillfället tillåter inte budgeten svetsinköp av olika slag, men jag har ju i allafall någonting att se fram emot. Tror pedalen håller något år till som det är nu, men nog var det mycket rost där. Så troligen är det ju innertaket jag måste sätta igång med först för nog droppar det in en hel del vatten Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
spp Postad 7 Februari , 2016 Rapport Share Postad 7 Februari , 2016 Art # 0320306 hos Scania (tillverkare Calix), tog hem den via Norrlandsbil, kanske finns billigare någon annan stans men sökte inte runt. Fick infon på en annan tråd här på forumet, finns lite mer info där http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/11598-br%C3%A4nsletanksgivare-och-motorv%C3%A4rmare-tgb3040/ Men fungerade bra att installera i allafall Efter att jag skrev tråden om motorvärmare som hänvisas till ovan, så har jag fått byta motorvärmare en gång till. Nu har jag upptäckt vad Försvaret gjorde för fel när de installerade motorvärmaren första gången. Om man läser Calix installationbeskrivning noga så står det att efter man tagit bort pluggen skall man borra ett 8 mm hål INUTI motorblocket så att vattnet kan cirkulera och att utrymmet blir avluftat när man återfyller med vatten. Borra inte för långt bara, du kommer du genom cyliderfodret också. Detta är extra svårt på en TGB40, för där sitter grenrörsböjen mitt för hålet och man måste borra snett. Det skall vara ett minst 8 mm hål (för cirkulationen) och det skall sitta så högt upp som möjligt (för avluftningen). En lösning jag fick ta till på TGB40 var att borra ett 8 mm-hål i mitten och ett 6 mm-hål längst upp för avluftning. Det är inte lätt att borra i gjutgods med borren i 45 graders vinkel... Calixvärmaren till TGB40 har mycket långa värmerör på utsidan av muttern. Täck inte dessa med isolering för då har inte värmen någonstans att ta vägen och värmetrådarna kan brinna av på utsidan av blocket. (Jag skall lägga till detta på den ursprungliga tråden också.) /Stefan 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
vaniljmunk Postad 7 Februari , 2016 Författare Rapport Share Postad 7 Februari , 2016 Efter att jag skrev tråden om motorvärmare som hänvisas till ovan, så har jag fått byta motorvärmare en gång till. Nu har jag upptäckt vad Försvaret gjorde för fel när de installerade motorvärmaren första gången. Om man läser Calix installationbeskrivning noga så står det att efter man tagit bort pluggen skall man borra ett 8 mm hål INUTI motorblocket så att vattnet kan cirkulera och att utrymmet blir avluftat när man återfyller med vatten. Borra inte för långt bara, du kommer du genom cyliderfodret också. Detta är extra svårt på en TGB40, för där sitter grenrörsböjen mitt för hålet och man måste borra snett. Det skall vara ett minst 8 mm hål (för cirkulationen) och det skall sitta så högt upp som möjligt (för avluftningen). En lösning jag fick ta till på TGB40 var att borra ett 8 mm-hål i mitten och ett 6 mm-hål längst upp för avluftning. Det är inte lätt att borra i gjutgods med borren i 45 graders vinkel... Calixvärmaren till TGB40 har mycket långa värmerör på utsidan av muttern. Täck inte dessa med isolering för då har inte värmen någonstans att ta vägen och värmetrådarna kan brinna av på utsidan av blocket. (Jag skall lägga till detta på den ursprungliga tråden också.) /Stefan Där ser man! :/ Brann den gamla upp eller och isf hur upptäckte du det? Det där 8 mm hålet, är det ett "genomgående" hål? Vad är risken om hålet inte görs, för dåligt cikulation? Det är var ganska långa värmerör på utsidan av värmaren till min 30 bil också. Bifogar lite bilder på hur det såg ut för mig... 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 7 Februari , 2016 Rapport Share Postad 7 Februari , 2016 Det är inte utan att man blir lite nyfiken Jag har ju motorvärmare på 30-bilen jag köpte av MSB. Undrar hur den är monterad Man blir tvungen att koppla in värmaren och se om det blir någon värmespridningseffekt Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 9 Februari , 2016 Rapport Share Postad 9 Februari , 2016 Vill minnas att på pappas lastbilar med DS11 motor så stack elementet ut nån tum före böjjen på motorblocket? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
spp Postad 10 Februari , 2016 Rapport Share Postad 10 Februari , 2016 Där ser man! :/ Brann den gamla upp eller och isf hur upptäckte du det? Det där 8 mm hålet, är det ett "genomgående" hål? Vad är risken om hålet inte görs, för dåligt cikulation? Det är var ganska långa värmerör på utsidan av värmaren till min 30 bil också. Bifogar lite bilder på hur det såg ut för mig... Jag upptäckte det genom att koppla in en "energimätare" i vägguttaget. Den drog 0W. Det skall vara 1400W för TGB40 och 1100W för TGB30. Det är inte bara att det blir dålig cirkulation om man inte har hålet. Vad värre är att utrymmet innanför inte har någon kanal uppåt, så luften kan inte ta vägen någonstans när man fyller på kylarvätska. Så det blir en luftficka och det bränner upp elementet snabbt. (Luft/vattengränsen på värmerören syns på en av bilderna i huvudtråden om detta.) Ja, 8mm-hålet är genomgående. Men inte ända in i cylindern :-) /Stefan 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBA111 Postad 10 Februari , 2016 Rapport Share Postad 10 Februari , 2016 Det är inte bara att det blir dålig cirkulation om man inte har hålet. Vad värre är att utrymmet innanför inte har någon kanal uppåt, så luften kan inte ta vägen någonstans när man fyller på kylarvätska. Så det blir en luftficka och det bränner upp elementet snabbt. (Luft/vattengränsen på värmerören syns på en av bilderna i huvudtråden om detta.) /Stefan Mystisk konstruktion, luftfickan finns alltså där även om värmepatronen inte är monterad? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
HE Postad 11 Februari , 2016 Rapport Share Postad 11 Februari , 2016 Det kan finnas luftfickor i vissa motorer ibland. Konstigt nog, för om de ligger mot cylindervägg mm kan det bli rätt hett. Oftast så brukar dock en bra cirkulation på kylvattnet "slita med" merparten av luften ut ur systemet. Men det är nog mer än ett värmeelement som brunnit i luftfickor Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 11 Februari , 2016 Rapport Share Postad 11 Februari , 2016 Man kan ju undra om luften försvinner även i denna luftficka med tiden Monterar men insticksvärmaren på våren och kör hela sommaren utan att använda den kanske man aldrig får problem Jag minns att det fanns personbilar som var besvärliga att få cirkulation i efter att man tappat ur kylvattnet. Vi på VAG hade alla möjliga patentlösningar med olika luftningspunkter och olika varianter där man hissade upp bilar i olika vinklar så de ibland höll på att tippa 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
spp Postad 11 Februari , 2016 Rapport Share Postad 11 Februari , 2016 Man kan ju undra om luften försvinner även i denna luftficka med tiden Monterar men insticksvärmaren på våren och kör hela sommaren utan att använda den kanske man aldrig får problem Jag minns att det fanns personbilar som var besvärliga att få cirkulation i efter att man tappat ur kylvattnet. Vi på VAG hade alla möjliga patentlösningar med olika luftningspunkter och olika varianter där man hissade upp bilar i olika vinklar så de ibland höll på att tippa Det var förstås det jag missade. Med en TGB30/40 måste man förstås köra i 45 graders lutning för att få luftning :-) /Stefan 5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
vaniljmunk Postad 24 Mars , 2016 Författare Rapport Share Postad 24 Mars , 2016 Här har det inte hänt så mycket mer än en tur till besiktningen, jäklar vad nervös jag var, vet inte riktigt varför. Har haft många planer och inköp är redan gjorda för olika service bitar, men att ha en 2 åring på dagis är inte det bästa om man vill vara frisk. Jisses vad förkylningarna har avlöst varandra, från januari. Så då har man i allafall fått gnälla av sig någonstans! Nåväl. Innan besiktningen tänkte jag att ena framdäcket såg lite ledsen ut så tänkte att jag borde fylla upp, var kring 1 bar kvar i Har aldrig fyllt lastbilsdäck förut - det tog tid! På inköpslistan ligger nu en längre slang med munstycke så man inte behöver så så jäkla nära däcket, även om risken inte är så särskilt hög vad jag vet för just däckexplosion så finns den ju där likväl... Ut på landsvägen, går ju som en pärla! Tycker att 70 km/h känns lagom, upp i 80 och vinddraget känns genom ena sidorutan, lite otät 7 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
vaniljmunk Postad 30 Mars , 2016 Författare Rapport Share Postad 30 Mars , 2016 Då har man äntligen hittat lite tid och fått värme hit till dom norra delarna av Sverige, gött! Så jag började med att byta motoroljan, väldigt smidigt att göra oljebyte på denna bil, väldigt lättåtkomligt! Funderar på att rengöra cyklonrenaren också, någon som vet om det rinner ut mycket olja när man tar loss den? Efter det var det dags för växellådan, och här lärde jag mig mycket! Jag kollade oljan i höstas när jag fick den, men jag har för mig att jag gjorde misstaget att kolla med avstängd motor. Vilken skillnad jämnfört med att kolla med motorn igång, fanns knapp något på stickan när jag kontrollerad nivån nu Nåväl, olja var ju inköpt så det var bara att sätta igång. Jädrans vad det var söligt Är som sagt nybörjare men vissa av pluggarna var det bra med tryck i när man öppnade dom, sprutade olja åt alla håll och kanter Var en del spån i filtret. Jag tror inte jag behöver vara orolig då det var vad finkornigt och när jag klämde ihop blev det bara gröt av det, känns som normalt slitage? Oljan, såg inte heller farligt mörk ut, dock mörkare än den nya fräscha. Jag tror jag fick det till att jag fick ut ca 31-32 liter, satte i ca 37 liter innan jag nådde rätt markering på stickan - med motorn igång Rengjorde filtret enligt instruktion, den såg hel och fin ut. På med ny packning och loctite på bultarna. Lite bökigt att få tillbaka den när den var rengjord, lite olja på hylsan som ska in i hålet i själva växellådan gjorde susen! Allt ser torrt och fint ut än så länge under bilen. Nu känns växlingen mycket bättre på den lilla provturen jag hann ta, den drar iväg direkt. Innan kunde den kännas rejält seg. Så med största sannolikhet var det alldeles för lite olja i lådan vilket ledde till att den betedde sig underligt! Jag bjuder på krigszon! 10 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
fredriksture Postad 31 Mars , 2016 Rapport Share Postad 31 Mars , 2016 Hej. Har du gjort packningen till oljefiltret själv eller vart kan man köpa den ? MVH Fredrik Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
vaniljmunk Postad 31 Mars , 2016 Författare Rapport Share Postad 31 Mars , 2016 Hej. Har du gjort packningen till oljefiltret själv eller vart kan man köpa den ? MVH Fredrik Tja! Tog hem den via Norrlandsbil, Packning till filter på växellåda art # 387266. Så borde finnas hos alla Scania verkstäder;) 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gripen Postad 1 April , 2016 Rapport Share Postad 1 April , 2016 Cyklonrenaren dränerar sig själv när den stått still ett tag, det ska inte behöva bli så söligt. Men geggan i cyklonen är av det värre slaget, diskhandskar eller liknande rekommenderas. /Gripen 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gripen Postad 2 April , 2016 Rapport Share Postad 2 April , 2016 Det är nog bäst att jag rättar mig själv innan någon annan hinner, skiten hamnar i rotorn, cyklondelen är den konformade detaljen längst ner på oljerenaren. För övrigt en genialisk konstruktion som Scania än i dag utrustar motorerna med. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
vaniljmunk Postad 3 April , 2016 Författare Rapport Share Postad 3 April , 2016 Då var det dags för frågestund igen! Efter motoroljebytet så startar bilen segt, och inte har det varit speciellt kallt. Tog den till jobbet igår och satte i batteriladdaren. Även med fulladdade batterier så var det seg start i morse när jag skulle hem, och detta efter motoroljebytet. Finns det något samband mellan dessa två? Och vad är detta för slang? Såg den av en slump imorse. Skulle väl anta att den har med kylaren att göra... Växellådsoljebytet gjorde i allafall susen, växlar mycket bättre nu! Det är nog bäst att jag rättar mig själv innan någon annan hinner, skiten hamnar i rotorn, cyklondelen är den konformade detaljen längst ner på oljerenaren. För övrigt en genialisk konstruktion som Scania än i dag utrustar motorerna med. Ok, tackar för svar! Får se om den blir rengjord inför sommaren eller inte, finns mycket att göra:) Den surrar i allafall på fint efter man stannat motorn, så full är den väl i allafall inte Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gripen Postad 3 April , 2016 Rapport Share Postad 3 April , 2016 Faktum är att den snurrar alldeles utmärkt även full med skit, jag rekommenderar starkt att du gör rent rotorn så att renaren presterar på topp. Den är lätt att göra ren, inga konstigheter... /Gripen 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
vaniljmunk Postad 6 April , 2016 Författare Rapport Share Postad 6 April , 2016 Då har det gjorts lite mer service, perfekt sida att föra lite dagbok över vad som gjorts med bilen. Nytt förfilter och nya huvudfilter, och lärt mig lufta motorn..tror jag Ska man få ut all luft ur förfiltret? Lite flagor låg det i förfiltret... Ja inte ser dom dagsfärska ut! Ser bättre ut! Hoppas dom alltid håller sig blåa och fräscha länge till Luft längst upp i förfiltret.. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 6 April , 2016 Rapport Share Postad 6 April , 2016 En liten luftbubbla i förfiltret är ok, den försvinner så småningom om systemet är tätt. Det du ska se upp med är om det bubblar i glaset, det tyder på att glaset inte tätar i huset eller en läcka i kopplingen på matarpumpen. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.