Gå till innehåll

Rekommendera Poster

På 2018-06-27 på 14:58, Tamaz säger:

Sjukt trevlig tråd detta. Blir glad varje gång man går in på forumet och ser att du postat något nytt här. Tack för att du tar dig tid att dela med dig till oss andra!

Tackar för det :) Självklart vill jag dela med mig, det kanske är fler som får lite tokiga ideer av att se bygget! Även det att man får lite tips och feedback är nyttigt.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många bäckar små

Sakta men säkert tar växlaren form.

 

 

IMG_20180627_121633.thumb.jpg.08eee8de07de484242dfa7af7ec48010.jpg

Fästöron i 15mm plåt.

 

 

IMG_20180627_154048.thumb.jpg.9d75701f10ca438a8ea767d3c0961422.jpg

Leverans av hydraulcylinder (60x30x500mm), samt lite rör och kopplingar.

 

IMG_20180627_160004.thumb.jpg.e4e24b7074124be29d02bfce7d043f9b.jpg

Cylidern plockades isär och moddades.

 

 

IMG_20180627_161237.thumb.jpg.b3e53897a196539a95cb12c3e8c0fbaf.jpg

8mm hydraulrör direkt på cylindern.

 

 

IMG_20180627_174859.thumb.jpg.8ddbf9ec921efbbcad4f6b7d09ef2bba.jpg

Omöjligt att få plats med cylindern inuti lastarmen utan att göra såhär, inte ens en banjokoppling skulle fått plats.

 

 

IMG_20180628_172702.thumb.jpg.ab26fc0fa873a3e952595f648bb917ff.jpg

Ögonmåttar lite.

 

 

IMG_20180630_022731.thumb.jpg.80beedb96387100254366cb53ee095d6.jpg

Här syns både motgång och framgång. Hade måttat slarvigt och fick således byta ut tvärbalksröret som visade sig vara 90mm utvändigt, jag hade gjort ritningen för öronen efter ett 80mm-rör. Det blev fram med AGA-borren och byta ut tvärbalksröret.

 

 

IMG_20180630_062123.thumb.jpg.bc6a77c44cffd1344d20af293a90233e.jpg

Helhetsbild

 

 

IMG_20180630_062143.thumb.jpg.c75c8540ef9a7cba12277a27efb5d081.jpg

Helhetsbild.

 

 

IMG_20180701_204926.thumb.jpg.78fd1bd68a52a3381a8171969c0f502b.jpg

Lite rörkrökning.

 

 

IMG_20180701_205006.thumb.jpg.0903e98dc44289eae35574164d770ea3.jpg

Svetsade om den främre anslutningen på lyftcylindrarna(flyttade anslutningarna till motsatt sida på cylinderrören), de skulle ta i växellådan annars, och de bakre är vända nedåt för att inte ta i flaket sedan.

 

IMG_20180701_222013.thumb.jpg.30dc98a5f74f7438b9b75216e8c6c9a0.jpg

Bilden får väl tala för sig själv.

 

 

Nu återstår det att införskaffa lämpligt ventilpaket, svetsa ihop en hydraultank och konstruera en låsanordning för flak, blir luftdriven för att förenkla det hela.

Har beställt lite material för ett maskinflaksbygge också, 12 meter UPE-80 och rundten med mera.

  • Like 11
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, JDW säger:

Alltid roligt att se kombinationen händigt folk o riktiga verktyg:excl:

 

Antar att det är en uppsjö flakvarianter som ligger o trycker i CAD'en??

Härligt :)

 

Nästan ett komplett maskinflak har jag hunnit med att rita upp, andra flaktyper finns på "hårddisken" (pekar på huvudet). 

  • Like 2
  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur har du fäst växlarramen mot bilramen? Är det nån hemlig, osynlig "terrängbilsmontering" runt bakre hjulupphägningen eller stumt monterat utefter hela dess längd?

Finns det risk för utmattningssprickor bakom hytten där växlarramen slutar??

Snyggt hantverk f.ö.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, smen säger:

Hur har du fäst växlarramen mot bilramen? Är det nån hemlig, osynlig "terrängbilsmontering" runt bakre hjulupphägningen eller stumt monterat utefter hela dess längd?

Finns det risk för utmattningssprickor bakom hytten där växlarramen slutar??

Snyggt hantverk f.ö.

Den är bara fäst med spännband än så länge. Sen kommer den dras med u-bultar på några ställen. Ingen hemlig specialare alls, skrev lite om detta i inlägget där jag bockade u-bultar.

 

1.7 meter av bakre delen vilar direkt mot ramen, längre fram så ligger det ett vkr-rör på tvären som vilar på motsvarande rör på bilen. Samt två stående I-balks "distanser" på varje sida framme vid ramsänkningen. 

 

Svårt att säga om det är en större risk för utmattning nu än förut, men troligtvis inte. 

 

 

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stora godispåsen direkt

Eftersom jag är snäll (läs: väldigt trött) så kommer här en härlig video på första provkörningen av lastväxlaren.

Helgen spenderades till att svetsa ihop en hydraultank och en flakram. Mer detaljer om det när jag orkar överföra bilder och texta. 

 

 

God natt Mvh/ trött MilSpeC

  • Like 11
  • Thanks 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hydraultank och flakram

Nu har man kommit i kapp litegrann.

 

 

IMG_20180706_145444.thumb.jpg.5d1fe837ef8d77b973d1e20f7f3b91c5.jpg

Bockade och punktade ihop en början till tank i 2.5mm plåt med skvalpplåt.

 

 

IMG_20180706_164152.jpg.9e49d653a9862e58678130e3e2655434.jpg

Detta helsvetsades sedan med tigen.

 

 

IMG_20180708_185953.jpg.5cfb343565883ac89e463c8a3727ea95.jpg

Ovandel med påfyllningslock och returfilter hålsågades och monterades, även nivåglas.

 

 

IMG_20180708_195241.jpg.a570fc04fbdaa8ceb89a46c43c37b224.jpg

Tänkte att jag ville ha tanken gummiupphängd på hytten så därför borrades 20mm hål i vinkelprofil för gummibussningar och fästet förstärktes även lite.

 

IMG_20180708_212313.jpg.f409efe4fa724224ee875f2855785f17.jpg

Tanken klar och redo för montage.

 

 

IMG_20180710_224303.jpg.9902b9a48b6cac35c1217d37152bd04c.jpg

Monterat, bultat i hytten med genomföringsgummi som upphängning.

 

 

IMG_20180706_192243.jpg.23bb87fd49ec27b222550d8d4527d5bc.jpg

Egentligen så blev det flakbyggnation mitt i tankbygget då den fick stå några timmar fylld med vatten för läckagetest.

UPE-100 profil uppsågade i 2st 45 graders vinklar längst ned, för att få ett mjukt hörn längst ned i "flak-knät". Jackade i 60 grader och värmebockade upptill.

 

 

IMG_20180706_193010.jpg.3e43965c980b52c15960ab9b01f91a53.jpg

"Flak-knä".

 

 

IMG_20180706_203416.jpg.51e9895ca167db559e1106d3bee2d59d.jpg

Ihopsvetsning med vkr-profiler.

 

 

IMG_20180706_221247.jpg.0de168a1b25729527e8b16df599e2f63.jpg

Lådan för öglan börjar ta form här.

 

 

IMG_20180706_222512.jpg.1a43eb4870590af2874bbdf54c9f2248.jpg

Handbockning av 30mm rundten, 355 legering.

 

 

IMG_20180706_231616.jpg.d3d5418d9a364722fa1ab9e01b1c6bc5.jpg

Öglan fästes med 4-dubbla sömmar, pinnsvetsat med ok48 / 3.5

 

 

IMG_20180707_001641.jpg.762ff1d799f22f7ec03155755e8cca10.jpg

Halvfärdig flakram, återstår rullar och lite fler balkbitar samt ett trägolv. (Ett vw transporterflak i alu hade varit ypperligt att montera direkt på ramen dock). Det blir förmodligen en till flakram med hiab-kran och ett sådant aluflak i framtiden.

 

 

IMG_20180707_135139.jpg.d71516e1b14c27597c9e6691562c2fad.jpg

Storebror och lilleskutt

Flaket pålagt med traversen innan hydraultanken var monterad. Krävdes en del fipplande med lastarmen innan det gick att trä dit. 

 

 

IMG_20180709_200849.jpg.a445f61ca5887117dfbfebfdd4a94d16.jpg

Lite småklättring för att få en bild.

 

 

IMG_20180710_222540.jpg.00c507dc9aac2b4e48997503ae47089b.jpg

Bruksbilen fick sig ett litet provlyft, inga problem alls förutom att ena hydraulcylindern läcker i kolvstångstätningen.

Utöver bruksbilen provlyftes en säck med kalksten på 1500kg, bilen blev påtagligt baktung men varken hydraulik eller konstruktion tvekade, lastarmen höll sig vinkelrät och fin trots belastningen.

  • Like 17
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Lite bilder

Har gått långsamt nu på slutet pga, värmen, skogsbränder och semester.

 

IMG_20180715_153719.jpg.a58b92a925d6a3d216967b9fded7c5cd.jpg

Svetsade dit ett par gamla styrrullar för transportband, är kraftigt gods i rullarna och sen är dom kullagrade. Perfekt!

 

 

IMG_20180715_171114.jpg.749e1b277d36f44254576f87bf6eaf6c.jpg

Provlastning direkt, lilla planeringsskopan på 800kg.

 

 

IMG_20180715_171210.jpg.6cc1839f587239ec5be53651db653f72.jpg

Inga problem alls.

 

 

IMG_20180721_142521.thumb.jpg.2acd2065f2087d83bf955f3ffe562837.jpg

Ett gammalt luftmanövrerat ventilpaket införskaffades.

 

 

IMG_20180723_143453.jpg.6916cf1c23204ee0611b7b8f4b1fd7e3.jpg

Monterat och redo, läcker som ett såll gör det också.

 

 

IMG_20180723_203422.jpg.40c322eae254fd34fad1024319b98094.jpg

På med lite färg på byggnationen

 

 

IMG_20180724_153345.jpg.f7d0aedb84f62c679eefeb2a69569008.jpg

Blev ju fint, Temadur 20, 326h glans 10.

 

 

IMG_20180724_150739.jpg.98e9f088971da8200bf2b972999ba9fd.jpg

Har även beställt lite vinyldekaler till bygget, så nu vet man vem som har tillverkat byggnationen :lol:

 

 

IMG_20180725_175131.jpg.c554ec2b28211e3d25dfceec90e2873c.jpg

Lite mer spexx. Inga problem att lyfta saker, uppskattningsvis går gränsen vid 2.5-3.5 ton innan något börjar säga ifrån.

  • Like 19
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Aluminiumflak och provning

Spontanköpte ett vw transporterflak och det blev riktigt bra.

 

 

IMG_20180813_201615.jpg.0e8d8865475edb66479311bcea8a89a7.jpg

Justerade in hydraultrycket lite, 120 bar skriker överströmmaren på nu. Det är nog strax innan framhjulen lyfter. Då ligger det 12 resp. 7 ton över kolvarna vid tryck/drag. (Ej att förväxla med lyftkraft på själva kroken, då den siffran blir avsevärt lägre).

 

 

IMG_20180815_170543.jpg.a1f99d36b50802186c2a5642bafb34db.jpg

Provade nya telefonkameran lite. Nöjd.

 

 

IMG_20180824_184056.jpg.fd7e9266564225524cfa767462546240.jpg

Polarn och jag åkte på en liten roadtrip och spontanhandlade ett vw transporter långflak, som enligt utsago ska passa våra härliga 13 bilar mycket bra.

 

 

IMG_20180825_204104.jpg.75ac8d9a17b4abb2a21a70a1971a6a04.jpg

Flaket rengjordes lite och monterades på flakramen, måtten jag valde på flakramen kunde inte ha blivit mer lyckade. Klockrent blev det, mycket nöjd. Flakets fram och bakstam vilade perfekt både bak och fram. Som byggt för ändamålet.

 

 

IMG_20180826_204703.thumb.jpg.b48fded57aa537a6f48f086a336588fa.jpg

Jag svetsade plattor i 5mm plåt på flakramen, 4st på varje sida med 2x M8 bult i varje platta (totalt 16st), mot flakets fästöron.

 

 

IMG_20180825_203927.thumb.jpg.bb59b05e9320e5a43dfc8dfa0efa53c2.jpg

Det blev en okej tippvinkel på flaket ändå, trots att jag valt att inte byggt med just tipp pga viktskäl. Lösningen blir att tippa utan att köra in utskjutet.

 

 

IMG_20180826_122005.jpg.b8e36db14fe6e02ee2d50c7262031991.jpg

Målet är att kunna provlasta bruksbilen. Den är lite för lång dock. Bruttovikt på bruksbilen var 1800kg samt att flakkonstruktionen väger 320kg.

 

 

IMG_20180827_164334.jpg.53535a91c08e430a63e8ec1f3bf25bf2.jpg

Såg inte allt för dumt ut med kapellet heller, nästkommande blir att lackera flaket i 326h och även prova att fullacka kapellet i samma kulör.

  • Like 19
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...