Gå till innehåll

Rekommendera Poster

Tänkte starta en liten byggblogg där jag dokumenterar lite ifrån tillbyggnad av extrautrustning på min tgb1314.

 

 

Idéer & Funderingar

  • Montera kraftuttag samt manöver.
  • Konstruera fäste för hydraulpump, svetsa hydraultank.
  • Inköp & montering av hydraulisk vinsch.
  • Montera remdriven tryckluftskompressor.
  • Tryckluftstuta, Hadley lastbilshorn eller Kockum Supertyfon (Flyglarm/VMA) finns i lager.
  • Tillverka takbåge, för extraljus. 4st Lightforce XGT 240 inhandlade.
  • Installera komradioutrustning (Ericsson Aurora C52+C54).
  • Installera tidur / ändra om elmässigt kring styrningen av Webasto-värmaren och övrig elektrisk utrustning.

 

 

 

post-9555-0-60342000-1453759223.jpg

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kraftuttaget. Fick tag i ett för C202 till bra pris på blocket, membranet var helt (hör och häpna!). Detta borde duga fint då syftet är att använda hydraulik som kraftöverföring för vinsch och kanske plog med mera.

 

 

 

 

post-9555-0-50009500-1453759616_thumb.jpg

Började med en ordentlig rengöring i avfettningstvätten, och kontrollerade sedan skicket.

 

 

post-9555-0-82275000-1453759617_thumb.jpg

Planade av kraftuttaget i svarven för att få en plan och fin yta. Har tänkt att svarva en stor aluminiumhylsa som skall ligga utanpå kraftuttaget och innesluta medbringare denna skall samtidigt fungera som fäste för lämplig hydraulpump.

 

 

post-9555-0-00265900-1453759619_thumb.jpg

Rengöring och dit med lite tätningskladd. (Locktite Quick Gasket).

 

 

post-9555-0-00928500-1453759620_thumb.jpg

Monterat och klart, vacuumslang framdragen till hytten.

 

 

post-9555-0-73532200-1453762024_thumb.jpg

En 3/2-ventil fanns i gömmorna, denna borde passa.

 

 

post-9555-0-06163700-1453759621_thumb.jpg

Manöverventil monterad på lämpligt ställe.

 

 

 

 

Nu återstår att skaffa en lämplig hydraulpump och svarva tidigare nämnt fäste.

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tryckluftskompressor, hittades på lokala metallskroten för många år sedan, och kostade endast en 20-lapp! En idé var att den skulle sitta på ett framtida drömfordon (en terrängbil), nu var det äntligen dags att rota fram den ur gömmorna.

 

-Varför?? kan tänkas. Därför. Hade en remdriven kompressor från en caterpillar liggandes och det skall vara ett nyttofordon, då duger det inte att stå till skogs och vara utan tryckluft. Det är ju en självklarhet. Sen kan man ju inte klara sig med originaltutan på dessa fordon så det kommer bli roligt att komplettera den med en lite kraftigare doning.

 

 

 

post-9555-0-85467000-1453760727_thumb.jpg

Efter lite funderingar över hur ett fäste skulle kunna konstrueras så började det enklast i kallsågen och lite vinkeljärn.

 

 

post-9555-0-05727200-1453760724_thumb.jpg

Utgångspunkten blev två stycken fästen som bultas tillsammans med motorupphängningen, (Klabbe.eu har en liknande design för sitt kompressorbygge).

 

 

post-9555-0-41030900-1453760725_thumb.jpg

Verkar som att det passar.

 

 

post-9555-0-80651900-1453760728_thumb.jpg

Mer vinkeljärn.

 

 

post-9555-0-85295600-1453760726_thumb.jpg

Kompressorn, en Clayton-Dewandre TF-300 (Nu för tiden Bendix Tu-Flo 300). Kommer troligen från en cat-maskin med tanke på färgen??

 

 

post-9555-0-39008600-1453760731_thumb.jpg

Bultat i ena änden, blir att svetsa en plåt mellan armarna som går framåt som fungerar som vagga åt kompressorn.

 

 

post-9555-0-50057600-1453760730_thumb.jpg

Ena armen fick moddas lite då det känns fördelaktigt med lite frigång över framaxeln.

 

 

post-9555-0-64397500-1453760732_thumb.jpg

Vy ovanför spektaklet. Det verkar som att det finns en chans om jag bygger på generatorns remskiva med ytterligare remspår.

 

 

Det var allt för idag.

  • Like 9
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fortsättning, vaggan för kompressorn.

 

Någon slags remspänning behövs funderas ut här näst, det blir förmodligen ett fjäderbelastat spännhjul.

 

 

 

post-9555-0-46763400-1453836293_thumb.jpg

Kompressorn och ihopsvetsade vaggan.

 

 

post-9555-0-49825900-1453836294_thumb.jpg

Kapade ett urtag för remskivan och borrade hål för kompressorn.

 

 

post-9555-0-13556700-1453836296_thumb.jpg

Provmonterat, sett bakifrån. Placerade kompressorn någon cm offset så den inte bråkar med kardanaxeln för fläkten. 

 

 

post-9555-0-34618100-1453836295_thumb.jpg

Sett framifrån, blixten gav upp i och med låg batterinivå i telefon. Bättre än inget.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

I väntan på remmar till kompressorn så byggde jag idag en ljusbåge, jag har sneglat länge på mina lightforce som legat i skrubben och idag blev det äntligen något gjort.

 

 

 

post-9555-0-47594000-1454790880_thumb.jpg

Rör kapat och utlagt.

 

 

post-9555-0-91376500-1454790881_thumb.jpg

Bågen ihopsvetsad.

 

 

post-9555-0-68696800-1454790882_thumb.jpg

Smidigt med plåtsaxen, bara ställa in mått och trycka på pedalen.

 

 

post-9555-0-18518400-1454790884_thumb.jpg

Öron för lyktorna utklippta och svetsade

 

 

post-9555-0-68727100-1454791150_thumb.jpg

Vinkeljärn med hål borrade punktades fast på plats och helsvetsades på bänken, bultas fast i hålen bak på hytten där helkarossen ska sitta??

 

 

post-9555-0-88486200-1454790886_thumb.jpg

Provmonterat på taket

 

 

post-9555-0-89275900-1454790885_thumb.jpg

Takbågen med lyktorna monterade på ovansidan

 

 

post-9555-0-84167300-1454790887_thumb.jpg

Monterade dom upp och ner istället.

 

 

post-9555-0-89192000-1454790888_thumb.jpg

Sett från håll, ser rätt okej ut enligt mig.

 

 

post-9555-0-80989500-1454790889_thumb.jpg

Eldragning, lite halvslarvigt (hade velat ha strumpor på kablarna, så de inte ligger och skaver direkt mot gods).

 

 

post-9555-0-61031200-1454790890_thumb.jpg

Lyser okej, om jag får tag i ordentliga xenongrejor så blir det konvertering. Det involverar att svarva distanshylsor i aluminium lämpligtvis, för att få brännpunkten på xenonlamporna att hamna rätt.

 

 

 

Slutsats: Borde byta generator, då bilen går på tomgång så dimmar lyktorna ned till hälften...

 

Ytbehandling av bågen återstår.

post-9555-0-05644100-1454791383_thumb.jpg

  • Like 9
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Liten fortsättning på kompressorbygget

 

Fick tummen ur idag efter jobbet och satte igång med att svarva en ny remskiva för generatorn, som har ett extra remspår för 17mm kilremmen som kompressorn vill ha.

 

Förhoppningsvis så klarar generatorlagringen av detta, vad den nu än består av. Annars får jag tänka om.

 

 

 

 

post-9555-0-55654800-1455658411_thumb.jpg

Satte igång karvningen utav kalaset, hittade en gammal drivaxel som utgjorde ett fint svarvämne.

 

 

post-9555-0-52689800-1455658832_thumb.jpg

Prov mot rem med rätt profil, ser inte riktigt rätt ut på bilden dock.

 

 

post-9555-0-60171800-1455658412_thumb.jpg

Första kilspåret klart, för kompressorn. 17mm bredd på remmen.

 

 

post-9555-0-67878700-1455658413_thumb.jpg

Tog ner resten, dock blir diametern lite större här än original då jag vill få lite högre varv på den trötta originalgeneratorn.

 

 

 

Nu återstår att plocka av originalremskivan på generatorn för att ta lite mått att överföra till nya remskivan.

 

 

 

Mvh / MilSpeC

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fortsättning på kompressorbygget

 

Idag svarvade jag klart remskivan och drog kilspår för axeln. Snabbmonterade även grejorna för att se hur det blev.

 

En miss av mig var att utväxlningen inte alls blev snabbare för generatorn utan en aningen långsammare tyvärr.. Får kanske göra en helt ny skiva om det inte lirar. Så går det när man har för bråttom. (Eller när man inte har originalskivan till godo att mäta på).

 

 

post-9555-0-69801200-1455752954_thumb.jpg

Fortsättning på gårdagens upphuggna stycke.

 

 

post-9555-0-63561900-1455752953_thumb.jpg

Prova prova.

 

 

post-9555-0-52579100-1455752955_thumb.jpg

Klart.

 

 

post-9555-0-60883500-1455752956_thumb.jpg

Filat spår för krysskilen.

 

 

post-9555-0-60229800-1455752957_thumb.jpg

Monterat på generatorn.

 

 

post-9555-0-64943300-1455752958_thumb.jpg

Annan vinkel.

 

 

post-9555-0-63772300-1455752959_thumb.jpg

Remmar åt alla håll, slappt som tusan pga sopslut originalremmar och avsaknad av remmspännare till kompressor-remmen.

 

 

 

En videosnutt hann jag också med:

https://www.youtube.com/watch?v=lCZgUWiwtZ4

 

 

 

Läggdags  :rolleyes:

 
  • Like 9
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill du ha högre hastighet på generatorn borde du väl kunna svarva ner diametern på det remhjul du redan gjort? Samma sak med sidan som går mot pumpen om du inte vill öka hastigheten för den. Eller är du rädd att det blir för liten anläggningsyta mellan skivan och remmarna så det slirar?

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill du ha högre hastighet på generatorn borde du väl kunna svarva ner diametern på det remhjul du redan gjort? Samma sak med sidan som går mot pumpen om du inte vill öka hastigheten för den. Eller är du rädd att det blir för liten anläggningsyta mellan skivan och remmarna så det slirar?

Saken är den att nu när du nämnde det så kom jag underfund med att det blev åt rätt håll i alla fall.

 

Jag tog nämligen "för mycket" material på smala delen av skivan, så den blev mindre och det är ju rätt. (Måste ha tänkt att generatorn var den drivande änden).

 

10mm remmspåren är 75mm i ytterdiameter och 17mm spåret är 85mm i ytterdiameter.

 

Original för generatorn var typ 80mm.

 

Tankevurpa.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kompressoråbäket del 3

 

Idag tillverkades spännhjul för kompressorrem, det sprayburksmålades lite och pressades hydraulslang.

 

 

 

post-9555-0-38507400-1456008300_thumb.jpg

Tog isär kompressorn lite för att se efter hur den mår invändigt.

 

 

post-9555-0-60432300-1456008301_thumb.jpg

Passade på att byta en packbox för ingående axel. Den var stel som plast och läckte.

 

 

post-9555-0-85915900-1456008302_thumb.jpg

Gav kompressorn en tjusig sprayburks finish, rinningar ingick såklart.

 

 

post-9555-0-63516400-1456008303_thumb.jpg

Mer svarvning!

 

 

post-9555-0-44439500-1456008304_thumb.jpg

Spännhjul för remmen. (Ja det sitter ett kullager i stora rullen, hade redan hunnit pressat i det på bilden).

 

 

post-9555-0-19326500-1456008305_thumb.jpg

Fick ju lov att bygga någon slags spännarm också.

 

 

post-9555-0-02908300-1456008306_thumb.jpg

Jaja. Det får duga.

 

 

post-9555-0-44586900-1456008309_thumb.jpg

Monterat och provning pågår.

 

 

post-9555-0-54009700-1456008310_thumb.jpg

Pressning av hydraulslang, som jag tänkte ha mellan kompressor och avlastningsventil/tank.

 

 

post-9555-0-32271500-1456008312_thumb.jpg

3/8" Hydraulslang, pressad med 2st 90 gradare.

 

 

post-9555-0-57733700-1456008311_thumb.jpg

Slang monterar och avslöjar mitt fusk-lack jobb.

 

 

post-9555-0-05049800-1456008313_thumb.jpg

Andra änden av slangen mynnar ut under skåpet för webastovärmaren. Här under tänker jag sätta en lufttank.

 

 

post-9555-0-04576900-1456008314_thumb.jpg

Slangar för luft och avlastnings-signal till kompressorn dragna.

 

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=T1tLux7UlRc

Videosnutt på maskineriet in action. "Bak-tankar" en kompressor för att se att grejorna fungerar.

 

 

 

Nu skall jag bara beställa en avlastningsventil och hitta en bra lufttank som passar mått-mässigt. Kanske blir det ett torkfilter från lastbil också.

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kompressor del 4, trycktank.

 

Ännu en gång var det dags att kolla skrotgömmorna. Minnet svek ej, en trycktank med perfekt mått fanns!

25L volym är inte mycket men det är en början pga utrymmesbrist.

 

 

post-9555-0-86316900-1456242640_thumb.jpg

Skrot med precis rätt mått :)

 

 

post-9555-0-18606400-1456242642_thumb.jpg

Rensade bort gamla luftanslutningar och fixade monteringsöron. Sen om tanken i framtiden exploderar pga utmattningar i montageöronen är en annan femma....

 

 

post-9555-0-10784300-1456242643_thumb.jpg

Konsoller tillverkades, dessa svetsas fast på ramen.

 

 

post-9555-0-04560800-1456242644_thumb.jpg

Prova prova

 

 

post-9555-0-22319400-1456242645_thumb.jpg

Monterat och ful-lackat, förhoppningsvis tillräckligt rostskydd fram till ordentlig lack vid varmare väder. Ramen smetade jag full i underredsmassa kring svetsarna.

 

Konsollerna är för långa med flit, om man skulle vilja montera hydraultank eller en extra trycktank.

 

 

 

 

Avgasröret för Webasto-värmaren skall få längre flexrör och återmonteras.

 

Avlastningsventil beställd. Fortsättning följer då den kommer i brevlådan, även nya kolvringar till kompressorn förväntas komma i brevlådan inom några veckor.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Allmän uppdatering!

Kör en liten uppdatering på diverse saker.

 

 

post-9555-0-09657200-1457216126_thumb.jpg

Har införskaffat ett torkfilter för tryckluftssystemet. Lär modifieras lite så att urblåsningen görs då kompressorn avlastar. Nu är det enbart tryckstyrt via inkommande systemtryck.

 

post-9555-0-42521900-1457216195_thumb.jpg

Var på besök hos en släkting och bytte till mig en hydraulpump från en Unimog som hade borr-rigg förr, bytte bort ett tryckluftshorn mot denna pump. 18cc  / rev och max 3000rpm.

 

post-9555-0-31351600-1457216197_thumb.jpg

Inspektion och byte av rotationsriktning då pumpen tyvärr ej får plats direkt på kraftuttaget.

 

post-9555-0-72258400-1457216201_thumb.jpg

Bytte plats på dreven och vred locket ett halvt varv. (Pumpen kommer förmodligen drivas med tandrem och sitta brevid kraftuttaget monterad i en konsoll som inte är tillverkad ännu).

 

post-9555-0-00116700-1457216143_thumb.jpg

Det bjöds på finväder, då kunde man inte motstå en liten skogsåkning efter jobbet.

 

post-9555-0-94797400-1457216143_thumb.jpg

Har börjat planerat inför målning av kärran, och denna sidan som någon full?? beväring har klottrat ner måste få ett nytt mönster som ser lite bättre ut. Har ni någonsin sett ett svenskt flerfärgsmönster med bågar i??  :huh:

 

post-9555-0-73625400-1457216144_thumb.jpg

Jag tog in bilden i photoshop och färglade fälten för att se på ungefär hur det blir sen. Jag blev nöjd.

 

 

 

Snart är avlastningsventilen på posten och under veckan blir det då lite trycklufts-uppdatering.

  • Like 9
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den stora dagen

 

Nu är tryckluftssystemet provkört med gott resultat, lufttork blir en senare grej då det lär modifieras / bytas helt. Signalhorn är också monterat och låter som det ska :).

 

 

post-9555-0-68247100-1457641431_thumb.jpg

På tisdagen kom de efterlängtade pusselbitarna, avlastningsventil (tryckregulator) och nya kolvringar!

 

post-9555-0-60799600-1457641432_thumb.jpg

Kolvringarna byttes, det blev någon timme! Men ingen ring gick av :)

 

post-9555-0-69895600-1457641433_thumb.jpg

Det blev ett ordentligt luftfilter för kompressorn också! Avlastar-mekanismen som läckte luft fick nya o-ringar och blev insmorda i fett!

 

post-9555-0-86283000-1457641434_thumb.jpg

Lufttanken fick lite fler nipplar, och en extra anslutning som pluggas för framtida bekymmer.

 

https://www.youtube.com/watch?v=pCdDrsV5xzU

Avlastningsventilen gör sitt jobb, ett svagt psst hörs. (Blir ett ordentligt pys med torkfiltret installerat senare).

 

 

 

 

post-9555-0-75308800-1457641463_thumb.jpg

Idag blev det dags att montera 2st hadley horn.

 

post-9555-0-24139500-1457641465_thumb.jpg

Gjorde ett enkelt fäste av vinkeljärn.

 

post-9555-0-69543000-1457641466_thumb.jpg

Provmonterat.

 

post-9555-0-00081600-1457641468_thumb.jpg

På plats, smälter nog in fint då den riktiga färgen kommer på!

 

post-9555-0-52163600-1457641469_thumb.jpg

Lite luft draget under motorluckan, snabbt och enkelt. Alla slangar är för långa med flit eftersom att dom bör flyttas vid tillfälle så de inte är i vägen.

 

https://www.youtube.com/watch?v=M2kXVCW30Tc

Prov-honkar lite i närmaste tunnel (jobbet).

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...