Gå till innehåll

Rekommendera Poster

Snyggt :)

Var köpte du avlastningsventilen?

Jag kör idag med en säkerhetsventil från feltema och den känns sådär

Tackar!

 

Du kan köpa ventilen på ebay. Sök på pilot unloader valve, eller conrader valve för det är dom som tillverkar denna variant.

 

Vill man ha en ventil som är lite mer heavy duty och som kanske lämpar sig mer för fordon så kan du söka på Bendix D2 governor. (Väljs med fördel om du har en bendixkompressor. Monteras direkt på kompressorn).

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Målning, och målning... Sen lite radioinstallation.

 

 

post-9555-0-60675400-1458507850_thumb.jpg

Färgdags!

 

post-9555-0-38314500-1458507852_thumb.jpg

Mycket maskering blev det, många rullar tejp.

 

post-9555-0-67680900-1458507853_thumb.jpg

Hjälpredan målar på.. men ser det inte lite ljust ut??

 

post-9555-0-45653900-1458507854_thumb.jpg

Taket fick ett mönster, det var helgrönt från början visade det sig. Men ser den ljusgröna ändå inte lite för ljus ut???

 

post-9555-0-89080200-1458507855_thumb.jpg

Färdigmålat.. men visst fasen blev det fel ljusgrön. Hade fått ljusgrön 313!... ska ju vara ljusgrön 322!!

 

post-9555-0-82833000-1458507856_thumb.jpg

En vecka kunde jag stå ut med fel färg på bilen.. Blev en beställning från Per som säljer på blocket. Bara att börja om.

 

post-9555-0-61088500-1458507857_thumb.jpg

Original identifieringsskylten fick sig en omgång den med.

 

post-9555-0-37769700-1458507858_thumb.jpg

Mycket bättre!

 

post-9555-0-11461300-1458507859_thumb.jpg

Kanon nöjd med den nya gröna.

 

 

 

post-9555-0-45421000-1458507873_thumb.jpg

Tillverkade ett fäste och monterade radiofronterna, ska bygga en apparatlåda för radio-delarna som kan fästas med snäpp-fästen i befintlig hållare i taket för lufor-mottagaren.

  • Like 9
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fantastiskt bra dokumenterat! :excl:

 

Vad ska du köra i Aurororna? En C52 och en C54? Åkeri och 2m ham?

Kul att det uppskattas :)

 

Främst så är Aurororna för lokal kommunikation mellan fordon. Har även repeatrar på ett berg i kommunen för 160mhz och 70mhz så dessa kommer användas flitigt. Bil - Bas / Bil - Bärbart. Såklart så ligger 2m amatör och även radio skog / åkeri i apparaterna för avlyssning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fräckt! Vi har en egen 75MHz frekvens med PTS tillstånd och allt som vi väl inte använder varje dag, men kul att ha och klockren kommunikation de gånger vi behöver dom. "Provar lite" med en repeater också... Gott om Auroror på hyllan men brist på frontpaneler i användbart skick.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fräckt! Vi har en egen 75MHz frekvens med PTS tillstånd och allt som vi väl inte använder varje dag, men kul att ha och klockren kommunikation de gånger vi behöver dom. "Provar lite" med en repeater också... Gott om Auroror på hyllan men brist på frontpaneler i användbart skick.

Auroror är det bästa man kan ha! Kan kolla upp pris på fronter om du är intresserad. Har en bra kontakt på TC Connect. Har två fronter över men dom hamnar nog bak i skåpet på bilen för dubbelmanövrering.

 

Har mycket!! Radioutrustning som ligger och även repeatrar så ska du sätta upp en komplett station på något berg, skicka pm.

 

/ Pontus

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Lite småpyssel

Terrängbilsmeket har stått still ett tag nu då det varit mycket på jobbet.

 

Några grejor har ändrats och byggts till sedan senast.

 

 

 

post-9555-0-60735600-1463767568_thumb.jpg

Kompressorremmen har jag bytt två gånger sedan installationen pga att jag svarvat remskivan fel.

Remspåret hade fel vinklar och hade lite väl grov yta invändigt så remmen slirade. Jag la i lite nytt material så jag kunde svarva om remspåret.

 

post-9555-0-59682200-1463767569_thumb.jpg

Hoppas på bättre resultat denna gång.

 

post-9555-0-51705600-1463767570_thumb.jpg

Har bytt damask, fram höger. 

Tog även bort och satt tillbaks bromsbackarna fram på båda sidor, och nu fungerar (ÄNTLIGEN!!  :wub:) bromsarna helt sonika efter att jag av misstag glömde hänga på bromstrumman, och trampade således isär en bromscylinder vid prov och några omtag bromsvätska hamnade nere i gropen. (Det krävdes dubbeltramp på pedalen innan).

 

post-9555-0-67754500-1463767571_thumb.jpg

Då tryckluften verkar pålitlig nu så fick jag en idé då jag rotade igenom lite gamla tryckluftsprylar man samlat på sig genom åren. Luftmanövrering av fördelningslådan!

 

post-9555-0-52164300-1463767572_thumb.jpg

Efter lite mätande på cylindrarnas slaglängd kontra spel på fördelningslådans länkage så kom jag fram till att jag måste begränsa slaglängden från 50mm till 20mm på cylindrarna. Detta löste jag igenom att svarva till två små mässingsbussningar på 30mm vardera som stoppades i cylindrarna. 

 

post-9555-0-50377500-1463767573_thumb.jpg

Efter en ordentlig stunds skissande och funderande kom jag fram till enklaste lösningen för att åstadkomma tre fasta lägen med två cylindrar.

 

post-9555-0-52340700-1463767574_thumb.jpg

Ibland har man tur, för jag hade ingen riktig plan för hur jag skulle komma åt att borra för en M8 kulbult i växelväljaren på fördelningslådan. Där fanns redan två hål på olika nivåer som var borrade med 8mm hål!!  ^_^

 

post-9555-0-58920300-1463767575_thumb.jpg

En fästbygel tillverkades som har rätt mått och vinklar för att passa med några befintliga bultar på fördelningslådans topp.

 

post-9555-0-51474700-1463767576_thumb.jpg

Monterat och provkört. Jag fick flytta ned kulbulten på lådan till nästa hål, cylindrarna orkade inte riktigt annars.

 

 

Luftmanövreringen var mest för skojs-skull men kan vara till nytta då man enkelt och snabbt med en knapp vill ställa lådan i neutral då man ska nyttja kraftuttaget och hydraulfunktioner. Ventilpaketet är av 3/2-typ och låter således cylindrarna flyta med fritt om man vill styra fördelningslådan på ordinarie sätt med växelspaken.

 

Det var allt för denna uppdatering.

  • Like 12
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Smen: Korrekt!

 

Calle: Det är därför jag monterat cylindrarna ände mot ände. Länkaget på fd-lådan har ungefär 20mm spel mellan lägena vid kulbulten, och detta motsvarar en cylinders slaglängd.

 

H -20mm- N -20mm- L

 

En cylinder utskjuten = 20mm = neutral.

Två cylindrar utskjutna = 40mm = låg.

Båda ihopdragna = hög.

 

/ Pontus

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

8,5 meters pneumatisk teleskopmast i aluminium.

 

Här kommer lite bilder ifrån ett av sommarens projekt, då jag vill kunna titta på tv i skåpet samt är tokig i komunikationsradio så föll tankarna på att bygga en teleskopmast för detta. Men inte vilken teleskopmast som helst, såklart..... 

 

post-9555-0-18855100-1475357695_thumb.jpg

Började designa masten i solidworks.

 

post-9555-0-89923600-1475357695_thumb.jpg

Så ser gavlarna ut som sitter på teleskopsektionerna.

 

post-9555-0-23592600-1475357068_thumb.jpg

2-meters aluminiumpipor i fallande storlekar från 120mm ned till 40mm och 5mm gods, färska ur förpackningen.

 

post-9555-0-81508800-1475357069_thumb.jpg

Ett ordentligt hopp, efter åtskilliga timmar i svarven, alla gavlar med monterade skrapringar samt "bottenpluggarna" med manschett-tätningar klara.

 

post-9555-0-71258800-1475357072_thumb.jpg

Bottenpluggarna monterade, här syns manschett-tätningarna.

 

post-9555-0-94840500-1475357073_thumb.jpg

Glidlager i delrinplast svarvade med presspassning i rören  ;)

 

post-9555-0-36859700-1475357071_thumb.jpg

Masten ihopmonterad och redo för provkörning.

 

post-9555-0-37542700-1475357075_thumb.jpg

Monterat på bilen och provkörd med flaggan i topp på 9,5 meters höjd!

  • Like 18
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förberedelse inför hydraulpump och vinsch!

Körde fast med bilen nyligen på en liten terrängexpedition som jag hade med några jobbarkompisar, vi fick slutligen hämta hjullastare. För att i fortsättningen slippa betala för terräng-bärgningar i hårdvalutan öl-flak (som man hemskt gärna vill konsumera själv) så är nu tiden kommen för vinsch-bygget, en hydraulisk Winchmax 20,000lbs (~9 ton på innersta linvarvet) är nu beställd.

 

 

post-9555-0-01891400-1475359030_thumb.jpg

Då var det dags att göra det fruktade och magknipande urtaget i vakuumtanken.

 

post-9555-0-00677800-1475359031_thumb.jpg

Det tog emot mycket då jag satte kapen i min älskling, men med tankegången att det är för hennes bästa gjorde det lättare. Nu tillverkades en liten hatt som lock för den nu mera kardantunneln.

 

post-9555-0-05887700-1475359032_thumb.jpg

Svetsat och läcktestat med tryckluft, det blev helt tätt på andra försöket....  :angry:

 

post-9555-0-40221100-1475359034_thumb.jpg

Lite kardan-plock, fick en söndervriden 240-kardan av en kollega, som har rätt tung högerfot. Av detta skall det bli kraftuttagskardan. Splinesaxeln som normalt går i stödlagret är nu satt direkt i en medbringare som passar på kraftuttaget. Nya knutkors blev det också. Nu skall en adapter tillverkas i svarven, kardanmedbringare - 1:8 invändig kona, som sätts direkt på hydraulpumpen.

 

post-9555-0-82491300-1475359035_thumb.jpg

Underredet fick sig en ordentlig övergång med lacknafta och stålborste, sedan blåste jag på ny underredsmassa så länge flaskan räckte.

 

post-9555-0-44434100-1475359036_thumb.jpg

Rotade fram en gammal radiostyrning på jobbet, som kommer ifrån en skrotad anläggning och legat oanvänd några år. Den snyggades upp och fick ny funktionsbeskrivning tack vare min etikettskrivare.

 

 

Fler uppdateringar inom kort, vinschen är påväg!  ^_^  ^_^  ^_^ 

  • Like 17
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fortsättningen på kardan.

Fick andra änden av kollegans skrotade kardan idag. Började även svarva medbringaren som skall sitta på hydraulpumpen.

 

 

post-9555-0-42705900-1475441546_thumb.jpg

Kardanröret med splineshylsan kortat till 200mm, (överflödet till vänster). Smidigt att stycka upp i svarven. Den rensades från stödlager och en liten plåtsköld som satt där.

 

post-9555-0-93032300-1475441547_thumb.jpg

"Knutkors-öronen" och den kortade biten rör pressas ihop i hydraulpressen.

 

post-9555-0-45933300-1475441549_thumb.jpg

Rakt och fint. dags för svets!

 

post-9555-0-34950300-1475441550_thumb.jpg

Letade reda på ett axelämne att göra pumpens medbringare från.

 

post-9555-0-48752200-1475441551_thumb.jpg

Medbringaren börjar ta form, sågade av denna del i kallsågen.

 

post-9555-0-34501900-1475441552_thumb.jpg

Sidan som passar mot kardanens medbringare urgröpt.

 

post-9555-0-91884000-1475441552_thumb.jpg

Det skall borras för bultar och svarvas en invändig kona i den nya medbringaren som passar på pumpens axel.

 

post-9555-0-84697000-1475441553_thumb.jpg

Skall nu lämna över till Mats och den lokala mekaniska verkstaden, jag har inte något invändigt svarvstål som får plats i den invändiga konan, och heller inga bra grejor att dra kilspår med.

 

I morgon (måndag) kommer vinschen!!  ^_^  ^_^ 

  • Like 8
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pumpmedbringaren finns färdig att handla,kostar inte stora slanten.... :lol: Gjorde lika i bärgaren.

Mvh/Dexx

Hittade faktiskt en sån på weimer.se, men det står inte vilken volvokardan den passar emot, skoj att leka ihop den själv (nästan själv och nästan gratis).

 

Häftigt bärgarbygge!!

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vinschleverans och torkfilter!

Vinschen kom enligt tidtabell igår, men istället för att börja bryta runt med den så installerade jag torkfiltret som stått och blivit dammigt i ett hörn i verkstan.

 

post-9555-0-21332900-1475611124_thumb.jpg

20,000lbs winchmax, tror egentligen att denna är identisk med 15,000lbs-vinschen. Det enda som verkar skilja enligt specifikationerna är klistermärket på hydraulmotorn...

 

post-9555-0-14295500-1475611125_thumb.jpg

Gjorde en adapter utv. M12x1.25 - inv. G1/8", detta är torkfiltrets luftsignal för "snytningen" då avlastningsventilen slår ifrån vid 8bar.

 

post-9555-0-47613600-1475611126_thumb.jpg

Torkfiltret bestyckat med adaptrar till rörgänga från M22-gäng i filterhuset.

 

post-9555-0-13205000-1475611127_thumb.jpg

En fästplåt tillverkades och bultades fast, 4mm fick räcka  -_-

 

post-9555-0-21027300-1475611128_thumb.jpg

Torkfiltret är på plats och fungerar perfekt, det blev lite halvtrångt men det krockar inte med något annat. Lika bra att nyttja utrymmet till max.

 

 

 

 

För övrigt så åkte jag idag och bytte hydraulpump till en större, nu har jag lagt vantarna på en Grupp 3-pump på 36cm3/varv, (tidigare 18cm3/varv).

 

Anledningen för större pump är att vinschen kräver 50-60L/min för att hålla maxkapacitet, och där vill jag ligga så nära som möjligt vid en ordentlig fastkörning. Tanken är ju att man ska kunna hjälpa till med körning på låg-ettan vid vinschning med godtycklig hastighet på vajern.

 

 

Lite matematik (så här tänker jag):

 

Motorvarvtal: låt säga 4000 varv/minut max. (oklart men räknar i alla fall på detta).

Utväxlingsförhållande huvudväxellåda: första växeln: 3,85:1

Varvtal på kraftuttaget vid motorvarv och växel enligt ovan: 4000/3,85 â‰ˆ 1040 varv/minut.

Pumpens kapacitet: 36cm3/varv.

Pumpens teoretiska maxflöde på lägsta växeln: 1040varv/minut * 0,036 liter â‰ˆ 37 liter/minut.

 

Det känns som en tillräcklig pump, med tanke på att det finns tre växlar till som höjer flödet avsevärt. (Den som provar får se  :ph34r: )

 

 

  • Like 8
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

attachicon.gif20161003_200059.jpg

En fästplåt tillverkades och bultades fast, 4mm fick räcka  -_-

 

Det känns som en tillräcklig pump, med tanke på att det finns tre växlar till som höjer flödet avsevärt. (Den som provar får se  :ph34r: )

 

 

Fråga 1: 4mm är ju lätt o smida tillbaka till ursprunglig form!

Fråga A: Ja det är ju dumt att hydrauliken är den svagaste länken i kedjan

 

:D  :D  :D  :D  :D  :D  :D  :D  :D  :D  :D  :D  :D  :D  :D  :D  :D  :D  :D  :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fråga 1: 4mm är ju lätt o smida tillbaka till ursprunglig form!

Fråga A: Ja det är ju dumt att hydrauliken är den svagaste länken i kedjan

 

:D  :D  :D  :D  :D  :D  :D  :D  :D  :D  :D  :D  :D  :D  :D  :D  :D  :D  :D  :D

Man kommer långt med lite värme :)

 

Du har rätt, inget slår nog en ordentlig mek-winch. Men det blir lite sportigare om man får blanda in flöden och ventiler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kugghjulspump

Igår kväll byggde jag ett fäste och monterade samt provkörde pumpen.

 

 

post-9555-0-80363600-1475935071_thumb.jpg

Jag lånade ett litet mindre invändigt stål från Mats på den lokala mekverkstaden, så jag kunde svarva konan i medbringaren själv. (Det är stålet som ligger på ringnyckeln, det andra jag hade var lite ehm, för stort). Polera - tuschpenna - gnugga - upprepa. Mats drog ett kilspår sedan.

 

post-9555-0-85448800-1475935072_thumb.jpg

Medbringaren fick okej passform på axeln, konorna sög ihop så att man kunde lyfta pumpen enbart i medbringaren utan mutter.

 

post-9555-0-78605100-1475935073_thumb.jpg

Revision nr 3 på fästet till hydraulpumpen, den modifierades löpandes eftersom det var svårt att ta alla mått på plats samtidigt som man håller klumpen på 15 kg över huvudet.

 

post-9555-0-76697500-1475935074_thumb.jpg

Gjordes i 4mm plåt, fungerar samtidigt som en liten bukplåt för pumpen.

 

post-9555-0-80589100-1475935075_thumb.jpg

På plats, med tvingar. Fästet bultades sedan med 4x M12.

 

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=5k2E3qX8D0o

En halvtaskig video tyvärr, men den visar kardanen som snurrar och torkfiltret som pyser så härligt.

 

https://www.youtube.com/watch?v=u4ZMvVWv5e0

En annan video som jag lyckades skicka upp till tuben, den visar "split"-reglaget som jag monterat på växelspaken, reglaget kommer ifrån en gammal Volvo titan. 

  • Like 12
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du med "Empirisk Forskning" menar "Snabbaste sättet att förstöra tätningarna i en kugghjulspump" är svaret tveklöst ja....
Kvaddat två pumpar.... :(  :( 
Kanske inte var helt nya jättefräsha från början men det har på gammvalpen med kraftuttagsdriven kugghjulspump till snöbladet inte varit helt lyckat.... :unsure: 


Mvh/Dexx   :wub:

  • Like 2
  • Sad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kallas att forska när man inte vet vad man gör

 

Empirisk forskning är det man lär sig genom att observera verkligheten (dvs det som även kan kallas misstag eller tabbar  :D  :D  :D  )

 

Tycker den vetenskapliga rapporten ändock saknar detaljer, hydraulolja o sabbade tätningar brukar även kallas dusch? Jag antar att det inte hände på verkstadsgolvet. Ord som oljeuppsamling/sanering är också rubriker jag saknar.

 

Min far drabbades av havererad matarslang till Palfingern när han stog en 1/2 meter från brottet o krana. Att han tyckte den nya slangen var klen gjorde honom imponerad av materialutvecklingen. Det visade sig ganska snart att det var inte materialutveckling utan ej tryckslang....

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kallas att forska när man inte vet vad man gör

 

Empirisk forskning är det man lär sig genom att observera verkligheten (dvs det som även kan kallas misstag eller tabbar  :D  :D  :D  )

 

Tycker den vetenskapliga rapporten ändock saknar detaljer, hydraulolja o sabbade tätningar brukar även kallas dusch? Jag antar att det inte hände på verkstadsgolvet. Ord som oljeuppsamling/sanering är också rubriker jag saknar.

 

Min far drabbades av havererad matarslang till Palfingern när han stog en 1/2 meter från brottet o krana. Att han tyckte den nya slangen var klen gjorde honom imponerad av materialutvecklingen. Det visade sig ganska snart att det var inte materialutveckling utan ej tryckslang....

 

Ingen slangbrottsventil??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...