MilSpeC Postad 25 Januari , 2016 Rapport Share Postad 25 Januari , 2016 Tänkte starta en liten byggblogg där jag dokumenterar lite ifrån tillbyggnad av extrautrustning på min tgb1314. Idéer & Funderingar Montera kraftuttag samt manöver. Konstruera fäste för hydraulpump, svetsa hydraultank. Inköp & montering av hydraulisk vinsch. Montera remdriven tryckluftskompressor. Tryckluftstuta, Hadley lastbilshorn eller Kockum Supertyfon (Flyglarm/VMA) finns i lager. Tillverka takbåge, för extraljus. 4st Lightforce XGT 240 inhandlade. Installera komradioutrustning (Ericsson Aurora C52+C54). Installera tidur / ändra om elmässigt kring styrningen av Webasto-värmaren och övrig elektrisk utrustning. 6 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MilSpeC Postad 25 Januari , 2016 Författare Rapport Share Postad 25 Januari , 2016 Kraftuttaget. Fick tag i ett för C202 till bra pris på blocket, membranet var helt (hör och häpna!). Detta borde duga fint då syftet är att använda hydraulik som kraftöverföring för vinsch och kanske plog med mera. Började med en ordentlig rengöring i avfettningstvätten, och kontrollerade sedan skicket. Planade av kraftuttaget i svarven för att få en plan och fin yta. Har tänkt att svarva en stor aluminiumhylsa som skall ligga utanpå kraftuttaget och innesluta medbringare denna skall samtidigt fungera som fäste för lämplig hydraulpump. Rengöring och dit med lite tätningskladd. (Locktite Quick Gasket). Monterat och klart, vacuumslang framdragen till hytten. En 3/2-ventil fanns i gömmorna, denna borde passa. Manöverventil monterad på lämpligt ställe. Nu återstår att skaffa en lämplig hydraulpump och svarva tidigare nämnt fäste. 5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MilSpeC Postad 25 Januari , 2016 Författare Rapport Share Postad 25 Januari , 2016 Tryckluftskompressor, hittades på lokala metallskroten för många år sedan, och kostade endast en 20-lapp! En idé var att den skulle sitta på ett framtida drömfordon (en terrängbil), nu var det äntligen dags att rota fram den ur gömmorna. -Varför?? kan tänkas. Därför. Hade en remdriven kompressor från en caterpillar liggandes och det skall vara ett nyttofordon, då duger det inte att stå till skogs och vara utan tryckluft. Det är ju en självklarhet. Sen kan man ju inte klara sig med originaltutan på dessa fordon så det kommer bli roligt att komplettera den med en lite kraftigare doning. Efter lite funderingar över hur ett fäste skulle kunna konstrueras så började det enklast i kallsågen och lite vinkeljärn. Utgångspunkten blev två stycken fästen som bultas tillsammans med motorupphängningen, (Klabbe.eu har en liknande design för sitt kompressorbygge). Verkar som att det passar. Mer vinkeljärn. Kompressorn, en Clayton-Dewandre TF-300 (Nu för tiden Bendix Tu-Flo 300). Kommer troligen från en cat-maskin med tanke på färgen?? Bultat i ena änden, blir att svetsa en plåt mellan armarna som går framåt som fungerar som vagga åt kompressorn. Ena armen fick moddas lite då det känns fördelaktigt med lite frigång över framaxeln. Vy ovanför spektaklet. Det verkar som att det finns en chans om jag bygger på generatorns remskiva med ytterligare remspår. Det var allt för idag. 9 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tjingen Postad 26 Januari , 2016 Rapport Share Postad 26 Januari , 2016 Intressant,ska bli roligt att följa. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MilSpeC Postad 26 Januari , 2016 Författare Rapport Share Postad 26 Januari , 2016 Fortsättning, vaggan för kompressorn. Någon slags remspänning behövs funderas ut här näst, det blir förmodligen ett fjäderbelastat spännhjul. Kompressorn och ihopsvetsade vaggan. Kapade ett urtag för remskivan och borrade hål för kompressorn. Provmonterat, sett bakifrån. Placerade kompressorn någon cm offset så den inte bråkar med kardanaxeln för fläkten. Sett framifrån, blixten gav upp i och med låg batterinivå i telefon. Bättre än inget. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MilSpeC Postad 6 Februari , 2016 Författare Rapport Share Postad 6 Februari , 2016 I väntan på remmar till kompressorn så byggde jag idag en ljusbåge, jag har sneglat länge på mina lightforce som legat i skrubben och idag blev det äntligen något gjort. Rör kapat och utlagt. Bågen ihopsvetsad. Smidigt med plåtsaxen, bara ställa in mått och trycka på pedalen. Öron för lyktorna utklippta och svetsade Vinkeljärn med hål borrade punktades fast på plats och helsvetsades på bänken, bultas fast i hålen bak på hytten där helkarossen ska sitta?? Provmonterat på taket Takbågen med lyktorna monterade på ovansidan Monterade dom upp och ner istället. Sett från håll, ser rätt okej ut enligt mig. Eldragning, lite halvslarvigt (hade velat ha strumpor på kablarna, så de inte ligger och skaver direkt mot gods). Lyser okej, om jag får tag i ordentliga xenongrejor så blir det konvertering. Det involverar att svarva distanshylsor i aluminium lämpligtvis, för att få brännpunkten på xenonlamporna att hamna rätt. Slutsats: Borde byta generator, då bilen går på tomgång så dimmar lyktorna ned till hälften... Ytbehandling av bågen återstår. 9 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MilSpeC Postad 16 Februari , 2016 Författare Rapport Share Postad 16 Februari , 2016 Liten fortsättning på kompressorbygget Fick tummen ur idag efter jobbet och satte igång med att svarva en ny remskiva för generatorn, som har ett extra remspår för 17mm kilremmen som kompressorn vill ha. Förhoppningsvis så klarar generatorlagringen av detta, vad den nu än består av. Annars får jag tänka om. Satte igång karvningen utav kalaset, hittade en gammal drivaxel som utgjorde ett fint svarvämne. Prov mot rem med rätt profil, ser inte riktigt rätt ut på bilden dock. Första kilspåret klart, för kompressorn. 17mm bredd på remmen. Tog ner resten, dock blir diametern lite större här än original då jag vill få lite högre varv på den trötta originalgeneratorn. Nu återstår att plocka av originalremskivan på generatorn för att ta lite mått att överföra till nya remskivan. Mvh / MilSpeC 5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MilSpeC Postad 18 Februari , 2016 Författare Rapport Share Postad 18 Februari , 2016 Fortsättning på kompressorbygget Idag svarvade jag klart remskivan och drog kilspår för axeln. Snabbmonterade även grejorna för att se hur det blev. En miss av mig var att utväxlningen inte alls blev snabbare för generatorn utan en aningen långsammare tyvärr.. Får kanske göra en helt ny skiva om det inte lirar. Så går det när man har för bråttom. (Eller när man inte har originalskivan till godo att mäta på). Fortsättning på gårdagens upphuggna stycke. Prova prova. Klart. Filat spår för krysskilen. Monterat på generatorn. Annan vinkel. Remmar åt alla håll, slappt som tusan pga sopslut originalremmar och avsaknad av remmspännare till kompressor-remmen. En videosnutt hann jag också med: https://www.youtube.com/watch?v=lCZgUWiwtZ4 Läggdags 9 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 18 Februari , 2016 Rapport Share Postad 18 Februari , 2016 Kul att se fler svarvare här :-) 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MilSpeC Postad 18 Februari , 2016 Författare Rapport Share Postad 18 Februari , 2016 Kul att se fler svarvare här :-) Tack och bock Får ta det som en komplimang då jag jobbar som svetsare/reparatör. Svarvning och fräsning ligger nästan bara på hobbytiden tyvärr. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 18 Februari , 2016 Rapport Share Postad 18 Februari , 2016 Vill du ha högre hastighet på generatorn borde du väl kunna svarva ner diametern på det remhjul du redan gjort? Samma sak med sidan som går mot pumpen om du inte vill öka hastigheten för den. Eller är du rädd att det blir för liten anläggningsyta mellan skivan och remmarna så det slirar? 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MilSpeC Postad 18 Februari , 2016 Författare Rapport Share Postad 18 Februari , 2016 Vill du ha högre hastighet på generatorn borde du väl kunna svarva ner diametern på det remhjul du redan gjort? Samma sak med sidan som går mot pumpen om du inte vill öka hastigheten för den. Eller är du rädd att det blir för liten anläggningsyta mellan skivan och remmarna så det slirar?Saken är den att nu när du nämnde det så kom jag underfund med att det blev åt rätt håll i alla fall. Jag tog nämligen "för mycket" material på smala delen av skivan, så den blev mindre och det är ju rätt. (Måste ha tänkt att generatorn var den drivande änden). 10mm remmspåren är 75mm i ytterdiameter och 17mm spåret är 85mm i ytterdiameter. Original för generatorn var typ 80mm. Tankevurpa. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 18 Februari , 2016 Rapport Share Postad 18 Februari , 2016 Bästa lösnigen på ett jobbigt problem är när man bara tänkt lite fel. 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MilSpeC Postad 20 Februari , 2016 Författare Rapport Share Postad 20 Februari , 2016 Kompressoråbäket del 3 Idag tillverkades spännhjul för kompressorrem, det sprayburksmålades lite och pressades hydraulslang. Tog isär kompressorn lite för att se efter hur den mår invändigt. Passade på att byta en packbox för ingående axel. Den var stel som plast och läckte. Gav kompressorn en tjusig sprayburks finish, rinningar ingick såklart. Mer svarvning! Spännhjul för remmen. (Ja det sitter ett kullager i stora rullen, hade redan hunnit pressat i det på bilden). Fick ju lov att bygga någon slags spännarm också. Jaja. Det får duga. Monterat och provning pågår. Pressning av hydraulslang, som jag tänkte ha mellan kompressor och avlastningsventil/tank. 3/8" Hydraulslang, pressad med 2st 90 gradare. Slang monterar och avslöjar mitt fusk-lack jobb. Andra änden av slangen mynnar ut under skåpet för webastovärmaren. Här under tänker jag sätta en lufttank. Slangar för luft och avlastnings-signal till kompressorn dragna. https://www.youtube.com/watch?v=T1tLux7UlRc Videosnutt på maskineriet in action. "Bak-tankar" en kompressor för att se att grejorna fungerar. Nu skall jag bara beställa en avlastningsventil och hitta en bra lufttank som passar mått-mässigt. Kanske blir det ett torkfilter från lastbil också. 7 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frippe S Postad 21 Februari , 2016 Rapport Share Postad 21 Februari , 2016 Riktigt snyggt 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Sune Postad 21 Februari , 2016 Rapport Share Postad 21 Februari , 2016 Snyggt :wub: 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 21 Februari , 2016 Rapport Share Postad 21 Februari , 2016 Stiligt bygge. Mycket intressant. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MilSpeC Postad 23 Februari , 2016 Författare Rapport Share Postad 23 Februari , 2016 Kompressor del 4, trycktank. Ännu en gång var det dags att kolla skrotgömmorna. Minnet svek ej, en trycktank med perfekt mått fanns! 25L volym är inte mycket men det är en början pga utrymmesbrist. Skrot med precis rätt mått Rensade bort gamla luftanslutningar och fixade monteringsöron. Sen om tanken i framtiden exploderar pga utmattningar i montageöronen är en annan femma.... Konsoller tillverkades, dessa svetsas fast på ramen. Prova prova Monterat och ful-lackat, förhoppningsvis tillräckligt rostskydd fram till ordentlig lack vid varmare väder. Ramen smetade jag full i underredsmassa kring svetsarna. Konsollerna är för långa med flit, om man skulle vilja montera hydraultank eller en extra trycktank. Avgasröret för Webasto-värmaren skall få längre flexrör och återmonteras. Avlastningsventil beställd. Fortsättning följer då den kommer i brevlådan, även nya kolvringar till kompressorn förväntas komma i brevlådan inom några veckor. 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 23 Februari , 2016 Rapport Share Postad 23 Februari , 2016 Ser bra ut. Pto kraftuttaget såg ledigt ut vad planerar du att hänga på där. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MilSpeC Postad 23 Februari , 2016 Författare Rapport Share Postad 23 Februari , 2016 Ser bra ut. Pto kraftuttaget såg ledigt ut vad planerar du att hänga på där. På kraftuttaget vill jag sätta en hydraulpump, främst för att driva en winch. Även för att förenkla för snöplog etc i framtiden. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 23 Februari , 2016 Rapport Share Postad 23 Februari , 2016 Missade det såg det nu lite längre bak i tråden. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MilSpeC Postad 5 Mars , 2016 Författare Rapport Share Postad 5 Mars , 2016 Allmän uppdatering! Kör en liten uppdatering på diverse saker. Har införskaffat ett torkfilter för tryckluftssystemet. Lär modifieras lite så att urblåsningen görs då kompressorn avlastar. Nu är det enbart tryckstyrt via inkommande systemtryck. Var på besök hos en släkting och bytte till mig en hydraulpump från en Unimog som hade borr-rigg förr, bytte bort ett tryckluftshorn mot denna pump. 18cc / rev och max 3000rpm. Inspektion och byte av rotationsriktning då pumpen tyvärr ej får plats direkt på kraftuttaget. Bytte plats på dreven och vred locket ett halvt varv. (Pumpen kommer förmodligen drivas med tandrem och sitta brevid kraftuttaget monterad i en konsoll som inte är tillverkad ännu). Det bjöds på finväder, då kunde man inte motstå en liten skogsåkning efter jobbet. Har börjat planerat inför målning av kärran, och denna sidan som någon full?? beväring har klottrat ner måste få ett nytt mönster som ser lite bättre ut. Har ni någonsin sett ett svenskt flerfärgsmönster med bågar i?? Jag tog in bilden i photoshop och färglade fälten för att se på ungefär hur det blir sen. Jag blev nöjd. Snart är avlastningsventilen på posten och under veckan blir det då lite trycklufts-uppdatering. 9 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pvpjtgb1111 Postad 6 Mars , 2016 Rapport Share Postad 6 Mars , 2016 Snyggt! Gillar denna tråden hemskt mycket redan 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MilSpeC Postad 10 Mars , 2016 Författare Rapport Share Postad 10 Mars , 2016 Den stora dagen Nu är tryckluftssystemet provkört med gott resultat, lufttork blir en senare grej då det lär modifieras / bytas helt. Signalhorn är också monterat och låter som det ska . På tisdagen kom de efterlängtade pusselbitarna, avlastningsventil (tryckregulator) och nya kolvringar! Kolvringarna byttes, det blev någon timme! Men ingen ring gick av Det blev ett ordentligt luftfilter för kompressorn också! Avlastar-mekanismen som läckte luft fick nya o-ringar och blev insmorda i fett! Lufttanken fick lite fler nipplar, och en extra anslutning som pluggas för framtida bekymmer. https://www.youtube.com/watch?v=pCdDrsV5xzU Avlastningsventilen gör sitt jobb, ett svagt psst hörs. (Blir ett ordentligt pys med torkfiltret installerat senare). Idag blev det dags att montera 2st hadley horn. Gjorde ett enkelt fäste av vinkeljärn. Provmonterat. På plats, smälter nog in fint då den riktiga färgen kommer på! Lite luft draget under motorluckan, snabbt och enkelt. Alla slangar är för långa med flit eftersom att dom bör flyttas vid tillfälle så de inte är i vägen. https://www.youtube.com/watch?v=M2kXVCW30Tc Prov-honkar lite i närmaste tunnel (jobbet). 6 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 11 Mars , 2016 Rapport Share Postad 11 Mars , 2016 Snyggt Var köpte du avlastningsventilen? Jag kör idag med en säkerhetsventil från feltema och den känns sådär Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.