Gå till innehåll

Rekommendera Poster

Tätningarna som sitter på tryckbrickorna som tätar axiellt mot pumpdreven i gaveln på pumphuset sögs ur sina lägen för min del,och hittades så småningom som konfetti i ventilpaketet,inte så kul att få ut alla småbitar ur det.... :( 
Första pumpen var en (Dowty??) 42cc och den andra pumpen en italiensk noname samma storlek.... B) 
Nu kopplas drivningen till pumpen ur när jag lägger i backväxeln,och tillbaka igen när backen läggs ur.
Tryckluftsmanöver på kraftuttaget..... -_- 

Mvh/Dexx  :wub: 
 

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tätningarna som sitter på tryckbrickorna som tätar axiellt mot pumpdreven i gaveln på pumphuset sögs ur sina lägen för min del,och hittades så småningom som konfetti i ventilpaketet,inte så kul att få ut alla småbitar ur det.... :(

Första pumpen var en (Dowty??) 42cc och den andra pumpen en italiensk noname samma storlek.... B)

Nu kopplas drivningen till pumpen ur när jag lägger i backväxeln,och tillbaka igen när backen läggs ur.

Tryckluftsmanöver på kraftuttaget..... -_-

Mvh/Dexx :wub:

 

Kanonbra info Dexxas. Skall sätta förregling på kraftuttaget. 42cc lät som en rätt tilltagen pump för plog ;)

 

Körde du hydrauldriven snöslunga samtidigt?

 

Skämt å sido.

 

// Pontus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Fortsatt bygge och fältskräck

Råkade ut för en jobbig fastkörning (igen  :rolleyes:), man ska inte bege sig ut på kafferep i fält om man inte har vinsch på sin bil... Nåväl här kommer bilder på spektaklet.

 

post-9555-0-11689700-1478551155_thumb.jpg

Började mixtra lite på en lösning att få fast vinschen.. Tur man hade telfern till handa för att hänga klumpen i.

 

post-9555-0-11937300-1478551156_thumb.jpg

Limmade ihop lite metallskrot till något användbart, Esab 48.00 3.25  B)

 

post-9555-0-16989900-1478551157_thumb.jpg

Utvärdering på plats.. Gick rätt bra, nu ska man ju förstås inte vinscha bilen rätt upp till den skäggiga farbrorn men man vill ändå ha lite stadga i prylarna.

 

post-9555-0-31885900-1478551158_thumb.jpg

Kan tilläggas att "utbyggnaden" ska kompletteras med ett par stöttor ned mot tvärbalken mellan rambenen. Ska i med en, låt säga 8mm plåt inuti ramverket som vinschen får stå på. Kommer skära fram ett par kraftiga schackelfästen som kommer sitta inuti livet på u-balken längst fram.

 

post-9555-0-91519800-1478551158_thumb.jpg

Kaffedags, fick agera bärgningsbil åt två nyfikna småbilsägare.

 

post-9555-0-45598700-1478551160_thumb.jpg

......Men vad gör man när bärgningsbilen säger upp sig..  :angry: Det blev 4 dygn övernattning till skogs för 1314 (men inte speciellt mycket nattning alls, för min del), tills en bekant fick dit sin grävmaskin. Hon står nu och skäms i garaget tills vidare, med trasig drivaxel. (Ja det är en hon).

 

post-9555-0-10607400-1478551162_thumb.png

Undertecknad i hjulspåret..... :blink:

 

Nu blir det nog lugna gatan ett tag

  • Like 12
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner igen det där, man fick ringa pinsamma samtal till folk med traktor i närheten så de kunde komma o dra loss bilen. Även när jag fick på min winsch så hände de då jag inte kom framåt utan brorsan fick komma o winscha mig bakåt, så satsa du på dubbla winschar när du ändå är igång :P

 

Grymt snyggt bygge för övrigt :wub:

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gick drivaxeln sönder i fastkörningen? Körde grävmaskin åt rolig gubbe ett tag, han sa alltid, kör du inte fast vet du inte var gränsen går.. Hydraulisk winch? Snyggt bygge!

 

I stridens hetta valde jag att prova sätta en bandstropp i terrängkedjan höger fram, och det krävdes inte mycket våld innan det small och drivningen upphörde på det hjulet. Lägger jag ur diffspärren så är jag utan drift helt på frammen, inte tagit isär än men är rätt säker på drivaxeln, inga missljud men hjulet rullar fritt.

 

Jajemän, hydraulisk vinsch :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dags för lite hydraulik

En liten update idag, for till Swedol och inhandlade lite klämringskopplingar med mera, för att komma igång med hydraulsystemet.

 

 

 

post-9555-0-82834000-1478986905_thumb.jpg

Började trassla med tryckbegränsaren, vinschventilen och hydraulrör, men blev inte ett dugg nöjd så det la jag ner rätt så fort.. Det är trångt på bilen och det kan ju inte se ut hur som helst  :rolleyes:

 

 

post-9555-0-85754200-1478986904_thumb.jpg

Vuxenlego

 

 

post-9555-0-17718700-1478986904_thumb.jpg

Monterade tryckbegränsaren och vinschventilen separat istället, hade varit bättre med rör med tanke på livslängd men detta borde hålla rätt länge?? Det kommer vara ett relativt lågt maxtryck (110bar).

 

 

post-9555-0-89812300-1478986902_thumb.jpg

Pressade lite slang och gänga dit.

 

 

Kvar att göra innan prov:

 

* Pressa koppling på 3/4" slangen från pumpen, göra en returslang 3/4".

* Dra hydraulrör / slangar fram till vinsch.

* Bygga in radiomottagaren i ordentlig kapsling.

* Dona klart frontfästet & montera vinsch.

* Sätta hydraultanken inne i skåpet??  :blink:  Någon som har bättre idé?

 

 

Det var allt för idag. Ha en trevlig helg, alla terrängbilsvänner!

  • Like 9
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hydraultanken inne i skåpet? Med tanke på läckage o tryck så borde alla andra ideer vara bättre...

Fast det börjar väl bli ganska trångt under bilen nu??

 

På motstående sida som ljuddämparen borde det väl vara ganskaskyddat o inte ta så mycket terrängegenskaper??

Blir det plats i "underbettet" fram?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hydraultanken inne i skåpet? Med tanke på läckage o tryck så borde alla andra ideer vara bättre...

Fast det börjar väl bli ganska trångt under bilen nu??

 

På motstående sida som ljuddämparen borde det väl vara ganskaskyddat o inte ta så mycket terrängegenskaper??

Blir det plats i "underbettet" fram?

Ja det är nog ingen höjdare, men jag lär ha en tank på ca 30-40 liter om inte större, så att oljan inte börjar skumma.

 

Det börjar bli väldigt trångt under bilen nu :D Motsvarande sida som ljuddämparen sitter en lufttank, den vill jag absolut inte stoppa inomhus x)

 

Lär måtta och kolla lite ifall det går att göra tanken fram där, det kan vara något :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Viltbalken

Fick lite tid över idag och donade vidare på fronten eller viltbalken som det nu får heta eftersom jag nästan höll på att kroka fast en råbock där i eftermiddags.  :huh:

 

 

post-9555-0-34767700-1479678356_thumb.jpg

Eftersom jag ogärna gör större permanenta ändringar på bilen så klurade jag ut en lösning för att få fast en kraftig infästning för stagen som ska hålla "viltbalken", utan att svetsa / borra i ramen. (Kraftuttaget är det enda riktiga undantaget).

 

 

post-9555-0-52093300-1479678355_thumb.jpg

Helsvetsat såklart.

 

 

post-9555-0-80763400-1479678356_thumb.jpg

Det är alltså en U-balk som har lika mått inuti som tvärbalken fram på bilen har, vilket gör att denna infästning kan läggas runt tvärbalken och klämmas fast med ett bultförband. 6x M12 i detta fall.

 

 

post-9555-0-31637300-1479678357_thumb.jpg

Dit med ordentliga stag, 6mm gods i dessa profilrör.

 

 

post-9555-0-13972500-1479678359_thumb.jpg

På plats och svetsningen halvklar, tillräckligt för ett provlyft!  <_<

 

 

post-9555-0-09009300-1479678360_thumb.jpg

Inte en millimeter flex i viltfångaren denna gång, sist så flexade den ordentligt då jag lyfte fronten, men nu är det stumt!  B)

 

 

post-9555-0-85779200-1479678354_thumb.jpg

En bild på hydraultanken som ska sättas dit någonstans, kanske den går att sätta bakom hytten senare någon gång (har lite konstiga funderingar på att bygga om bilen till en flakväxlare. får väl se hur det blir med lastvikterna efter ett sånt ingrepp  -_- )..

 

 

 

Fortsättning följer!

  • Like 10
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fortsättningen

Lite sena kvällar senare?  :angry: 

 

 

post-9555-0-47299600-1480101056_thumb.jpg

Skar ut en plåt som skulle ner i viltfångaren, 6mm kändes tillräckligt med tanke på omgivande stöd.

 

 

post-9555-0-00045400-1480101057_thumb.jpg

Fram med fein'en och borrade lite precisionshål.

 

 

post-9555-0-54209900-1480101057_thumb.jpg

Passade, det gjorde det också, tydligen.  B) Kroken och lite snöre tittade visst fram.

 

 

post-9555-0-94496300-1480101057_thumb.jpg

Fortsättning. Nöjde mig inte utan fick lite fler idéer.. Kanske skulle den förstärkas ytterligare... Vad kan vara bättre än att svetsa fast schackel-öron? -JO! Nyttja befintlig sömfri profil och skita i svetsningen! (Läpparna i u-balkarna ska få schackel-piercing :wub: ).

 

 

post-9555-0-47117800-1480101058_thumb.jpg

La dit plåt på sidorna, så att de vassa hörnen på balkarna blev täckta, (det gör ju inte besiktnings-chanserna mindre direkt).

Bara schackel-hålen kvar, samt inkoppling av vinschen elektriskt och hydrauliskt. (Bockar förmodligen en fin huv som ställs ovanpå detta sedan).

 

 

post-9555-0-91427800-1480101058_thumb.jpg

En kär släkting sponsrade med lite 1/2"-slang, imorgon snurrar förmodligen vinschen sina första varv!  :blink:

 

 

 

  • Like 9
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fel vajer! 

Börjar klia mig lite i huvudet och funderar över hur ögonmåttet mår...

 

 

post-9555-0-73704500-1480713686_thumb.jpg

Hade fått vajer för 10.000lbs varianten, alltså 9mm. Ska vara 14mm! Efter några enkla mail fick jag ny lina och krok skickad kostnadsfritt och utan problem.

Såg ju rätt stöddig ut med denna grovvsing.

 

 

 

-Har även donat fast en pneumatikcylinder med 10mm slaglängd på gaslänkaget som höjer till arbetsvarv via fjärrstyrningen. (Bild kommer).

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Lite smått och gott

Dags för en allmän uppdatering, mest bilder (och bilder gillar vi)!

 

 

 

post-9555-0-03443500-1490026088_thumb.jpg

Fick tummen ur och lackerade takkonsollen som jag byggt för att få mer plats i hytten som man kan fylla med manöverdon och någon radioapparat.

 

post-9555-0-55734200-1490026088_thumb.jpg

Vinschen fick sig en dusch 2-komponent 326h den med.

 

post-9555-0-00736700-1490026089_thumb.jpg

Var till skrotgården och länsade några gamla styrskåp på strömbrytare, det blev en liten manöverpanel för dom viktigaste grejorna.

 

post-9555-0-52113000-1490026089_thumb.jpg

Det får bli en radiomanöver för två apparater. Då strömbrytarna passade bra där dom hamnade.

 

post-9555-0-00084900-1490026090_thumb.jpg

En polare kom och överaskade med ett 6-tons sepsonblock på födelsedagen, så det invigdes omedelbart  :wub:

 

// Pontus

  • Like 8
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Medbringare för nya hydraulpumpen

Vill kunna köra vinschen fullt ut på lägre växlar (ettan) och slippa varva så jag fyndade lite hos en åkare i byn.

 

Kul att testa med en axialkolvpump denna gång, den ger det vinschen vill ha (60L/min) vid 1000rpm. Tillfredsställande med jämna tal.

 

 

post-9555-0-80369100-1490026756_thumb.jpg

Nya pumpen, en Parker F1 60cc/rev. Samt ämne för en ny medbringare.

 

 

post-9555-0-89025800-1490026757_thumb.jpg

Nya leksaken monterad på fräsbordet (delningsapparat) Medbringaren svarvad och redo för lite inklockning och splinesbrotschning.

 

 

post-9555-0-77802200-1490026758_thumb.jpg

Den simpla brotschen/stålhållaren/hyveln som jag mixtrade till i svarven. Det sitter ett enkelt fyrkantigt snabbstål där i som är slipat till ~6,02mm.

 

 

post-9555-0-67892900-1490026759_thumb.jpg

Jag började veva på upp och ned med chucken i fräsmaskinen glad i hågen, men in på småtimmarna så gick det lite för fort i svängarna.. :huh: Det skulle ju för**********!!!#@ vara 8 spår och inte 6st... Efter några väl valda svordomar så klappade jag igen och åkte hem...

 

 

post-9555-0-27828600-1490026760_thumb.jpg

Dag två, sneglade lite på misslyckandet, svor och svarvade en ny medbringare och tänkte efter både 2 och 4 gånger innan jag började hyvla igen..

 

 

post-9555-0-73279300-1490026761_thumb.jpg

Efter en stund så liknade det något, bra där matematikern tänkte man för sig själv... Pausar för att mäta lite.

 

 

post-9555-0-27510500-1490026762_thumb.jpg

**Snabbspolning** >>> Great success B) låsring på plats.

 

 

post-9555-0-30511900-1490026763_thumb.jpg

Slutsats: Trött i armen ^_^:huh:

  • Like 18
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Medbringare för nya hydraulpumpen

Vill kunna köra vinschen fullt ut på lägre växlar (ettan) och slippa varva så jag fyndade lite hos en åkare i byn.

 

 

 

attachicon.gif20170319_011149.jpg

Jag började veva på upp och ned med chucken i fräsmaskinen glad i hågen, men in på småtimmarna så gick det lite för fort i svängarna.. :huh: Det skulle ju för**********!!!#@ vara 8 spår och inte 6st... Efter några väl valda svordomar så klappade jag igen och åkte hem...

 

 

Slutsats: Trött i armen ^_^:huh:

 

 

Kom att tänka på giftet i Kvarnforsen i Härjedalen. Dvs rotorn sänktes ner 20m i berget i statorn (är nån cm glapp runt om), med nån m kvar o man ska sätta i passbitarna märker man att det är 5 hål i rotorn o 4 hål i axeln... Å med 4" bult så går det inte att tejpa ihop...

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...