Gå till innehåll

Nya äventyr med TGB 30


Rekommendera Poster

Kolla så att du har riktiga glödlampor både fram o bak,även i sidoblinkers om du har såna på bilen.

Har du eller nån tidigare ägare stoppat i led-lampor nånstans kan funktionen på blinkrelät bli helkass,vissa reläer går fortare som indikering på att en lampa gått sönder,vissa slocknar kontroll lampan på.......

Gamla reläer är belastningskänsliga....

 

Mvh/Dexx

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla så att du har riktiga glödlampor både fram o bak,även i sidoblinkers om du har såna på bilen.

Har du eller nån tidigare ägare stoppat i led-lampor nånstans kan funktionen på blinkrelät bli helkass,vissa reläer går fortare som indikering på att en lampa gått sönder,vissa slocknar kontroll lampan på.......

Gamla reläer är belastningskänsliga....

 

Mvh/Dexx

Okej, där ser man, ska kontrolleras!

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du börja lära dig svetsa i gamla bilar så är golv nog bästa stället att börja på: Där är ju kravet på finish oftast obefintligt och skavanker lätta att dölja :D  Å andra sidan kan det vara lite knepigt om plåten är rostig, använder man MIG kan det gå åt åtskilliga meter svetstråd när man "bygger" ny plåt -_-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du börja lära dig svetsa i gamla bilar så är golv nog bästa stället att börja på: Där är ju kravet på finish oftast obefintligt och skavanker lätta att dölja :D  Å andra sidan kan det vara lite knepigt om plåten är rostig, använder man MIG kan det gå åt åtskilliga meter svetstråd när man "bygger" ny plåt -_-

Då blir det ett bra ställe att börja på! :) Men för tillfället tillåter inte budgeten svetsinköp av olika slag, men jag har ju i allafall någonting att se fram emot. Tror pedalen håller något år till som det är nu, men nog var det mycket rost där. Så troligen är det ju innertaket jag måste sätta igång med först för nog droppar det in en hel del vatten :angry:  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Art # 0320306 hos Scania (tillverkare Calix), tog hem den via Norrlandsbil, kanske finns billigare någon annan stans men sökte inte runt. Fick infon på en annan tråd här på forumet, finns lite mer info där

 

http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/11598-br%C3%A4nsletanksgivare-och-motorv%C3%A4rmare-tgb3040/

 

Men fungerade bra att installera i allafall

 

Efter att jag skrev tråden om motorvärmare som hänvisas till ovan, så har jag fått byta motorvärmare

en gång till. Nu har jag upptäckt vad Försvaret gjorde för fel när de installerade motorvärmaren första

gången.

 

Om man läser Calix installationbeskrivning noga så står det att efter man tagit bort pluggen

skall man borra ett 8 mm hål INUTI motorblocket så att vattnet kan cirkulera och att utrymmet

blir avluftat när man återfyller med vatten.

 

Borra inte för långt bara, du kommer du genom cyliderfodret också.

 

Detta är extra svårt på en TGB40, för där sitter grenrörsböjen mitt för hålet och man måste borra snett.

 

Det skall vara ett minst 8 mm hål (för cirkulationen) och det skall sitta så högt upp som möjligt (för avluftningen).

En lösning jag fick ta till på TGB40 var att borra ett 8 mm-hål i mitten och ett 6 mm-hål längst upp för avluftning.

Det är inte lätt att borra i gjutgods med borren i 45 graders vinkel...

 

Calixvärmaren till TGB40 har mycket långa värmerör på utsidan av muttern. Täck inte dessa med

isolering för då har inte värmen någonstans att ta vägen och värmetrådarna kan brinna av på utsidan

av blocket.

 

(Jag skall lägga till detta på den ursprungliga tråden också.)

 

/Stefan

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att jag skrev tråden om motorvärmare som hänvisas till ovan, så har jag fått byta motorvärmare

en gång till. Nu har jag upptäckt vad Försvaret gjorde för fel när de installerade motorvärmaren första

gången.

 

Om man läser Calix installationbeskrivning noga så står det att efter man tagit bort pluggen

skall man borra ett 8 mm hål INUTI motorblocket så att vattnet kan cirkulera och att utrymmet

blir avluftat när man återfyller med vatten.

 

Borra inte för långt bara, du kommer du genom cyliderfodret också.

 

Detta är extra svårt på en TGB40, för där sitter grenrörsböjen mitt för hålet och man måste borra snett.

 

Det skall vara ett minst 8 mm hål (för cirkulationen) och det skall sitta så högt upp som möjligt (för avluftningen).

En lösning jag fick ta till på TGB40 var att borra ett 8 mm-hål i mitten och ett 6 mm-hål längst upp för avluftning.

Det är inte lätt att borra i gjutgods med borren i 45 graders vinkel...

 

Calixvärmaren till TGB40 har mycket långa värmerör på utsidan av muttern. Täck inte dessa med

isolering för då har inte värmen någonstans att ta vägen och värmetrådarna kan brinna av på utsidan

av blocket.

 

(Jag skall lägga till detta på den ursprungliga tråden också.)

 

/Stefan

 

Där ser man! :/ Brann den gamla upp eller och isf hur upptäckte du det? Det där 8 mm hålet, är det ett "genomgående" hål? Vad är risken om hålet inte görs, för dåligt cikulation? Det är var ganska långa värmerör på utsidan av värmaren till min 30 bil också. Bifogar lite bilder på hur det såg ut för mig... 

post-9580-0-97328800-1454864900_thumb.jpg

post-9580-0-75096800-1454864907_thumb.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där ser man! :/ Brann den gamla upp eller och isf hur upptäckte du det? Det där 8 mm hålet, är det ett "genomgående" hål? Vad är risken om hålet inte görs, för dåligt cikulation? Det är var ganska långa värmerör på utsidan av värmaren till min 30 bil också. Bifogar lite bilder på hur det såg ut för mig... 

 

Jag upptäckte det genom att koppla in en "energimätare" i vägguttaget. Den drog 0W. Det skall vara 1400W för TGB40

och 1100W för TGB30.

 

Det är inte bara att det blir dålig cirkulation om man inte har hålet. Vad värre är att utrymmet innanför inte har någon

kanal uppåt, så luften kan inte ta vägen någonstans när man fyller på kylarvätska. Så det blir en luftficka och det

bränner upp elementet snabbt. (Luft/vattengränsen på värmerören syns på en av bilderna i huvudtråden om detta.)

 

Ja, 8mm-hålet är genomgående. Men inte ända in i cylindern :-)

 

/Stefan

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det är inte bara att det blir dålig cirkulation om man inte har hålet. Vad värre är att utrymmet innanför inte har någon

kanal uppåt, så luften kan inte ta vägen någonstans när man fyller på kylarvätska. Så det blir en luftficka och det

bränner upp elementet snabbt. (Luft/vattengränsen på värmerören syns på en av bilderna i huvudtråden om detta.)

/Stefan

Mystisk konstruktion, luftfickan finns alltså där även om värmepatronen  inte är monterad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan finnas luftfickor i vissa motorer ibland. Konstigt nog, för om de ligger mot cylindervägg mm kan det bli rätt hett. Oftast så brukar dock en bra cirkulation på kylvattnet "slita med" merparten av luften ut ur systemet. Men det är nog mer än ett värmeelement som brunnit i luftfickor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju undra om luften försvinner även i denna luftficka med tiden :unsure:  Monterar men insticksvärmaren på våren och kör hela sommaren utan att använda den kanske man aldrig får problem B)

Jag minns att det fanns personbilar som var besvärliga att få cirkulation i efter att man tappat ur kylvattnet. Vi på VAG hade alla möjliga patentlösningar med olika luftningspunkter och olika varianter där man hissade upp bilar i olika vinklar så de ibland höll på att tippa :rolleyes:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju undra om luften försvinner även i denna luftficka med tiden :unsure:  Monterar men insticksvärmaren på våren och kör hela sommaren utan att använda den kanske man aldrig får problem B)

Jag minns att det fanns personbilar som var besvärliga att få cirkulation i efter att man tappat ur kylvattnet. Vi på VAG hade alla möjliga patentlösningar med olika luftningspunkter och olika varianter där man hissade upp bilar i olika vinklar så de ibland höll på att tippa :rolleyes:

 

Det var förstås det jag missade. Med en TGB30/40 måste man förstås köra i 45 graders lutning för att få luftning :-)

 

/Stefan

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Här har det inte hänt så mycket mer än en tur till besiktningen, jäklar vad nervös jag var, vet inte riktigt varför. Har haft många planer och inköp är redan gjorda för olika service bitar, men att ha en 2 åring på dagis är inte det bästa om man vill vara frisk. Jisses vad förkylningarna har avlöst varandra, från januari. Så då har man i allafall fått gnälla av sig någonstans! B)  

 

Nåväl. Innan besiktningen tänkte jag att ena framdäcket såg lite ledsen ut så tänkte att jag borde fylla upp, var kring 1 bar kvar i :angry:  Har aldrig fyllt lastbilsdäck förut - det tog tid!  :) På inköpslistan ligger nu en längre slang med munstycke så man inte behöver så så jäkla nära däcket, även om risken inte är så särskilt hög vad jag vet för just däckexplosion så finns den ju där likväl...

 

Ut på landsvägen, går ju som en pärla! :) Tycker att 70 km/h känns lagom, upp i 80 och vinddraget känns genom ena sidorutan, lite otät ^_^

post-9580-0-90480000-1458839132_thumb.jpg

post-9580-0-22410400-1458839138_thumb.jpg

post-9580-0-25597600-1458839140_thumb.jpg

post-9580-0-75574400-1458839144_thumb.jpg

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har man äntligen hittat lite tid och fått värme hit till dom norra delarna av Sverige, gött! Så jag började med att byta motoroljan, väldigt smidigt att göra oljebyte på denna bil, väldigt lättåtkomligt! Funderar på att rengöra cyklonrenaren också, någon som vet om det rinner ut mycket olja när man tar loss den?

 

post-9580-0-87719600-1459359922_thumb.jpg

 

 

Efter det var det dags för växellådan, och här lärde jag mig mycket! Jag kollade oljan i höstas när jag fick den, men jag har för mig att jag gjorde misstaget att kolla med avstängd motor. Vilken skillnad jämnfört med att kolla med motorn igång, fanns knapp något på stickan när jag kontrollerad nivån nu :unsure:  Nåväl, olja var ju inköpt så det var bara att sätta igång. Jädrans vad det var söligt ^_^  Är som sagt nybörjare men vissa av pluggarna var det bra med tryck i när man öppnade dom, sprutade olja åt alla håll och kanter :)  

 

post-9580-0-93523000-1459359915_thumb.jpg

 

Var en del spån i filtret. Jag tror inte jag behöver vara orolig då det var vad finkornigt och när jag klämde ihop blev det bara gröt av det, känns som normalt slitage? Oljan, såg inte heller farligt mörk ut, dock mörkare än den nya fräscha. Jag tror jag fick det till att jag fick ut ca 31-32 liter, satte i ca 37 liter innan jag nådde rätt markering på stickan - med motorn igång ;)

 

post-9580-0-33640300-1459359919_thumb.jpg

 

Rengjorde filtret enligt instruktion, den såg hel och fin ut. På med ny packning och loctite på bultarna. Lite bökigt att få tillbaka den när den var rengjord, lite olja på hylsan som ska in i hålet i själva växellådan gjorde susen! Allt ser torrt och fint ut än så länge under bilen.

 

post-9580-0-49351200-1459359925_thumb.jpg

 

post-9580-0-07439300-1459361028_thumb.jpg

 

Nu känns växlingen mycket bättre på den lilla provturen jag hann ta, den drar iväg direkt. Innan kunde den kännas rejält seg. Så med största sannolikhet var det alldeles för lite olja i lådan vilket ledde till att den betedde sig underligt!

 

Jag bjuder på krigszon!

 

post-9580-0-58493800-1459361024_thumb.jpg

 

  • Like 10
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog bäst att jag rättar mig själv innan någon annan hinner, skiten hamnar i rotorn, cyklondelen är den konformade detaljen längst ner på oljerenaren. För övrigt en genialisk konstruktion som Scania än i dag utrustar motorerna med.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då var det dags för frågestund igen! Efter motoroljebytet så startar bilen segt, och inte har det varit speciellt kallt. Tog den till jobbet igår och satte i batteriladdaren. Även med fulladdade batterier så var det seg start i morse när jag skulle hem, och detta efter motoroljebytet. Finns det något samband mellan dessa två? 

 

Och vad är detta för slang? Såg den av en slump imorse. Skulle väl anta att den har med kylaren att göra... :unsure:

 

post-9580-0-62491500-1459700195_thumb.jpg

 

Växellådsoljebytet gjorde i allafall susen, växlar mycket bättre nu!  :wub:

 

 

Det är nog bäst att jag rättar mig själv innan någon annan hinner, skiten hamnar i rotorn, cyklondelen är den konformade detaljen längst ner på oljerenaren. För övrigt en genialisk konstruktion som Scania än i dag utrustar motorerna med.

Ok, tackar för svar! Får se om den blir rengjord inför sommaren eller inte, finns mycket att göra:) Den surrar i allafall på fint efter man stannat motorn, så full är den väl i allafall inte ^_^

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har det gjorts lite mer service, perfekt sida att föra lite dagbok över vad som gjorts med bilen. Nytt förfilter och nya huvudfilter, och lärt mig lufta motorn..tror jag  :unsure:  Ska man få ut all luft ur förfiltret

 

 

Lite flagor låg det i förfiltret...

 

post-9580-0-45471500-1459972142_thumb.jpg

 

 

Ja inte ser dom dagsfärska ut!  ^_^

 

post-9580-0-64538700-1459972147_thumb.jpg

 

 

Ser bättre ut! :) Hoppas dom alltid håller sig blåa och fräscha länge till  :P

 

post-9580-0-89519600-1459972164_thumb.jpg

 

 

Luft längst upp i förfiltret..

 

post-9580-0-79395200-1459972155_thumb.jpg

 

 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...